als schijterige mama ben ik nog niet verder gekomen dan smeerkaas en smeerleverworst.. ze heeft geen allergieen of zo.. ben zo benieuwd, wat mag ze allemaal al hebben? groetjes!
Mijn dochtertje eet altijd 2 boterhammen waarvan een hartig en een zoet. Zoet beleg wat al kan is bv jam appelstroop of chocopasta. Hartig is hier ook smeerleverworst en smeerkaas maar die van ons is nogal een veelvraat en krijgt naast de boterhammen nog een stukje kaas of boterhamworst. Pindakaas en honing wordt het eerste jaar afgeraden maar dat weet je al wel waarschijnlijk.
Mijn dochter krijgt op brood: - smeerworst - smeerkaas - jonge kaas - gestampte muisjes - jam (van zonnatura) - appelstroop - chocopasta - kipfilet Meestal kies ik voor gezond/hartig beleg, maar af en toe krijgt ze dus een boterhammetje met zoet.
wow! jeetje.. geen wonder dat ze brood zo saai vindt.. met die stomme smeerleverworst er continu op.. zo gek he.. vind het best wennen, van alleen maar melk naar.. vanalles! ze worden zo snel groot..
Ze worden inderdaad snel groot Ik ben de afgelopen maand wel makkelijker geworden met eten hoor.. Van mij mag ze absoluut geen (half)rauw vlees (of rauwe melk/kaas maar dat kom je nauwelijks tegen hier) en honing en alcohol enzo, dus de dingen waar ze echt heel ziek van kan worden, en ze krijgt geen toegevoegd zout.
Alles! (behalve rauwe vleesproducten (filet, osseworst e.d). Juist met het geven van leverproducten moet je een beetje oppassen. Kijk eens op www.voedingcentrum.nl voor de richtlijnen op dit gebied. - Smeerbare vache qui rit - goudkuipje - smeerbare camembert - smeerbare brie - pindakaas - appelstroop - boter + muisjes - worst - ham - chocoladepasta - avocado - fruit op brood - jam - kwark - philadelphia - ei etc
Vanaf wanneer geven jullie chocolade pasta? Ik wil ze dat echt een keer gunnen, maar is 9 maanden niet echt te vroeg daarvoor? Hier hebben ze tot nu toe alleen boter, zonnatura appelstroop, en smeerkaas gehad. Maar ik wil het toch een beetje uitbreiden met wat spannendere soorten beleg
Cygnet2indakaas werd mij juist ontraden ivm mogelijk allergische reacties op de pinda's. Adi:Ik geef nu al chocopasta op haar boterhammetje,niet iedere dag maar zo 2x per week.
Ik heb het gister voor het eerst gegeven (pure ivm KMA). Ik smeer eerst een dun laagje halvarine en daarna een dun laagje pasta. Hij vond het heerlijk!!! Heeft iemand nog tips voor beleg zonder melkproducten? Hij krijg nu: - jam van Zonnatura - chocopasta pure chocola - leverworst Dus dit wordt ook echt saai.
@wendyw80: bij ons komen geen allergiën voor pinda's voor en daarom hebben wij het gecontroleerd geprobeerd toen zoontje een maand of 7 was. (in overleg met de HA). Is goed gegaan. Het is een typisch product waar je voorzichtig mee moet zijn wanneer er allergiën voorkomen. Hier geen aanleiding toe. @Adi. Eigenlijk kan een heleboel. Zo is suiker bijvoorbeeld niet slecht... alleen is het verstandig om een kind niet teveel aan suiker te laten wennen omdat zoet al een gemakkelijke smaak is. Chocoladepasta is bij ons echt een lekkernij en dus af en toe. Hij geniet er daardoor ook super van (je moet dat bekkie zien als het op zijn boterham of cracker zit!!!)
Hier vonden ze brood met gewoon boter vaak al lekker genoeg. Verder kregen ze: appelstroop (dat het vaakste, i.v.m. ijzer) monchou huttenkase fruit avocado dun laagje jam jonge kaas beetje witte of bruine suiker Smeerleverworst gaf ik niet. Dat bevat veel zout en lever, de afvalverzamelaar in een lichaam. Ik kreeg trouwens destijds ook te horen dat dat maar eens per week op brood mocht, net als smeerkaas, dat bevat namelijk veel zout en ook smeltzouten (niet zo jofel voor een babylichaam). Daarnaast, we gaven tot hun eerste jaar so wie so geen vlees. I.v.m. allergie kreeg mijn oudste helemaal geen pindakaas (die heeft een pinda-allergie) en de jongste pas na haar 3e verjaardag.
Ik vond het ook echt raar dat leverworst mag vanaf 7 manden al. Ik stond echt met stomheid verslagen toen die vrouw van CB het zei. Op mijn lijstje was dat echt het laatste wat ik zou introduceren bij mijn kind. Juist om de redenen die Dirksmama opnoemde. Slager waar ik vroeger als bijbaantje werkte heeft een keer verteld waar zo'n smeerworst van wordt gemaakt... nou tja... een frikandel doet er niet aan onder zal ik maar zeggen
Roomboter of margarine is favoriet. Daarna appelstroop, amandel- of cashewnotenpasta, jonge verse geitenkaas, af en toe jonge kaas. Plakjes avocado of banaan.
Hier krijgt ze appelstroop, kaas, of gewoon boter op haar brood. Heel soms een beetje smeerkaas, maar dan wel eentje met minder zout. Kipfilet ga ik ook eens proberen. Maar ze eet maar heel weinig brood, daarom krijgt ze vaak pap. Smeerworst doe ik er nooit op want daar zit veel te veel rotzooi in. Bij AH hebben ze ook vegetarische smeerworst, vond mijn zoontje erg lekker dus die ga ik ook maar weer eens kopen. En geitenkaas is ook een idee, lekker!
Wees voorzichtig met pindakaas meiden. Mijn zoontje kreeg een flinke allergische reactie op pindakaas. Opgezwollen ogen en stikkingsgevaar. Dus wees wel alert en probeer het op een doordeweeks dag, dat je zo naar je huisarts kan. Ik moest 20 rijden voor de HAP. Pasta zit hazelnoot in, dus kunnen ze ook een reactie op geven.
@adi: hier vanaf een maand of 9 chocopasta, wel maar 2x per week waarvan 1x op zondag als wij ook uitgebreid ontbijten met croissantjes en zo, dan mag zij ook wat lekkers.
Hier tot nu alleen boter. Bij mijn schoonmoeder blijkt hij wel eens een beetje jam of smeerworst te krijgen. Zolang hij nog tevreden is met zijn boterhammetje met boter.... En ivm allergien geef ik liever geen chocopasta nog op brood.