Wat zijn mijn rechten? (Werk/thuiswerken)

Discussie in 'Corona forum' gestart door Kaatje80, 10 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaatje80

    Kaatje80 Bekend lid

    Ik en mijn collega's hebben aangegeven dat we als het echt niet anders kan graag thuis zouden willen kunnen werken. Zoals in mijn geval volgende week als mijn man toch echt naar het werk moet en ik dus bij de kinderen moet zijn.

    Leidinggevende blijft het er tot op heden over hebben dat het lastig en duur is om dat in te regelen.

    Voor de beeldvorming: ik ben telefoniste/secretaresse en kan al mijn werk thuis doen.
    Wat ik daarvoor nodig heb is een thuiswerklicentie (die 200 andere medewerkers ook al hebben) en dat de telefoon doorgeschakeld wordt naar mijn mobiel.

    Leidinggevende stuurt nu aan op opnemen calamiteitenverlof/verlof uren/onbetaald verlof.
    Ik vind dat ze geen moeite doen om het in te regelen. Het is namelijk niet dat ik niet wil/kan werken, maar het wordt niet mogelijk gemaakt.

    Iemand enig idee wat hierin toegestaan is?
     
    Tammie81 vindt dit leuk.
  2. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.196
    113
    Als ik het zo lees is het technisch niet zo moeilijk om het te regelen. Maar hoe wil je thuiswerken als je tegelijkertijd op meerdere kinderen moet passen?
    Kan het niet zo zijn dat dat de achterliggende reden is van jouw werkgever en dat hij je daarom op kantoor wil hebben.

    Speelt deze situatie incidenteel of structureel?

    Ik vind het ook nog uitmaken in welke mate jouw werkgever nu getroffen wordt door de Corona maatregelen.
     
  3. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dit zal te maken hebben met de corona maatregelen gok ik.

    Werkgevers moeten op dit moment werknemers alle tools geven om thuis te kunnen werken en anders werktijdverkorting aanvragen via het uwv.

    Wanneer je binnen een van de vitale beroepen werkt kan je de kinderen naar het kdv/bso/ school brengen.

    Als ik het zo hoor moet je die thuiswerklicentie gewoon krijgen zodat je wel kan werken. Mensen zullen nu wel begrijpen dat ze af en toe kinderen op de achtergrond horen.
     
  4. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Wettelijk is er geen recht op thuiswerken. Echter nu met corona heeft de overheid aangegeven dat je zoveel mogelijk moet thuiswerken. Ik vind het dan ook vreemd dat je werkgever je verplicht om naar de zaak te komen. Het klinkt alsof hij je functie ook prima thuis kan doen.

    Ik zou aan je leidinggevende vragen wat het probleem precies is. Misschien kun je dan meedenken in een oplossing. Maar ik vind het wel raar dat ze eigenmachtig tegen een kabinetsbeleid ingaan eigenlijk.

    En ik ben het ook wel eens met @Nellie4 . Onderschat niet goed lastig het thuiswerken is met kinderen om je heen. Misschien voorstellen dat je 50-50 thuiswerken-verlof doet? Mijn man krijgt ook veel minder werk gedaan de dagen dat ik op de zaak ben (50% van de tijd, ik moet er soms zijn)
     
    Nellie4 en Wellesnietes vinden dit leuk.
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    In principe is het de bedoeling om altijd thuis te werken indien dat kan. Maar dat laatste telt ook zwaar mee.

    Ik weet niet of jij in je functie bijna de hele dag telefoon moet aannemen (en hoe kun je dan optimaal bereikbaar zijn met 3 kleine kinderen en werkende man), of dat je ook de post afhandelt of bezoek ontvangt (dat zal vanuit huis niet gaan).
    Of is het vooral administratief en kun je je tijd flexibel invullen, is het niet erg als je niet altijd de telefoon kunt opnemen?

    Er zijn zo heel veel factoren en is het altijd maatwerk. Ik zou een gesprek aangaan over de issues en oplossingen.
     
    Nellie4, owly en Juul75 vinden dit leuk.
  6. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Persoonlijk vind ik het liggen aan de werkzaamheden en wat er mogelijk is vanuit de werkgever.
    Toen alle maatregelen van kracht waren was ons thuiswerk netwerk er niet op bedacht dat er zoveel mensen thuis 'moesten werken. Als het systeem overbelast werd dan kon je er zomaar uit geknikkerd worden als de limiet werd bereikt. Aangewezen staf moest ten alle tijde voorrang krijgen om de bedrijfsvoering te blijven garanderen. En als jij niet op die lijst stond had je domweg pech.

    Daarnaast heeft mijn werkgever een klein kapitaal uitgegeven om een tweede thuiswerk verbinding met voldoende licenties te bewerkstelligen. Dat heeft vervolgens een kleine 2 weken geduurd voordat dat vlekkeloos werkte.
    En dan nog dient er een skeleton crew te allen tijde op kantoor te zijn omdat sommige werkzaamheden niet vanuit huis kunnen worden gedaan.

    Maar mijn werkgever heeft die middelen omdat voor elkaar te krijgen. Geld en een afdeling IT. Een licentie als deze allemaal al zijn vergeven kost best veel geld. En dan kan het zijn dat het gewoon moeilijk is of wordt om dat geregeld te krijgen.

    Iedereen zit in hetzelfde schuitje. Je kan ook ipv van je rechten op tafel leggen eens kijkt hoe jullie er samen uit kunnen komen.
    En geloof me, thuis werken met kinderen (en dan heb ik er maar 1) is geen pretje.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  7. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Dat ligt er wel aan wat voor kinderen je hebt denk ik. En daarmee zeg ik niet dat jij een ‘lastig’ kind hebt. Als Luc thuis is, dan gaat thuiswerken voor geen meter zeg ik eerlijk. Maar met Ies gaat dat echt prima. Gisteren heb ik, zoals elke dag de laatste weken, 3x gebeld middels video. 1x een gesprek van een uur en de andere 2 waren kleine gesprekjes. Ik heb 3 plannen van aanpak kunnen typen, 3 verzoeken verlenging van de maatregel naar de rechtbank en 3 verslagen van het afgelopen jaar mbt mijn jongeren. En dat waren geen kleine stukken om te schrijven allemaal. Goed; ik moet haar wel wat te doen geven. Iets te tekenen of knutselen, haar tablet, iets eten of drinken, enz. Maar dan is ze echt heel zoet de hele werkdag. Tussendoor gaat mijn man even met haar naar het speeltuintje om de hoek waar geen kip komt en that’s it.
     
  8. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ja die luxe heb ik niet. Ik mag thuis werken (ik moet wel want ik heb geen vitaal beroep en als alleenstaande wordt het dan toch lastig ivm kind)
    Maar ik moet echt om 6.00 /6.30 starten om iig de eerste 2 uurtjes er wat werk door te "rammen". Daarna is het gewoon lastiger. Schoolwerk wat natuurlijk moet gebeuren dus dan ben ik sowieso niet online voor werk, maar na school is het toch moeilijker. Aandacht, vragen, problemen oplossen, gewoon algemeen de kont tegen de kribbe gooien enz. En dat laatste wordt steeds meer hoe langer dit allemaal duurt.
    Natuurlijk ligt het aan je kind en de ene zal wat makkelijker zijn dan de andere maar dan nog is het afzien.

    Ik blijf er bij... Overleg met manager, probeer samen een oplossing te vinden
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Vind ik ook hoor, overleg met je manager.
    Ik krijg altijd een beetje de kriebels van het woordje mijn rechten.
    Het lijkt mij nu ook niet de tijd en het moment om te gaan lopen gooien met termen als dit zijn mijn rechten.
    Je zou er als werkgever maar ineens voor komen te staan. Ben blij dat ik niet in hun schoenen hoef te staan.
    Ik heb een vitaal beroep en kan daardoor naar mijn werk, ik zou dat hele thuiswerken echt niet kunnen met drie kinderen die steeds in en uit lopen.
    Nadeel van buiten de deur werken is dat soms het schoolwerk voor die dag niet klaar is maar dat smeren we uit over het weekend.
     
    Juul75, amdaa, Strijkkraal en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Misschien is dat ook afhankelijk van de leeftijd van het kind?
    Want werk jij helemaal niet als "het schoolwerk moet gebeuren"? Hier 3 schoolgaande kinderen, maar ik zit er echt niet de hele tijd naast. Is ook onmogelijk want ze zitten ieder in eigen kamer, en 3-4 uur lang.
    Ik werk dan juist flink door zelf, help ze tussendoor met het plannen van de taken en beantwoord vragen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ze is 6. Dus ik moet er wel even naast zitten. Ik werk idd niet als schoolwerk moet gebeuren. zij krijgt niet de aandacht dan omdat ik bv even wat moet typen of af moet maken omdat het anders weg is. En zij gaat dingen afraffelen of domweg niet doen. Dat werkt niet. Ik log dus uit voor die periode.
     
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar op school doet de juf toch ook gewoon haar ding terwijl kinderen zelf aan de slag gaan met een taak? Al is het een kwartier.
    Daar zit er ook niet constant iemand 1 op 1?

    Wij kregen vanuit school zelfs de tip om dat niet te doen, omdat het voor de kinderen lastiger zal zijn om zelfstandigheid en motivatie te hervinden als ze weer naar school gaan.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  13. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Precies. Wij hebben hier zelfs de stoplichten van school nagemaakt zodat we aan kunnen geven wanneer het stil moet zijn en ze moeten fluisteren etc. En ik heb een dobbelsteen, net als op school, waar ik aan kan geven of ik gestoord kan worden of dat ze even moeten wachten en wat anders doen. Net als op school, daar staat de leraar ook niet elke seconde klaar voor vragen.
     
    Zonnestralen, Lola1982 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik ben blij dat je op afstand kan zien hoe ik met mijn dochter om moet gaan en hoe ik dat combineer met mijn werk. Bedankt!
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Natuurlijk kan ik dat niet zien. Ik reageer alleen op datgene wat je schrijft.
     
  16. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    :thumup:
     
  17. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Sjonge jonge wat een domme reactie.

    Vraag dan niet om tips
     
  18. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Sjonge jonge wat een domme reactie... Ik vraag niet om tips... misschien even het topic goed lezen
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Hoezo heb je een thuiswerk licentie nodig? Ik neem aan dat je bedrijf wel zoiets heeft als een vpn?

    Pak een willekeurige laptop of desktop thuis. (bij voorkeur wel een die niet op allerhanden websites komt)

    Gooi vpn aan en remote desktop naar je pc op de zaak. Op de zaak een briefje op je pc "niet uitzetten" en dan alleen telefoon nog doorschakelen. Hoef je geen licenties extra voor te hebben. Dus als je weet dat er een VPN is en je leidinggevende nog problemen maakt, dan speelt er geheid wat anders.

    Heb jaren zo gewerkt op mn oude werk. Heel af en toe dat iemand je pc even een harde reboot moet geven.

    Op mn huidige werk werkt iedereen met laptops en staat alles digitaal, is ook een bedrijf waarbij we geregels op externe locaties zitten bij een klant. T enige wat we nu missen is t kantoorpand en de heerlijke lunches en de fysieke personen.

    Overigens ik heb hier een 3 jarige (enigskind) en werken daarmee is zowat godsonmogelijk. Die van jou zijn wel ouder maar dat zijn er dan ook wel weer 3. Dus bedenk voor jezelf even hoeveel je aan effectief werk kunt verzetten alvorens je je toelegt op een volle dag vanuit huis. Ervaring hier is, met twee man in wisseldienst, dat effectief 4-6 uur per dag realistischer is en dan werk je in de avond alsnog.

    Voor ouders met jongere kinderen: De spagaat waar ik in stond als enige aanwezige ouder met 4 uur werk per dag en een kind van bijna 2 die wellis nietis met een middagslaapje deed was ook behoorlijk slopend. Je kijkt je kind naar bed want je hebt nog werk te doen, je kind wil met jou spelen (en jij met je kind) maar je hebt nog werk te doen. Je werk belt op en je kind kijkt met puppyogen en een paar blokken in de handen...Uiteindelijk ben je in de avond kapot van een werkdag die maar niet over ging.

    En dat zijn we nu dan beiden mede omdat dochter enorm loopt te spoken van 02:30-04:00 of zoals afgelopen nacht 06:00...Hier zit ik juist ernstig te overwegen om onbetaald verlof te gaan nemen, ik weet niet of ik dit nog een paar weken zo trek (ik werk 24 uur per week als IT developer/storing oplosser).
     
    Strijkkraal en Nellie4 vinden dit leuk.
  20. Kaatje80

    Kaatje80 Bekend lid

    Bedankt voor alle reacties.
    Wat zijn mijn rechten is misschien wat te zwaar geformuleerd, was vooral op zoek naar meningen.

    Om (hopelijk) iets duidelijker te zijn zonder teveel uit te wijden ivm herkenbaarheid:

    Ik werk dus al telefoniste/planner voor een zorginstelling. Telefoon komt voor het hele land centraal binnen. Ivm corona hebben we maar beperkte opening van de locaties en dus is het aantal telefoontjes ook minimaal tov normaal. De lijnen die er nu komen zijn doorgaans ook maar korte gesprekken (max 5min). Verder doe ik wel de post maar dat kan ook op de dagen dat ik wel op locatie ben. Zit geen spoed bij.

    Afgelopen dinsdag met mijn leidinggevende weer overleg gehad. Daarbij kwam wel heel duidelijk naar voren dat hij eigenlijk geen hele sterke punten had om het niet te doen, maar toch zou het geen optie zijn. Heb zo ongeveer al zijn argumenten kunnen weerleggen. Op t eind gaf hij aan mij te begrijpen en het weer in het MT te gaan bespreken. Hij stond er ook maar tussenin zoals hij wel 10x aangaf. Heb ook aangegeven zelf met zijn manager in overleg te willen.

    Tot op heden niets meer gehoord.

    Wat mij vooral dwars zit is dat de hele organisatie zo ongeveer thuiswerkt, alleen wij 'mogen' het niet. Zonder goede argumenten.

    En ik heb hier thuis de faciliteiten en de ruimte om apart te zitten. En de kinderen zijn oud genoeg (verwacht ik) om niet voortdurend te storen. Mijn man werkt tenslotte ook thuis op de dagen dat ik er niet ben en dat gaat ook prima. En zo niet, dan ondervind ik dat graag zelf ipv dat het voor mij zo bedenkt (was nl 1 van de slappe argumenten). :cool:
     

Deel Deze Pagina