Wat nodig voor borstvoeding?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Huusje, 9 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huusje

    Huusje Actief lid

    30 mei 2016
    427
    1
    18
    Ik heb bij mijn eerste kindje geen borstvoeding (kunnen) gegeven. Ik had het hellp-syndroom en was heel erg zwak en ik heb een paar jaar terug een borstverkleining gehad waardoor ik überhaupt niet eens wist of het wel kon. Gelukkig zagen we in mijn kraamweek dat ik wel melk had, want mijn bh's zaten eronder, haha! Nou is dit geen zekerheid dat ik genoeg melk aanmaak geloof ik, maar het is een begin.

    Nu wil ik het bij dit kindje heel erg graag proberen (voelt een beetje lullig tegenover mijn eerste, maar dat terzijde), maar wat heb je daar eigenlijk voor nodig, behalve 2 borsten? :p Een kolf koop je eigenlijk pas nadat je kindje er is toch? Wat zijn nou echte musthaves en hoe gaat het in 't begin in zijn werk? Het klinkt heel stom, maar ik verheug me er echt op om het dit keer wel te kunnen ervaren. Alvast bedankt! :)
     
  2. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Leuk dat je het wil proberen! Een kolf zou ik inderdaad pas aanschaffen als je kindje er is en je weet of de borstvoeding goed gaat. Je zou je wel alvast kunnen orienteren wat betreft kolven. Kijken welke soorten er zijn, wat ze kosten en welk soort bij jou zou passen. Dit is namelijk helemaal afhankelijk van hoe vaak en waar je denkt te moeten gaan kolven. (Ben je thuisblijfmoeder is het veel minder nodig dan dat je na 3 maanden weer fulltime aan het werk gaat en daar wilt kolven).

    Wat je nu wel al kan aanschaffen zijn zoogcompressen, zodat niet je hele bh's straks steeds onder de melk zitten. Ik zelf vind de compressen van natusan erg fijn.

    Verder zou je al een voedingsbh kunnen kopen maar houd er wel rekening mee dat je borsten na de bevalling vaak nog groter worden.

    Dit is denk ik alles wat je van tevoren zou kunnen aanschaffen. Ik zelf heb in de eerste week ook allerlei extra's nodig gehad maar dat was vanwege extreme tepelkloven. Je weet gewoon niet of je daar last van zult hebben, bij sommige vrouwen gaat het allemaal heel soepel namelijk.

    Succes!
     
  3. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Voor een kolf is het handig om te weten waar je er eentje kunt huren. Doe dat dan eerst en als je ermee doorgaat, koop er dan eentje. Huren kan bij elke thuiszorgwinkel.
     
  4. Boekje

    Boekje Lid

    15 mrt 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
    Absoluut Purelan! Dat is tepelzalf van Medela (dat bekende kolf-merk). Echt vanaf de eerste voeding een beetje op je tepel smeren na het voeden.
    Verder idd een voedingsbeha (zonder beugel en zonder gevoerde cups) bijv van de hema of van cariwell, kun je later ook nog bijkopen. En dus ook Zoogcompressen en voldoende Spuugdoekjes.

    Veel succes!
     
  5. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Voedingsbeha's zijn erg handig, maar vaak groeien je borsten na de bevalling nog, dus koop er zeker niet te veel van te voren. Verder ik had ook een paar voedingsshirts, maar die zijn niet persé noodzakelijk. Zeker in het begin gooide ik alles los, omdat het wat gepriegel is en je echt goed moet kijken of je goed aanlegt. En zoogcompressen zijn heel handig. Een kolf heb ik nooit gebruikt, maar ik werk ook niet.

    Verder kan ik je echt aanraden om een borstvoedingscursus te doen. Ik heb er zelf echt wel wat aan gehad.
     
  6. Huusje

    Huusje Actief lid

    30 mei 2016
    427
    1
    18
    Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik zeker wat mee.

    Ik ben thuisblijfmoeder dus ik heb in principe geen kolf nodig, wel is het wel handig als ik een keer de deur uit ga natuurlijk, maar dat zien we dan tegen die tijd wel. Ik ga dus zeker zoogcompressen in huis halen en 1 of 2 voedingsbh's (ik zag ze ook zonder voorvorming/beugel dus daar red je het wel even mee als ze wat groter worden denk ik haha), en die zalf heb ik ook al eerder voorbij zien komen dus die gaat ook op het lijstje.

    Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen, en ik ga zeker even kijken naar zo'n cursus want ik heb echt geen idee hoe en wat (vooral in het begin).
     
  7. Tara84

    Tara84 Fanatiek lid

    10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Wat leuk dat je het nu wel gaat proberen, ik hoop voor je dat je lang mag genieten van het voeden!
    Inderdaad nu aanschaffen:
    - zoogcompressen
    - tepelzalf
    - voedingsbh's zonder beugel
    Eventueel later aanschaffen:
    - een kolf
    - flesjes om de moedermelk in in te vriezen
    - voedingsbh's met beugel tegen de tijd dat je daar behoefte aan hebt

    Verder vooral vertrouwen op jezelf en je kindje. Een borstvoedingscursus kan je zeker helpen om wat meer duidelijkheid te krijgen.
     
  8. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Ohja en uitzoeken waar er bij jou in de buurt een goede lactatiekundige zit. Die heeft mij echt 'gered' en dankzij haar kan ik mijn zoontje nu nog steeds voeden. Anders was ik echt gestopt na een week.
     
  9. Boekje

    Boekje Lid

    15 mrt 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
    Vaak biedt je kraamzorginstantie/verloskundige/ziekenhuis een cursus aan. Dus daar zou ik even naar kijken. Wat mij t meest is bijgebleven van de eerste tijd: de eerste dagen (misschien wel weken) is 10 tot 12 keer voeden per dag echt normaal. Veel kraamverzorgsters zijn toch nog van de oude stempel en willen jou en je baby in een ritme duwen van om de 3 uur voeden, mar mij 'lukte' dat pas na 6 weken. Mijn voornemen nu de 2e er bijna aankomt is dus ook om me daar niet meer onzeker over te gaan voelen. Volg het ritme van je kindje!
     
  10. Swinty

    Swinty Actief lid

    3 dec 2015
    138
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou eigenlijk alleen in de laatste maand van zwangerschap 1 voedingsbh kopen. Evt extra bhs inderdaad nadat de borstvoeding lukt en je weet welke maat je borsten uiteindelijk zijn. Dit scheelde bij mij toch een cupmaat.
    Aanschaf van Purelan heb je zo gedaan, het ligt gewoon in de schappen van de supermarkt dus je kunt afwachten of het lukt met je borstvoeding.
    Pads zijn voor jou misschien iets om aan te schaffen omdat je ervaring hebt met lekken. Maar mogelijk bij daadwerkelijk voeden en dus een kind die de borsten voor je leegt niet nodig?
    Ik had iig een doos pads gekocht maar er in de 4 maanden dat ik borstvoeding geef nog geen nodig gehad, tot nu toe zonde van mijn geld.
     
  11. Tara84

    Tara84 Fanatiek lid

    10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Oh, ik heb echt een heel andere ervaring! Hier echt weken ontzettend gelekt. Als ik aan de ene kant voedde, spoot het er aan de andere kant uit. Die pads waren hier niet aan te slepen en ik had ook echt wel een aantal bh's nodig, want die waren ook regelmatig doorweekt:)
     
  12. Lutty

    Lutty Actief lid

    26 okt 2012
    469
    0
    0
    Ik zou toch ook echt compressen kopen! Ik voed nu 20 maand en het is pas sinds ik opnieuw zwanger ben, dat ik niet meer lek.
    Ik heb trouwens na een maand of drie wasbare compressen gekocht omdat die wegwerp er nogal door gingen :$
    En Purelan zalf is inderdaad ook een aanrader, zelf nooit nodig gehad wegens geen enkele kloof, maar denk dat ik daar eerder een uitzondering ben, is een soort van babyveilige vaseline dus kan je ook aan je lippen smeren bijvoorbeeld als zou blijken dat je het niet nodig hebt, is ook maar vijf euro of zo.
    Een borstvoedingskussen zou ik ook kopen. Maar heb je vast al? Handig om mee te slapen tijdens je zwangerschap ook.
    't is zeker geen must, maar wel handig in het begin.

    Meer heb je niet nodig, juist jouw twee melkmakers ;)
    En een goede dosis doorzettingsvermogen, kennis en ondersteuning!
     
  13. podiki25

    podiki25 Fanatiek lid

    18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Wat ik nodig vind bij borstvoeding is:
    - zoogcompressen
    - lijnzaadzalf voor tepelkloven (beter voorkomen dan genezen)
    - een voedingskussen
    - een voedingsbh en voedingspijama (anders moet je voeden met de helft van je lijf bloot terwijl je bezoek hebt, dat is ook niet handig).
     
  14. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.129
    15.193
    113
    Fijne beha's (minimaal 3 of 4, zeker in het begin)
    Zoogcompressen
    Zalf voor kloven kan
    Iets wijdere of met knoopjes of BV kleren (vooral bv hemdjes vind ik fijn, shirt omhoog, hemd los en geen blote buik)

    Kolf kan je huren, zeker een optie voor in het begin. Hier 1 dag gebruikt bij de laatste omdat het niet goed op gang kwam. Daarna nog 2 dagen om de druk eraf te halen haha

    Voedingskussen vond ik niet fijn werken, had liever gewoon kussen

    en wat ik nu ga kopen is gentiaan violet, tegen de spruw. Bij ale 3 gehad en middeltjes van dedokter werkte niet. Gentiaan violet wel razend snel. Kans is heel groot dat we nu weer spruw krijgen.

    oh en flinke stapel hydrofielluiers, spuugdoekjes zijn veel te klein ;)
     
  15. Swinty

    Swinty Actief lid

    3 dec 2015
    138
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb bij het voeden soms dat de andere kant iets gaat druppelen en aangezien ik een hydrofiel gebruik bij het voeden draai ik het eind daarvan iets onder mijn andere tepel om die paar druppels op te vangen. Zo zie je maar dat het voor iedereen idd anders is.

    Voedingskussen vind ik overigens ook echt een aanrader, tijdens zwangerschqp voor de slaap, voor het voeden en vooral in het begin (met een kussensloop eromheen) voor de baby om in te liggen.
     
  16. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Eens met de rest, maar purelan zou ik zeker niet mee wachten tot na de bevalling! Dat zou mij een hoop pijn hebben gescheeld denk ik.
    En zorg dat je bij de kraamzorg aangeeft dat je graag iemand hebt met ervaring rondom borstvoeding en dat je weet waar je een lactatiedeskundige kan vinden in de buurt.

    Oh, en tip; kijk goed naar je verzekering. Sommigen vergoeden een consult met een lactatiedeskundige of de huur/deel van aankoop van een kolf. ;)

    Weet ook dat bv lang niet altijd meteen de eerste dag lukt! En dat is niet erg, je baby kan wel even voort met de reserves vanuit de buik. Veel aanleggen en geduld, twijfel je of het wel goed gaat, bel dan de lactatiedeskundige.
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je hebt overdag toch gewoon normale kleren aan? En 's nachts maakt het toch niet uit dat je half bloot bent? Zo'n speciale pyjama vind ik dus nogal overdreven.
     
  18. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik ga kopen;

    Tepel creme
    Borstcompressen (wasbaar)
    Spuugfoekjes
    Voedingsbh

    En als m'n kraamhulp komt huur ik eerst een pomp om tezien of het goed werkt. En als dat goed werkt koop ik zo'n automatische pomp.

    Ik ga trouwens ook nog een cursus doen. Lijkt me erg handig als voorbereiding.
     
  19. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.129
    15.193
    113
    Ik wil er nu wel, misschien niet speciaal bv maar wel met knoopjes ofzo dan. Eerste dagen bleef ik wel in pyama + snel koude rug
     
  20. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Je hoeft trouwens niet meteen een kolf te huren hoor, ik heb het gedaan toen er problemen waren(kon niet meer voeden van de pijn). Maar het is dus wel heel goed om te weten waar je ervoor moet zijn enz mocht je hem nodig hebben.
    Dus wacht dat even af, voor hetzelfde geld gaat het bij jou helemaal prachtig en heb je hem gewoon niet nodig!;)
    Sowieso is de kolf die je huurt niet echt vergelijkbaar met de kolven die je koopt. Die je huurt is een professionele kolf, oa bedoeld om je productie op pijl te brengen of houden. Hij is krachtiger dan de particuliere kolven.
     

Deel Deze Pagina