Wat 'mag' de meester/juf onder t rapport van je kind schrijven?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Moluks78, 9 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Wat vinden jullie dat de leerkracht als opmerking onder t rapport van je kind 'mag' zetten?

    Alleen positieve dingen, zoals 'goed je best gedaan, goed vooruit gegaan met rekenen' enz
    Of punten zoals 'je lezen gaat goed, maar blijf oefenen, je doet je best om je werk netjes te verzorgen maar t kan nog beter'.
    Of dat er gewoon staat dat je zoon/dochter dingen niet goed doet, bijv in de omgang met klasgenoten.

    Vindt jij dat dat laatste op t rapport vermeld 'mag' worden of heb je liever dat er eerst een gesprek hierover met jou en/of t kind geweest is?
     
  2. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Eigenlijk alles wat relevant is voor het kind. Dus ook eventuele verbeterpunten.
    Eventuele sociale aspecten hoop ik toch wel eerder dan een rapport te horen mochten daar problemen mee zijn.
     
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind eigenlijk dat iedere negatieve opmerking onder een rapport niet uit de lucht zou moeten komen vallen.

    Met vakken zie je dat natuurlijk wel aankomen, als een kind bijvoorbeeld voor alles een 7 staat, maar voor rekenen een 5, dan snap ik dat een leraar onderaan het rapport zet dat het goed gaat, maar rekenen een punt van zorg is. Dat komt dan niet onverwacht.

    Maar als een kind met sociale aspecten moeite heeft, zodanige moeite dat het onderaan het rapport apart benoemd wordt, dan zou ik als ouder verbaasd zijn dat ik hier niet eerder op attent was gemaakt.
     
    mexicang en maxsade vinden dit leuk.
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Van mij mag er eigenlijk alles staan, als het maar geen verrassing is voor de ouders. Dus als mijn kind matig is met lezen, dan wil ik dat niet uit twee zinnen op een rapport lezen. Wel vind ik dat het altijd in positieve stimulerende zin moet staan. Dus een boodschap naar het kind om het aan te moedigen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  5. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als het maar opbouwend is....
     
    MaMa en puzzelstukje vinden dit leuk.
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Als eerste vind ik ook dat het opbouwend moet zijn. Maar ook dat het betrekking op de cijfers moet hebben. Staan er alleen cijfers voor de vakken dan vind ik dat de opmerking ook over het leren moet gaan. Opmerkingen over omgang zijn dan imo beter thuis in een gesprek. Maar wordt ook het sociaal emotionele deel ook gerankt dan vind ik het wel thuis horen op het rapport. Maar dan alsnog vind ik dat de zorgen al eerder geuit hadden moeten worden bij de ouders. Hoe sneller dat opgepakt kan worden hoe beter.
     
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Voor mij zijn rapporten van mijn oudste zoon elke keer wel een verrassing... Heb al regelmatig aangegeven dat ik het niet prettig vind maar de communicatie vanuit de school is echt minimaal helaas.
     
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Van mij mag er alles in staan wat relevant is en niet alleen leuke dingen. Het gaat juist om de verbeterpunten vind ik.
     
  9. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Bedankt voor alle antwoorden! Tijdens t opruimen van de zolder vond ik de rapporten van mn man. Daar stond ik echt alleen maar in wat hij allemaal beter moest doen. Vooral op taalgebied. Best frustrerend voor een dyslect.
    Op de rapporten van mijn kinderen staan heel andere dingen. Veel meer opbouwend. Wel veel minder cijfers als vroeger.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Een ‘goed gewerkt, maar let op je handschrift!’ vind ik bv heel normaal, alleen maar negatief niet.
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee wat dat betreft is er veel veranderd in de loop der jaren. De ontwikkeling is toch veel meer op positieve stimulans gericht tegenwoordig.... gelukkig maar!!!

    Mbt teksten bij rapport, positief opbouwend moet het zijn!
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik ben er echt verbaasd over dat sommigen nog een verrassing lezen op het rapport. Hier weet je echt alles ruim van te voren, niet meer dan logisch toch?

    Verder vind ik dat het vooral opbouwend moet zijn. Er mogen best verbeterpunten of aandachtspunten op staan maar op een goede opbouwende manier.
     
  13. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Ik ben nooit echt voor verrassingen komen te staan, maar bij t rapport van mn dochter heb ik nu toch wel vraagtekens. Ze heeft voor 2 onderdelen veel minder gescoord als anders, dus ik ben erg benieuwd naar hun uitleg. Wij hebben de week na de rapportuitreiking altijd gelijk gesprekken. Dus k ben benieuwd wat ze te melden hebben.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja typisch idd. Hier weet ik altijd ongeveer wel wat er op de rapporten komt. Dit keer zei de meester dat er wel een paar verrassingen op staan, maar in positieve zin;)
    Sinds dit schooljaar gaat het veel beter met haar.
     
  15. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nou niks is logisch, zoals gezegd communiceert de school hier gewoon niet. En ja vorige ronde heb ik me kapot geschrokken van het rapport, deze keer een beetje geschrokken. Overigens wat vind je van dat de leerkracht van mijn kind niet eens in staat is om zijn naam foutloos te schrijven? En mijn zoon heeft gewoon een gangbare naam, kan alleen anders geschreven worden zoals Koen of Coen of Eric of Erik...
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Nou dat vind ik best triest ja. Ook dat je niet eerder ingelicht wordt over verrassende cijfers.
     
  17. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Dan zou ik een email naar de directeur schrijven dat je het rapport of niet voor je zoon bedoelt is, of dat je het rapport in twijfel trekt aangezien de naam al een opgave is... en dat je een nieuw volledig op je kind gericht rapport verwacht en geen ongeïnteresseerd aftreksel.

    (sorry ik word gewoon een beetje moe van die leraren die het zo moeilijk hebben maar zoiets gewoon niet goed kunnen doen)
     
    Pepijnn vindt dit leuk.
  18. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.121
    4.336
    113
    Home
    ze mogen van mij alles schrijven maar wel iets waar ik al redelijk van op de hoogte ben
    zou het vreemd vinden om iets te lezen en daar nooit over geïnformeerd te zijn

    maar ik vind ook dat communicatie van 2 kanten komt ik vraag juf regelmatig hoe de oudste het doet in de klas niet heel uitgebreid maar als er even tijd voor is dan kan dat prima.
     
  19. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik schrijf zelf een aantal tops en een eventuele tip. Altijd opbouwend en probeer het positief te beschrijven.

    Ik probeer ouders in te lichten als er verrassingen zijn. Soms lukt dit niet, dan licht ik het toe tijdens het gesprek. Bij ons krijgen kinderen hun rapport pas na de oudergesprekken.

    Ik kan het enorm waarderen als ouders soms zelf even komen vragen hoe het gaat. Zo heb ik bv een meisje in de groep van wie ouders de hele week werken, ik zie ze alleen op vrijdagmiddag. Elke vrijdagmiddag komt moeder of vader even langs om te vragen hoe het gegaan is die week. Niet uitgebreid, maar gewoon kort. Niet formeel aan een tafel maar gewoon op het schoolplein.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Zoals andere ook aangeven je kan er alles onder schrijven als je het maar positief op kan schrijven en geen verassing is voor de ouders.
     

Deel Deze Pagina