Wat te doen, newborn 1 week oud

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Avastar, 3 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Avastar

    Avastar Actief lid

    25 sep 2012
    245
    9
    18
    Hoihoi

    Ik heb deze vraag aan andere dames op het forum gesteld maar toch ook even aan de professional dus bij deze:)

    Aangezien ik geen goede kraamtijd en hulp heb gehad, zit ik nog met veel vragen.
    Mijn baby is 9 dagen oud en ik geef borstvoeding. Nadat ik de hele week elke 1,5 uur mijn kind minimaal een uur aan de borst had omdat de kraamhulp vond dat ik haar op vraag moest voeden en zij elk kikje wat mijn baby gaf als vraag interpreteerde, was ik dus 24 uur per dag bezig met voeden.
    Nu ze weg is ga ik het toch anders aanpakken, er is totaal geen structuur in de dagen en ik wil om de 3 uur gaan voeden, regelmaat aanbrengen.
    Ook wil ik qua slapen wat meer regelmaat en de kraamzorg legde mijn baby elke dag de hele dag in de box ( op een dubbelgeklapte voedingskussen) en ik heb nu op advies van cb haar in haar wiegje na haar voeding.

    Mijn vragen:
    - waar lag jullie baby op deze leeftijd? In Wiegje op kamer ( wat inhoudt dat ze eigenlijk de hele dag boven ligt) of in de woonkamer? Of misschien een mix, dan in eigen kamer, dan in woonkamer. Ik vind het zo wennen dat ze nu niet bij me in de buurt is, en is dat voor haar ook niet vreemd, 9 maanden in de buik en nu helemaal alleen in haar bedje
    - van CB mag ik mijn dochtertje 10 minuten laten huilen als ze niet in slaap komt, na 10 minuten troosten ( niet uit bedje halen) en dan weer zelf proberen in slaap te komen. Huilt ze dan weer, dan gaan weer opnieuw 10 minuten in. De ervaring is nu dat ze dan ook wel weer gaat slapen
    Mijn kersverse moederhart doet een beetje zeer om haar te laten huilen maar wat doen jullie en wat werkt bij jullie?

    Ik kijk uit naar jullie reacties, voel me echt een beetje verloren in deze zoektocht!
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    De meningen zijn verdeeld hierover. Ik zou voor de middenweg gaan. Soms boven, soms in de box beneden je kunt haar ook in de kinderwagen beneden leggen op een iets rustiger plekje. Het is wel zo als er veel lawaai is beneden krijgt ze wel veel prikkels

    Wat je vooral WEL moet of mag doen. . Is veel knuffelen en huid op huid contact is ook zo belangrijk. Volg gerust je moederhart. Als je hele dagen met je kindje aan de borst zit snap ik dat je dat wil doorbreken. Probeer het gerust uit. Als er genoeg voeding is dan komt het wel goed.


    Het 10 minuten slaap/huil ritueel is lastig. Ze is nog heel klein. Volg gerust je gevoel.

    Houdt je me op hoogte?


    Groetjes Adrienne
     
  3. Avastar

    Avastar Actief lid

    25 sep 2012
    245
    9
    18
    Bedankt voor je reactie,

    Ik heb besloten haar niet te laten huilen en ben sinds 2 dagen het boek 'baby in een droomritme' aan het volgen. Het toepassen van ritme, inbakeren ( dat helpt echt goed bij mijn dochter) en ritueeltjes.
    Nu huilt ze af en toe als ik haar in haar wiegje leg, maar ik laat haar dus niet huilen, ga er heen, troost haar in haar wiegje en dan slaapt ze vaak ook binnen 5 minuten.
    alleen...Ze slaapt nu de hele dag en nacht zo'n 3 tot 4 uur achtereen, wordt wakker ( hoor ik dmv geluidjes door de babyfoon, wordt eigenlijk nooi huilend wakker, dat ben ik voor, ook 's nachts) of ik moet haar zelfs wakker máken, dan geef ik borstvoeding, schone luier tussendoor, knuffelen en dan is ze een uur wakker ( zoals beschreven ook de tijd die een baby van twee weken wakker kan zijn per moment) dan baker ik haar weer in, leg haar, meestal wakker in het wiegje ( muv ochtend, dan in kinderwagen zodat ik op pad kan) soms moet ik haar nog even troosten, andere keren slaapt ze zelf in, dit alles met dezelfde regelmaat en structuur.
    Gevolg, ze slaapt als een roosje de hele dag en nacht maar ik ben bang dat ik op deze manier niet genoeg met haar knuffel, haar liefde geef en dat ze te weinig bij me is...
    Ik weet het, eerst klagen dat het slecht gaat maar ik vraag me nu af of het niet te goed gaat waardoor ze zoveel slaapt dat ze geen goede hechting krijgt.
    En heel eerlijk, ik mis haar en het knuffelen en lekker bij me op de arm op de bank voor de tv slapen ook een beetje ( ook al is dit niet goed en al was het ook vaak huilen op die momenten door ws oververmoeidheid en overprikkeld maar toch...)

    Hoe zie jij dit, is dit een gezond ritme? Ik voedt zon 7 keer per dag dus 7 uur per dag is ze bij me dmv voeden/ verschonen en knuffelen. 's avonds door manlief.

    Ik ben benieuwd
     
  4. Avastar

    Avastar Actief lid

    25 sep 2012
    245
    9
    18
    Incl nachtvoedingen zit ik op 8 voedingen per dag, niet op 7
     
  5. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Je doet het echt super! Moet je zien wat je al bereikt hebt door je gevoel te volgen. Je kindje komt niets te kort zo. Maar als jij zelf haar mist, gerust lekker pakken en bij je houden.

    Groetjes Adrienne
     

Deel Deze Pagina