Wat te doen bij krentenbaard?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spikkel19, 25 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Hi!

    Onze zoon heeft vermoedelijk krentenbaard..
    Morgen gaan we natuurlijk even naar de huisarts maar wat kunnen we doen om het te beperken?

    Alvast dank!
     
  2. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.898
    7.617
    113
    Niets, behalve morgen smeren met fusidinezuur zalf. Ja toch, zijn nagels kort knippen en verhoogde hand hygiëne, dus steeds handen wassen met zeep voor het hele gezin.
     
  3. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Zie de tips hierboven, gebruik ook per douchebeurt 1 handdoek per keer per kind. Dus het kind met krentenbaard gebruikt eenmalig zijn eigen handdoek.

    Plekken die makkelijk in contact kunnen komen met andere plekken, even afdekken met een luchtige pleister.

    Hopelijk kan je kindje er goed vanaf blijven, want naast herbesmetting, heb je ook kans op lelijke littekens.

    Mocht ab zalf niet afdoende zijn, vraag om een orale kuur.

    Beterschap!
     
  4. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.579
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Niemand aan de krentenbaard laten komen. Kusjes geven ff beperken en alle deurklinken ff afnemen.
    Veel hygiene, niet alleen bij hem ook maar bij de rest. Dus veel handen wassen etc. Verschillende schone handdoeken gebruiken.
    Verder mag hij nog niet naar school oid totdat je 2 dagen gesmeerd hebt met de ab zalf.
    Succes morgen, hopelijk is hij er snel vanaf.
     
  5. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Niet naar school?
    Mijn zoon ging met krentenbaard gewoon naar school hoor.
    De jongste ook.naar het kdv en ik ben gewoon gaan werken.
     
  6. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.898
    7.617
    113
    Die van mij gaan gewoon naar school hoor, en ook naar KDV/BSO.
     
  7. Treez

    Treez Niet meer actief

    Hygiëne is het toverwoord. Eigenlijk alles wat hierboven al genoemd is, zoals veel handen wassen, elke dag schone kleren en pyjama en schone handdoek.


    Hier ook gewoon en het is ook geen regel van school. Op zichtbare plekken wel graag afdekken (indien mogelijk). Anders had mijn dochter de afgelopen 5 maanden de helft van de tijd niet naar school gekund. Het heeft trouwens ook geen zin om kinderen thuis te houden. Veel kinderen hebben de bacteriën bij zich zonder plekken. Vanuit het RIVM is het advies om kinderen ook gewoon naar school, kdv etc. te laten gaan.
     
  8. Annie24

    Annie24 Fanatiek lid

    2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Zoon heeft het nu 2x gehad. Mocht toen hij 3 was niet naar het kdv en afgelopen september niet naar school. Wel met korstjes, maar niet met open plekjes.
     
  9. Treez

    Treez Niet meer actief

    Ik vind dit behoorlijk overdreven van school en het kdv, want zowel de GGD als het RIVM geven aan dat thuishouden geen zin heeft en dat het ook niet helpt om besmetting te voorkomen.

    https://www.ggdhvb.nl/professionals/-/media/ggdwebsites-2016/hvb/bestanden/professionals/krentenbaard_hvb.ashx

    https://www.rivm.nl/vragen-en-antwoorden-krentenbaard
     
  10. Annie24

    Annie24 Fanatiek lid

    2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Vond en vind ik ook hoor.

    Hij heeft het waarschijnlijk ook daar opgelopen... Er is altijd 1 iemand thuis overdag, dus zijn we leuke dingen gaan doen, want ziek is hij er niet van geweest beide keren.
     
    Treez vindt dit leuk.
  11. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.236
    989
    113
    Vrouw
    Ik werk op een KDV en bij ons hoeft er inderdaad niet geweerd te worden. Hygiënemaatregelen moeten natuurlijk wel in acht worden genomen, zoals de plekken in het gezicht afdekken met verband of pleister en inderdaad fusidinezuur smeren. Na twee dagen smeren horen de plekken niet meer besmettelijk te zijn.
     
  12. Treez

    Treez Niet meer actief

    Volgens mij zijn het nog oude adviezen over thuis blijven.

    Mijn dochter heeft het de afgelopen paar maanden 9x gehad en gelukkig ook nooit ziek. Ik ben blij dat ze wel naar school kan. Anders had ze wel erg veel gemist. Vooral nu de afgelopen weken is gebleken dat de zalf niet meer aanslaat. Dan had ze alleen nu al weken lang thuis moeten blijven.
     
  13. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.579
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Hier moest mijn zoon 2 dagen ab zalf gesmeerd hebben voordat hij naar de peuterschool mocht.
    Dat waren hun richtlijnen, vandaar dat ik het opperde ;)

    Wellicht dat ze her en der toch hun eigen richtlijnen aanhouden ipv die van de rivm.
     
  14. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Ontsmetten met jodium. Helpt hier als een tierelier.
     
  15. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Dankjewel! Geldt dat schone pyjama ook voor zijn bed? Hij heeft het veel op z'n gezicht maar ook ellebogen billen, liezen benen , tussen zijn tenen. Echt overal... Daarom voor de zekerheid morgen naar de huisarts
     
  16. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik zou in jullie geval vragen om een AB kuur. Zalf behandelt enkel oppervlakkig en het lijkt erop dat het in haar systeem zit.

    Hier ook systemisch behandeld omdat ze het in korte tijd twee keer had en de zalf niet aansloeg.

    Ik heb haar wel thuisgehouden van kdv. Niet omdat het moest maar omdat ik bang was dat ze met open wonden op het kdv nog iets extras zou oppikken.

    Als het goed is krijg je van krentenbaard geen littekens. Althans dat heeft de kinderarts mij vertelt. En hier is dat ook niet zo. Ondanks dat het heel heftig is geweest.
     
  17. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Als ze er aan krabben krijg je wel degelijk littekens. En ook pigment verstoringen.
     
  18. Treez

    Treez Niet meer actief

    Ze is momenteel bezig met haar derde ab-kuur sinds mei. We hebben eindelijk een doorverwijzing voor de dermatoloog, want de ab-kuren werken ook onvoldoende.
     
    Snoopy1979 vindt dit leuk.
  19. Denise K

    Denise K Fanatiek lid

    11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
  20. stef

    stef Fanatiek lid

    19 apr 2006
    3.071
    26
    48
    Hier heeft dochterlief het helaas vaak onder haar lippen.

    Begint met een blaasje en inmiddels weten we nu dat we gelijk het blaasje kapot prikken want dat jeuk ook vreselijk!
    Vocht gelijk weghalen en daarna met een sponsje betadine scrub het goed schoonmaken.
    Volgende dag is het netjes een korstje en nergens geen last meer van!
    Vaak smeren we ook wel fusidine erop voor de zekerheid.
     

Deel Deze Pagina