Wat verdien je als gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Troepietroepiemonster, 17 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troepietroepiemonster

    10 jul 2018
    84
    96
    18
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Er zijn op dit forum vast wel wat gastouders actief. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

    Ik ben een opleiding begonnen om gastouder te worden. In eerste instantie voor naschoolse opvang naast mijn huidige werk. Mijn dochtertje gaat over half jaar naar school en het is nog steeds onduidelijk of er dan plek is bij de naschoolse opvang. Veel ouders in de wijk hebben hetzelfde probleem, ook met kinderen die al begonnen zijn op school en er is nog geen plek. Dit zette me aan het denken en nu wil ik naschoolse opvang verzorgen. Geen stress of er wel plek is voor mijn dochter en dan kan ik daarnaast nog 3 kindjes opvangen en wat verdienen. Mijn moeder heeft vroeger als gastouder ook naschoolse opvang gedaan en het was altijd gezellig in huis.

    Het gastouderbureau gaf aan dat ze ook altijd op zoek zijn naar gastouders voor dagopvang. Misschien wil ik dit ook wel gaan doen op de langere termijn. Ik heb online wat ervaringen gezocht, maar het meeste dat ik kan vinden is op zijn minst 5 jaar oud (als het niet 10 is).

    Veel van de gastouders zeggen dat ze er weinig mee verdienen, maar deze oudere ervaringen zijn van gastouders die op 1 of 2 kindjes passen op onregelmatige tijden/dagen.

    Dus wie kan mij vertellen:

    1. Hoeveel dagen werk je en met hoeveel kinderen?
    2. Wat verdien je elke maand?
    3. Heb je meestal genoeg oppaskinderen of is het regelmatig rustiger dan je zou willen?
    4. Als je zelf jonge kinderen hebt die naar school gaan. Hoe doe je dit met het brengen en halen?
    5. Mis je het wel eens om collega's te hebben?

    Alvast bedankt voor alle antwoorden!
     
  2. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    tuc vindt dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    1. Hoeveel dagen werk je en met hoeveel kinderen?
    Ik werk 3 dagen, de bezetting wisselt soms met flex uren, maar de di en do zitten vol met 6 kinderen.

    2. Wat verdien je elke maand?

    Niet een vast bedrag vanwege wisselende uren, maar het varieert tussen de 1200 en 1800 bruto, als ik vakantie heb gehad minder.

    3. Heb je meestal genoeg oppaskinderen of is het regelmatig rustiger dan je zou willen?

    Ik heb genoeg kinderen, op maandag zijn er 2 plekjes vrij gekomen, maar die worden als het goed is in maart weer opgevuld. Ik heb zelfs een mini wachtlijst;)

    4. Als je zelf jonge kinderen hebt die naar school gaan. Hoe doe je dit met het brengen en halen?
    Ik ben 11 jaar go nu, mijn kinderen zijn 9 en14, ik loop dagelijks met de oppaskinderen 2x naar school. In het begin met een tweelingwagen met een extra zitje eraan. Maar nu al jaren een kiddybus, echt ideaal! Ik huur hem via een winkel hier. De huur is aftrekbaar en als er iets mee is, of onderhoud, dan kan ik bij hen terecht.

    5. Mis je het wel eens om collega's te hebben
    Ja absoluut. Ik heb 1 "collega" waarmee ik veel app en overleg, en we hebben een besloten fb pagina voor de gastouders van ons bureau. Maar het is niet hetzelfde als directe collega's.

    Hoe meer kinderen tegelijk, des te meer het loont. Als ik 1 kind zou hebben sta ik voor 6 euro per uur te werken;)
    Maar ik heb er meestal 6 dus dan wordt het 36 euro per uur:D, best interessant.
     
  4. Troepietroepiemonster

    10 jul 2018
    84
    96
    18
    Vrouw
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

    Je hebt het over wisselende uren. Komen de meeste kinderen geen hele dagen?
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    De meeste komen wel hele dagen, maar sommige niet. Ik heb 3 gezinnen waarbij er sprake is van wisselende diensten bij 1 of beide ouders. Soms komen ze dan een hele dag, soms een halve. En ik heb 1 gezin dat onder schooltijd komt. Dus ik heb 2 kinderen voor en na schooltijd+ mijn eigen zoon en in de tijd dat die 3 op school zitten komt er een gezin met 3 kinderen.
     
  6. Kyra73

    Kyra73 Fanatiek lid

    24 okt 2013
    1.563
    453
    83
    1. Hoeveel dagen werk je en met hoeveel kinderen? Ik werk 5 dagen en vang nu 5 kinderen op. Dit is zowel dagopvang als BSO. Ik heb een aantal kinderen met grote contracten (40-42 uur per week).

    2. Wat verdien je elke maand? Ik verdien meer dan € 2.500,- bruto.

    3. Heb je meestal genoeg oppaskinderen of is het regelmatig rustiger dan je zou willen? Ik heb nu diverse plekken op woensdag en donderdag, maar er zijn ook periodes dat ik echt helemaal vol zit.

    4. Als je zelf jonge kinderen hebt die naar school gaan. Hoe doe je dit met het brengen en halen? Ik loop al heel wat jaren met de gastkinderen heen en weer naar school. Ik gebruik daarvoor een tweelingwagen.

    5. Mis je het wel eens om collega's te hebben? Ja directe collega’s als in je loopt er even heen voor iets, maar ik heb hele leuke appgroep met bijna alle gastouders uit ons dorp. We spreken regelmatig wat af, ook zonder gastkinderen.
     
  7. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Hoi,
    Interessant topic dit.
    Hoeveel moeten jullie afdragen aan de belastingdienst? Wat doe je als je ziek bent? Wat is er geregeld als je langdurig ziek wordt? En spaar je zelf voor je pensioen?

    Ik heb het ook een tijdje voor erbij gedaan op mijn vrije dagen voor een buurmeisje. Zij kon vanwege medische redenen niet naar een gewone opvang of gastouder met meerdere kinderen. Was voor toen even een mooie oplossing voor onze buren. Meteen ook een leuk speelmaatje voor onze dochter. Later was het niet meer nodig. Heb er even aan gedacht het echt als werk te doen.
    Maar je krijgt geen vakantiegeld, pensioenopbouw, of loon doorbetaald bij vakanties of ziekte.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik spaar zelf wat pensioen, bij langdurig ziek heb je pech. De verzekering daarvoor is niet te betalen.
    Wat je afdraagt is helemaal afhankelijk van je aftrekposten enz. Je moet ongeveer met een derde rekening houden, maar bij mij is het absoluut minder.

    Maar mijn man verdiend voldoende om mee rond te komen, ik werk voor de extraatjes.
     
  9. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Ik ben vooral benieuwd wat voor opleiding je ervoor kunt doen. Je hebt er zoveel verschillende. Van effectief naar een ROC gaan tot een LOI opleiding.

    En ik was altijd nieuwsgierig hoe je je huis dan moet aan passen. MOET je een aparte kamer hebben waar kindjes kunnen slapen?
    Ik neem wel aan dat je plekken als een trap of keuken moet kunnen afzetten met hekjes, stroomkabels wel, van die dingetjes in het stopcontact etc.
     
  10. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.329
    842
    113
    Ik ben ook gastouder. Zelf 3 kinderen waarvan ik er 2 nog mee moet rekenen met het kindaantal.
    De oudste is er dan ook gewoon bij maar telt niet meer mee. Mag dan 7 kinderen per keer in huis hebben.

    Ik werk 3 dagen en heb 5 vaste gastkanjers. Ze komen alle 5 op vaste dagen. Flexibele opvang doe ik niet meer. Dat is voor mij de beste combinatie voor mijn gezin. Eigen kinderen moeten namelijk best wat inleveren en heeft even geduurd eer ik de goede combinatie gevonden heb. 4 en 5 dagen werkte ik voorheen maar dat liep niet fijn. Ik zou daarom ook goed over nadenken hoeveel dagen bij jouw gezin past.

    Ik heb 2 bso kinderen en 3 dagopvang kinderen. Verdien tussen de 1100- 1500 per maand. Voor mij prima want heb nog veel vrije tijd over.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik heb zelf SPW 4 gedaan, dus dat was ruim voldoende. Er is een speciale gastouderroute die je kunt volgen als je niet de juiste diploma's hebt.
    Er moeten aparte slaapkamers zijn van de leefruimte, maar dat mag dus ook een campingbed op je eigen slaapkamer zijn, of op die van je kinderen. Zo doe ik het ook namelijk.
    Trappen moeten boven afgezet met traphekjes inderdaad. Beneden heb ik maar aan 1 kant een muur, dus daar kan het niet. Dan verklaar ik in de risicoinventarisatie dat mijn kamerdeur altijd dichtblijft en er geen kinderen zonder toezicht op de gang zijn.

    De keukenkastjes moeten inderdaad beveiligd zijn met gevaarlijke spullen. Ik heb toevallig een dichte keuken met een deurgat, dus daar heb ik een traphekje en hoef niks met mn kastjes.
     
    Amaranthas vindt dit leuk.
  12. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.254
    1.682
    113
    Vrouw
    Ook ik ben gastouder. Werk 4 dagen. Woensdag mijn vrije dag.
    Ik werk van 7 tot 19 uur. En maandelijks verdien ik bruto tussen 1800 en 2200 euro.
    Ik heb 3 kinderen ook flexibel en heb 3 kinderen vast uren.
    Mijn eigen kinderen gaan fijn erbij en straks met baby moet ik weer opnieuw kijken hoe gaat.
    mij heb mijn opleiding via gob kunnen doen omdat er zoveel vraag is naar gastouders.
     
  13. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Volgensmij verdient een vriendin zo'n 3000 bruto.
    6.25 pu, 4 kids per dag en 8u per dag, 4 dagen in de week.

    Verplichte afname is 8u per dag dus als je korter komt betaal je alsnog die 8u.
    Volgend jaar gaat de uurprijs omhoog en word het 10u per dag afname.
     
  14. Troepietroepiemonster

    10 jul 2018
    84
    96
    18
    Vrouw
    Voor de arbeidsongeschiktheid heb ik nog wel een tip: sharepeople.nl.

    Bij langdurige ziekte krijg je 2 jaar uitbetaald. En het begint pas na 2 maanden. Dus heb je bv de griep, dan moet je het zelf doen. Maar bij ernstige ziekte krijg je 2 jaar wel wat. Op deze manier is het goed te betalen.
     
  15. Troepietroepiemonster

    10 jul 2018
    84
    96
    18
    Vrouw
    Zo zou ik het ook willen. Vier kindjes de hele dag, maar dan 3 dagen per week.

    Krijgt ze wel ouders als het minimum 10 uur is? Ik had zelf ook gedacht dat een minimum van 8 uur goed zou zijn voor stabiele inkomsten, maar ik wist niet hoe realistisch het zou zijn.
     
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Ik ben zelf geen gastouder maar wil wel nog even vertellen over hoe onze gastouder het vroeger aanpakte. met de kinderen.zij runde haar bedrijf een beetje als een kinderdagverblijf. Zij deed een minimum van 2 dagen en je kon alleen hele dagen afnemen van minimaal 9 uur. Of die manier kun je garanderen dat je genoeg geld eraan overhoudt en mensen niet halve dagen hun kinderen komen brengen.
    Als je her puur financieel bekijkt is dit wel een handige aanpak
    Zij deed overigens ook niets buiten het huis met de kinderen omdat dat met volledige bezetting hele dagen nauwelijks te doen is. Dat vond ik zelf wel fijn want ik zat er zelf niet zo heel erg op te wachten dat de gastouder op pad ging.
    Haar huis en tuin was die dagen helemaal ter beschikking van de gastouder kinderen.
    Oh ja zij had op alle drie haar slaapkamers een logeerbedje staan. Daardoor konden mijn kinderen altijd lekker rustig alleen slapen
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Op dit moment zal het misschien wel lukken, omdat er zo weinig plaats is overal.
    Maar je moet je bedenken dat wanneer ouders de keuze hebben, ze niet zullen kiezen voor een gastouder die zulke eisen stelt. Ligt er ook helemaal aan hoeveel gastouders er in je omgeving zitten.
    Gastouderopvang is wel bedoeld als flexibeler dan een kdv.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wilde ik net zeggen. Voordeel van een gastouder tov kdv is dat je niet aan die 11 uur (bij ons kdv toen) vast zit lijkt me.
     
  19. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Eens met @tuc
    Als onze go toen, zonder die bizarre krapte van nu een minimumafname van 10 of 12u zou eisen zou ik een kdv kiezen. Go kies je mede voor flexibiliteit. En je kan best een vast aantal uur eisen maar dat moet wel redelijk zijn en passen bij het gezin.
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Precies, en als je dat als gastouder geen goed idee vindt, dan kun je zelf beter op een kdv gaan werken.
    Ik vind de charme van go opvang weggaan als het als een kdv gerund wordt.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina