branderige tepel

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door cam, 6 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    goedemiddag Ilse,

Ik ben een week geleden bevallen van een dochter en heb gekozen om borstvoeding te geven. Bij mijn eerste dochter is het aanleggen niet goed gelukt, waardoor er al snel een eind aan de borstvoedingsperiode kwam.

Tijdens de kraamweek heeft mijn 2de dochter mijn tepels compleet kapot gezogen, gevolg: zalf erop, paar dagen laten rusten en kolven...

Op de laatste kraamdag zijn we weer begonnen met aanleggen. Links gaat goed, nu al 2 dagen, dus dat ziet er hoopvol uit;). Alleen het aanleggen aan mijn rechterborst blijft pijnlijk.

Mijn tepel voelt branderig (vooral na de voeding) en de tepel lijkt wel wit, alsof alle bloedtoevoer eruit is! tijdens het voeden doet alles ook zeer.

Heb jij enig idee wat dit is en wat ik er eventueel tegen kan doen.
    Leg ik toch verkeerd aan (tepel is wel heel, geen kloven meer)?
    Op dit moment moet ik rechts echt kolven, omdat het voeden gewooin te pijnlijk is.

2. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    Hallo!

Nog even een berichtje van mij. Ze had vanavond niet genoeg aan de linkerborst, dus ik moest (om niet eerst te kolven) aanleggen aan rechts. Dit ging goed!!!!

Ik denk dat de pijn toch door verkeerd aanleggen kwam:p

Blijft lastig dat goed aanleggen;)

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Wat goed dat je zlef al een en ander hebt opgelost.
    Je hebt het zelf al goed gezien, de problemen zitten hem in het aanleggen.

Ik zal je wat tips geven om voor jezelf te checken of je goed aanlegt. Meer kan ik via de mail niet voor je doen. Als je echt beter wilt aanleggen dan is het raadzaam een LK te benaderen. Zij kan even met je meekijken en soms net die kleine tip geven waardoor het voeden ineens pijnloos is (zoals het hoort).

Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door haar kinnetje wat naar beneden te duwen. (met je duim)

Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van haar gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je haar naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met haar armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

Heel veel succes,

Hou je me op de hoogte?

Ilse

4. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    Ilse,

Bedankt voor de tips!!!!

Het gaat goed hier!, het aanleggen doet geen pijn meer en idd als ik pijn voel verbreek ik gewoon het vacuum met mijn pink en begin overnieuw..

Ik heb nog wel moeite om haar een grote hap te laten nemen, ze heeft de neiging om alleen de tepel te pakken, maar vaak na 2 keer proberen gaat het goed.

Het enige waar ik nog mee worstel is dat wanneer mijn borsten vol zijn, dus aan het begin van de voeding het aanleggen makkelijker gaat dan wanneer ze 5 minuten gezogen heeft. Vaak laat ze dan los en omdat er minder spanning op mijn borsten staat is opnieuw aanleggen wat lastiger...

Is het dan slim om bv aan te leggen aan de andere borst, of zou ze dan alleen maar de voormelk krijgen en niet de achtermelk?

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    WAT FIJN dat het aanleggen al veel beter gaat! Je kan inderdaad wel wisselen. Als je vaker tijdens 1 voeding wisselt is het probleem van voor en achtermelk niet meer zo van toepassing.

Je kan proberen om borstcompressie toe te passen. Klinkt heel ingewikkeld maar plastisch gezegd kan je door met je hand de borst te pakken en er druk op uit te oefenen ervoor zorgen dat er meer volume bij de tepel ontstaat. Ook druk je de melk meer naar voren.

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstcompressie - handleiding

Succes,

Ilse

Deel Deze Pagina