Wat kan een aankomende kleuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kristel, 18 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kristel

    kristel Niet meer actief

    Mijn zoontje gaat binnen enkele weken naar de kleuterschool en ben daar hartstikke trots op. Soms zie of spreek ik andere kinderen en dan denk ik: Oeps, zo praat mijn kind nog niet. Maar soms is mijn kind met iets bezig en denk ik juist, zo wat knap. Ik ben dus wel benieuwd wat jullie kinderen konden vlak voordat ze naar de kleuterschool gingen.

    Mijn zoontje kan bv:
    - Tellen tot 20 en cijfers lezen
    - spelletjes spelen zoals kindersudoka (eigenlijk vanaf 6 jaar)
    - puzzels maken bv met 30 stukjes
    - Kleuren herkennen (groen, rood, paars, grijs, oranje, etc)
    - enkele liedjes zingen
    - met kleuren ongeveer de vlakken inkleuren (maar gaat erg over de lijntjes)
    - kleren uittrekken, maar nog niet alles aantrekken (wel gedeeltelijk).


    Mijn zoontje kan bv niet:
    - Fietsen zonder zijwieltjes
    - Goed in 1 keer een verhaal vertellen (gaat van hak op de tak met veel fouten)
    - zijn naam schrijven
     
  2. babytje

    babytje Bekend lid

    9 jan 2007
    926
    0
    16
    ik zou me echt niet druk maken over wat hij wel of niet kan omdat ze op school in een sneltrein vaart dingen leren die jij niet had kunnen bedenken!
    Ze leren zo snel! Zoals ik het lees is hij echt een vierjarig kind. Niks aan de hand!
    Veel plezier met het naar school gaan! Wees lekker trots!
     
  3. kristel

    kristel Niet meer actief

    Ik maak me ook zeker niet druk, dat hij niet mee zou komen of zo, maar vind het leuk om te horen wat andere kinderen op die leeftijd kunnen, gewoon nieuwsgierigheid. Ik zie nu al grote verschillen bij babies van de leeftijd van mijn dochter (5 maanden) dat er waarschijnlijk op 3 a 4 jarige leeftijd nog meer verschillen zijn. Misschien hoor ik dan van andere dat die kindjes iets kunnen wat mijn zoontje nog nooit geprobeerd heeft en dan kan ik hem weer een uitdaging aanbieden. Je staat soms versteld van dat je denkt, daar is mijn kind nog te klein voor, maar als je het aanbiedt dan kunnen ze het en vinden ze het erg leuk. Zo zag ik mijn zoontje laatst in een klimrek als een aapje aan zijn armen zich naar de andere kant begeven (ongeveer 10 stokjes, mooi met zijn linkerhand aan de eerste stok, rechterhand 2e, etc... binnen enkele seconden). Mijn hart zat wel in mijn keel want het was best hoog. Dus hij een aap, maar mamma apentrots.
     
  4. Cookie

    Cookie Bekend lid

    25 jun 2007
    705
    0
    0
    Hoi Kristel,

    Ik heb 8 jaar aan groep 1-2 lesgegeven en ik kan je een ding zeggen: ze zijn allemaal zo verschillend! Dat gaat van het ene uiterste (nog een luier aan) tot het andere uiterste (al kunnen lezen). Die verschillen blijven altijd bestaan, dat is maar goed ook. Stel je voor dat we allemaal hetzelfde kunnen!
    Veel kinderen van 4 kunnen fietsen nog met zijwielen hoor! Ik vind het al knap dat hij puzzels kan maken en kan tellen. Meestal schrijven ze hun naam pas als ze al een poosje op school zitten. Kinderen leren ook veel van elkaar en pikken zo sneller dingen op.
    En iedere dag leren ze weer iets nieuws, geniet er maar van!
     
  5. 4catsandagirl

    4catsandagirl Fanatiek lid

    27 sep 2006
    2.510
    1
    0
    Functieassistente cardiologie
    mijn dochtertje van 3 en een half is heel goed in zich uitdrukken, heeft echt een talenknobbel want ook engels pikt ze snel op. Kon al heel vroeg praten.En maakt echt woordgrapjes.
    Puzzels maakt ze met gemak en ze zit graag achter de pc ( hahaha).

    Waar ze een hekel aan heeft en echt weigert is fietsen! Ze zegt dan; mam die fiets is helemaal niks, ik maak er een loopfiets van! Ze kan het ook niet hoor, ze trapt naar achteren.

    Ach ik maak me ook niet druk om wat ze al kan of niet kan, uiteindelijk kunnen ze alles. Het gaat al veeeeels te snel allemaal.
     
  6. Yentl

    Yentl Fanatiek lid

    30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Mijn dochter is bijna 5 maar toen ze vorig jaar naar de kleuterschool ging kon ze:
    -Zich aan en uitkleden(behalve als er een moeilijke knoop aan zit meoten we even helpen)
    -Lekker kletsen,hele zinnen en verhalen vertellen
    -Tellen
    -Kleuren
    Nu zit ze een jaar op school en kan ze al veel meer dingen sinds 1 week zijn we bezig om te fietsen zonder zijwielen.
    Het is echt verbazend hoe snel ze iets oppikken.

    Liefs,Claudia
     
  7. Milla

    Milla Niet meer actief

    Mijn dochter gaat in november naar school en kan de meeste dingetjes ook al wel. Wat vooral belangrijk is, is om er als ouder niet zo'n druk op te zetten denk ik, niet dat jullie dat doen hoor. Maar eigenlijk is het helemaal niet zo belangrijjk hoeveel je kind al precies wel of niet kan.. Veel belanrijker is dat hij/zij gezond is en lekker in zijn/haar velletje zit.
    Wat ik wel jammer vind is de rivaliteit onder moeders die je vaak ziet. Ieder kind ontwikkelt zich toch anders, belangrijker is dat het kind gelukkig is, en zich gewaardeert voelt als kind en niet om wat hij/zij al kan. Nogmaals in zijn algemeenheid, niet naar jullie, ik vind dat er in deze prestatie gerichte maatschapij vaak veel te veel druk op kinderen wordt gelegd.
     
  8. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Wat mijn dochter allemaal wel kan:
    - De stelling van Pythagoras
    - Puzzels van 250 stukken
    - Alfabet van a tot z en van z tot a
    - Het Griekse alfabet
    - tellen tot 20 in 4 talen
    - het periodieke stelsel (scheikunde)
    - zindelijk vanaf 2 jaar dag en nacht
    - H2O is water
    - fietsen op een 1-wieler

    Haha, zonder gekheid, als ze straks een keertje 20 wordt, dan kan ze vast een paar dingen uit dat rijtje :D :D

    En tot die tijd? In november gaat ze naar school en dan zien we vanzelf hoe ze zich ontwikeld.

    Groetjes van Kiki
     
  9. TriCo77

    TriCo77 Fanatiek lid

    10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ja wat ze allemaal wel of niet kunnen, maak ik me niet zo druk om.
    Tristan kan bijvoorbeeld wel fietsen zonder zijwieltjes, maar niet zich zelf aankleden.
    komt allemaal wel...

    maak me wel zorgen om bepaalde dingen.
    zo hadden we vorige week een gesprek op de kleuterschool. over 6 weken word Tristan 4. dus dan mag ie daar ook heen.
    maar wat ze daar allemaal moeten kunnen zeg... ik vind het niet normaal.
    voor gym moeten ze zichzelf toch wel aan en uit kunnen kleden, ze meoten zelf jassen aan en uit en dicht kunnen doen. en bij een grote boodschap op de wc moeten ze zichzelf toch kunnen redden. want juf zei, daar had ze geen tijd voor om al die billen overdag schoon te moeten maken.
    nou het spijt me wel, maar Tristan kan echt nog zelf geen billen vegen en jas aandoen en al helemaal niet dichtdoen.
    maak me best zorgen hoe dat over een paar weken zal gaan.
    ben wel met hem aant oefenen, maar dat gaat niet zo snel.

    groetjes Nienke
     
  10. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Oeps, aan en uit kleden.... hier nog een stuntel die dat niet helemaal voor elkaar krijgt. Maar ik heb nog 10 weken om te oefenen.
    Billen vegen... ook maar eens beginnen met oefenen :)

    Groet van Kiki
     
  11. kristel

    kristel Niet meer actief

    Nou, Finn is nu een weekje begonnen. De eerste dag haalde ik hem op met zijn jas binnenste buiten aan :) . Hij weigerde om zelf zijn kleren aan te trekken (hij zei dat hij het niet kon), maar nu sinds een paar dagen doet hij het wel zelf. En die billen afvegen, dat is ook hier een probleem. Ik ben wel een tijdje bezig geweest om hem dit nu aan te leren, maar nu gaat hij "stiekem" naar de wc en moest ik vandaag toch met de pot sudocreme aan de slag. Ik moet er blijkbaar wat harder aan trekken.

    @Milla: Je hebt wel gelijk met die prestatiegerichte maatschappij. Ik betrap me er ook wel op. :oops: . Ik wil soms graag mijn zoontje dingen leren (bv spelletjes) terwijl hij dan veel te ongeduldig is en er helemaal niet op zit te wachten. Maar ik ben ook zo trots op hem als hij weer wat nieuws kan. En dat laatste merkt een kind en kan natuurlijk ook weer te belastend zijn. Dat ik over dit onderwerp begon was niet bedoeld als iets rivaliderends , maar gewoon puur interesse. Op school werd zelfs gevraagd hoe ik vind dat mijn kind zich ontwikkeld tov leeftijdsgenootjes, en ik heb werkelijk geen idee.
     
  12. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik ben juf bij de kleuters. Het is inderdaad fijn als kinderen een beetje zelfstandig zijn. Het is dus inderdaad fijn als ouders, de kinderen stimuleren, om zichzelf aan en uit te kleden, zelf de jas aan te doen (de rits hoeft nog niet) en ook proberen zelf billen te vegen. Kinderen die net op school zijn, hoeven nog niet alles te kunnen,maar zo in de loop van het jaar wordt dat wel verwacht. En vooral het billen vegen is eigenlijk wel belangrijk. Als kinderen onder de kring bijvoorbeeld een grote boodschap moeten doen, moeten alle andere kinderen wachten, als ze zelf nog geen billen kunnen vegen.
     
  13. jeslin

    jeslin Actief lid

    19 mrt 2007
    372
    0
    0
    huisvrouw
    tilburg
    tja ik ben daar eigenlijk niet zo mee bezig wat andere allemaal al kunnen.
    Ik heb het daar laatst ook met haar juf over gehad ik stimuleer haar zoveel mogelijk en zeker wat ik zelf vind van nou dat moet je nu maar eens zelf gaan doen,maar ik wat vind vind meschien een ander weer niet.
    En over lezen enz. mijn dochter komt de laatste tijd wat is dit voor letter en dan ga ik daar op in en dat is eigenlijk met alles zo,we zaten vandaag in de auto en haar veter was los ik zeg o dat doe ik straks wel en ik draai mezelf om omdat ze me roept en ze had het zelf al gedaan,nou dat vond ik een applausje waard en ff later deed ze het weer,wij zijn zelf hier helemaal niet mee bezig geweest ik wist ook niet dat ze er mee bezig was nu blijven we het natuurlijk oefenen.
    Maar of het nu bij haar leeftijd past ja of nee ik was super trots.
    IK vind dus zo ik laat ze ff lekker kleuter zijn het MOETEN leren komt straks allemaal wel het belangrijkste vind ik dat zei het tempo aangeeft en lekker kind kan zijn.
    groetjes jeslin
     

Deel Deze Pagina