wat vragen scheiding cq inschrijving

Discussie in 'De lounge' gestart door Spikkel19, 7 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Hallo,
    voor mijn broer (alleenstaande ouder) heb ik wat vragen en ik hoop dat jullie mij/ons daar wat duidelijkheid over kunnen geven,

    mijn broer is vorig jaar officieel gescheiden (juli) zijn ex heeft tot december in de oude woning gewoond afwisselend met mijn broer( klinkt ingewikkeld haha maar dat was de beste oplossing.)
    Per 2 december heeft zij haar intrek genomen in haar nieuwe woning en is mijn broer dus per die datum alles aan gaan vragen toeslagen vrijstelling van belastingen en dat soort dingen. Vanaf die tijd heeft hij dus ook de Toeslagen voor alleenstaande ouders gekregen.
    Maar nu komt het.. Afgelopen week heeft zijn ex naar eigen zeggen een brief gevonden van de gemeente dat zij per 7 MAART in geschreven staat in haar nieuwe woning..
    hij heeft een mail van haar gehad met het vriendelijke verzoek geen slapende honden bij de belastingdienst wakker te maken. Maar voor mijn broer betekend dit hoogstwaarschijnlijk torenhoge schulden.

    nu heb ik een aantal vragen
    - wat kan dit betekenen voor mijn broer danwel zijn ex kwa belastingdienst
    - waar moet mijn broer rekening mee houden betrekkende op eventuele schulden die in navolging komen van dit.
    - kan mijn broer bewijzen dat hij hier niet van af wist..

    Deze inschrijving zou namelijk volgens haar al lang geregeld zijn maar niet mer gewijzigd kunnen worden bij de gemeente dit vind ik nogal vreemd.

    kan dit betekenen dat zij pas net ingeschreven is in haar nieuwe woning en dit niet eerder gedaan heeft?

    Ik begrijp dat jullie niet op alles antwoord hebben maar misschien op een aantal vragen wel.

    alvast bedankt!
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Rechtsbijstand of juridisch loket raadplegen. Dit moet je echt officieel en netjes oplossen.

    Belastingdienst is niet een organisatie waarbij je wilt frauderen. Staan hoge straffen op.

    Je broer wist van niks...is dus in de maling genomen. Hij moet voor zichzelf alles kunnen bewijzen. Dus echt een advocaat of juridische bijstand nemen.
     
  3. Colour

    Colour Bekend lid

    5 feb 2013
    644
    173
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    - kan mijn broer bewijzen dat hij hier niet van af wist.

    Door middel van haar mailtje.
    Ben het veder met bossi eens.

    Succes
     
  4. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    oke bedankt tot nu toe, het is gewoon sneu hij zit nu echt in zak en as, had alles financieel tot in de puntjes geregeld zodat hij goed uit kon komen en alles gewoon netjes kon betalen. en nu dit..

    Het aparte vind ik dat er een zorg instantie tegen haar zou hebben gezegt dat ze geen slapende honden wakker moest maken.. Dit vind ik best zorgwekkend..
     
  5. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Als zij een huurwoning heeft, kun je toch zo via de woningbouw de datum van oplevering opvragen? Dat is dan wel makkelijk terug te koppelen. Wat is de reden van haar inschrijving per 7 maart, terwijl ze per december daar woont? Dit is toch aan te tonen?

    Als zij is uitgeschreven, dan zou je broer ook een bevestiging moeten krijgen op zijn adres, dat hij nu de enige is. Hij kan de gemeente even bellen en om een kopie vragen of bewijs van uitschrijving. En wellicht lukt het hem op per mail (dus op schrift) van zijn ex een verklaring te krijgen waarom pas per 7 maart en niet eerder.

    Dan zou het in principe wel goed moeten komen.
     
  6. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Toevoeging; ze zal per december toch ook een energieleverancier hebben op het nieuwe adres, internet, tv, verzekeringen, post van evt. andere instanties. Dat soort dingen. Of kwam dat tot 7 maart of nu nog op het oude adres?
     
  7. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ik zou dit zeker netjes regelen. Ze heeft ws een huurovereenkomst waarmee zij kan aantonen dat ze hier al vanaf december woont. Er is een tijdje terug een topic geweest (iemand die er zelf achter kwam dat de inschrijving niet goed gegaan was). Zijn ex zou hij de gemeente de juiste inschrijving moeten regelen met de huurovereenkomst. Tien werd ook ezels dat de gemeente dat niet wilde/kon. Maar als je bewijs hebt dat je ergens anders woonde kan dat wel gewoon.

    Ik zie dat hij toeslagen voor eenstaande ouder krijgt. Is een van hun kinderen bij hem ingeschreven? Anders vraag ik me af if hij daar recht op heeft.
     
  8. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    nee dat kwam dus gewoon op haar nieuwe adres, dat is het vreemde ze had alles al overgezet naar haar nieuwe adres maar de inschrijving niet.

    hij heeft geen bewijs van uitschrijving gekregen maar dat hoorde ook niet volgens haar ( naief dat beseft hij nu ook degelijk) en gaat haar om een kopie van dr huurcontract vragen zoals hier word geadviseerd
     
  9. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    hij heeft 2 van de 4 kinderen bij hem ingeschreven staan
     
  10. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Misschien ben ik een leek hoor, maar wat heeft zij eraan dat ze per 7 maart staat ingeschreven op haar nieuwe adres ipv 2 december? Loopt zij zelf nu niet een aantal toeslagen mis?
     
  11. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ze krijgen de toeslagen al.. dus dat loopt ze niet mis, maar ze word geadviseerd door een instantie dat ze haar mond moet houden over per december al verhuisd zijn terwijl de inschrijving pas 7 maart is..
     
  12. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Maar als zij pas per 7 maart staat ingeschreven en wel vanaf december al toeslagen ontvangt, dan zou zij toch in dezelfde situatie zitten als je broer nu? Dan zou zij (op papier) toch ook onrechtmatig toeslagen hebben ontvangen? Ze heeft er dus zelf niets aan.
    Overigens heeft belastingdienst bijna overal inzage in. Zij zijn o.a. ook gekoppeld aan het GBA. Dus dit 'geheim' houden lijkt mij niet mogelijk.

    Zoals hier boven geschreven even contact opnemen met het juridisch loket.
     
  13. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ja ze heeft er niets aan maar heeft geen zin in het gedoe zoals ze zelf zegt terwijl mijn broer al meerdere malen aan gegeven heeft dat er veel grotere problemen kunnen gaan komen zo..
     
  14. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Zucht! ;) Sommige mensen snappen het ook niet. :) Nu even klein gedoe om groter gedoe in de toekomst te voorkomen. Sterkte voor je broer! Heel vervelend. Hopelijk wil ze uiteindelijk een beetje meewerken.
     
  15. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    dat hopen wij ook helaas zijn we al vaker tegen punten aangelopen waar mevrouw geen zin in heeft, ik ben al meerdere malen het gesprek met haar aan gegaan en meerdere mensen maar niks lijkt te helpen..

    al hopen we dat er binnekort verandering in komt.
     
  16. vlinder1973

    4 okt 2011
    50
    4
    8
    Ik snap het probleem niet echt. Het is aan te tonen dat ze al vanaf december een andere woning heeft. Laat die papieren maar zien bij de belasting! Kan goed zijn dat zij zichzelf qua gemeente pas uit heeft geschreven per 7 maart op het oude adres en dat mag dus niet.
     
  17. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    het probleem is dat ze niet mee werkt, weigert dingen te overleggen maar vooral weigert zelf stappen te nemen waardoor mijn broer dus langer zo zit.

    De situatie is erg ingewikkeld en loopt ook behoorlijk stroef. dus dit is echt een druppel op een gloeiende plaat
     
  18. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Maar jouw broer kan natuurlijk keurig zijn eigen zaken regelen en wel netjes aangeven dat het niet klopt; dus zijn deel netjes regelen en dat zonder haar daarin te betrekken. De overheid weet haar wel te vinden en zal gaan vragen om de nodige stukken.

    En als het een instantie is geweest die haar heeft gezegd te zwijgen over het geheel, zou ik, als ik jouw broer was, bellen die kant op om te vragen aan die persoon die het geadviseerd heeft, uit te leggen waarom deze keuze is gemaakt.

    Zakelijk houden is het beste en inderdaad ook het juridisch loket, maar wellicht ook de belasting. het gaat om drie maanden. Dat is een hoop geld, maar wacht je langer terwijl je weet dat er iets niet klopt, maak je de schade groter. Open kaart spelen dus.
     
  19. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dit moet je broer niet zelf gaan bedenken maar zich laten begeleiden. Een advocaat dus vrees ik oid.. wat een rot situatie zeg.
     
  20. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Overigens krijg je volgens mij nooit een bewijs van uitschrijving op een adres van een ander. Dat krijg je alleen zelf. Daar heeft ze volgens mij wel gelijk in.

    Nare situatie verder. Lastig om met 'dit soort' niet logisch nadenkende en niet logisch handelende personen te dealen. Fijn voor je broer dat je hem hier bij steunt!
     

Deel Deze Pagina