Wat tweedehands kopen en wat niet?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Deedee91, 31 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Ik ben al een beetje aan het oriënteren op de babyuitzet. Nu zijn wij zelf erg van 2de hands spullen via bijv. marktplaats. Onder het motto van er word al genoeg verspild.

    Zo denk ik zelf dat een kamertje, box, kinderwagen enz. 2dehands kan. Ook kleding doe ik niet zo moeilijk over, al is het wel leuk om het nieuw te kopen...

    Graag hoor ik jullie ervaringen, wat hebben jullie echt nieuw gekocht en wat kan je prima overnemen? ben nog erg nieuw op baby gebied en kan dus wel wat advies gebruiken. Dingen zoals flesjes enzo, spenen wil ik wel nieuw kopen.
     
  2. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.200
    5
    0
    #2 piccolina, 31 jul 2015
    Laatst bewerkt: 31 jul 2015
    Ik zou gaan voor 2e hands alleen als het zgan is en duur was.
    Kinderkamer die 1500 kostte nieuw, wipstoeltje nuna leaf bijvoorbeeld, fietsstoeltje yepp mini etc dus niet wipstoeltje van 15 euro tweede hand kopen.

    Kleding heb ik weinig gedaan alleen dure merken.
    Hier toch wel goede kleren nieuw duurdere merken beter staan, niet pillig en vaak langer door te dragen. Bijv. Petit bateau rompers 60cm tot 7mnd makkelijk aan. Vind ook beter staan en leuker en in sale kan je goedkoop nieiwe kopen.

    Voetenzakken, dekentjes etc als je geld over hebt gewoon nieuw. Koeka kost 75 euro voetenzak maar voor 2e hands vragen ze 50 ik vind dat hey risico niet waard is.
    Matras, bedgoed, flesje, sterelisator, beaba, etc gewoon nieuwe. Stokke stoel 2e hands gewoon.
     
  3. krullebol81

    krullebol81 Actief lid

    9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook veel op marktplaats/2ehands gekocht. Matras voor in bed hebben we wel nieuw gehaald en ook de kolf is nieuw. Flesjes etc krijg je ook vaak in die zwangerschapsdozen die je kan aanvragen, die zou ik nu nog niet zelf gaan kopen maar eerst proberen wat je krijgt en dan evt nieuwe aanschaffen.
    Kleertjes (vooral die hele kleine maatjes) hebben ze vaak maar kort aan. Mijn meisje is nu 3,5 week en de eerste kleertjes liggen al in een doos. Zonde om er veel geld aan uit te geven vinden wij dus hier ook 2e hands kleertjes. Even wassen en het kan aan.
     
  4. Rietje88

    Rietje88 Niet meer actief

    Wat niet 2e hands kan: Autostoeltjes, matras, knuffeltjes en speentjes/flesjes.
     
  5. Spathiphyllum

    Spathiphyllum Bekend lid

    3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zeker nieuw: maxicosi (tenzij van vrienden of familie waardoor je weet dat er nooit een ongeluk mee is gebeurd).

    Verder zou ik ook niet snel een matrasje van vreemden gebruiken. Wij hebben de kinderwagen nieuw gekocht, maar als die tweedehands was geweest had ik er een nieuw matrasje in willen hebben. De rest van de bekleding is gewoon wasbaar dus dat maakt me dan niet zoveel uit. (Dit is denk ik meer een gevoelskwestie, als er een neefje of nichtje op zou hebben gelegen voelt het toch weer anders)

    En inderdaad flesspenen, bijtringen, knuffeldoekjes waar echt op gesabbeld wordt allemaal sowieso nieuw, maar dat zijn de kosten ook niet.

    Buiten deze dingen om kan denk ik eigenlijk alles wel tweedehands. Wij hebben aardig wat dingen nieuw gekocht, maar ook veel geleend gekregen van familie en wat dingen van marktplaats gehaald.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In principe kan vrijwel alles tweedehands natuurlijk, als je goed kijkt of het er netjes uitziet en goed schoonmaakt.
    Het enige wat ik echt nooit tweedehands zou kopen van een onbekende, is een autostoel. Je weet niet of het ding ooit bij een ongeluk betrokken is geweest of is gevallen. Ook weet je -als er geen rekening meer is- ook niet zeker hoe oud hij is.
    Van een vertrouwde bekende kan het wel.

    Verder zou ik niet gauw een tweedehands matras gebruiken. Je kunt het op zich wel reinigen aan de buitenkant naar het idee staat me toch wat tegen.
     
  7. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Bedankt voor jullie berichtjes! wat ik sowiso belangrijk vind is dat het uit een schoon huis moet komen. Heb ooit een kat via marktplaats in huis genomen en waar zij vandaan kwam was het toch vies. Ze stonk een week later nog. Uiteindelijk kun je veel dingen wassen dus dat scheelt wel.
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een kat kan niet in de wasmachine hè. :D maar dat heb ik dus ook met een matras. Of die speelkleden voor wat oudere kindjes (met wegen erop enzo) Die kunnen ook niet in de was. Als daar een luchtje aan hangt, krijg je het er moeilijk weer uit.
     
  9. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Kan dat niet? :D Matras gaan we idd wel nieuw kopen. Wil zelf ook niet op een 2dehands liggen.
     
  10. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.200
    5
    0
    #10 piccolina, 31 jul 2015
    Laatst bewerkt: 31 jul 2015
    Je moet opletten dat er geen huisdieren zijn, niet roken en neutral gewassen wat kleertjes/bedgoed betreft.
    Vele wassen ariel of zo en ook was je erna neutral blijft dat in stof hangen paar wasbeurten.. Niet handig bij ecze of allergie baby.

    Nou ja roken vind ik ook bah. En huismijt of vlooeien bijvoorbeeld kan makkelijk in bedgoed gaat ook niet dood bij 60graden etc kans klein maar toch..
    Ik zou dus aanraden als budget voor is gewoon nieuwe kopen. Als er geen geld is een andere verhaal..
    Ik had bij 1e veel tweedehand gekocht kleertjes op mp toen ik zwanger was. Waren netjes maar toch verkoos ik altijd nieuwe in kast ipv 2e hands. Enige rompers petitbateau had ik tweedehands omdat ze erg duur zijn maar kwaliteit blijft na 100x wassen.. Of bijv. Gymp baby jasje gekocht voor 15 ipv 60.. Maar hema prijsklasse gewoon nieuw. Ook had ik veel gekozen op eigen smaak toen maarschteraf veel merken leerde ik pas kennen later en nu shop ik voor tweede bewust.

    Ik krijg nu meisje alweer dus heb al uitzet maar toch veek zet ik op MP om nieiwe te kopen.. Kies nu gewoon bewuster merken, kleur etc.. Had ook bij wiegdekentje grijs nu op mp omdat ik roze wil;))
     
  11. BVS

    BVS Bekend lid

    28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    wij hebben het kamertje 2e hands en de box. Ik vind het idee van een 2e hands kinderwagen/maxi cosi gewoon vies ook al kun je het wassen. Tevens als het kapot gaat heb je geen garantie en aangezien wij veel willen gaan lopen en ik een goede naar behoren werkende kinderwagen wil hebben, hebben wij daar niet op bespaard.
    Kleding alleen 2e hands van dure merken en dan het liefste waarbij staat dat het nieuw is of amper gedragen. En uit een rook en diervrij huis.

    Flessen e.d en borstkolf zou ik NOOIT 2e hands kopen, dat vind ik gewoon echt ranzig.
     
  12. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Alles wat schoon te maken is, hebben we eigenlijk 2e hands gekocht.
    Met veiligheid etc. ben ik een tikje voorzichtiger (Maxicosi, etc.)
    Matras dito.

    Flesjes zou ik niet zo'n punt van maken (wij hebben ze nooit gebruikt), spenen daarentegen zou ik nieuw aanschaffen.
     
  13. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Roken is idd bij ons ook een no go. Die geur blijft echt lang hangen. Als ik bij mijn moeder weg kom stink ik altijd een uur in de wind. Terwijl ze niet in de woonkamer rookt. Ons budget is niet extreem groot. Kan geen wagen kopen van 1000+ maar er zijn zat wagens in de prijs wat wij wel acceptabel vinden. Mmmh blijft lastig en ook dat ik dan weer dingen lees waar ik niet aan heb gedacht zoals bij de maxi cosi
     
  14. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Kleding zou ik idd ook van dure merken kopen. Deedmijn nicht ook altijd en dat schet een hoop. Vooral als het zo weinig is gedragen.
     
  15. Twingia

    Twingia Fanatiek lid

    7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    dit en kruiken.
     
  16. Patruusje

    Patruusje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.282
    0
    0
    Noord holland
    Wij hebben tweedehands gekocht: een box, de kinderwagen, de maxicosi, lief wipstoeltje, yepp fietsstoeltje, kleertjes, schoentjes... Eigenlijk best veel!
     
  17. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Wij hebben de commode, ledikant en combi kinderwagen 2e hands gekocht.
    Matras voor het ledikantje wilde ik perse nieuw omdat dat veel beter is.

    Oh en heb een speelkleed gekregen van een collega, maar die zal hier weinig gebruikt gaan worden ivm de katten.
     
  18. vommie

    vommie Actief lid

    29 okt 2012
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb tweedehands gekocht/gekregen:

    Kinderkamermeubels (ledikant, kapstok/plankje, kast & commode)
    - Matrasje nieuw gekocht want tweedehands lijkt me niet zo fris
    Kinderstoel (Bloom Fresco)
    Kleertjes (niet alles maar denk de helft ongeveer)
    Badje met standaard en afvoerslang (Hoppop)
    Magnetron Sterilisator
    Kruik (1 nieuw gekocht, andere in bruikleen)
    Buggy (later aangeschaft ivm vakantie)
    Babyfoon
    Voorleesboekjes


    Ik heb nieuw gekocht maar had ik ook tweedehands gekocht als het beschikbaar was geweest naar mijn zin:
    Wipstoel
    Kinderwagen incl accessoires (reiswieg, buggy & autostoeltje/maxicosi
    - de maxicosi/autostoel had ik sowieso nieuw gehaald, tweedehands van bekende kan ook maar alleen als hij niet ouder zou zijn als 5 jaar, want door trillingen en gebruik worden ze ook minder veilig.
    Box
    Mobiel
    Draagzak

    Flessen en fopspenen en flesspenen allemaal nieuw.
    Ik heb laatst de flessen die ik nog had even geinspecteerd en sommige gaan nog wel een tweede ronde mee (met een nieuwe flesspeen natuurlijk) maar er waren er ook een hoop waarvan de streepjes op de zijkant al behoorlijk vervaagd waren. Die ga ik vervangen voor nieuwe.
    Let er trouwens op dat bij Difrax-flessen er onderin de fles een soort membraam zit welke je ook vervangt als je besluit tweedehands flessen te gaan gebruiken.


    Ik denk sowieso dat je voor alle spullen die je dan ook maar tweedehands koopt vanzelf wel ziet of iets in goede staat is of niet en of iets wasbaar en hygiënisch is of niet.

    Een borstkolf die je goed schoonmaakt en in een sterilisator doet daar kan heel weinig mee misgaan lijkt me, sommige onderdelen zijn makkelijk te vervangen voor nieuwe (slangetjes e.d.). Het is maar net wat voor gedachte je erbij hebt.
     
  19. vommie

    vommie Actief lid

    29 okt 2012
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja en niet dure kleren die weinig gedragen zijn kan ook prima hoor!
     
  20. Poohbear82

    Poohbear82 Fanatiek lid

    12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik heb ook veel via marktplaat gekocht enhou als stelregel aan: alles behalve als het gaat om veiligheid en hygiene.
    Dus geen 2e hands maxi cosi via marktplaats (wel via bekenden), geen matras, geen flessen en spenen, maar ook bijv geen oefenbroekjes of onderbroekjes, dat vind ik niet fris. Zwembroekjes en rompers gaan toch zwemluiers in dus dat vind ik geen probleem. Kolf wou ik niet tweede hands, maar uiteindelijk kwam ik er 1 tegen (degene die ik wou) die echt maar een paar maanden oud en nauwelijks gebruikt was. Toen toch maar gedaam, maar wel alle zachte onderdelen vervangen.
    Toevallig vandaag ook weer wat marktplaats aankopen opgehaadl, veel kleertjes voor weinig (gaat wel wat van naar de kringloop denk ik) en beddengoed voor een peuterbed. Het scheelt zoveel geld, en ik kan daardoor zoveel meer kopen voor de kinderen.
     

Deel Deze Pagina