Wat nou als de coronatest positief is..gezinsquarantaine

Discussie in 'Corona forum' gestart door RoAn1981, 28 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

    RoAn1981 Fanatiek lid

    17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik heb vanmiddag een afspraak om te testen. Sinds zaterdag klachten als een wat natte neus, een kuch en wat hoofdpijn. Het is al minder dan zaterdag maar nog niet weg, had ik wel gehoopt, dus ik ga toch maar gewoon naar de afspraak.

    Maar ook al verwacht ik het niet, het kan natuurlijk zomaar wel positief zijn. En ik merk dat ik compleet in de stress schiet van het idee van 10 dagen in quarantaine met mijn gezin. Ik heb twee meiden van 3 en 7 die ontzettend leuk zijn maar ook erg pittig en temperamentvol. Ze zoeken voortdurend de strijd op, met ons en met elkaar. Voor de oudste zijn we ook in een traject terechtgekomen omdat ze hoogbegaafdheid vermoeden met alle gedragsproblemen van dien. De jongste is gewoon een ontzettend felle peuterpuber. Leuk maar dodelijk vermoeiend. Ze vinden het erg lastig zichzelf te vermaken. Vooral de oudste is enorm gefocust op andere kinderen; als er geen buurkinderen zijn om mee te spelen is er paniek. Ja, schermpjes vinden ze prima, maar met name de jongste kan dat echt nog geen uur volhouden. Al met al is het vaak niet erg gezellig thuis en zijn wij vooral aan het overleven. Vandaar ook dat we hulp gezocht hebben.

    Toen de scholen/opvang dicht gingen, konden we gebruik maken van de noodopvang omdat ik in een vitale sector werk. We hebben dus nog niet eerder zo lang met elkaar thuis gezeten. En ik vraag me af hoe mensen met jonge kinderen dat in godsnaam doen; zonder een ommetje, zonder een bezoekje aan vrienden, of even een boodschapje. Dat zijn de dingen die we hier inzetten als het binnenshuis weer ff ellende is, ff eruit, ff de zinnen verzetten. En dat zou dan dus niet kunnen.
    Ik weet het, misschien ben ik gewoon negatief, maar wat als...Iemand tips, ervaringen? En ik weet het: dit 'leed' valt in het niets bij het leed dat sommigen doormaken die echt ziek zijn en in het ziekenhuis komen..maar toch maak ik me er druk over.
     
  2. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    Heb je geen tuin?

    Ik heb tijdens de tijd thuis bij bol.com een stapel (vooral leerzaam) speelgoed besteld.

    Je kunt toch dingen samen doen? Je hebt dan ook veel meer tijd en rust want je hoeft nergens naar toe.
     
  3. RoAn1981

    RoAn1981 Fanatiek lid

    17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Heel klein tuintje, weinig plek om echt te spelen ofzo. En dingen samen doen; dat is nou juist het euvel. Ze krijgen meestal ruzie bij het spelen van een spelletje omdat de een altijd wil winnen en heel secuur is, terwijl de ander gewoon nog te jong is voor de meeste dingen die de oudste leuk vindt. Knutselen vinden ze allebei maar heel kort leuk. En ondertussen moeten wij beiden wel gewoon werken natuurlijk, ik kan geen week vrij nemen.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Maar als het positief is hoef je toch beiden niet te werken? Dus vrij nemen is dan al geen probleem.

    Ik zou, mocht het zover komen, voor een goed dagschema zorgen thuis. Bepaalde tijden voor bepaalde activiteiten.
    En lekker achter de tv of tablet gooien:roflmao:, is toch een uitzonderingssituatie zo'n quarantaine.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Goed dagschema, met (hopelijk!) wat werk van school (en anders zelf wat educatieve boekjes/puzzeltjes aanschaffen), met ook ruimte voor extra tv, spelcomputer/tablet etc.
    En ik zou het wel snappen dat jullie thuis moeten werken omdat je niet rillend van de koorts in bed ligt, maar hierin valt misschien ook wat coulance te verwachten van jullie werkgevers? Zodat jullie elkaar een beetje af kunnen wisselen qua werken en iets met de kinderen doen.
    Hier doen we spelletjes ook wel eens om de beurt; de een kijkt even een filmpje naar keuze en met de ander doe ik een spelletje, daarna omgekeerd. Sinds de jongste 5 is gaat het samen een spelletje doen wel een stuk beter.
     
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Lijkt mij ook dat werkgever hier flexibel mee om moet gaan, in dat geval heb je Corona en ben je ziek.

    Misschien helpt het juist om ze wat dichter bij elkaar te brengen. Ik zou mij daar in ieder geval nog niet druk om maken. En anders is er inderdaad altijd nog tv of een ander scherm.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    En als ze eerder recht op noodopvang hadden is dat vanwege een vitaal beroep en ga ik er dus vanuit dat dat geen werk is wat thuis gedaan kan worden, anders was er ook geen recht op noodopvang. Een baan waarbij je op locatie moet werken kan dus niet als je in quarantaine zit.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  8. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Pfff ik zit met hetzelfde in mijn maag. Ik heb ook vanmiddag een test. Ik hoop maar dat het negatief is, want ik zou echt niet weten hoe ik dat 10 dgn moest doen. Man zou door moeten werken vanuit huis en zoon zou niet naar dagbesteding kunnen. En wie zorgt er dan voor schoonmoeder?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Hoe moet je het doen? Tja even lullig gezegd zoals half nederland het destijds zonder noodoovang wekenlang heeft gedaan. Overigens kun je best wel even een wandeling door het bos maken hoor, overdag is het ws lekker rustig.
    Misschien doet het jullie gezin juist wel goed, even geen hektiek (vlucht?) In werk en school/opvang maar noodgedwongen veel tijd samen doorbrengen
    Komt goed!
     
    Juul75, Syane, HappyRabbits en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn zwager en schoonzus hadden ook recht op noodopvang, ook al kon zwager volledig thuis werken.
     
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.315
    113
    Dit dacht ik ook al ja!
     
  12. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Komt vast goed.
    Spelletjes doen, kasten uitzoeken ofzo, wat lekkers bakken.
    Ik moet ook getest worden maar maak mij daar niet zo druk om eigenlijk.
    Wij kunnnen ook niet thuis werken, ik heb een vitaal beroep.

    School zal vast wat sturen en dochter kan online les volgen
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Zonde van de noodopvang vind ik dat eigenlijk. Die was echt voor nood. Ik vond destijds al dat die te ruim werd genomen.
    Voor mij is noodopvang echt voor pure nood. Dus mensen op de werkvloer die daar per se heen moeten.
    Thuiswerken is geen noodopvang. Ideaal is het natuurlijk ook niet, maar dat was het voor bijna niemand.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ze hebben er ook geen gebruik van gemaakt ;)
    Maar ik kan me heel goed situaties voorstellen waarin iemand met een vitaal beroep thuis kan werken en écht niet ook nog (jonge) kinderen kan verzorgen en helpen met bv schoolwerk. Dat kan ik prima scharen onder ‘pure nood’.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ja die noodopvang is een discussie op zich, maar ik vind echt dat zolang je thuis kan werken het even pech en bikkelen is. Zeker als het nu om 10 dagen gaat. Dat is andere koek dan de 11 weken hiervoor.
    Buiten dat als je echt in quarantaine bent en het lukt niet, dan ziekmelden. Werkgever kan daar echt niet omheen.

    Ts, nu ben ik wel benieuwd welk werk jullie doen?
     
    Syane vindt dit leuk.
  16. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    gewoon even doorbikkelen. ongeveer 90% van de ouders heeft dit niet 10 dagen maar gewoon 10 weken ofzo moeten doen. Alle kinderen vragen aandacht en tijd, en vliegen elkaar in de haren.
    hoe doe je het in een regenachtig weekend of vakantie. dan ben je toch ook met elkaar. of ben je altijd ergens anders of iets aan het doen met andere?
    Ik zou er gewoon iets leuks van maken. de dag verdelen, de ochtend iets doen wat kind a leuk zou vinden, de middag wat kind b leuk zou vinden, ook een ochtend of middag iets wat jullie als ouders leuk vinden. een picknick lunch in de woonkamer, lekker overal papier op de vloer leggen en een groot schilderij maken. alle playmobiel van zolder halen en een hele stad door de woonkamer maken. Gekke dingen doen die je normaal niet snel zou doen.
     
    Yvuna, Nellie4, Juul75 en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. RoAn1981

    RoAn1981 Fanatiek lid

    17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Dank voor de reacties. Man werkte toen nog in de levensmiddelenindustrie (sinds juli een andere baan), ik in de crisiscommunicatie (overheid). Waar mogelijk heb ik vanuit huis gewerkt. Maar in de eerste hectische maanden was dat vaak echt geen doen terwijl ik de ene dochter thuis moest lesgeven en de ander moest zien bezig te houden met knutselwerkjes en spelletjes. De optie voor noodopvang was er dus wij hebben daar toen dankbaar gebruik van gemaakt voor de momenten dat het thuis echt niet lukte.
    Ik vind het trouwens wel opvallend hoe luchtig mensen doen over zo'n gezinsquarantaine. Ik vind mijn man en kinderen heel leuk maar 24 uur per dag voor 10 dagen op elkaars lip zitten, vind ik heftig, zeker met de problemen die hier sowieso al spelen. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  18. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.892
    2.671
    113
    Ik heb die weken thuis gezien echt als tijd om in elkaar te investeren.
    Als je kinderen echte aandacht geeft dan is mijn ervaring dat ze dit echt waarderen.
    En je ene kind van 2013 is toch al heel zelfstandig? Die kan je echt wel even aan schoolwerk zetten en dan ondertussen met de andere bezig zijn.
     
  19. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113

    Toch zijn er echt functies waarbij je thuis kan werken en geen kids om je heen wil. Als jij nu geen spoed wel politie belt heb je ook grote kans dat je iemand treft die vanuit huis werkt. Kun je t je voorstellen dat je als burger dan ondertussen hoort: maaaahaaaam, ik heb gepoept kom je controleeereeehen?
     
    MissXray en Nellie4 vinden dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    O ik begrijp dat zeker. Wij hebben 11 weken 24 uur per dag op elkaars lip gezeten, en over de problemen die hier spelen zal ik je maar niet vermoeien. Wij hebben moeten lullen als brugman om voor de jongste op het einde van de lockdown een aantal uur op school te krijgen.
    Dus ik weet echt wel wat doorbikkelen is.
    Maar 10 dagen is echt te overzien.
     

Deel Deze Pagina