Wat verstaan jullie onder 'in isolatie gaan'?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Zxcvb, 24 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.343
    12.033
    113
    Vrouw
    Vorige week is onze oudste zoon positief getest op corona. We hebben toen overlegd of hij in isolatie zou gaan of niet.
    Voor wat wij begrepen moest hij dan (zo veel mogelijk) op zijn kamer blijven. Apart eten, badkamer en wc na gebruik schoonmaken. Zijn was apart wassen etc.

    Een doek door de badkamer en toilet leek ons nog wel te doen. Maar de hele dag op zijn kamer vonden we nog wel een dingetje. Zijn slaapkamer is namelijk erg klein: 4 á 5 M2.
    Toen hebben we besloten om niet in isolatie te gaan.
    Hij is nu alweer helemaal beter en gaat morgen weer naar school. Wij zitten nog in quarantaine.
    Inmiddels ben ik besmet door hem en positief getest. Morgen gaat de rest van het gezin testen.
    Ben benieuwd wat daar uit komt.

    Onze zoon is besmet geraakt door een van zijn vrienden. Die jongen had toen nog geen klachten, maar heeft mooi de hele groep besmet. Bij hem is het hele gezin ziek geworden. (Ouders en twee zusjes)
    Bij twee anderen zijn inmiddels ook al meerdere gezinsleden ziek geworden, terwijl zij wel in isolatie zijn gegaan. Dus heeft de isolatie geen nut gehad.

    Ik lees hier regelmatig van leden dat zij wel in isolatie zijn gegaan.
    Hoe strikt zijn jullie dan en heeft het verdere besmettingen voorkomen?
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik ken twee gezinnen waarbij de tiener direct in Isolatie is gegaan. ( ouders zijn toevallig beide al oudere ouders... 49-62)

    De ouders en zusjes hebben het allemaal niet gekregen.

    Kinderen bleven inderdaad alleen op de kamer. Eten voor de deur en de wc steeds schoon maken.
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Isolatie is er ook niet direct om te voorkomen dat je familie het niet krijgt, is vaak wel een gunstige bijkomstigheid, maar om te voorkomen dat overige gezinsleden soms wel 3 weken in quarantaine zitten. Je quarantaine gaat namelijk pas in vanaf je laatste contact met een besmet persoon. Dus zodra jouw zoon klachtenvrij is gaat de quarantaine voor jullie pas is. Gelukkig kan je nu al na 5 dagen testen. Dat helpt ook alweer om het te verkorten. Vaak heeft er al een besmetting plaatsgevonden vóór de klachten beginnen dus vandaar dat isolatie voor de gezinsleden onderling niet altijd voldoende is om besmetting onderling te voorkomen. Wel om de quarantaine zo kort mogelijk te maken.
    Het klinkt nu trouwens wel alsof die jongen opzettelijk 'de hele groep besmet heeft' :roflmao:. Daar kan die jongen toch niets aandoen als hij nog geen klachten had toen? Dat krijg je nou eenmaal bij kinderen onder elkaar die geen afstand houden of hoeven te houden (ligt aan de leeftijd). En die kinderen kunnen uiteraard het virus weer doorgeven aan gezinsleden.
     
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben in isolatie gegaan. Op zolder geslapen, apart eten, wassen, zo min mogelijk in 1 ruimte. Ik heb wel een paar keer met de kinderen in de tuin gezeten op afstand.

    Bij ons is er verder niemand ziek geworden, maar omdat het in november was , is de rest van het gezin niet getest, toen testten ze nog niet zonder klachten en moest je gewoon 10 dagen in quarantaine.
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Vraagje. Mag je zoon, ook al is hij beter, wel gewoon naar school terwijl jij nu positief getest bent? Ik vraag me af of hij dan niet onbewust ook anderen besmet, omdat hij bijvoorbeeld virusdeeltjes bij zich draagt.
    Geen aanvallende vraag hè, gewoon omdat ik niet precies weet hoe het zit.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn neef is naar zolder verhuisd en heeft daar in isolatie gezeten, geen contact met zijn vrouw en kindje - wel zelfde badkamer gebruikt. Zijn zijn allebei niet ziek geworden. Kindje heeft zware epilepsie en daardoor heel heftige medicatie, bij ziekte (ook griep dus) moet hij worden opgenomen - dus zodoende was strikte isolatie ook echt noodzakelijk.
     
  7. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Hij mag niet naar school volgens het RIVM:

    "U moet thuis in isolatie blijven, omdat u besmettelijk kunt zijn voor anderen. Ook uw huisgenoten moeten thuisblijven, omdat zij misschien door u besmet zijn geraakt. Zo voorkomen zij dat zij anderen besmetten."
     
    merah en Lynx vinden dit leuk.
  8. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Hij was als eerste besmet en mag ook als eerste weer naar buiten, mits >24uur klachtenvrij na minimaal 7 dagen (als ik het goed zeg)
     
    SMJD en Lynx vinden dit leuk.
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja maar dit geldt als huisgenoot nog geen bevestigde besmetting heeft. Niet als huisgenoot zelf al ziek is geweest. Volgens mij gaan ze er dan vanuit dat je een aantal weken/maanden, niemand meer kunt besmetten.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  10. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Ze gaan er vanuit, maar weten het volgens mij niet zeker. Ik zou het risico niet nemen.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  11. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.464
    3.449
    113
    Mijn man is naar zolder gegaan. Wij liepen anders de kans om heel lang in quarantaine te moeten.
    Ik en de kinderen zijn op dag 5 getest. Ik moest mijn 10 dagen quarantaine voor mijn werk uitzitten.
     
  12. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik ben in isolatie op de slaapkamer gegaan. Bord eten voor de deur en geen contact met de rest en ook niet in dezelfde ruimte. Alles ontsmetten na douchen en wc gebruik. We wilden voorkomen dat de rest anders nog langer in quarantaine zou moeten. 5 dagen na laatste contact mocht de rest testen van het gezin. Iedereen gelukkig negatief en zij mochten weer naar buiten ondanks dat ik nog niet beter was.
    Onze buren hebben de isolatie iets minder strikt aangehouden, wel andere gezinsleden besmet helaas.
     
  13. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.343
    12.033
    113
    Vrouw
    Ik heb het nagevraagd bij de GGD. Omdat één zoon in de kerstvakantie een positieve uitslag had. Dat was nog geen 4 weken geleden. Hij hoeft niet in quarantaine en mag gewoon alles doen. En zoon die nu positief getest is is vandaag weer naar school. Het mag van de GGD, hij kan het dus blijkbaar niet overbrengen. Gelukkig maar!
     
    Lynx en Anouk2005 vinden dit leuk.
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.343
    12.033
    113
    Vrouw
    Haha, nee hoor die jongen wist het niet. En hem kennende had hij dan echt wel thuis gebleven.;)
    Wij zien om ons heen inderdaad dat de isolatie niet besmetting voorkomt, maar wel de testdag van de anderen naar voren haalt. De rest van het gezin is op dit moment naar de teststraat. Zij hebben heel lichte klachten. Beetje keelpijn.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  15. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.343
    12.033
    113
    Vrouw
    Dat is dan wel fijn.
    Als we het goed hadden willen doen, had zoon op dinsdag in isolatie moeten gaan. (Toen hoorde hij van de positieve uitslag van de vriend) op donderdag op de fiets naar de teststraat. En dan doordat hij ook nog lichte klachten kreeg in isolatie moeten blijven tot de donderdag erna. Dus 10 volle dagen op een slaapkamer van amper 5 M2. Dat vonden we echt geen doen. Hij kan daar geen stap zetten, want in die kamer staat een bed, bureau en kledingkast. Dan blijft er 1 M2 vloer vrij. Dan kun je nog geen stap lopen.
     
  16. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.343
    12.033
    113
    Vrouw
    Klopt. Ik heb het nagevraagd bij de GGD. Tot 8 weken na positieve test hoef je niet opnieuw in quarantaine.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  17. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Mijn nichtje (18) is wel direct binnenshuis in isolatie gegaan en heeft niemand binnen het gezin besmet, dus het kan zeker wel helpen,
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  18. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.343
    12.033
    113
    Vrouw
    Fijn dat het bij haar hielp!
    Hier om me heen hoor ik alleen maar dat ondanks isolatie toch iedereen besmet wordt.
     
  19. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik denk dat die kans ook wel groter is, omdat je natuurlijk wel al (een beetje) besmettelijk bent, voordat je klachten krijgt. En ik snap dat het soms ook echt geen doen is. Wel balen dat je nu ook besmet bent, hopelijk valt het allemaal mee bij jullie qua klachten.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  20. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Ik zou als gezin in isolatie gaan
     

Deel Deze Pagina