Wat maakt voor jou nou het leven leuk en de moeite waard?

Discussie in 'De lounge' gestart door vruchtje24, 12 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.018
    413
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

    Deze vraag stel ik mijzelf denk ik iets te vaak. Ik denk dat ik een beetje in een dipje/lichte burnout zit.

    Alles is mij teveel. Erger mij snel en vaak aan de kinderen en soms mijn man. Heb ook kort lontje. Alles lijkt al snel teveel. Vooral onze 9 jarige dochter is best pittig. Weinig leuke vooruitzichten. Voornamelijk het gevoel aan het werk te zijn, studie, huishouden etc.

    Man heeft wisseldiensten werkt ook niet mee. Nu bijv. weer nachtdiensten

    Benieuwd naar jullie ervaringen? Wat jou het allemaal de moeite waard maakt.

    Liefs vruchtje
     
    Golden1213 vindt dit leuk.
  2. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Wat naar dat je je zo voelt, maar toch knap dat je je hier bewust van bent (en kijkt naar wat bij jou ligt en buiten jezelf).

    Ik herken in die zin: druk leven, allebei baan, huishouden, pittige studie er naast, impact van Corona het afgelopen jaar en in het verleden ook bekend met burn out.

    Ik probeer te kijken waar ik invloed op heb om me beter te voelen. Voor mij betekent dat sporten, een boek lezen, week boodschappen doen (dus geen stress: wat eten we vandaag), ‘s avonds vaatwasser uitruimen -dag niet beginnen met de zooi van gister, dat soort dingen.

    Daarnaast een stukje mindfulness: hier en nu. Wat voel ik, waarom, mag het er zijn, kan ik er iets mee, moet ik er iets mee? Ik ben blij met mijn ouders, vriendinnen, man, ons huis, twee poezen, een lange zomer die voor de deur staat, een weekendje weg wat gepland staat. Er is genoeg waar ik tegen op zie (MMM) of waar ik niet blij mee ben (onrecht, corruptie in de politiek, armoede, dierenmishandeling), maar op microniveau, in mijn eigen bubbel heb ik veel om dankbaar voor te zijn.

    Hoop dat jij de lichtpuntjes ook weer kan vinden!
     
    Dubbelgeluk en NiVa0230 vinden dit leuk.
  3. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Wat goed dat je dit zo kunt opschrijven
    Korte lontjes hebben we allemaal last van denk ik, irritaties ook en mijn vriend jaagt me ook regelmatig op de kast

    Wat helpt is je eigen tijd pakken en leren doseren. Ik heb het aan de mode gehad mezelf compleet te vergeten. Ik dacht dat ik alles moest doen en verantwoordelijkheid had en ik er altijd moest zijn . Nu een keer per week een halve dag mijn tijd(zonder kinderen)
     
  4. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Ah herkenbaar... hier zijn we ook snel prikkelig tegen elkaar, niet gezellig, peuter puberteit, eenkenningheid naar mij toe dus L. is altijd aan het brullen als hij ergens moet zijn zonder mij. We zitten ook teveel op elkaars lip de laatste tijd. De lockdowns hebben ons goed geraakt zeg maar. Ik kan ook geen zin maken voor het huishouden en hang daardoor teveel op de bank.

    Ik probeer wat meer dingen te ondernemen. Daar krijg ik weer energie van. Lekker naar buiten enzo. Mijn lichtpuntje vandaag was toen L. zo enorm aan het genieten was van dansen en zingen. Zo uitbundig lachen.. toen kon ik wel weer janken van geluk zeg maar. Dat maakt altijd een hoop goed!
     
  5. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.828
    1.677
    113
    Vrouw
    Wat rot dat je je zo voelt. Heb die ervaring helaas ook en heb daarom net een mindfulness training afgesloten.
    In het hier en nu leven helpt me goed. (Al kost het nog best moeite om niet na te denken over van alles en nog wat) Maar er zijn zoveel dingen en kleine momentjes die de moeite waard zijn. Maar dan moet je ze wel zien.
    Zo kan ik nu intens genieten van een wijntje buiten in de tuin, in mn uppie, luisterend naar de vogels. Of de geur na een regenbui of pas gemaaid gras.
    We ruiken dat allemaal wel, maar niet echt bewust.
    Klinkt wat zweverig. Maar al die kleine dingetjes helpen me wat meer te genieten en te ontspannen.

    Maar ook: Uitgebreid koken, muziek, familie, mn huis en tuin gezellig maken, borreltjes, vrienden, enz.

    Misschien een goede tip:
    Schrijf eens op wat allemaal energie bij je vreet en wat je energie geeft. Alles wat energie geeft probeer je wat vaker te doen. En niet pas als alles wat moet, gedaan is. Maar gewoon tussendoor.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  6. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.980
    17.016
    113
    Vrouw
    Ik herken je gevoel deels... helpt het om leuke dingen in het vooruitzicht te hebben? Of af en toe eens samen weg zonder de kinderen?
    Ik ben heel blij dat er nu weer meer kan, de afgelopen maanden waren echt een sleur geworden.
     
  7. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.018
    413
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bedankt alvast voor de lieve reacties.

    Ik denk inderdaad dat corona hier ook wel wat invloed op heeft gehad. Van werkdruk tot thuisschool, weinig tijd voor elkaar.

    Denk dat ik sowieso iets van mindfullness wil doen en wat leuke dingen plannen indd vooral met het gezin. Met vriendinnen spreek ik nog wel af en toe iets af. Merk ook dat de oudste steeds meer zelf wil met klasgenoten en vriendjes en dat onbewust ook lastig kan vinden. Met ons mee is blijkbaar niet meer leuk wat dan ook vaak weer lijdt tot irritaties en "gezeik".

    Hopelijk ga ik me snel beter voelen. Dit gevoel is vreselijk en gun ik niemand. Ben ook wel van de controle willen hebben en perfectionisme dus daar kan ik misschien ook wat liever in worden voor mezelf. X
     
  8. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Wauw dit had letterlijk mijn bericht kunnen zijn.. alleen dochter is 7 en er huppelt er eentje van bijna 2 tussendoor..

    Ik vind vooral de weken dat man late dienst heeft erg heftig, zelf werken, koken, kinderen helpen met eten, kinderen naar bed doen enz..

    Maarja.. zou een mindfullness werken? :oops: en hoe ga ik dat allemaal ook nog erbij doen.. ik zie momenteel daarin veel beren op de weg :|

    Ik probeer zelf al veel situaties om te denken, kan even geen voorbeeld noemen maar vooral proberen dingen naar positief te denken of met de kinderen te denken, ze zijn al/pas 7 en 1,5..

    En denk idd dat corona zelf niet meewerkt, ik heb al maanden niet meer mijn vaste sportmomenten gehad met de zumba meiden. Weinig tot geen sauna/uit eten/shoppen tripjes gehad met man alleen of vriendin. :mad:

    Gister heb ik de herfstvakantie een midweek weg geboekt, daar kan ik dan echt zo blij van worden en naar uit kijken! :D

    Maar ondertussen ben ik al weken aan het zoeken naar een leuke camping in Nederland waar nog plek is in de zomervakantie.. en dat maakt me dan weer down :$
     
  9. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.850
    1.663
    113
    Vrouw
    Ik vind de podcasts van lievemoeders heel fijn. Zit ook een stukje zweverigheid en mindfullness in maar op een fijne manier.
    Ze heeft ook een site.
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  10. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.018
    413
    83
    Vrouw
    home sweet home
    @Emsy ga daar zeker even naar kijken. Is dat op Insta?

    Mammaa: herkenbaar. Leuk herfstvakantie weg. Wij gaan verhuizen. Super leuk maar ook stressvol. En ook geen vakantie dat we ontspannen gaan. Misschien ga ik nog wel een weekje met mijn moeder naar Griekenland ofzo

    Altijd het gevoel dat andere het leuker en beter voor elkaar hebben....
     
  11. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.382
    6.921
    113
    Vrouw
    Ik heb een tijd geleden een hele slechte periode gehad. Ik zag de vrolijkheid niet meer, ik voelde geen emoties meer (alles was vlak) en ik had geen vertrouwen in de toekomst. Gelukkig was ik al bezig met therapie en dat heeft me zeker geholpen patronen te ontdekken en te leren dat het gezond/ normaal is dat je je niet altijd goed voelt. Bij mij speelt erg mee dat ik de controle over alles altijd wil behouden en wanneer ik me slecht voel lijkt het of ik die controle kwijt raak, wat er voor zorgt dat ik me down/paniekerig voel.

    Ik zie nu zeker lichtpuntjes hoor. Mijn nichtje van 3 en natuurlijk mijn lieve vrouw die me helpt waar ze kan. Ik probeer iedere dag een stuk te wandelen want ik geniet altijd van de natuur en vaak voel ik me daarna wel wat beter.
     
  12. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.382
    6.921
    113
    Vrouw
    .
     
  13. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.382
    6.921
    113
    Vrouw
     
  14. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Dit. Niemand verteld je dat ze gister eens flink uitgevallen zijn tegen hun kinderen omdat ze een zakdoekje op de grond hebben laten vallen maar ze zelf gewoon niet goed in hun vel zaten. En dat ze zichzelf daar vervolgens de hele dag en nacht zich schuldig over hebben gevoeld.

    De leuke dingen in het leven zijn gewoon meer het melden waard ofzo..
     
    Dubbelgeluk en Golden1213 vinden dit leuk.
  15. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Herken ik ook hoor.. vooral als ik tegen de kinderen zo bot doe.. dan denk ik echt dat ik de enige ben :$

    Wij hebben de verhuizing er net 2 maanden opzitten.. zal vast ook allemaal wel meewerken aan het gevoel... :roflmao:;)
     
  16. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Achter gesloten deuren.....echt.
    Ik heb daar van geleerd, mensen deden zich prachtig voor en ik was jaloers. Twee jaar later hoorde ik wilde verhalen en was er niets koek en ei

    Ik vergeleek niet met materialistische spullen maar met ervaringen
     
  17. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Doen we allemaal wel, ik doe dat wanneer ik me niet zo ontspannen voel of bedrukt met alle drukte. Dan zijn de kinderen soms eventjes teveel :(
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  18. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.850
    1.663
    113
    Vrouw
    Als je op haar site kijkt staat daar via welke socials ze actief is. Ik luister zelf via soundcloud
     
  19. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Met stip op één:
    M’n werk. Dat houdt mij echt vaak op de been.
    Tuurlijk mijn kinderen en C ook en m’n moeder en zusje, maar m’n werk is echt de perfecte afleiding voor werkelijk alles.
    M’n kinderen kan ik vaak achter het behang plakken en ik erger me minstens één keer per dag aan C.
    Om er vervolgens weer achter te komen, nadat ik weleens gesnauwd of geschreeuwd heb, dat ze de liefsten zijn die ik ken en ik niet zonder ze kan.
    Wat ik ook graag doe is koken en bakken. Dan denk je, net als met sporten, helemaal nergens meer aan.
     
  20. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik herken je gevoel wel.
    Wij zijn tijdens de pandemie geemigreerd. Wat alles soms wat gecompliceerd maakt hier.
    Een tiener die niet lekker in haar vel zit (mede door emigratie), mijn gemis naar familie en vrienden.
    Ik heb echt een aantal maanden terug in een heel diep dal gezeten. Ik krabbel er langzaam uit op.
    Ik probeer die lichtpuntjes te creeëren door bewust te zijn van mijn omgeving, of te kijken naar mijn 2 jongere kinderen ipv alleen naar het gevoel van mijn oudste. Het is soms alleen moeilijk vooral als ik social media open en alle 'kijk eens hoe goed wij het hebben' berichten zie voorbij komen.
    Nu ben ik mij er van bewust dat anderen het waarschijnlijk ook bij ons hebben. Dat zij ons social media bekijken en denken dat het hier allemaal fantastisch is.

    Ik ben begonnen met mediteren, luister allerlei podcasts. Wat soms wel helpt.
    Ik probeer ook de lat niet zo hoog voor mijzelf te leggen, want dat is het grootste probleem denk ik.
    Ook probeer ik mij terug te trekken waar nodig en te erkennen dat het even niet lukt.
    Ik ga nu rustig even een uurtje op mijn bed liggen op de dag om te mediteren of wat pieker gedachten op te schrijven. Dat deed ik voorheen echt niet. Maar soms heb ik de rust blijkbaar nodig.
    Wandelen wil mij ook wel helpen. Nu hebben wij meestal mooi weer dus is het ook makkelijker om even een uurtje te wandelen.

    Het gekke is dat wij ons bewust waren van het feit dat het eerste jaar niet makkelijk zou zijn, maar toch valt het zwaar.
     

Deel Deze Pagina