Wat verdien je als gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Troepietroepiemonster, 17 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Moet er wel plek zijn natuurlijk en laat dat nou precies het probleem zijn waarom TS er überhaupt over nadenkt om dit te gaan doen...
     
  2. Gilmore2014

    29 sep 2022
    35
    12
    8
    Vrouw
    1. Hoeveel dagen werk je en met hoeveel kinderen?
    Ik werk 3 dagen en heb altijd sochtens 5 en smiddags 6 kinderen.
    2. Wat verdien je elke maand?
    Tussen de 2800 en 3300 bruto
    3. Heb je meestal genoeg oppaskinderen of is het regelmatig rustiger dan je zou willen?
    Ik heb altijd genoeg kinderen, ook een wachtlijst.
    4. Als je zelf jonge kinderen hebt die naar school gaan. Hoe doe je dit met het brengen en halen?
    Mijn kinderen gaan mijn werkdagen met buren mee naar school en op maandag middag naar oma, dinsdag middag bso en woensdag middag thuis.
    5. Mis je het wel eens om collega's te hebben?
    Enorm! Maaar het weegt nog niet op tegen de vrijheid, de verdiensten en het enorme plezier dat ik heb
     
  3. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Dat zeg ik toch. Daarnaast geef ik aan dat ik het met Tuc eens ben dat als je nu flinke eisen gaat stellen en die gekke dus weer afneemt je grote kans hebt dat mensen weer bij je weg gaan.
     
    Liekje81 en tuc vinden dit leuk.
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Wij zijn met onze oudste 9 jaar geleden begonnen en hebben tot vorig jaar bij deze gastouder gezeten. In verschillende economische tijden dus. Zij heeft dit altijd als eis gesteld en heeft altijd vol gezeten. Ik vond het juist wel fijn dat ze het als een kinderopvang aanpakte en het helemaal in teken van de kinderen zette. Flexibiliteit is voor sommige mensen de reden om voor een gastouder kiezen maar ik vond het feit dat het kleinschalig was, en één vast gezicht, en een eigen slaapkamer de belangrijkste punten.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maar je opvang runnen als een kdv heeft toch niks te maken met alles in het teken van de kinderen zetten? Of hoe bedoel je dat dan? Wanneer zou het niet in het teken van de kinderen staan?
     
  6. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Hier hebben kinderen ook eigen bedje. Een gezicht maar ben wel flexibel. Heb zelf een kindje maar 3 uur per week. En dit is door ziekte van moeder. Ik wil geen kdv zijn ik wil flexibele go zijn waar ze vertrouwen in hebben en hun kind willen brengen. Als ik voor geld ga werken ga ik wel andere baan zoeken
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. MamaAlice030

    MamaAlice030 Fanatiek lid

    6 sep 2021
    2.854
    3.050
    113
    Vrouw
    Wat een interessant topic! Ik werk zelf op een kdv maar denk er over de switch te maken naar gastouder als onze baby er zo meteen is :) Hoe doen jullie dat met vrije dagen enzo? Als je bijvoorbeeld een keer iets moet/wil plannen op een dag dat je werkt vraag je normaal gesproken vrij, hoe pakken jullie dat aan?
     
  8. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Ik plan niks op dagen dat ik werk. Moet ik naar huisarts met kleinigheidje doe ik dit op moment dat ik zo min mogelijk kinderen heb die neem ik dan mee.
    Nu met vk bezoekjes en echo kan ik gelukkig heel veel in avond plannen. En winkelen en naar vriendin die ik op woensdag of weekend.
     
    MamaAlice030 vindt dit leuk.
  9. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ik vind het ook niet fijn voelen om ouders te verplichten minimaal 2 dagen te brengen, voor sommige kinderen is het wel beter, maar anderen doen het prima met 1 dag. Dat van minimaal 10 uur, kan ook komen omdat een aantal gob’s hebben aangegeven dat het ook een optie kan zijn om je uurprijs niet te verhogen of slechts een klein beetje en meer uren te schrijven. Voor ouders kan dat voordeliger zijn.
     
  10. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Vrije dagen heb ik alleen in mijn vakantie, verder niet. Ik zou met een baby geen 5 dagen gaan werken, en je bezoek aan cb plannen op je vrije dag. Dan heb je alle tijd en hoef je niet bezig te houden met andere kinderen. Bezoek huisarts e.d. met mijn eigen kinderen: dan gaat iedereen mee. Is een hele optocht, maar ik moet wel, ik werk 5 dagen. Gelukkig is het maar heel af en toe, anders zou ik het niet doen die 5 dagen. En ik heb ook nog een man, hij neemt ook weleens vrij als er iets is. Ik ga ook geen grote boodschappen hooguit een kleine boodschap van iets dat we voor de opvang nodig hebben en vergeten zijn. Op visite ga ik ook nooit met ze. Wel lekker wandelen of fietsen of naar de speeltuin/bibliotheek/bos.
     
    MamaAlice030 vindt dit leuk.
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    1. Hoeveel dagen werk je en met hoeveel kinderen?
    5 dagen met 4/5/6 kinderen, meestal overdag 5 soms 4 en dan na school 1 a 2 bso kleuters. Ik stop bij 6/gr3. Daarna wordt het leeftijdsverschil te groot met de kleintjes. En ze willen dan ook andere dingen doen.
    2. Wat verdien je elke maand?
    Genoeg, ik ben voor de leuke dingen en sporten/ onderhoud van de kinderen/zorgverzekering en man betaalt het huis. We zouden het op zijn loon net wel/nu net niet redden nu denk ik.
    3. Heb je meestal genoeg oppaskinderen of is het regelmatig rustiger dan je zou willen?
    Genoeg opzich, alleen je weet nooit hoe het loopt. Gezin kan opzeggen/verhuizen/ baby krijgen die je niet kunt plaatsen.
    4. Als je zelf jonge kinderen hebt die naar school gaan. Hoe doe je dit met het brengen en halen? Nvt. Vroeger wel natuurlijk toen ging iedereen mee om 8 uur en om 15 uur. Nu haal ik alleen nog op. Om 8 uur is het lastigst met het brengen van kinderen.
    5. Mis je het wel eens om collega's te hebben? Nee doe veel vrijwilligerswerk in mijn vrije tijd, en ik heb ook contacten met de ouders en de gob’s.

    Zou persoonlijk wel de keus maken tussen dagopvang of bso. Hier in de wijk ook een go die alleen bso doet, zij zit ook altijd vol. Met studiedagen en vakanties doet ze de hele dag. Ik vind de combi brengen en naar school moeten s morgens onhandig en s middags is het ook plannen met slaapjes.
     
  12. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Ik zou gewoon kijken naar de vraag. Zeggen mensen, ik wil 1 dag, prima. Een dag is van 8.30-17:00 bv. Haal je je kind om 16.45? Dan betaal je tot 17:00. Of 0700-14:00. Doe je bso? Dan van 14:00-1800. Zo heb je wel wat zekerheid qua inkomsten.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik werk maar 3 dagen dus probeer alles te plannen op de andere dagen. Ik neem uiteraard wel vakantie, een week of 5 per jaar. Ik probeer in november al mn vakanties voor het komende jaar door te geven. "Los" vrij nemen doe ik heel lang van tr voren, maar zo min mogelijk. We hebben de afgelopen 2 jaar gezondheidsissues met onze dochter gehad, als ik dan kort van te voren kwam hadden ouders daar alle begrip voor.
     
    MamaAlice030 vindt dit leuk.
  14. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    ja gezondheidsproblemen zijn het lastigste want dat is soms overmacht. De rest is vaak wel op tijd te plannen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  15. MamaAlice030

    MamaAlice030 Fanatiek lid

    6 sep 2021
    2.854
    3.050
    113
    Vrouw
    Thanx voor de antwoorden dames! Ons zoontje moet af en toe naar het zkh of heeft iets met school wat soms lastig of niet te plannen is op vrije dagen, nu kan ik gewoon een vrije dag aanvragen (wat soms nog al een uitdaging is met de bezetting :|) dus moet er even goed over nadenken hoe vaak zoiets gaat voor komen, hoe ver ik dat van te voren weet, wat voor en nadelen afwegen enzo :) Hoe ervaart jullie partner zo alle kinders in huis? Wat zijn een beetje jullie openingstijden? Ik ken overigens alleen maar gastouders in de omgeving die werken met vaste dagen/uren afnemen, dus interessant om jullie standpunten daar over te lezen! Vriendinnetje van me in een andere regio betaalt alleen voor de uren dat haar kinderen bij GO zijn maar moet dan weer aan de rommel met de belastingdienst en steeds uren invullen met de kinderopvangtoeslag enzo.
     
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Ik bedoel dat zij nooit iets 'ernaast' deed. Bv was draaien, boodschapje doen, eigen kids naar school brengen, dat soort dingen. Dat kun je wel dan als je op bepaalde momenten maar 1 of 2 kids bij je hebt, dan kun je ook nog een beetje je eigen 'programma' draaien (zoals je zelf thuis als ouder doet)
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Mijn man heeft er geen problemen mee. Ziet maar weinig kinderen, vertrekt om 7.10 en is tussen 17 en 17.30 thuis. Als er nog kinderen zijn dan gaat hij vast boven campingbedjes opruimen ofzo. Na de 1e corona lockdown toen hij alle dagen thuis werkte kennen veel kinderen hem ook, dus ze roepen hem dan als hij thuis komt om dingen te vertellen:D
    Ik werk max van 7 tot 18.
     
    MamaAlice030 vindt dit leuk.
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    En eigenlijk benoem jij hier de kern van gastouderopvang. Zoals die in 1e instantie bedoeld is. Geen dagopvang, maar opvang in huiselijke kring waarin je meedraait in het gastgezin;)
     
  19. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Voor ouders is het natuurlijk best lastig als je zo nu en dan niet beschikbaar bent, ze moeten dan iets anders regelen. Ik weet niet hoe flexibel je man is?

    Mijn man vindt “de troep” in huis niet altijd leuk. Het eerste wat hij in het weekend ook doet is alle kinderstoelen in de aanbouw zetten. Terwijl mij die extra stoelen niet uitmaken. Ook vindt hij dat er te veel speelgoed is en vindt het op een vrije dag irritant om rekening te houden met mijn ritme/slapende kinderen. Hij is ook al vroeg thuis als de opvang nog volop draait. Hij vindt dat ze om 17 uur wel weg mogen terwijl de kinderen tot 18/18:15 blijven. Tja niet altijd soepel dus. Mijn eigen pubers vinden het wel gezellig en anders gaan ze wat anders doen of naar hun kamer.

    Ik werk wel met vaste tijden bijv van 7:45-17:45 en dat schrijf ik ook als ze pas om 8:30 komen if om 17:00 al opgehaald worden. Anders moet ik het allemaal precies bij houden en daar heb ik geen zin in. Op mijn beurt doe ik niet moeilijk als ze er om 7:35 al zijn of tot 18:00 uur blijven. Zelf zijn mijn tijden 7:00 - 18:30. Maar niet elk kind komt dus deze tijden, de meeste tussen 7:30/8:00 uur en 17/18 uur.

    Enige huishoudelijke dat ik doe is in de zomer de was buiten hangen als ik 2 wassen heb. De eerste hang ik dan op voordat de kinderen komen. En verder alleen opvang gerelateerd: stofzuigen na de maaltijd, opruimen van een omgevallen beker, toilet poetsen e,d. Na afloop moet ik dus nog mijn huis schoonmaken.
     
    MamaAlice030 vindt dit leuk.
  20. MamaAlice030

    MamaAlice030 Fanatiek lid

    6 sep 2021
    2.854
    3.050
    113
    Vrouw
    @tuc wat leuk dat de kinderen je man nu ook kennen :)

    @Catou man is gelukkig redelijk flexibel, maar ben nu vaak de default ouder zeg maar dus zal dat ook goed met hem moeten overleggen. (en even mentaal moeten schakelen en mezelf niet meer overal verantwoordelijk voor moeten voelen haha)
    Was je al gastouder voor je man of hebben jullie gezamenlijk hier gesprekken over gevoerd? Denk dat mijn man over redelijk dezelfde dingen zou vallen namelijk, en ik vind als k zoiets in huis start we daar wel gezamenlijk een beslissing over moeten nemen. Maar weet nu nog niet zo goed waar we dan van te voren afspraken ofzo over zouden moeten maken zeg maar :)
     

Deel Deze Pagina