Wat te doen situatie buren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Snies, 17 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Ik wilde eigenlijk hierover geen topic starten maar inmiddels na wekenlang hetzelfde riedeltje te hebben wil ik graag weten wat ik nog kan doen en wellicht hebben jullie nog bruikbare tips.

    Onze woning bestaat uit een beganegrond woning met tuin en boven ons aan beiden kanten wonen dan ook weer mensen.
    Zo ook naast onze directe buren..
    Daar woont nu sindskort een buitenlands gezin boven met een dochtertje van 2 jaar.
    Dus hun woonkamer zit schuin boven onze slaapkamer en hun keuken schuin boven de slaapkamer van de tweeling.

    Hun cultuur is anders wat ik totaal niet het probleem vindt, het zijn in zoverre ik nu kan beoordelen aardige mensen.
    Als overdag mijn kinderen buiten spelen zit daar alles potdicht, en wanneer mijn kinderen naar bed moeten en of wij zelf willen slapen komen zij tot leven.

    Ik kan dat meisje van 2 niet kwalijk nemen dat zij ook haar energie kwijt moet en weet zelf al te goed hoe kinderen van die leeftijd kunnen stuiteren.
    Maar elke avond is het tot ruim 2 a 3 uur in de nacht raak!
    Hun dochtertje stampt, springt, gilt en weet ik veel wat nog meer dat wij géén oog dicht doen want het lijkt alsof ze bij ons in huis zijn en onze eigen kinderen worden er wakker van.

    Mijn eigen dochter is een moeilijke slaper dus als die er wakker van wordt slaapt zij niet meer binnen het uur terug in. En onze nachtrust is compleet verstoord door het buurmeisje en door een dochter dat wakker is geworden.

    Wij zijn van nature géén klagers, we weten dat kinderen nou eenmaal niet stil zitten maar het gaat ons erom dat het op tijden gebeurd dat wij willen slapen en het overal muisstil is en dus het nog beter te horen valt.

    Ook onze naaste buren liggen er wakker van want hun slapen er recht onder.
    Ook deze buren hebben contact gelegd met hun bovenburen dat ze begrijpen dat een kind lawaai maakt maar alleen op die tijden niet gewenst is.
    Ze zouden er op letten en begrepen het helemaal etc etc.. na een paar dagen of soms dezelfde avond nog begint het weer opnieuw.
    Ook wij zijn er langs geweest en hebben netjes aangegeven dat ze best lawaai mag maken maar het vanaf 22.00 tot zeker 3.00 uur teveel van het goede is en er mensen zijn die willen slapen en er weer vroeg uit moeten.

    Maar ik merk gewoon dat het een andere cultuur is, een gezin wat de taal niet machtig genoeg is en hun eigen ritme volgen zonder rekening met buren te houden daar waar ik oplet dat mijn kinderen na 22.00 géén lawaai meer maken als ze dan überhaupt nog wakker zijn en hun laten het allemaal toe.

    Vermoedens zijn dat zij overdag dus merendeel "uitslapen" en vooral 's avonds en 's nachts leven.
    Mijn buurvrouw is er helemaal klaar mee en wilt er dus op een andere manier werk van gaan maken.
    Ik vind het ergens vooral ook zielig voor het meisje want zij krijgt gewoon geen bewegingsvrijheid op tijden dat het dan kan en mag.
    Als ze voor het huis staan loopt dat kindje ook altijd te springen heeft dus gewoon energie teveel.
    Dus mijn buurvrouw wilt eigenlijk samen met ons dan een melding maken voor geluidsoverlast.

    Ergens vindt ik dat weer te ver gaan omdat het dus een totaal andere cultuur is en zich niet zo vast houdt aan tijden en regelmaat, maar ergens houdt het ook op om begrip te blijven opbrengen en zelf geen nacht meer rustig op tijd te kunnen gaan slapen.
    Mijn man wordt met de dag chagrijniger omdat zijn wekker gewoon om 5 uur gaat en het pas vanaf 3.00 uur stil is.
    Dus ons lontje raakt ook langzamerhand op..

    Dus ja welke opties blijven er dan nog over? Want we hebben ook al persoonlijk aan ze aangegeven wat voor overlast wij ervaren en ook dus andere buren.
    Maar er verandert helemaal niets en zij corrigeren het kind niet wanneer het loopt te springen of met een bal loopt te stuiteren na 22.00 uur.:confused:
     
  2. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.288
    921
    113
    Vrouw
    Pfff ja dit is heel lastig maar ik vind wel dat je buren zich moeten aanpassen. Ze wonen nu hier, in een huis met mensen onder zich. Dan moeten ze zorgen dat hun dochter rustig is savond. Lukt dat niet, dan gaan ze maar het park in ofzo.
    Heel ingewikkeld. Maar ik zou vragen of de woningbouw of de wijkagent samen met jullie een opbouwend gesprek kan voeren. Evt met een tolk erbij
     
  3. zuurtje

    zuurtje VIP lid

    11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    Ik zou een tolk inschakelen zodat die in de buren hun eigen taal kan zeggen wat de bedoeling is. Ze kunnen wel ja zeggen dat ze zich aan de uren houden maar hebben ze het überhaupt wel goed verstaan.
     
  4. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.745
    1.322
    113
    Vrouw
    Ik zou ook kijken naar een tolk oid. Iemand die naast de taal ook de cultuur kent. Dan heb je de meeste kans dat het tot een constructief gesprek komt.

    vraag is of ze het begrijpen maar ook wat er qua cultuur achter zit. In veel culturen is het beleefd om ja en amen te zeggen ook wanneer je niet van plan bent er iets mee te doen. Dan schiet het niet op :)
     
    Syane vindt dit leuk.
  5. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Ik zou er gewoon echt elke dag aan de deur gaan staan om ze te wijzen op wat er afgesproken was. Dat je prima om 10 uur in de ochtend bijvoorbeeld even aan wilt bellen om ze wakker te maken om ze te helpen hun ritme meer naar een dagritme te kijgen. Maar dat dit echt moet veranderen.

    Dat lukt niet met 1 keertje aanbellen. Ik zou echt, desnoods samen met jullie buren, hier eerst nog wat tijd in steken om hen duidelijk te maken dat dit echt anders moet.
     
  6. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.981
    1.799
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou elke dag dat je overlast hebt bij ze gaan aanbellen om ze duidelijk te maken dat je er elkendag last van hebt. Eventueel kun je google translate gebruiken.
    Daarnaast zou ik ook zeker melding hiervan doen bij de woningstichting.
     
  7. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Melding maken bij de woningstichting. Dit is niet de norm hoor. Heel logisch dat het jullie opbreekt. Het gaat niet om een keer een feestje ofzo en heeft in mijn ogen ook niets maar dan ook niets te maken met cultuurverschil. Dit heeft te maken met fatsoen richting je buurt. Wellicht dat zij zich er minder van bewust zijn, maar daar heb jij geen boodschap aan. Zegt ook niets over de mate van aardigheid of tolerantie naar elkaar toe, maar je moet gewoon rekening houden met elkaar :).
    Hup, iemand inschakelen ;)
     
    flipflop, Gewooniemand, Vergeten en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik ben dus ook iemand die níet elke dag zou gaan aanbellen. 1 of 2 keer natuurlijk wel maar daarna moet het genoeg zijn. Zeker als meerdere mensen hier overlast van hebben. Zorg natuurlijk wel dat ze je eerst goed hebben begrepen.
     
  9. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Oh ik heb dat ook ooit gehad, een Somalisch gezin. Vreselijk was dat, wat konden die mensen herrie maken.

    Ik zou het zeker via de woningbouw spelen. En anders elke dag de politie/wijkagent bellen. Je wordt er gek van! Wij zijn uiteindelijk verhuisd (op zich niet per se door hun hoor, maar naar een eengezinswoning ipv een appartement).
     
  10. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.449
    3.779
    113
    Andere cultuur of niet, er zijn grenzen. Deze mensen wonen nu hier dus zullen ze zich ook moeten aanpassen. Ik ben het met je buurvrouw eens, als persoonlijke gesprekken niet helpen dan maar zo. Inderdaad misschien wel met een tolk erbij zodat je zeker weet dat ze je nu wel begrijpen.
     
  11. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw
    Lastig zeg!
    Ikzelf zou meerdere keren even langs gaan om uit te leggen dat we last hebben van ze in de nacht.
    Daarnaast zou ik ook proberen te achterhalen/vragen uit welk land ze komen. Vervolgens zou ik de woningstichting bellen en vragen dat er een woonconsulent betrokken raakt bij dit gezin. Deze gaan dan bij het gezin langs (met tolk) en leggen uit hoe woningoverlast werkt en hoe ze kunnen helpen.
    Als er meerdere meldingen komen bij de woningstichting dan moeten ze er ook wat mee doen. Daarnaast kan een woonconsulent ook prima inschatten of er misschien meer hulpverlening binnen het gezin moet komen voor bijv. opvoedingsondersteuning, financiele middelen of een melding richting VT etc.
     
  12. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.577
    7.194
    113
    Hoe oud is hun dochter? Misschien gaat ze straks naar school en heeft ze dan een normaal ritme.
     
  13. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Ik ga nog eens om tafel zitten met de andere buurvrouw hoe dit aan te gaan pakken want ik ben er achter na weer een gebroken nacht door hun toe doen dat ik dit zo niet langer meer trek.
    Kan steeds minder van mijn eigen kids hebben na een nacht geen slaap en mijn eigen kinderen worden er ook niet vrolijker van na een nacht niet doorslapen.

    Over die tolk is inderdaad ook nog een goeie! Al begin ik ook wel steeds meer mijn twijfels te krijgen of ze niet achter ik ben de taal niet machtig schuilen en daarom in hun beleving alles maar mogen maken.

    Het is inderdaad een somalisch gezin, en heb er serieus over nagedacht om hun kind overdag bij ons te laten spelen omdat ik kinderen in dezelfde leeftijd heb.
    Maar overdag horen en zien wij ze nooit.
    Ze gaan ook altijd pas 's avonds na 20.00 uur boodschappen doen.
    Ook vindt mijn man het niet onze verantwoording om hun kind fysieke uitdaging te geven.
    Maar ergens vind mijn moederhart dit gewoon zielig dat dat meisje geen mogelijkheid krijgt om met andere kindjes te spelen..
    Zover ik nu kan beoordelen leven zij een eenzaam bestaan en zijn vooral op elkaar aangewezen.
    Maar moet ook niet ten koste gaan van onze nachtrust. Lastig dat gevoel versus verstand.
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Nou, ik heb een Somalische (sterk vermoeden) onderbuurman gehad met een omgekeerd dag-en- nachtritme en mijn bloed begint haast te koken als ik er aan denk. Wat een herrie, hij sprak dan nog redelijk Nederlands, maar zich aanpassen, ho maar.
    Viel gewoon niet mee te praten of het was heel kort even rustiger als ik was geweest.
    Ben verhuisd, het was gelukkig een tijdelijke woning.

    Zou de wijkagent vragen om advies of bemiddeling. Of de woningbouw als het geen koop of vrije sector is.
     
  15. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Sorry zag je vraag nu pas.
    Maar ze is net 2 geworden, dus om zo minimaal nog 2 jaar lang last van te hebben is niet vol te houden.

    Kwam er via de andere buurvrouw ook achter dat ze ook op andere vlakken hulp hebben afgewezen.
    Dus als ik dit allemaal zo bij elkaar op tel begin ik mijn begrip wel echt te verliezen voor ze zeker wanneer niet begrijpen ook niet willen wordt.

    Ook liet die buurvrouw zien dat in de woning advertentie stond geen inwonende kinderen toegestaan,
    Omdat het vroeger 50+ woningen waren maar ook daarin de woningbouw zich daar niet altijd aan houdt en zich dan indekt door het maatwerk te noemen.

    Dus we moeten ook even informatie inwinnen in hoeverre de woningbouw hierin fout zit. Heb daar geen verstand van namelijk. En mijn buurvrouw is al op leeftijd dus die weet nog net waar ze een klacht moet indienen en daar houdt het dan verder mee op.:roflmao:
     
  16. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    Ik zou de woningstichting benaderen en deze ook laten weten dat ik de wijkagent ga benaderen. Deze mensen zijn, hoe lief ook, vask oostafrikaans doof als het gaat om samenleven en hoe wij dat in Nederland doen. Niet uit onwil, maar uit culturele gronden. Wij houden ons aan afspraken en vinden dat normaal, in Afrika mag je blij zijn als iemand überhaupt komt opdagen ;) dat zijn ze dus ook gewend.

    Je zult er dus het een en ander aan moeten doen om de overlast te bestrijden. Misschien is er ook en buurthuis (afhankelijk van hoe groot de plaats is waarbje woont) die iets doet om mensen de nederlandse cultuur eigen te laten maken en kunnen zij tips geven.
     
    anica en julia80 vinden dit leuk.
  17. Eefje00

    Eefje00 Fanatiek lid

    27 okt 2014
    1.502
    638
    113
    Dit is gewoon asociaal. Misschien geen populaire mening, maar kun je niet de politie een keer bellen? Misschien schrikken ze als die voor de deur staan en valt het kwartje dan pas.

    Ik weet eigenlijk niks van de Somalische cultuur, maar het lijkt me niet normaal. In Somalië zullen mensen toch ook overdag werken ipv s nachts.
     
    LMSB en julia80 vinden dit leuk.
  18. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Hoelang wonen ze er al ?

    Ik vind dat je gewoon wel elke keer moet blijven aangeven en als er niks verandert tja dan zou ik het ook anders regelen
    Is het via de woningbouw ? Of een koophuis? Bij eerste zou ik dus niet te lang wachten om de woningbouw in te schakelen
    En als m’n eigen kinderen er wakker van worden ben ik ook niet meer de vriendelijkste
     
  19. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Kijk even op de website van je gemeente hoe ze omgaan met buren overlast.

    Verder is het een goed idee om een logboek bij te gaan houden, ook door de buren die ook overlast ervaren. Daarin noteer je wanneer je hoeveel en hoelang geluidsoverlast hebt. Je zou nog kunnen overwegen om een decibel meter te gebruiken, maar ik weet niet hoe duur die zijn.
     
  20. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.577
    7.194
    113
    Helaas 2 jaar is te jong, dat duurt veel te lang voordat die naar school gaat.

    Geldt dat ook voor jouw woning dat daar eigenlijk 50+ ers in moeten zitten? anders snijdt je jezelf misschien ook in de vingers als je daar een issue van maakt.
     

Deel Deze Pagina