Wat weegt een plasluier 's nachts 2 jarige? (Bezorgde moeder ivm 1 nier zoontje)

Discussie in 'Verzorging' gestart door Poppy1987, 24 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Goedendag,

    Het is al heel lang geleden dat ik iets gepost heb hier, ik lees nog wel af en toe mee maar helaas zit ik nu zelf met een vraag/dilemma.

    Onze zoon is geboren met 1 nier. Niet erg zolang die ene nier het maar blijft doen! We zijn onder behandeling in het Sophia Kinderziekenhuis.

    In maart wordt hij 2 jaar en hij draagt maat 5 luierbroekje van kruidvat. We hebben alle merken luiers gehad, verschillende maten, alles. Omdraaien, inleg erin, zelfs 2 luiers over elkaar.
    Maar hij plast verschrikkelijk veel in de eerste 3 uur van zijn slaap.
    Hij ligt om 19.30-20.00 uur in bed. En om 23.00-0.00 uur is hij volledig doorgelekt (ook door 2 luiers heen Kruidvat en pampers). Zijn broek is nat, bed is nat. Heel vervelend.

    Nu zijn we in overleg met de arts en wegen we de luiers en meten we zijn drinken af. We houden hier een dagboek van bij. Vanmiddag hebben we een telefonisch overleg en het zit me helemaal niet lekker. In januari bleek ook dat er eiwitten in zijn urine zitten maar er is verder geen onderzoek gedaan (geen bloedprikken, wel bloeddruk 99/69), we moeten eind april weer terug, maar ik vertrouw het totaal niet.

    Hij drinkt over de dag heen zo'n 250-300 ml limonade of appelsap (verdund)
    Voor de nacht krijgt hij een warm flesje melk van 120 ml. Deze zijn we aan het afbouwen in overleg met de arts.
    De nachtluier om 23.00 uur weegt zo'n 520-550 gram vol plas. De ochtendluier weegt zo'n 200-300 gram.
    Overdag kan hij de hele dag met 2 luiers doen en zitten die echt niet bomvol. Weegt zo'n 200 gram.

    Weet jij wat een plasluier 's nachts weegt en bij welke leeftijd is dat? En hoeveel drinkt jouw kindje daarbij?
    Ik ben opzoek naar een vergelijking hierin, wat is nu "normaal" ?

    Alvast bedankt voor je reactie!
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    Hm… Ik snap je ongerustheid. Ik heb geen idee wat een gevulde luier weegt. Maar weet wel dat de vulling uitzet. Dus een nauwkeurig gewicht zul je denk ik niet krijgen. Dan zelf je moeten uitvinden wat de maximale opvang capaciteit is van een luier, en wat hij leeg weegt. En dan wegen met urine er in…. Maar heel nauwkeurig lijkt me dat niet. Is er een kleine kans dat je overdag je kindje al op een potje kan zetten om de plas nauwkeuriger te meten?
    Kan het zijn dat door de druk op het lichaam je kindje in begin van de nacht meer plast? Of er is overdag minder ontspanning om te plassen?
    Veel succes met het uitzoeken van de luiers en hun gewicht. Hopelijk kom je er uit. Ik hoop dat er iemand is die hier een beter antwoord op heeft.
     
  3. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Ik zou juist denken als hij veel plast is het toch een teken dat de nier werkt?

    Onze kinderen plassen ook veel in de eerste uren van de nacht dat is normaal.

    Is het niet weinig wat je kindje drinkt? Op de site van het voedingscentrum lees ik voor kindjes van 1-3 jaar dat ongeveer 1 liter vocht per dag normaal is om te drinken.
     
  4. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Hier ook wel echt een flinke plasluier elke ochtend. Draag maat 6 nu van Etos terwijl ze nog net geen 11kg weegt. Zelfs dan lekt deze nog wel eens door.
    Weet niet wat normaal is. Misschien overdag weinig tijd om te plassen? Hier hoef ik ook overdag echt maar 2 luiers te verschonen.
     
  5. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.746
    1.322
    113
    Vrouw
    Hij drinkt in de avond ook relatief veel vergeleken met overdag.

    wat normaal is is denk ik lastig te zeggen, ligt ook aan de startende zindelijkheid. Zoon van 2,5 had voorheen in de ochtend een hele volle luier en geen melk oid in de avond. Nu zindelijk aan t worden en de luiers blijven steeds leger.

    kan me voorstellen dat je je gezien de situatie druk om maakt. Hopelijk krijg je het goed in kaart en is er niks aan de hand!
     
  6. Muis2009

    Muis2009 Bekend lid

    29 jan 2018
    668
    370
    63
    Vrouw
    Hier ook een zoontje (2 jr) die heel veel plast in de nacht. Nachtluier maat 5 + depend slip inlay zitten in de ochtend helemaal vol, en soms ook doorgelekt. We hebben een periode gehad (rond de 1 jr) dat hij elke nacht doorgelekt was, zelfs met inlegger in de luier. Inmiddels gaat dit een stuk beter, maar plast dus wel veel in de nacht.
     
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier een dochter van 2,5.
    Zij heeft hooguit een mini plasje in der luier ‘s morgens.
    Als ze een 20 minuten wakker is moet ze altijd plassen dus ik plant der op het potje op dat moment.
    Dan komt er vaak wel een flinke plas.

    ze drinkt rond het eten (17:15) nog een volle rietjesbeker.
     
  8. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Bedankt voor jullie reacties!
    Het is eigenlijk niet echt te vergelijken en zo verschillend merk ik.
    We hebben inmiddels de arts gesproken en hij vindt het niet schokkend en waarschijnlijk is het een gewoonte van ons zoontje om in rust te plassen.
    Het zindelijk maken schijnt erbij te kunnen helpen, dat ze het dan leuker vinden om te plassen in het potje.
    Ik vind hem er nog te jong voor, maar van de zomer wel starten ermee denk ik.

    Iemand had ook nog opgemerkt dat hij weinig drinkt. Dat klopt ook maar meer heeft hij schijnbaar ook niet nodig.

    Heel erg bedankt voor de reacties.
     
  9. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Gelukkig vond de arts het niet schokkend. Dat zal een hele opluchting voor je zijn!

    Misschien kun je wel meer drinken aanbieden want een kind op die leeftijd kan natuurlijk nog niet weten welke hoeveelheid drinken goed voor hem is.

    Ik merk nu nog bij mijn kinderen van 7, 5 en 4 dat als ik ze geen drinken aanbied dat ze er uit zichzelf ook niet om vragen. Totdat ik mezelf realiseerde dat ze erg weinig dronken. Sinds dien zit ik er echt bovenop dat ze wel genoeg drinken. Dus er schijnbaar geen behoefte aan hebben wil nog niet zeggen dat dat ook goed is voor je kind.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    Dochter hier haalde met gemak 500gr, die had alleen ook t geintje tot 06:00 droog te blijven en dan de stortvloed in te zetten. Dat was serieus een wandelende nachtmerrie voor luierfabrikanten...GELUKKIG waren er toen nog de oude luiers van de kruidvat, helaas zijn die nu permanent uit t assortiment. Toen ze die nieuwe ineens introduceerden was t hier ook elke nacht raak, met een beetje pech meerdere keren. Kotex nachtinleggers en al, geen bal hielp.

    AH beregoed of berezacht zou je nog kunnen overwegen. Die gingen nog wel.

    Alternatief is dubbele luier of nog een overbroekje van een wasbaar systeem er overheen doen (alleen zo'n pull broekje).

    Als laatste redmiddel had ik nog een Amavi (geloof ik) bamboo wasbare luier als tip meegekregen. Die kon 600ml aan, vrij rap.

    Bed maakte ik voor mn dochter dubbel op, ik had tussen die lagen (en op t matras) een vocht werende laag.

    Van matras af opgebouwd zeg maar zo:

    matras
    molton
    vochtwerend
    vochtabsorberend
    overtrek

    vochtwerend
    vochtabsorberend
    overtrek

    Als t weer eens raak was haalde ik de eerste groep er af en sliepen we allemaal zsm weer. Anders zit je te klooien met een kind die WAKKER is en jij je de schompes zoekt naar alle spullen. Dat is nog prima overleefbaar om 06:00 maar niet om 03:00...bijna elke freaking nacht.

    Hier sliep ze toen al in een eenpersoons bed overigens, dus ff warme(!) washand, schoon goed en hoppa t schone bed weer in, in recordsnelheid. Anders was t feestje weer van start tot aan de ochtendgloren.
     

Deel Deze Pagina