Wat vertellen over de andere feestdagen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door miramare, 3 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miramare

    miramare Bekend lid

    1 mrt 2013
    736
    143
    43
    Sinterklaas bestaat volgens mijn zoontje van 6. En dat vinden wij ook en dat vieren wij ook. Maar hij gelooft in alles!: kerstman tandenfee de paashaas.
    Mijn zoontje heeft autisme en de prikkels van de sint zijn al meer dan genoeg, maar nu de sint bijna weg ga begint hij alweer over de kerstman en zijn tand zit los dus ook de tandenfee!! buiten de sint wil ik daar verder eigenlijk niet in meegaan. Maar ik ben bang dat hij dan ook de sint nep vind..
    Hebben jullie tips hoe ik dit kan aanpakken en wat te zeggen? Vind het lastig, hij kan daar best heftig op reageren. Maar al die zenuwen is ook niet goed...
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Hier is zoon jonger maar geloofde mij niet toen ik zei dat mama de sint helpt met cadeaus kopen... Dus gelooft hij jou wel?
    Had t zo mooi bedacht, omdat hij ook t niet kan verwerken eigenlijk.

    En verder, wij smoren de tandenfee al gelijk in de kiem hihi. Hij begon ook al kussen geld en tand. Gewoon gezegd: de tandenfee komt niet, maar je mag van mij wel een klein cadeautje dan uitzoeken hoor bij de action. Viel prima. Maar vanaf eerste moment al duidelijk gemaakt; nope, geen tandenfee hier.

    Schoen zetten doen we niet aan, tenminste niet in traditionele vorm. Cadeau komt 10 minuten later al in de schoen ipv nacht eroverheen laten gaan. Hij zingt, gaat in bad, komt beneden en ziet cadeau. Om de prikkels te verkorten

    Kerst.... Ook dingetje idd.... Eerst maar sint t land uit hihi
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  3. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Wij hebben wel eens tegen onze kids gezegd dat Sinterklaas en de kerstman samenwerken, omdat het te druk is voor Sinterklaas om bij alle kindjes kadootjes te bezorgen... bij ons komt Sinterklaas en bij anderen (ook bijv in Amerika) komt de kerstman en bij sommigen komen ze allebei (om vragen te voorkomen als ze zien dat andere kindjes wel 2 keer kado’s krijgen), maar dan verdelen ze de kadootjes eerst. Sinterklaas en de kerstman hebben afgesproken dat Sinterklaas bij ons komt (ofzoiets). Zou dat iets zijn waar je zoontje iets mee kan?
     
    GossipGirlxoxo en RachelleNM vinden dit leuk.
  4. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Tandenfee doen wij niet aan en bij kerst vertellen wij waarom het kerst is. Geen kerstman ofiets. Sint wil de oudste nog niet van geloven dat die nep is, haha
     
  5. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Ik ben vanaf het begin af aan heel duidelijk geweest: de kerstman is een sprookje. Hartstikke leuk en hij lijkt wel een beetje op sinterklaas, maar hij is niet echt, gewoon voor de lol. Over Sint heb ik het dan verder niet, daar zijn helemaal geen vraagtekens rond. Je vraagt ook niet of je opa echt is ;). Sint zien ze in het echt, is overal rondom hen heen, iedereen gaat erin mee, daar bestaat gewoon geen twijfel over.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  6. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.647
    3.459
    113
    Vrouw
    Hier geloofd zoon ook in alles. We laten hem doen maar de kerstman vind hij gelukkig niet zo heel spannend.
     
  7. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Ik heb altijd gezegd dat Sinterklaas naar Nederland komt (en België) en de Kerstman in andere landen (onze oudste heeft een Pools vriendinnetje, en daar komt de Kerstman).
    Toen onze dochter jonger was, kwam ik erachter dat ze ook in de Paashaas geloofde. Dat heb ik meteen verteld. Paashaas, tandenfee, daar wil ik ze niet in laten geloven. Maar Sinterklaas hebben ze nooit aan getwijfeld.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Hier bewust alleen Sinterklaas. 1 feest met zoveel spanning is genoeg hier.
    Uitgelegd dat Sinterklaas in Nederland en België komt en de kerstman in andere landen.
    De paashaas is nooit een ding geweest, daar geloven zelfs mijn allesgelovenden niet in. De tandenfee heeft de oudste een poosje gehad, maar dat was zo weer over.
     
  9. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Precies dit inderdaad. Tandenfee doen we niet, paashaas bestaat niet en de kerstman in andere landen.
    Dat is toch wel uit te leggen denk ik? Kerstman 'bestaat' dan wel, alleen niet voor Nl
     
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Nou ik kan op mijn kop gaan staan met volgens mijn dochter bestaat de kerstman echt.
    Heb al van alles geprobeerd maar ze wilt er niks van weten.
    We laten het voor nu maar zo.
    Al kan zij die prikkels prima hebben dus dat scheelt wel een hoop.
     
  11. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Nou heb ik geen prikkelgevoelige kinderen dus voor ons is het niet zo’n issue. Ik heb alleen wel gezegd dat de kerstman niet bestaat in Nederland. Vond hij raar want we gingen naar de bioscoop naar de film waar het boek van de kerstman en Sint gestolen was en ze samen moesten werken om het terug te krijgen. Trapte hij dus niet in haha. Dus volgens hem bestaat die kerstman ook gewoon.

    Ik laat het nu maar even zo. Ik kan mij voorstellen dat het lastig is als je het niet kan uitleggen en hij er wel last van heeft.
     
  12. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Kerstman, Paashaas en tandenfee zijn hier nooit aan de orde geweest. Die zijn nep, voor de grap en daar gelooft niemand echt in. En de tandenfee komt hier ook al niet, want wij bewaren de tanden gewoon zelf in een mooi doosje.

    In Sinterklaas gelooft mijn jongste nog wel, hoewel hij zelf al eens kwam vertellen dat Sinterklaas dood is en in een kist ligt. Maar 2 dagen later met de intocht was hij dat blijkbaar alweer vergeten.
    Hij is nu 6 en ik bevestig niet meer dat Sinterklaas echt is, maar ik heb hem ook nog niet keihard verteld dat hij niet bestaat. Hij heeft wel zijn twijfels hoor. Hij is nogal van de logica en sommige dingen zijn gewoon echt niet te verklaren (hoezo, een paard dat op het dak kan lopen? En hoe moet dat als je geen schoorsteen hebt?). Hij vertelde vandaag ook doodleuk dat wij in het dorp een hulpsinterklaas hebben, want de echte is in Apeldoorn dit jaar. Maar goed, dat is blijkbaar allemaal geen struikelblok in het brein van een zesjarige. Of hij is zo sneaky dat hij er allang uit is, maar het niet hardop wil zeggen uit angst dat het dan ook afgelopen is met de cadeautjes, haha.
     
  13. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.925
    461
    83
    Dit zeggen wij ook inderdaad
     
  14. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Wij zeggen dat sinterklaas voor nederland is en de kerstman voor andere landen.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier net als bij Luppy: Kerstman (met kerst kopen we cadeautjes voor elkaar), Paashaas (opa verstopte de eieren) en tandenfee (tanden bewaren we in een doosje) hebben hier nooit bestaan en het bestaan van Sinterklaas ook nooit enorm aangemoedigd oid. Toch geloofden ze in Sinterklaas. De oudste met 6 jaar overigens vertelt dat ook Sinterklaas niet bestaat, het gaf haar veel te veel stress toen ze dat nog niet wist.
     
  16. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.419
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik zeg tegen mijn zoon: ik geloof wel in Sinterklaas maar niet in de Kerstman :roflmao:

    En als mama het zegt..
     
  17. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Mijn jongste dochter kon erg moeilijk omgaan met de spanningen rond Sinterklaas. En dan is ze in december ook nog jarig en kerst is ook al drukker, met kerstdiner op school e.d. Het was hier vanaf half november tot begin januari grote ellende qua gedrag. Dus ik heb haar begin groep 3 ook verteld hoe het met Sinterklaas zat. Dat nam al een hoop spanning weg.
    Maar als je dat nog niet wil, zou ik gewoon uitleggen per feest hoe het zit en verder niet uit jezelf refereren naar Sinterklaas.
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Onze zoon van 5 zegt dat Sint bestaat al heeft hij soms de twijfels.
    Al op tijd zeiden wij al dat er geen tandenfee is en geen paashaas.

    Betreft kerstman vertelde we dat Sinterklaas in andere landen de kerstman heet.
     
  19. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.757
    113
    Overijssel
    Gisteren een woedende kleuter van bijna 6 die moest janken/ krijsen omdat hij geen kadootjes van de kerstman gaat krijgen omdat ik zei dat wij Sinterklaas hebben en andere landen de kerstman......o_O
    Bleef maar doorgaan, ik nog pissig zeggen dat de kerstman misschien niet eens bestaat maar volgens hem bestaat hij wel..:mad:
    Eindelijk stil nadat ik had gezegd dat hij nog een klein kadootje van ons ( was ik al van plan) onder de boom zou krijgen 1e kerstdag...
     
  20. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Haha wat grappig. Ik geloofde vroeger wel overal in. En toen ik erachter kwam dat de Sint niet echt was, was mijn eerste reactie "en de paashaas dan?!" :roflmao:
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina