Soms sta je ergens bij stil en denk je: wie dit bedacht heeft, verdient een standbeeld! Van de koffiemachine tot de wasdroger, van online boodschappen tot het haarelastiekje dat altijd ineens opduikt als je het nodig hebt.. Dus.. wat vind jij de beste uitvinding ooit? En wat gebruik jij zó vaak dat je niet meer zonder zou kunnen (of willen)?
Was niet zo lang geleden ook een topic over. Ik vind het vuur en de boekdrukkunst de belangrijkste uitvindingen die ooit gedaan zijn.
Heb t opgezocht, en idd niet lang geleden!! Was afgelopen zomer nog open helemaal gemist, was een tijdje niet actief op t forum.. vuur is een sterke! Boekdrukkunst is ook een mooie!
Reed eens langs de haven en al die gigantische verschillende machines vond ik wel indrukwekkend...of een vliegtuig of wegen die steden en landen met elkaar verbinden. Hoe geweldig is menselijk brein die zoiets kan bedenken en waarmaken. Niet dat dat beste uitvindingen ooit zijn, maar wel indrukwekkend.
Nou dat ja…. Vroeger trokken ze kiezen zonder verdoving om over amputaties e.d. maar te zwijgen…. Brrr
Nice ones ladies! als moeder zijnde vind ik de wasmachines van tegenwoordig zo een goede uitvinding!!! Met die centrifuge die alles bijna droog laat . Maar überhaupt de wasmachine, want pffff met kleintjes is er ELKE DAG wel geheid een set of twee die vies wordt. Pfff dreumes van net 1 bijvoorbeeld, die kiezen door krijgt , die explosieve luiers joh! Alles zit eronder . En sowieso heb je aan t einde van de week een hele berg buiten die ongelukjes om
Super! Over geneeskunde gesproken.. ik heb gelezen dat de kettingzaag ontworpen was voor de keizersnede procedure. So, idd gelukkig zijn we voorbij dat gegroeid!
Ja, barbaars! Edit: maar ja dat waren de tijden van toen! Daarvoor deden ze het met messen en hammers dus nog erger!!
Oe en ik heb t opgezocht en ze hebben er een afbeelding van (gelukkig) want dat helpt enorm bij de context.
Gelukkig is er veel evolutie maar wss was dit toestel in die tijd als een enorme evolutie. Want wat deden ze ervoor ?
Helemaal gelijk! Dit was toen DE evolutie. Daarvoor gebruikten ze messen en hammers wat dus enorm traumatiserend was en tijd rovend.
Tja en ik denk dat er ook gewoon vaak niets gedaan werd. Sterfte in kraambed ( als er al cijfers van zijn uit die tijden) was toen zeer hoog natuurlijk. Maar dat is bij alles zo. De zus van mijn opa is als 36 jarige vrouw overleden omwille van verstikking. Volgens opa had ze een dikke hals en keel vol bulten en kon ze op de duur niet meer ademen ... Als ik dan kijk naar mijn eigen verhaal, mss had ze ook wel schildklierkanker destijds ? Alleen werd daar niets aan gedaan en al wat er zit bleef groeien en dan kennen we de gevolgen natuurlijk.