WAZO en zelfstandige

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Liefde2019, 3 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefde2019

    Liefde2019 Nieuw lid

    3 dec 2018
    2
    0
    1
    Goedemorgen,

    ik heb de volgende vraag.

    Doordat ik WW krijg met aftrek van uren als zelfstandige, krijg ik tijdens mijn verlof een volledige WAZO uitkering. Nu heb ik een opdrachtgever die vraagt of ik nog wat werk kan doen als ik al met verlof ben (tussen de 36 en 40 weken zwangerschap). Mag dat als ik een WAZO-uitkering krijg? Als ik het niet doe, ben ik bang dat ik mijn opdrachtgever kwijt raak aan iemand anders.

    Met vriendelijke groet
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Liefde2019,

    Begrijpelijk dat je graag wilt weten of je mag werken tijdens jouw zwangerschapsverlof nu je een opdracht aangeboden hebt gekregen. Goed dat je dit uitzoekt!

    Ik lees in je bericht dat je een WAZO-uitkering van ons krijgt. Heb je voor de uren die je als zelfstandige werkt ook een ZEZ-uitkering (uitkering voor zwangere zelfstandigen) aangevraagd?

    Wanneer je alleen een WAZO-uitkering van ons ontvangt mag je in de 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum en de 6 weken na de bevalling niet werken.

    Hoe dit zit wanneer je een WAZO-uitkering vanuit de WW-uitkering en een ZEZ-uitkering voor de uren die je als zelfstandige werkt, ga ik voor je uitzoeken!
    Zodra ik hier meer over weet, zal ik je dat hier laten weten.

    Ik wens je een mooi zwangerschapsverlof toe!

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcareteam
     
  3. Liefde2019

    Liefde2019 Nieuw lid

    3 dec 2018
    2
    0
    1

    Hallo Marjolein,

    Ik heb begrepen dat ik geen ZEZ-uitkering kan aanvragen, omdat ik een volledige WAZO uitkering krijg op basis van mijn laatst verdiende loon. Er wordt voor de WAZO uitkering dus niet gekeken naar het laatste maandloon vanuit de WW na aftrek van de uren als zelfstandige. Mijn coach heeft laatst wel gezegd dat ik gewoon als zelfstandige door mag blijven werken tijdens mijn verlof, maar omdat ik daar zelf aan twijfel vraag ik het toch even.

    Hartelijke groet
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Liefde2019, als antwoord op jouw eerdere bericht mag ik melden dat de WAZO geen kortingsregels kent.

    Je mag in principe tijdens beide uitkeringen (blijven) werken (al dan niet als zelfstandige) en daaruit inkomsten hebben.

    Enkel de onderlinge samenloop tussen twee WAZO-uitkeringen is in de wet geregeld.

    De medewerker die jouw uitkering behandelt, kan aan de hand van het 'soort' samenloop bepalen of beide uitkeringen niet-gekort worden uitbetaald of dat een van beide uitkeringen wordt uitbetaald voor zover die de ander overtreft.

    Met vriendelijke groet,

    Marthijn
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina