Wat vond jij vroeger heel normaal...

Discussie in 'De lounge' gestart door Spoetnik, 1 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.166
    4.232
    113
    Vrouw
    ... maar is is er nu niet meer / mag niet meer / je bent van mening veranderd / enz.

    Ik heb als voorbeeld de ballonnenwedstrijd. In ons dorp kregen we als kind allemaal een ballon met helium en met een kaartje eraan en die mochten we loslaten. De ballon die het verst kwam, won!
    Mijn klasgenootje had een keertje een kaartje terug uit Scandinavië!

    Ik hoef niet uit te leggen waarom de ballonnenwedstrijden nu niet meer mogen :o:
     
    Zeebra, Zuul, Kolibrie2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Roken op school. Ik zat in de leerlingenvereniging en wij hebben ons nog hard gemaakt voor een betere rookruimte voor de leerlingen.
    Drinken op schoolfeesten van de bovenbouw
     
    Kolibrie2, einad, Nataly1972 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #3 GossipGirlxoxo, 1 jul 2022
    Laatst bewerkt: 1 jul 2022
    Roken in het openbaar zoals in restaurants, op de werkplek op kantoor, in speeltuinen, langs het voetbalveld. Ben blij dat dat allemaal verboden is. Dat verbod in de horeca ging in in de zomer dat mijn zoon net geboren was. Ik kan me zelf herinneren dat op familie verjaardagen de glaasjes met sigaretten net als nu een bakje met borrelnootjes op tafel stonden voor de visite. Knettergek gewoon!!

    alcohol drinken op jonge leeftijd, met 13 a 14 jaar dronk ik al drankjes als appelkorn, boswandeling, pisang ambon, malibu en pasoa (later Breezers en vodka redbull) met verjaardagen met familie waar ouders bij waren. Ben blij dat de inzichten daarin zo zijn veranderd en nu zoveel meer duidelijkheid is over wat dat doet met een brein in ontwikkeling.

    uitgaan onder de 18 jaar was ook niet abnormaal. Ik was 13 dat ik elke vrijdag vanuit school naar happy houre op het Thorbeckeplein ging en dan van kroeg naar kroeg ging om happy houre te vieren. Dan begonnen we een uur of 16.00 en was het tegen 00.00 uur wel klaar. De zomer daarna, dus ik was 14 ging ik al vanaf donderdag tm zondag elke week stappen. Ben heel blij dat dat niet meer mag en je onder de 18 niet meer de kroeg in komt. Al had zoon het laatst over een kroeg die vanaf 16 is waar je met legitimatie een bandje krijgt en pas vanaf 18 dan alcohol mag halen en drinken, ik denk dat ik dat wel toe zal staan, afhankelijk van hoe mijn zoon zijn gedrag dan is.

    Vroeger, in mijn tijd, noemde je docenten nog echt meester en juf, ik merk van zoon en dochter dat het veel gangbaarder is geworden om een docent bij voornaam te noemen. Ik vind dat geen positieve verandering. Ik vind dat namelijk en vorm van respect die er best in mag blijven imo.

    De zonnebank nog zo een dingetje. Vanaf 2e klas middelbare school ging ik elke week minimaal 2x per week naar de zonnebank. Er was nog geen leeftijdsgrens toen de tijd. Nu is die 18 jaar en terecht. Zoon gaat heel af en toe onder de lichtste en dat vind ik al niet fijn maar anders weigert hij in korte broek naar buiten te gaan en ik vind het geen gezicht om naast hem te lopen in een lange broek als de mussen dood van de daken vallen. Dus die ene keer in de 2 a 3 weken in het voorjaar (zal 4x op jaarbasis zijn) zie ik door de vingers. Hij gaat dan met mijn pasje en niemand achter de balie is het ooit opgevallen dat hij geen vrouw van 37 is maar een jongen van 14. Qua uiterlijk en lengte zou je hem makkelijk tussen de 16 en 18 jaar geven.


    en naarmate meer mensen reageren in dit topic zal ik bij het lezen vast denken oh ja, dat ook, maar dat komt niet meer in me op!
     
    TotalBella vindt dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    wij mochten alleen sterke drank vanaf de bovenbouw. In de onderbouw mocht je alleen bier en wijn (en uiteraard fris) kopen. Niet dat dat veel verschil maakte want dan haalde iemand uit de bovenbouw dat gewoon voor je.
     
  5. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Bij ons werd op onderbouwfeesten niet gedronken (tenminste, niet geschonken). Die waren ook op school. Op bovenbouwfeesten mocht er wijn en bier worden geschonken. Er werd heus wel door 12-13 jarigen gedronken, maar school deed wel pogingen om zich aan de toen geldende regelgeving te houden. Bovenbouw was bij ons ook vanaf jaar 4, dus dan is een aanzienlijk deel ook 16 (of bijna 16).
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Oh ja, onze schoolfeesten waren vanaf het 1e jaar altijd in de escape op het Rembrandtplein. Onderbouw was leerjaar 1 en 2. Bovenbouw kreeg een polsbandje om aan de bar sterkte drank te mogen bestellen. Er liepen uiteraard docenten rond om de boel in de gaten te houden maar dat was haast niet te doen. Ik heb1 feest op school gehad en dat was het feest na de examenstunt. Een bbq met heel veel muziek en heel veel drank.
     
  7. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dit idd. Ik stond in de pauze te roken met mijn economiedocent. Ondenkbaar nu.
    En sowieso alcohol in de bovenbouw. Het was toen echt wel 'normaal' dat je af en toe op de 13/14e een breezertje mocht proeven ofzo. Dat is nu natuurlijk heel anders.
     
    Golden1213, einad, Spectre en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik ben zo dankbaar dat dat nu zo anders is allemaal. Maar zoon van 14 zeurt weleens of hij 1 drankje mag op een verjaardag en als wij dan nee zeggen dan gooit hij vaak voor mijn voeten “toen jij mijn leeftijd had was je van donderdag tm zondag dronken hoezo mag ik niet 1 biertje op een familie feestje” en dan voel ik me heel oud om te zeggen “de tijden waren toen anders en nu is het niet meer normaal wat toen normaal was” als hij er tegen de leeftijd van 16 nog steeds om vraagt zou ik het denk ik wel goedkeuren dat hij waar wij bij zijn soms 1 biertje drinkt omdat ik om me heen ook veel zie dat jongens van die leeftijd buiten op bankjes hele flessen sterke drank weg tikken. Het kan natuurlijk 2 kanten op, de ene dat hij de behoefte dan niet heeft omdat het thuis af en toe mag maar ook de andere dat hij die stap sneller neemt omdat hij dan al wat gewend is. Het zal helemaal afhangen van hoe hij tegen die tijd is. Wat zijn gedrag is en hoe zijn instelling is.
     
    Nina Sanders en femkes vinden dit leuk.
  9. NiVa0230

    NiVa0230 Fanatiek lid

    14 dec 2018
    1.555
    3.594
    113
    Zwarte Piet
     
    Vero0504, Mien30, Nova1986 en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.617
    113
    Vliegen.

    Ik heb vroeger veel verre reizen gemaakt en als ik binnen Europa vloog, vond ik dat ook hartstikke leuk. Nu zou ik last hebben van vliegschaamte.
     
    Nova1986 vindt dit leuk.
  11. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Ja die alcohol inderdaad. Het was heel gewoon om bier en zoete zooi te gaan drinken met vrienden met 14-15 jaar, tot laveloosheid en kotsen aan toe, ouders wisten ervan en op feesten bij de sportclub e.d. werd er door de volwassenen alcohol geschonken aan kinderen van 13-14. Op schoolfeesten was er bier in het laatste uur als de onderbouw naar huis was. (En van alles in het materiaalhok waar de schoolvereniging die de feesten organiseerde zat). Ik had mijn laatste glas alcohol ooit op mijn eindexamenfeest met net 17.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.861
    7.624
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Roken in de bioscoop en restaurants enzo. Bizar eigenlijk. Je kon ook gewoon sigaretten kopen als 14 jarige, en Bacardi Breezer.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Toen ik mijn eerste auto had bod ik het heerlijk om met een vriendin gewoon doelloos rond te gaan rijden en dan muziek luisteren.
    Dat zou ik nu dus ook nooit meer doen.

    En ik ben
    Ook ooit liftend naar het buitenland geweest, dat zou ik nu ook nooit meer doen in deze tijd
     
    Majo1983, hummeltje5 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Roken in het vliegtuig! Terwijl ik een niet rokers stoel had, gewoon even in het gangpad in het rokers gedeelte.
    Bizar als je er nu over nadenkt!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.552
    6.246
    113
    Bij ons was er alleen bier en wijn, en dan vanaf de derde. Schoolfeesten voor de brugklassen waren tot ongeveer 22:00, zodra zij weg waren werd er drank geschonken. Ben wel blij dat schoolfeesten nu alcohol vrij zijn.
    Roken in school mocht ook nog, wel pas na de 2e bel en alleen in de soos, niet in de aula en pas vanaf de derde klas (brugklassers waren daar niet welkom). Ook hiermee weer blij dat scholen rookvrij zijn.
    Had het er laatst ook nog over met m’n man, dat het zo normaal was om overal maar een peuk op te steken, in een restaurant, maar ook in de trein. Kan me er echt niks meer bij voorstellen terwijl ik er veel gebruik van heb gemaakt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.527
    1.497
    113
    Shag halen voor je ouders (weet alleen even niet meer waneer het niet meer mocht)
    En het drinken hahaha als ik nu hoor schade dit en dat, dan denk ik waar ging het dan mis en waarmee (je snapt hem denk ik wel).
    En roken waar je ook was.
    En tot .... weg zijn zonder bellen wel een tijd mee krijgen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.552
    6.246
    113
    Mijn oudste is van de zelfde leeftijd en vroeg laatst of ik flugel voor haar mee wilde nemen :roflmao::roflmao:. Wat denk je zelf, vriendin van mij zei toen: oh dat krijgt ze voor dr verjaardag van mij, nemen we er met z’n 3en een :|, eh nee. Dochter heeft echt wel eens wat geproeft, en zal vast wel eerder drinken dan ze van ons mag, maar thuis voorlopig nog niet. We praten er ook wel veel over hoor, waarom dat allemaal aangepast is, en dat ze vast wel wat mag drinken thuis als ze 16/17 is, maar dat ik het niet ga faciliteren aan dr vriendinnen zonder toestemming van hun ouders, en ik hoop dat dat andersom ook zo gaat (maar dat zal wel niet).
     
    Lovieyou en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  18. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Ik heb ook nog meegemaakt dat er in school gerookt werd in de aula en docenten gewoon voor de klas met een peuk stonden. Ondenkbaar nu (en maar goed ook). Tegen de tijd dat ik zo stupide was om te roken moest het trouwens wel al buiten, maar mocht gewoon op schoolterrein. Stonden we allemaal op een kluitje op een bordes bij de ingang, kou te kleumen om die peuk maar op tijd opgerookt te krijgen :rolleyes:
    Iedere keer als ik een roker tegenkom ben ik weer dankbaar dat ik niet meer rook :roflmao:

    Oh ja en het ‘bierlokaal’ voor bovenbouwers (vanaf de 4de). Ik lustte helemaal geen bier, maar hoe cool was het toen we daar ook naar binnen mochten :roflmao:
     
    femkes vindt dit leuk.
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Rokende directrice in t kantoor. Onze basisschool directrice had altijd een blauw kantoor. Zo smerig. Als je erheen moest pafte ze stevig door. Ze kon wel als plaatje op pak shag tegenwoordig, longen vol kanker uiteindelijk.

    Als gup van 14/15 naar dé populaire kroeg gaan in de stad, maar dan wel om 20.00 al omdat er dan nog geen uitsmijter voor stond :roflmao: binnen kon je zuipen wat je wou :roflmao:
     
    femkes en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    En zonder gordels om in de auto. Wij woonden een tojd in Duitsland en als we dan naar familie gingen was dat echt een paar uur rijden. Dan maakten mijn zus en ik nog ruzie wie er mocht gaan liggen…

    En zelf ben ik als baby nog vervoerd in een reiswieg op de achterbank van de auto. Een keer schoot die reisiweg ook tussen achterbank en voor stoel in (en ik leef nog). Dus nergens voor nodig die dure isofix autostoeltjes van nu :roflmao:;)
     
    Nova1986, Mississippi, Nina Sanders en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina