Wat te verwachten

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door StasyMae, 24 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. StasyMae

    StasyMae Lid

    16 jun 2017
    21
    11
    3
    Hallo!

    Ik ben nog niet bevallen, maar ik heb vanmorgen het telefoontje ontvangen van de kraamzorg voor de intake.
    Deze is maandag al.
    Nou is er nog niets af van de babykamer (ik ben nu 29 weken zwanger) maar dat was allemaal geen probleem. De dame aan de andere kant van de telefoon heeft mij gezegd dat ze vooral even kennis kwam maken en kwam kijken wat ik van de kraamzorg verwacht.

    Maar...
    Ik heb geen idee wat ik moet verwachten.
    Ik woon als ik bevallen ben tijdelijk bij mijn ouders tot ik een eigen huisje heb gevonden, dus mijn moeder gaat ook behoorlijk vaak thuis zijn, zeker de eerste weken (kom op zeg, hun eerste kleinkind! Hoe durfde ik het in mijn hoofd te halen dat ze gewoon konden gaan werken zoals ze altijd doen haha)

    Ik ga ervan uit dat ik dus niet de volledige indicatie nodig heb waar de kraamzorg voor komt (wat ik begrepen heb van de verzekering kom ik in aanmerking voor zo'n 49 uur als ik alleen zou wonen, hoe dat nu gaat zijn als ik bij mijn ouders woon konden ze niet zeggen).

    Iemand die hier ervaring mee heeft?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    We hebben voor onze tweede niet eens een babykamer.
    Bij onze eerste hebben ze niet gekeken naar de babykamer hoor. Ze kletsen gewoon een beetje, beetje sfeer proeven, kijken wat voor persoon bij jullie past.
    Verder is de indicatie volgens mij ook vooral gebaseerd op dingen als borstvoeding, als je kv gaat geven krijg je al minder uur.
    49 uur is de standaard aantal uren, die krijgen wij ook. Eventueel kon er in de kraamweek extra gegeven worden voor m'n bekkenklachten.
    Vorige zwangerschap kreeg ik vooraf al 10 uur extra voor bekkenklachten. En daarna nog 8 uur extra omdat ik nauwelijks de trap af kwam.

    Ik zie op de indicatie hier trouwens staan -4 en -8 bij niet zelfstandig voeren van huishouding.
    Gaat om de punten waarborgen hygiene en huishoudelijke taken.
    Misschien dat die uren er dus afgaan omdat je bij je ouders zit.
    Maar als blijkt dat je wel meer uur nodig hebt, krijg je gewoon een indicatie van de verloskundige en komt het ook wel goed.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  3. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Het lijkt me toch dat je volledige indicatie hebt hoor. Als je eigen huis hebt + man die thuis is krijg je ook niet minder kraamzorg.
    Lekker van genieten zou ik zeggen ;)
     
  4. Hotsiflots

    Hotsiflots Fanatiek lid

    31 aug 2015
    1.538
    165
    63
    Full time mom
    Je krijgt wel degelijk minder kraamzorg als je inwonend bent! hier ook eigenlijk maar omdat het een tweeling was toch de volledige tijd gekregen.

    Kenismaking gesprek is ind kijken wat je verwacht en wat hun verwachten.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  5. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wees gerust, de babykamer hoef je echt nog niet af te hebben. Hier vroeg de vrouw van de intake er destijds wel naar maar dat was meer omdat ze het leuk vond om babykamer te zien. Had ze pech want er stond nog niks, haha.

    Het intakegesprek is voor hen om wat te weten te komen over jou maar ook zeker bedoeld om jou in te lichten en antwoord te geven op jouw vragen! Je hoeft zeker nog niet alles te weten, hoe en wat je wil.
    Ze gaat de uitzetlijst waarschijnlijk even met je doornemen, wat je echt in huis moet hebben.
    Over de uren zal ze ze het ook hebben. Ik heb geen idee of je minder uren zou krijgen, dat kan je vragen. Overigens wordt na de bevalling een indicatie gegeven en na een aantal dagen weer. Dus uren staan nog niet 100% vast op dit moment. Ik kreeg na een aantal dagen, op mijn verzoek, er 2 dagen kraamzorg bij. Ik was nog zwak, heel moe en de borstvoeding liep nog niet lekker.

    De gezinssamenstelling vragen ze ook naar (en geloof/culturele achtergrond ook dacht ik). Ook huisdieren e.d. wil ze waarschijnlijk weten. Staat van het huis ook. Wij waren destijds de zolder aan het verbouwen en ze wilde weten of er wel trapleuningen waren, geen gevaarlijke situaties e.d. Kraamverzorgster moet veilig haar werk kunnen doen. Gelukkig was onze zolder toen bijna helemaal af en was dat geen punt.

    En als ik een tip mag geven; vraag om zoveel mogelijk uren. Als jouw kraamverzorgster bijvoorbeeld veel minder in het huishouden hoeft te doen zal ze minder uren hoeven draaien bij jou. Maar het is wel belangrijk dat ze jou zoveel mogelijk leert over je baby, de verzorging en dingen als bedje veilig opmaken. Niet denken dat je moeder dat wel weet want ik heb het bij mezelf ook gemerkt dat mijn moeder (en schoonmoeder trouwens ook) af en toe compleet achterhaalde ideeën had over wat goed en veilig is. Zo kwam mijn moeder aan met een dekbedje voor in de wieg (mag echt niet) en moest mijn baby volgens mijn schoonmoeder naast de verwarming liggen in de box, liefst met 2 dekentjes over zich heen. Ze hebben geen idee wat warmtestuwing is.

    Succes met het laatste trimester van je zwangerschap, hoop dat alles goed gaat.
     
  6. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Mijn vriend gaf aan dat hij de zorg voor ons op zich zou nemen, maar wij konden alsnog voor 49 uur kiezen.
    Uiteindelijk voor 4 uurtjes per dag gekozen en dat was ook precies goed.
    Kraamzorg maakte ons ontbijt en lunch, ze waste af, controleerde mij en mijn zoontje en gaf wat tips, badje, douchen, bedje enz...
    Voordat ze wegging zette ze een glas met fruit in de koelkast en dat was het.
    De rest van de dag was dan voor ons als gezin.
     
  7. StasyMae

    StasyMae Lid

    16 jun 2017
    21
    11
    3
    Dank jullie wel voor de berichtjes en de informatie. Morgen komt de kraamzorg langs en het geeft me toch iets meer een idee over het hoe en wat.
    Gelukkig ben ik zelf wel goed op de hoogte van het hoe en wat met dekbedjes, het bedje kort opmaken, etc. Ik werk namelijk zelf als gastouder en als pm in de kinderopvang.
    Ik had inderdaad ook al gemerkt dat mijn ouders en grootouders achterhaalde ideeën hadden :) hoe lief ook bedoeld.

    Maar ik ga even kijken morgen hoe het loopt, maar ik heb dankzij jullie in ieder geval meer info. Dank jullie wel!
     
  8. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Komt helemaal goed hoor!

    Mijn kraamzorg had een boekje mee, en legde uit dat ze daar in schrijven hoeveel de baby weegt, wat hij eet etc.
    Temperatuur van de baby en moeder etc.
    Ze vroeg hoe je er financieel voorstaat, en ze vroeg ook of er psychische problemen/klachten zijn.
    Ze vroeg naar mijn voorkeur qua voeding, en of er mensen niet langs mogen komen.

    Dat was het wel in grote lijnen.

    Wij krijgen minimale zorg. (3 uurtjes op een dag, 7 of 8 dagen)

    Aangezien mijn vriend vrij neemt als de baby is geboren. (Mijn moeder en schoonmoeder komen ook "in huis") en helpen met alles wat nodig is.


    Voor de rest hebben we koffie gedronken, gekletst en heeft ze de babykamer wel gezien.
     
  9. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    @Prettykitty
    Vragen naar je financiën? Serieus?
    Dat zou ik echt niet op prijs stellen.

    @TS
    Maak een lijstje met punten die voor jou belangrijk zijn en bedenk je vooral dat dingen soms heel stellig gebracht worden maar dat niets MOET of verplicht is...en dat jij uiteindelijk de beslissing kan en mag nemen.

    Wij hebben best afwijkende ideeën en hebben kraamzorg gevonden die dat respecteert. En ze komt voor de tweede keer in ons gezin straks en het is zo fijn, iemand om je heen, die jou en je gezin in z'n waarde laat!
     
    Adrianna en Prettykitty vinden dit leuk.
  10. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ja echt! Ik dacht ehhh oké. Vond het opzich niet zo erg, want dat is toch in orde! Maar had niet gedacht dat ze zoiets gingen vragen.

    Stond het zelfs op z'n vragenlijst die ze bij zich had.
     
  11. StasyMae

    StasyMae Lid

    16 jun 2017
    21
    11
    3
    Ja, als ze naar de financien gevraagd zou hebben weet ik ook niet hoe ik gereageerd zou hebben, maar we hebben maandag een heel fijn gesprek gehad.
    Ik woon dan natuurlijk tijdelijk bij mijn ouders, dus we hebben wel aangegeven dat we liever niet iemand uit het dorp hebben (ons kent ons zeg maar)
    Ze vroeg wel naar de vader, die zo goed als uit beeld is op dit moment, en wat we al in huis hebben qua babyspulletjes. Bedje, thermometers etc.
    Ook had ze inderdaad een boekje bij met informatie en, heel handig, heeft ze ook het advies gegeven om even een keer mee te gaan met de rondleiding van de kraamafdeling van het ziekenhuis zodat ik niet al puffend moet zoeken waar ik heen moet en dat het waarschijnlijk wel handig is om mijn verzekering om te zetten naar een gezinnen pakket (heb even gerekend, en dat gaat me ruim 200 euro besparen, dus ja, dat ga ik doen ook.)

    Het was in ieder geval ook heel gezellig en heel erg verhelderend. Nu weet ik het dus :)
     
  12. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Heb je wel bedacht hoeveel extra premie je gaat betalen?
     
  13. StasyMae

    StasyMae Lid

    16 jun 2017
    21
    11
    3
    Ja, daar hebben we even naar gekeken natuurlijk. 20€ per maand meer dan wat ik hiervoor betaalde. Daarom ook de 200€ besparing, want ik heb geen medische indicatie om in het zkh te bevallen én de eigen bijdrage van de kraamzorg a 4,30€ per uur wordt ook volledig vergoed. Tikt aardig door als ik dat zelf ga moeten betalen.
     

Deel Deze Pagina