Wat zouden jullie doen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ammie1984, 15 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

    Ammie1984 Bekend lid

    12 nov 2012
    773
    68
    28
    Gisteren kwam mijn dochter van 7 erg verdrietig uit de BSO. Er was iets voorgevallen met een meisje uit haar klas. Niet iets heel heel spannends, maar mijn dochter is nogal gevoelig en trekt zich snel dingen aan. Ze was van dat voorval nogal van slag. Thuis er even over gepraat en toen kwam het volgende er uit: Bijna iedereen in de klas haat mij, behalve die, die en die. Ik vroeg haar hoe ze daarbij kwam en toen zei ze dat vriendinnetje X dat een keer had gezegd toen ze hier kwam spelen. Ik vroeg of ze zeker wist dat ze dat op die manier bedoelde. X zei dat iedereen uit de klas me haat, behalve X zelf en Y en Z.
    Ik gaf aan dat het niet leuk is dat ze dat heeft gezegd, maar dat dat niet per definitie waar hoeft te zijn. Ze zei dat ze het wel voelde dat niemand haar mag. Niemand wil volgens haar met haar spelen tijdens de pauze, meisje S verstopt haar schrift als ze naar de wc gaat. Ik vroeg of mensen lelijke dingen tegen haar zeggen of naar tegen haar doen, maar dat doen ze niet echt.
    Je gaat altijd vrolijk met een grote lach de klas in zei ik. Ja mam, maar zo voel ik me niet. Toen brak mijn hart wel even :(

    Gisteren rapportgesprek op school en aangegeven dat mijn dochter zich zo voelt. In haar rapport staat dat ze heel sociaal is en goed kan opschieten met de kinderen uit haar klas. Ze hebben niet de indruk dat ze wordt gepest of uit de groep ligt. Ze namen het wel serieus wat ik aangaf en houden het in de gaten.

    Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen. Ze is dit waarschijnlijk gaan denken / voelen nadat vriendin X dit tegen haar heeft gezegd.
    Ze is heel gevoelig en gaat bij wijze van spreken al huilen als je boe tegen haar zegt.
    Dat met het verstoppen van haar schrift zal hoogstwaarschijnlijk een grapje zijn, maar dit vat zij dus al op als pesterij.

    Ik wil niet absoluut het gevoel van mijn dochter niet uitvlakken, maar ze kan dingen wel hoog opnemen, terwijl dit anders wordt bedoeld.

    Wel is het zo dat ze inderdaad alleen met X Y en Z speelt en niet met andere meiden uit haar klas. Maar ja, het is natuurlijk ook zo dat ze niet door iedereen aardig gevonden kan worden en iedereen zo zijn voorkeur heeft met spelen. Ze heeft uit andere klassen genoeg andere vriendinnen.

    Kan ik de moeder berichten met het feit wat er tegen mijn dochter is gezegd? Daarbij wil ik haar niet beschuldigen van iets, maar wel aangeven hoe mijn dochter zich er onder voelt.

    Ik zit er zelf best wel mee en weet echt niet zo goed of en wat ik hiermee moet en kan doen.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Dat soort dingen gebeuren helaas... Ook dingen als 'jij mag niet op mijn feestje komen' en 'jij bent mijn vriendin niet meer' ed.

    Bij kinderen gaan dit soort dingen vaak extreem snel. In de zin van de ene dag de allerbeste vriendinnen ooit, de dag erna hebben ze vreselijke ruzie en komt het nooit meer goed en de dag daarna zijn ze weer 'BFF'. En vaak hebben kinderen in die middelste dag het gevoel dat het het einde van de wereld is (wat het in hun ogen ook is!). En kinderen die dingen nogal heftig opvatten, hebben er nog meer last van dan anderen. Daarnaast worden dingen soms ook uit hun context gehaald of anders begrepen dan bedoelt, waardoor het heel lastig wordt om er als 'buitenstaander' iets mee te doen.

    Ik zou je dochter op een andere dag nog eens vragen hoe ze zich voelt en hoe ze er in staat. Daarbij zou ik dan niet refereren aan dit gesprek, maar gewoon nog eens informeren hoe het gaat en hoe ze zich voelt ed. Ook bij de juf zou ik goed vinger aan de pols houden hoe het echt gaat in de klas en wat zij bij je dochter ziet. En zoveel mogelijk situaties met haar doorspreken en ook na een tijdje nog eens vragen hoe het gaat en 'successituaties' uitvergroten.

    Als je de moeder kent en regelmatig spreekt, zou ik het er gewoon eens over hebben. Niet via een berichtje, dan ligt er wat mij betreft veel te veel nadruk op. In een gesprekje kun je het zeker noemen (zou wel oppassen dat het niet verwijtend wordt). De vraag is echter wat die moeder er mee kan. Behalve dan de situatie ook met haar dochter bespreken. Dat biedt echter geen garantie dat haar dochter (of die van jou ;)) ooit nog zo iets zal zeggen; daar is de moeder immers niet bij.
     
    G89, Syane, merah en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Dit zou ik zeker niet doen. Het is verdrietig dat je dochter zich zo voelt, hiermee maak je het niet beter mee.
    Ik zou niet weten als andere moeder dit op moet nemen, ik denk eerder dat als ik tegen mijn kind zeg je mag het schriftje niet verstoppen want x vond dit eigenlijk niet zo leuk. Omdat je de aandacht erop vestigt dat het dan nogmaals gebeurd (gewoon om te kijken wat er gebeurd) Zo zitten kinderen in elkaar, geen pesten.

    Maar als je al boe roept en ze huilt al, daar zou ik zeker wat mee doen. Daar gaat ze haar hele leven nog last van krijgen.
     
    merah en lies276 vinden dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Ging het mbt de andere moeder spreken niet meer om de uitspraak 'iedereen haat je'?

    Daarnaast, als ik zou horen dat mijn dochter zo iets zou zeggen of iets zou doen wat een ander kind vervelend vindt en ik dat met ze bespreek, dan geloof ik toch niet dat ze dat nog een keer gaan doen om te kijken wat er dan gebeurt (wel bij elkaar trouwens ;) maar niet bij vriendinnetjes).
     
    Syane vindt dit leuk.
  5. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Eens met de aanpak van NiekeKris.

    Ik zou ook zeker kijken hoe je je dochter wat meer weerbaar kan maken. Daar bestaan ook goede trainingen voor. Soms biedt een school die ook zelf aan.
     

Deel Deze Pagina