Wat vragen over de basisschool

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Snoopy1979, 8 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi,

    Even wat praktische vragen over de bassisschool en wat jullie ervaringen/meningen hierin zijn.

    Mijn idee is om Eva straks op de dagen dat ik thuis ben tussen de middag op te halen om thuis te eten. Ik sprak laatst een andere moeder en die laat haar oudste alle dagen overblijven, zodat ze niet zo hoeft te zeulen met de kleintjes. Maar zij heeft dan ook 3 kleintjes nog thuis. Wat zouden jullie doen/hebben jullie gedaan en waarom? Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar thuis eten, het zeulen met Lisa valt wel mee en die kan zich prima aanpassen aan de tijden dat we Eva moeten brengen/halen.

    Eva is 30 december jarig, de school begint 9 januari weer en ze mag naar het kdv tot haar 4e verjaardag, maar dan zitten we de eerste week van het jaar dus al met opvang. Bso lijkt me geen goed plan meteen al, het liefst zou ik haar naar het kdv laten gaan die week nog, maar of ze dat doen? Dan wordt het waarschijnlijk opa en oma. Ben benieuwd hoe jullie het hebben gedaan.

    Zouden jullie haar die 9 januari meteen de hele dag laten gaan en zelf gaan werken? Kan waarschijnlijk prima, maar ik vind het eng! ;) Het is ook meteen zo druk, ze gaat natuurlijk meteen na de vakantie, dus alle kinderen zullen wel hyper zijn, of zal dat meevallen?

    Nog 1 laatste vraag. Ik weet dat een paar kindjes van haar groep van het kdv naar dezelfde school gaan, ik wilde in ieder geval 1 naam doorgeven van een kindje zodat ze daarbij in de klas kan komen. Ze heeft verder niet veel met het jongetje, maar misschien wel fijn voor haar dat ze dan een bekend gezicht ziet meteen?

    Bedankt voor jullie antwoorden!

    Snoopy
     
  2. mamamadelon

    mamamadelon Fanatiek lid

    13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Spannend hè allemaal,mijn zoontje gaat eind oktober naar school.
    Ik laat hem tussen de middag zeker thuis eten,de eerste maanden zijn kinderen vaak erg moe van alle indrukken en veranderingen en vinden het wel fijn om tussen de middag rustig te eten.
    Alle dagen overblijven vind ik persoonlijk zielig. Maar als het niet anders kan. Snap wel dat het een hoop gezeul is maar dat is het nou eenmaal.

    Succes i.i.g!
     
  3. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    Lieke gaat vanaf november naar school. De dagen dat ik vrij of pappa vrij is komt ze tussen de middag thuis eten. Bij ons moet ze helaas 2 dagen op school blijven tussen de middag. Ik vind dat ook wel de max. Ze moet ook nog 1 of 2 dagen naar de bso. Dus de andere dagen komt ze gewoon gezellig thuis een boterham eten.
    Volgens mij kan je aanvragen of ze langer gebruik kunnen makend van het kdv.
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Mijn idee is om Eva straks op de dagen dat ik thuis ben tussen de middag op te halen om thuis te eten. Ik sprak laatst een andere moeder en die laat haar oudste alle dagen overblijven, zodat ze niet zo hoeft te zeulen met de kleintjes. Maar zij heeft dan ook 3 kleintjes nog thuis. Wat zouden jullie doen/hebben jullie gedaan en waarom? Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar thuis eten, het zeulen met Lisa valt wel mee en die kan zich prima aanpassen aan de tijden dat we Eva moeten brengen/halen.

    Ik heb een meisje in de klas, die 3 kleine broertjes/zusjes heeft en die gaat ook gewoon naar huis om te eten. Dus, je moet doen hoe jij het handig vindt! Wat vind jij makkelijk, wat komt uit, en wat zegt je gevoel!


    Eva is 30 december jarig, de school begint 9 januari weer en ze mag naar het kdv tot haar 4e verjaardag, maar dan zitten we de eerste week van het jaar dus al met opvang. Bso lijkt me geen goed plan meteen al, het liefst zou ik haar naar het kdv laten gaan die week nog, maar of ze dat doen? Dan wordt het waarschijnlijk opa en oma. Ben benieuwd hoe jullie het hebben gedaan.

    Zouden jullie haar die 9 januari meteen de hele dag laten gaan en zelf gaan werken? Kan waarschijnlijk prima, maar ik vind het eng! ;) Het is ook meteen zo druk, ze gaat natuurlijk meteen na de vakantie, dus alle kinderen zullen wel hyper zijn, of zal dat meevallen?

    Ik zou even met de school overleggen tegen die tijd. bij ons is het de regel dat we 3 maanden van te voren naar de ouders bellen. Daarin bespreek ik met de ouders wat zij in gedachten hadden. Ze is begin januari jarig, en aangezien december een heel drukke tijd is op school is het lekker natuurlijk om in januari te beginnen. Mijn mening is dat de kinderen in januari altijd heerlijk rustig zijn, sint en kerst is geweest, er is rust!! Dus ik denk dat dat wel mee valt.

    Nog 1 laatste vraag. Ik weet dat een paar kindjes van haar groep van het kdv naar dezelfde school gaan, ik wilde in ieder geval 1 naam doorgeven van een kindje zodat ze daarbij in de klas kan komen. Ze heeft verder niet veel met het jongetje, maar misschien wel fijn voor haar dat ze dan een bekend gezicht ziet meteen?

    Ouders vinden het vaak belangrijker dan kinderen bij wie ze in de klas zitten. Maar als moeder kan ik t me heel goed voorstellen dat je een bekende voor haar wil. Dat kan je aangeven bij de school. Wij houden er altijd rekening mee.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt! En nogmaals, dit zijn mijn ervaringen als kleuterjuf. Als moeder moet ik het natuurlijk zelf nog gaan ervaren...


    Ooh ja, PS:p overblijven: ik vond het ook altijd zielig. Maar bij mij in mijn klas van 28 kindjes, bleven er ELKE DAG 21 over. Gezellig met elkaar in de klas. En de kinderen die naar huis gingen baalden, want die wilden blijven... Zou kan het dus ook!
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het ook wel zielig, aan de andere kant, als er vriendjes ook overblijven kan het ook wel heel leuk zijn, dat vond ik vroeger wel altijd. Maar ik kan het zelf denk ik ook niet aan hoor :D, ga Eva veel te veel missen als ik haar straks alleen nog maar voor het na schooltijd zie!

    Oh nog een vraagje trouwens, over het wennen. Ik wil haar denk ik 2 ochtenden in 1 week laten wennen, bijvoorbeeld de dinsdag en de woensdag, maar wanneer? Vlak voor de kerstvakantie? Of iets meer naar voren en dan precies tussen Sinterklaas en Kerst in?
     
  6. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Blijven er overigens veel kindjes over? Of weet je dat niet?
     
  7. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Onze oudste gaat vlg jaar mei naar school; ik laat haar wel op de ma, di en do overblijven. Ze gaat niet naar de BSO en mininmaal de helft van haar klas blijft over. Ze blijven gewoon over in hun eigen klas met een overblijfkracht; lijkt me ook wel overzichtelijk voor d'r.
    Ze moet de ma en di zowiezo overblijven omdat wij dan werken (de jongste zit dan op t KDV) en het is donderdag ook leuk om dan de dag met de jongste te hebben; is wel bijzonder lijkt me
     
  8. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mijn oudste gaat eind september voor het eerst naar school. Zij volgen het nieuwe rooster van 5 dagen van 8.30 tot 14.15 uur op school. Over overblijven hoef ik me dus geen zorgen te maken. Ik vind zelf 5 dagen overblijven als het niet hoeft (of zoals in ons geval iedereen blijft) niet fijn voor zo;n kleintje.
    Je jongste zal zich af en toe moeten aanpassen. Ik heb dat probleem dus om 14.15 uur.....net slaaptijd.

    Wat vriendjes betreft: als ze niet echt met het jongetje speelt, zou ik hem niet speciaal opgeven. Ze krijgt vast meer vriendjes en vriendinnetjes!
     
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een beetje hetzelfde als hier dus. Eva moet op maandag en vrijdag overblijven/naar de bso. Op dinsdag en donderdag ben ik thuis en op woensdag papa. Ik ben wel jaloers op papa dat hij de woensdagmiddag met de kinderen heeft! Maar goed, dat wist ik toen we dat zo planden en voor onze werkgevers komt dit het beste uit :)
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heb ik zeker wat aan, dank je!

    Over het overblijven, ik laat haar eerst wel thuis eten en dan kan ze altijd nog beslissen als ze gewend is of ze wil overblijven of niet. Ik wil het liefst dat ze even thuis is, maar het gaat er natuurlijk om wat zij wil. En ik vind het zielig voor Lisa, die zal haar maatje wel gaan missen. Maar goed, hoort erbij! Heeft Lisa wel flink wat quality time met mij en op dinsdag gaan we op peuterzwemmen als Eva straks op school zit :)
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Weet ik niet, maar zal ik tegen die tijd wel vragen als we afspraken gaan maken voor het wennen enz.
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Grappig dat jij hier dan weer niet een watje in bent ;) ;) ;) (zie andere topic ;)). Zit ook wel wat in.
     
  13. bloem18

    bloem18 Fanatiek lid

    13 jun 2011
    1.463
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik vind het persoonlijk een beetje raar als kinderen overblijven en een ouder gewoon thuis is. Als ouders werken is het een ander verhaal. Tussen de middag is het ook even een rust momentje, voor kinderen die overblijven is het een hele vermoeiende lange dag. Vaak gaan de kinderen na schooltijd ook nog naar de BSO. Dit is echt zwaar voor die jonge kinderen. Ik vind dit erg zielig maar soms kan het gewoon niet anders en dat begrijp ik ook weer wel.

    Mijn ervaring is dat de kinderen na de kerstvakantie weer rustig en uitgerust naar school gaan. Veel 4jarigen kunnen al hele dagen aan maar komen soms ook eerst alleen de ochtenden of blijven af en toe een middag of dag thuis. Hier mogen ze ook eerst 5x een ochtend meedraaien om te wennen voor hun vierde verjaardag.
    Een naam doorgeven waarbij je je kind in de klas wilt hebben kan, maar er kan niet altijd rekening mee gehouden worden. Denk aan eerlijke verdeling klassen, aantallen en jongens/meisjes verhouding.
    (ik ben al heel wat jaartjes kleuterjuf)
     
  14. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik persoonlijk zou mijn kind in december niet laten wennen. Dat is bij ons op school ook de regel trouwens. Het is zo druk in de klas, de kinderen zijn druk, er gebeurt zo veel, dat het niet verstandig is. Ik zelf zou als optie aan ouders geven om of vanaf januari 'versnelt te laten wennen'= kijken hoe het gaat en snel opvoeren. Maja ze is 4 en dus niet leerplichtig. of dan een aantal wendagen van te voren afspreken en na een paar weken '' fulltime' te komen.
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Mijn dochtertje gaat na de na de zomervakantie naar de kleuterschool (moet mijn banner aanpassen, ze is vorige week 4 geworden), ik heb het met mijn werk en man zo kunnen regelen, dat ze niet hoeft over te blijven of naar de BSO.
    Als ze wat groter is, zou ik het niet zo'n probleem vinden als ze 1 of 2 keer per week overblijft of naar de BSO gaat, maar ik denk dat dat nu gewoon allemaal wat veel wordt voor haar.
    Overigens kent zij ook niemand voor zover ik weet in haar nieuwe klas. Ik denk niet dat dat zo'n probleem is, ze maakt vast snel nieuwe vrienden.
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Met zo'n rooster hoef je je daar dus in ieder geval niet druk over te maken :)
    Gelukkig zit ik niet met de slaapjes van Lisa, die gaat nu rond 13 uur naar bed, dat wordt straks 13:30 als Eva net weer naar school is. Alleen moet ik haar om 15:15 alweer wakker maken, maar dat zal geen probleem zijn.
     
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap je punt wat het overblijven. Eva gaat nu op maandag en vrijdag altijd van 7:30 tot 17:30 naar het kdv en dat trekt ze prima. Ze heeft ook nooit last van drukke dagen enzo. Maar goed, mijn keus is het in eerste instantie ook niet. Is denk ik echt wel anders als je nog 3 kleine (waarvan 2 echt kleine) kindjes hebt. Ik had er zelf nooit over nagedacht eigenlijk, was dus wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.

    Hier doen ze meestal niet veel wendagen, ik vind het zelf ook niet zo nodig. Er zijn meerdere kindjes die naar dezelfde school gaan, zal dan wel een lijstje doorgeven met namen, kunnen ze zelf kiezen ;). Er zijn hier wel veel kleuterklassen, dus ik denk dat ze makkelijk kunnen schuiven.
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat dacht ik dus ook al... had het er met de adjunct-directeur ook al over, maar we moeten nog even kijken. We zitten zelf ook met werk natuurlijk, dus of het nou handig is om haar telkens halve dagen te laten gaan. Denk dat het dan toch 2 keer een halve dag wordt half december.
     
  19. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    als de school wel kinderen laat wennen in december zal ik er goed over na denken hoor. Want in die drukte met sint en kerst worden de kids overspoelt! En dan ook nog nieuw op school wat veel energie kost... Het is best heftig
     
  20. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    He snoopy1979 Hier is het ook pappa die gezellig op woensdagmiddag met zijn dochter isl. Lieke moet maandag en dinsdag overblijven en naar de bso. Donderdag en vrijdag ben ik vrij.
     

Deel Deze Pagina