Wat kunnen we betekenen voor vriendin?

Discussie in 'De lounge' gestart door Oilell, 8 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.879
    3.849
    113
    Vrouw
    Een vriendin heeft haar kindje verloren. Door genetische afwijkingen hebben ze de moeilijke beslissing genomen de zwangerschap af te breken. Ze was net geen 16 weken zwanger en is nu bevallen.

    We willen heel graag iets voor ze doen, maar hebben geen idee wat. Ik zou graag iets voor ze meenemen, maar heb geen idee wat. Dacht aan een ketting met een geboorte steen, maar heb helemaal geen idee of dat wel gepast is. Het liefst zou ik iets voor hun samen halen, maar daar kom ik helemaal niet uit. En 'iets leuks om samen te doen' wat door verschillende mensen in hun omgeving wordt voorgesteld voelt helemaal niet oke. Ze zijn er kapot van en ik wil ze absoluut niet het idee geven dat ze nu iets leuks moeten doen.

    Het kindje nemen ze niet mee naar huis en er komt ook geen afscheid. Op ons advies hebben ze stichting stil ingeschakeld, die zijn aanwezig.
     
  2. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.533
    729
    113
    Ik zou een mooie kaart kopen met een lief bericht. En een maaltijd zodat ze even niet na hoeven te denken aan eten.
     
  3. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.474
    6.164
    113
    Wat vreselijk. Lief dat je iets voor ze wil doen, ik denk daarbij eigenlijk meteen aan eten langsbrengen of laten bezorgen. Kan mij zo voorstelken dat een gezonde maaltijd bereiden niet bovenaan hun lijstje staat op dit moment.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Ik dacht ook meteen aan practische hulp zoals maaltijden maken enz.
     
  5. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Absoluut praktische hulp op nummer 1 neem wat lekkere boodschapjes mee en een maaltijd.
    Vlinderkusje heeft hele mooie kaartjes/waxinelichtjes ect je kan daar altijd een kijkje nemen.
    Laat ze ook in zhuis kijken na een box van pheron daar kan mooie herinneringen mee gemaakt worden. Zoals voet/hand afdrukjes.
    Zelf ook veel foto’s en filmpjes maken. Je hebt maar 1 kans
     
  6. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    863
    1.245
    93
    Delacour vindt dit leuk.
  7. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.879
    3.849
    113
    Vrouw
    Dat laatste vinden ze ontzettend moeilijk. Het liefst zou ze helemaal niks meekrijgen van de bevalling of het kindje. Omdat je daar achteraf spijt van kan krijgen hebben we het er veel over gehad. Op ons advies hebben ze nu inderdaad afdrukken laten maken en laten ze foto's maken door stichting stil. Ze heeft ook een fotoalbum gekocht waarin ze al wat dingen ingeschreven heeft. Vind het gewoon zo erg voor ze :(
     
  8. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Zo heftig..
    En ik snap hun. Wij waren minder ver maar ik had zo'n zelfde gevoel. Liever maar vergeten. Maar wat had ik er achteraf spijt van. Wat @Loveischocola zegt, ze kunnen het maar een keer doen. Goed dat je dat hebt kunnen stimuleren. Verder zou ik idd zoals gezegd ook aan iets praktisch denken. Ze even ontzien van idd een maaltijd maken of boodschappen doen.
     
  9. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    Ik zou ook gaan voor iets te eten/iets praktisch oid.
    Iets om te gedenken is zo persoonlijk. Dat zou ik niet voor.een ander uitkiezen. Dus zou niet snel een sieraad, steen, oid kopen voor iemand anders.
     
  10. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.842
    16.877
    113
    Vrouw
    Ik heb hetzelfde meegemaakt met een vriendin van ons. Ik heb toen zelf een mooie kaart en bloemetje langs gebracht en veel gepraat/ gesteund, net waar ze zelf behoefte aan had.
     
  11. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Je kan ze beter hebben en nooit bekijken dan dat je achteraf denkt had ik maar… wij hebben ook foto’s tijdens de bevalling laten maken door verpleegkundige. Waardoor er ook weer meer op zijn plek viel..
    En nog zijn het te weinig foto’s..
     
    Vero0504, Delacour en bozoe vinden dit leuk.
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ik hoop dat ze geen spijt krijgen dat ze hun kindje geen afscheid geven.
    Inderdaad wat gezegd wordt, praktische hulp is fijn. Vraag haar waar ze behoefte aan heeft. Misschien wil ze wel even helemaal niks.
    Stichting Still maakt mooie foto's, die zullen heel waardevol zijn voor haar later. Een mooie herinneringsboom vind ik een heel mooi idee.
     
  13. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Toen onze zoon, destijds 5 weken, de diagnose leukemie kreeg heb ik van de moeder van mijn de moeder van mijn beste vriendin een beeldje gekregen van 2 hande n die een baby dragen. Nu 10 jaar later nog steeds het meest dierbare accessoire in huis
     
  14. Boeketje

    Boeketje Actief lid

    30 nov 2009
    430
    18
    18
    Zuid-Holland
    Lief dat je ze wil helpen hiermee!
    Wij hebben hetzelfde meegemaakt en waar ik nu met een goed gevoel op terugkijk zijn de gemaakte foto's, voet-handafdrukjes (in gips en op een papiertje met inkt) en de vele lieve kaartjes van de mensen om ons heen.
    Wat misschien nog kan is een klein knuffeltje wat mee het kistje in kan (vond ik een fijn idee).
    En het enige wat ik "anders" had gedaan is me meer verdiepen in een afscheid (had de Dela moeten bellen voor de opties en dat heb ik toen niet gedaan).
    Ook is het fijn als je er (af en toe) over blijft praten, ook na een maand, een jaar, 5jaar... dit kindje mag dan niet op aarde zijn, maar is er wel, altijd in hun hart
     
  15. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Wat @Boeketje zegt blijf erover praten. Zet de datum in agenda en stuur elk jaar een kaartje!
    Hier word R helaas vaak vergeten en dat is en blijft pijnlijk
     
  16. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Een lief kaartje en er zijn als ze erover wil praten
    Meer kan je ook niet doen of zeggen

    klasgenootje en vriendje van mijn oudste is overleden in groep 1
    De rest zitten inmiddels in groep 6
    Ik stuur die ouders nog elk jaar een kaartje dat we aan ze denken
    Het is een klein gebaar maar ik spreek die moeder weleens op school en het word erg gewaardeerd
     
    Delacour en Loveischocola vinden dit leuk.
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.510
    10.344
    113
    Hebben ze het kindje een naam gegeven? Dan kan je een knuffeltje geven met de naam geborduurd; https://www.simplycolors.nl/merk-happy-horse-met-naam?source=13&gclid=EAIaIQobChMIxoyvvdiG_QIVCMd3Ch1DJAbUEAAYASAAEgJ-A_D_BwE


    En anders is sowieso een knuffel welkom. De knuffels die mijn zoontjes hadden gekregen toen ze nog leefden, zijn nu een fijne herinnering voor hun broertjes. Dan hebben ze ook nog iets van hen.
    Verder er voor ze zijn, een kaartje, wij vonden het ergens ook fijn om niet teveel met eten koken etc. bezig te hoeven zijn.

    Ik vind het wel belangrijk te vermelden dat hun keuze ook een keuze is. Mijn zus heeft destijds rond dezelfde termijn ook geen afscheid genomen. Dat was ok voor hun. Niet iedereen heeft behoefte aan afscheid in zo’n situatie en er blijvend aan herinnerd te worden, daar is niets verkeerd aan en je hoeft daar ook geen spijt van te krijgen.
     
  18. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Hier sluit ik me volledig bij aan. En verder, vraag je vriendin wat ze van je nodig heeft en geef dat. Het gaat nu om hun verdriet en hun gevoel, en niet dat jij, hoe lief bedoeld ook, ruimte geeft aan jouw verdriet naar jouw vriendin toe.

    Laat weten dat je er voor haar bent en dat zij hier mee om mag gaan zoals zij dat nodig heeft.
     
  19. Delacour

    Delacour Bekend lid

    25 nov 2019
    789
    1.081
    93
    Vrouw
    Ik vond het heel fijn om bloemen te krijgen en inderdaad een luisterend oor wanneer het nodig was. Dat is zo waardevol, want op een gegeven moment stopt 90% daarmee. De personen die het nog wel doen spreek ik heel veel nu over onze ervaring en ook over de normale dingen in het leven, terwijl ik bij die 90% nu denk: ‘laat ik het maar niet teveel hebben over wat er is gebeurd’.

    Ik heb ook een kaartenhouder gekregen met een waxinelichtje erin en de mensen die het gegeven hadden, hadden hun naam erop gezet met stift. Vond ik ook heel mooi, alsof zij dat cadeautje aan ons kindje gaven zeg maar. Ik kan het niet helemaal uitleggen haha.

    Iets leuks samen doen… daar zat ik persoonlijk echt niet op te wachten. En eerlijk gezegd nog steeds niet en het is voor mij nu 4 maanden geleden. Iedereen is anders natuurlijk, maar opeens lag er een enorme focus op zwangere buiken en kleine baby’s op het moment dat ik 1 voet buiten de deur zette. En ook de gedachte “kijk iedereen hier een leuke dag hebben… terwijl ik net *vul maar in*”. Nogmaals iedereen is anders, maar houd wel in het achterhoofd dat dit gevoelens kunnen zijn die spelen.

    Lief dat je zo met ze meedenkt. Het blijft intens verdrietig en onwerkelijk zo een gebeurtenis.
     
  20. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.330
    113
    Vrouw
    Wat ons ook heel goed heeft gedaan is om op vakantie te gaan..

    Als ze mij vroegen wat ze konden doen had ik niks aan want dat wist ik zelf niet, we vonden fijner dat er een maaltijd werd gebracht van he we koken vandaag voor jullie! Of een tas met boodschappen werd gebracht.
     

Deel Deze Pagina