Wat zegt cito uitslag in groep 2?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bulakgirl, 9 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    1.037
    312
    83
    Vrijdag kwam onze zoon (5) thuis met zijn eerst cito uitslagen... Voor rekenen en taal zat hij ver boven gemiddeld! Rekenen echt bovenaan de I+ lijn en taal bovenaan de I lijn.

    Nu vroeg ik me af hoe serieus je die toetsen en uitslagen moet nemen en of we op school moeten hameren op toch meer uitdaging... Hij moppert de laatste tijd nl. Veel dat school saai is en dat hij niet wil gaan... Aan de andere kant heeft hij ook veel gemoppert op het feit dat hij steeds werkjes moest doen en niet mocht "kiezen"!

    Maar goed heb morgenavond gesprek met zijn juffen en vroeg me gewoon hardop af hoe serieus ik die cito uitslagen moet nemen...

    Wat zijn jullie ervaringen?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    15.596
    2.678
    113
    Goede resultaten in combinatie met mopperen zou voor mij zeker reden zijn om het gesprek aan te gaan. Wat ziet de leerkracht in de klas? Hoe doet hij het op werkjes? Dat soort dingen zou ik dan willen weten. En ik zou vervolgens ook wel aangeven dat ik denk dat meer uitdaging mij wenselijk lijkt. Het duurt nog even voordat het zomervakantie is.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    8.289
    1.624
    113
    Kijken naar verandering in gedrag. In eens niet meer naar school willen, klagen over hoe makkelijk het is etc.

    Onze zoon had nog geen Cito gemaakt maar hij viel wel op en gecombineerd met wat vertelde hebben ze hem extra uitdaging aangeboden.

    Een nadeel is dat hij niet anders wou zijn dan de rest en er niet zelf voor ging kiezen. De juf liet nog een aantal andere kinderen uit om mee te doen.

    Hij ging toen ook met de ib'er en kinderen van Gr 2 mee. Uiteindelijk is hij naar Gr 2 gegaan omdat hij alles beheersde van Gr 1, toen bleek ook dat hij alles al kende van Gr 2.

    Zo blij dat we korte contacten hadden met de school, zo meteen in Gr 3 is het nog makkelijk om extra werk te geven.
    Met taal werken ze met maan, ster, raket, zon dus kan juf hem eventueel makkelijk een moeilijker boek geven. Ze gaan dan ook lezen op niveau.
    Met rekenen krijgt hij een extra rekenboek voor wanneer hij klaar is.
    Dan heeft hij nog een extra boek voor wanneer de rest klaar is
     
  4. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    114
    76
    28
    Vrouw
    Stond er niet meer in zijn rapport/verslag, alleen cito-uitslagen?

    Mijns inziens, bij een I/I+ score bij een kleutercito:
    - heb je waarschijnlijk een slim kind
    - kan hij al geconcentreerd uit een boekje werken
    - snapt hij de vraagstelling van de cito

    Een 'slechte' kleuter cito is niet zo veelzeggend. Er zijn namelijk genoeg kinderen op die leeftijd die nog niet de capaciteiten hebben om wat langere tijd geconcentreerd te werken, de manier van vragen niet goed snappen of ze kruisen gewoon het plaatje aan wat ze het mooiste vinden. Om die reden hebben veel scholen de kleutercito's afgeschaft.

    Dus het hoeft niet zoveel te zeggen, maar de combinatie van I/I+ en klagen over dat school zo saai is zou ik tijdens het gesprek met de juf vragen wat ze eraan doen om hem genoeg uitdaging te geven. Weet de juf dat hij moppert dat school zo saai is?
    Kan hij al een beetje lezen en rekenen bijvoorbeeld? (met het oog op groep 3)
     
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    8.013
    1.648
    113
    Hier ben ik het mee eens!
    Wat het zegt is dat je kind op dit moment in vergelijking met andere kleuters in groep 2 bovengemiddeld scoort. Maar het geeft geen garantie voor de toekomst. Scores op kleutercito hebben weinig relatie met scores op cito in hogere groepen. Daarbij moet je ook naar de leeftijd kijken. In groep 2 zitten kinderen die al 6 zijn maar ook die net 5 zijn. Dat zegt ook iets.
    Ik zou gewoon eens aanhoren wat voor aanbod je zoontje krijgt en aangeven dat hij thuis aangeeft het saai te vinden en wellicht wat meer aankan.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    8.025
    2.558
    113
    Hier toevallig ook afgelopen week rapport gekregen van de oudste, nu 5,5 jaar en in groep 2.
    We weten sinds vorig jaar al dat hij vooral op gebied van rekenen en taal voorloopt, score was nu ook A voor rekenen en ruim boven de A lijn voor taal. Hij zou vanaf de herfstvakantie extra uitdaging krijgen wat ook wel goed liep, maar sinds de kerstvakantie is zn juf met verlof en hij heeft nu 3 verschillende juffen waarvan ik het idee heb dat ze hem 1. niet echt goed kennen, soms vervelend vinden en 2. volgens mij krijgt hij ook de extra uitdaging niet meer terwijl hij inmiddels leest op M3 niveau en een onwijs getalbegrip heeft. Komende week 10 minuten gesprek dus dan heb ik wel wat vragen ter verduidelijking, maar na de voorjaarsvakantie gaat groep 2 bij groep 3 in dus krijgt hij weer andere juffen. Vraag me dus af hoeveel nut het heeft, maar hij begint school ook saai te vinden.
    Pas kwam er iemand wat vertellen over de noordpool, zoiets vind hij dan super interessant net als een bezoekje aan de bieb. Zulke dingen hoor ik soms weken later nog, maar als die schrijfoefeningen en eenvoudige kleuterspelletjes, zoals de schaduw bij het plaatje zoeken enz. is hij nu echt wel op uitgekeken, hij wil meer.
    Dus ik zou ook zeker met de juf in gesprek gaan en vragen hoe het op school gaat enz. Of hun herkennen/zien wat jij zelf bij je zoon ziet.
     
  7. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.289
    667
    113
    Vrouw
    Mijn dochter had vorig jaar in groep 2 overal A+/I+.
    Ze ging zuchtend naar school, had geen zin meer.

    De kleuterjuffen hebben leuke werkboekjes voor haar gemaakt, leesboekjes gezocht (ze kon lezen). En wat bloeide ze toen op!

    Ging weer huppelend en zingend naar school.
    Zo fijn...!

    Gewoon met de juf in gesprek gaan.
     
  8. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    1.037
    312
    83
    Bedankt voor jullie reacties!

    Lezen probeert hij wel, maar zodra het even niet lukt raakt hij gelijk boos en gooit hij de handdoek in de ring.. Lijkt wat dat betreft ook wat faalangstig en perfectionistisch... Rekenen gaat echt super goed.. Hij kan plus sommen en min sommen en zelfs de keer sommen begint hij nu door te krijgen..

    Ik ga morgen idd even de juffen vragen hoe zij hem zien in de klas en of zij merken dat hij zich verveeld en wat voor mogelijkheden er zijn om hem geïnteresseerd te houden... Vorig jaar gaven ze tijdens de rapport gesprekken al aan dat ze wel doorhadden dat hij uitdaging moet houden...
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    34.675
    13.848
    113
    Bij ons zei het niks, maar daar was het andersom. Alledrie scoorden ze slecht op de kleutercito's en heel goed vanaf groep 3. Je ziet ook kinderen die het andersom doen.
     
  10. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    6.174
    1.490
    113
    Home
    Mijn oudste scoorde in groep 1 en 2 en ook nu in gr 3 ver boven het gemiddelde

    Hij krijgt nu extra uitdaging wat hij erg leuk vind maar wil niet dat hij te ver voorloopt want wat moet hij dan straks in groep 4
    Maar ik heb hem tot nu nooit gehoord over verveling


    Weet natuurlijk niet wat hij in de loop van de jaren gaat doen met de toetsen

    Ik zou z'n juf vragen in hoeverre ze die uitslagen meenemen in het leerproces
    De ene school is meer prestatiegericht dan de ander en cito zegt ook niet alles
     
  11. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    1.037
    312
    83
    We hebben een goed gesprek gehad vanavond! De juffen zeggen ook dat zijn uitslag exceptioneel hoog zijn.. Ze merken ook aan hem dat hij veel in zijn mars heeft en krijgt al de moeilijkere werkjes waaraan ze zien dat hij daar echt nog wel plezier uit haalt!

    Wel willen ze goed in de gaten houden dat hij leert om moeite te moeten doen voor iets... Aangezien hij gelijk dicht klapt op het moment dat hij denkt dat hij iets niet kan.. Dus ik ben wel tevreden.. Wij moeten goed in de gaten houden dat dalijk in groep 3 dit ook gebeurd en de leraren dan niet denken hij kan het niet, maar echt het verschil kunnen gaan zien met of hij het niet durft... Of echt niet kan!

    Ze gaan kijken of ze een koptelefoon voor hem kunnen regelen om zich af te sluiten van de drukte (heeft de laatste tijd veel last van de drukte om zich heen in de klas) en dan zien we 't wel... :)
     
    MyMiracle en Fristi2012 vinden dit leuk.
  12. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.207
    2.077
    113
    Waar mijn huis woont
    #12 MyMiracle, 11 feb 2020
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    Fijn dat het een goed gesprek was! Dat ze hem echt zien en begrijpen.
    Wat is het toch lastig he met kinderen?!

    Alles aan jouw verhaal doet mij denken aan mijn dochter. Inclusief het perfectionisme en faalangstig gedrag. Het gefrustreerd raken als het niet lukt of niet goed genoeg naar haar standaard is.

    Mijn dochter scoorde zowel in groep 1 als 2 I En I+.
    Op de cito onderdelen. Ze benoemde ook wel eens dat ze school saai en niet leuk vond.
    Ik begon dus ook te twijfelen of het niet te makkelijk voor haar was. Volgens de juf is ze een slimme meid, maar was er geen spraken van te weinig uitdaging.

    Zodra ze in groep 3 kwam veranderde haar scores. De scores werden ineens V en IV eerste halfjaar en II en III 2de half jaar.
    Ze heeft enorm veel moeite met zich concentreren waardoor bepaalde toestmethodes haar niet liggen, waaronder de cito. Zo scoorde ze bij tussentijdse toetsen van school wel hoog.
    Ze heeft haar werk met regelmaat niet af, maar kent de lesstof ondanks dat wel gewoon.
    De juf van groep 3 en de huidige juf groep 4 benoemen dat ze echt slim is, alleen het concentreren maakt het lastig voor haar. Ze heeft nu wat truckjes waardoor het iets beter gaat mbt concentreren. Koptelefoon en een papier met knijpers. Zodra ze een opdracht af heeft gaat er een knijper op het papiertje. Zo heeft ze inzicht in wat ze af heeft en wat nog af moet. Ze is enorm trots als ze alle opdrachten af heeft, wat steeds vaker zo is. Hopelijk zet dat zo door.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    18.912
    7.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @bulakgirl: Zorg er wel voor dat hij die koptelefoon niet teveel gebruikt. Dat is echt een valkuil waar, vind ik, te veel ouders en leerkrachten instappen.
    Ik vind hem er best jong voor eigenlijk. :oops: Zijn hersenen zijn nog zo in ontwikkeling. Hoe gaat hij leren zich beter af te sluiten voor prikkels, als je die prikkels gaat wegnemen? Geef zijn hersenen echt nog voldoende kans om daar aan te wennen en mee om te gaan. Koptelefoon echt max 30 minuten per dag. En op kleuterleeftijd vind ik dat zelfs al te veel.
    Veel mensen realiseren zich niet dat het gebruik van dit soort prikkeldempers op de lange termijn juist de prikkelgevoeligheid kan vergroten.

    Wat betreft de hoge cito's: dat op zich vind ik geen alarmbel. Het mopperen en zich vervelen wel. Goed dat de juffen dat zien en hem al uitdagen. Het is inderdaad heel belangrijk dat hij moeite moet doen en leert doorzetten. Het helpt dat hij ouders en juffen heeft die dat inzien.
     
  14. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    1.037
    312
    83
    Hmm dat met prikkels om leren gaan heb ik eigenlijk niet eens over nagedacht en klinkt wel heel logisch ook! Bedankt voor je herrinering eraan. We gaan het even in de gaten houden, gisteren heeft hij hem niet hoeven gebruiken in de klas dus dat is positief! :)
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    37.086
    18.264
    113
    Orthopedagoog en SI therapeut denken hier heel anders over.
    Ik vind dat eigenlijk hetzelfde als een bril niet de hele dag op. Dan zie je de rest van de dag slecht en functioneer je dus niet omdat je er anders aan gewend raakt?
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    18.912
    7.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, maar een bril draag je vanwege een fysiek probleem. Je kunt je oogspiertjes enigszins trainen, maar de lens zelf niet verbeteren door training. Dan is een bril de oplossing.
    Bij prikkelgevoeligheid spelen de hersenen een grote rol. Die zijn, zeker op jonge leeftijd, in hoge mate trainbaar. Vergelijk het met een lui oog, als je wilt. Daarbij is het oog op zich goed, maar bij de verwerking in de hersenen gaat het mis. Dus richt de behandeling zich juist op het prikkelen / trainen van het hersengedeelte dat de signalen uit het oog moet verwerken.
    Wat betreft die oorkappen: ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn. Het ligt er maar net aan welke literatuur je erop naslaat. Maar zolang er twijfel over bestaat, vind ik dat je er -zeker op jonge leeftijd- terughoudend mee om moet gaan. Dat wat je op die leeftijd niet traint, loopt absoluut het risico om te sneuvelen tijdens de ‘snoei en bloei’ periodes in de hersenen. Het kost daarna gewoon meer moeite om zulke verbindingen weer aan te leggen en te versterken.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina