Weekmenu's - budget vriendelijk, gevarieerd, gezond

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Linnies2013, 6 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnies2013

    Linnies2013 Actief lid

    18 jul 2013
    257
    106
    43
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Ik vind het verzinnen van de weekmenu's altijd zo'n gedoe. We komen steeds terug op de standaard gerechten, weinig inspiratie. We werken allebei (nog) vier dagen, de twee dagen dat we laat zijn willen we snel iets op tafel zetten ivm onze kleuter die op tijd naar bed wil (moet:)). Over vier weekjes ben ik waarschijnlijk met verlof en wil ik weer wat gevarieerder gaan koken.
    Koken doen we niet uit pakjes en zakjes en we proberen de dagelijkse twee ons groenten pp te halen.
    Hebben een tijd een maaltijdbox laten komen, ideaal voor ons alleen onze kleuter vond het allemaal een beetje te exotisch.
    Misschien dat jullie gezonde, budget vriendelijke, makkelijke recepten hebben om te delen, of zelfs jullie hele weekmenu. Wij volgen geen speciaal dieet. Ons weekmenu van deze week:

    Maandag is inmiddels soepdag - verse tomatensoep uit de vriezer met een afbakbroodje
    Dinsdag - eet onze dochter bij opa & oma, wij makkelijk, rauwkost met een pizza
    Woensdag is inmiddels pastadag - pasta met vers gemaakte pastasaus (maak ik 1 keer 5 porties, 4 voor vriezer)
    Donderdag - sperzieboontjes, aardappeltjes en stukje vlees
    Vrijdag - kookt mijn moeder andijvie stamppot
    Zaterdag - pannenkoeken
    Zondag - vullen we die dag zelf in

    Hoe ziet jullie weekmenu eruit? En hebben jullie snelle, gezonde, budgetvriendelijke (dus maximaal circa 7 ingrediënten) recepten?

    Mocht een dergelijk topic al bestaan dan hoor ik het graag.
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.464
    24.305
    113
    Ik heb juist het omgekeerde probleem: te veel lekkere gerechten in ons repertoire om allemaal vaak genoeg aan bod te laten komen.

    Wij hebben wekelijks/maandelijks dan ook echt andere gerechten op tafel. Waar ik op let bij het maken van een weekmenu is dat we het niet te kort geleden al gegeten hebben en dat er afwisseling is in 'keuken': dus ca. 1x per week pasta, 1 à 2x iets met rijst, dan nog tortilla's, soep, brood, aardappel, mie/noodles, couscous, quiches, eenpansgerechten etc.

    Als ik iedere week soep maak is dat altijd een andere soep. Pasta is nooit iedere keer een rode saus, maar ook pesto, room of andere soorten. Dat zorgt ook voor afwisseling.

    En verder ben ik bezig met een lijst, waar alle gerechten op staan. Als ik dan even niet meer weet wat we al lang niet gegeten hebben, kijk ik daar voor inspiratie.
     
  3. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Ik doe een beetje wat @Adje doet; ik heb een bestand op mijn computer met alle gerechten die ik kan maken verdeeld in categorieën. Makkelijk, rijst, Ongezond, soepen, pasta, oven, uitgebreid, salades etc. Ik kies dan elke zaterdag gerechten uit elke categorie voor de volgende week en maak zo een weekmenu. Wij koken ook niet uit pakjes en zakjes, maak alles vers. Jammere is dat ik (nog) niet beschik over een grote vriezer dus we kunnen hier weinig invriezen en zo vooruit koken. Eind vd maand komt er een grote vriezer in de garage dus dat is wel prettig met werkdagen :)

    Voor deze week:
    Ma: maaltijdsalade tonijn
    Di: wraps met kipfilet en groente
    Woe: roti
    Don: groentesoep met stokbrood
    Vrij: ovenschotel prei gehakt
    Zat: BBQ (hopelijk)
    Zon: broodje warm vlees met een salade

    Als je een recept wilt voor een van de bovenstaande gerechten hoor ik het wel :)
     
    lorreke vindt dit leuk.
  4. Mom86

    Mom86 Fanatiek lid

    8 aug 2015
    3.305
    2.189
    113
    Ben benieuwd naar je wraps en ovenschotel;)
     
  5. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Wraps: (supersimpel en lekker)

    Vast:
    volkoren wraps
    400 gram kipfilet
    Ijsbergsla (vind ik het lekkerste bij kipfilet)
    Kruiden (bijv gyros)
    Ui

    Variabel:
    (Groente en inhoud welke je wil, of wat er nog over is van de dagen ervoor)
    Wij hadden deze keer: gebakken courgette, pijnboompitten, paprika, komkommer, tomaat, avocado, wat blokjes feta en ontbijtspek.

    Een sausje van honing en mosterd en evt wat yoghurt of crème fraiche (maar net wat je in huis hebt)

    Bereidingswijze:

    Snij kipfilet in reepjes, gooi in een bakje met kruiden erbij. Beetje olijfolie toevoegen en even laten staan.

    Snij alle groenten, rooster de pijnboompitten, bak eventueel wat ontbijtspek. Doe alles in bakjes.

    Bak de kipfilet gaar. Maak de wraps warm.

    Thats it! Mooie van dit recept is dat het low budget is omdat je kunt kijken naar dingen die je nog in de (koel)kast hebt liggen of ingredieten kunt gebruiken uit andere gerechten die je die week maakt.



    Ovenschotel prei

    Ingredienten:

    Prei (ongeveer 300 gram)
    1 Courgette (optioneel)
    Bakje champignons
    Gehakt 300gram
    Aardappelschijfjes 600g
    Beker (slag)room of finesse voor koken 200-250 ml.
    Geraspte kaas
    2 teentjes Knoflook
    Kerrie
    2 eieren
    1 groentebouillonblokje

    Bereidingswijze:

    Oven voorverwarmen op 180 graden.

    Snij alle groente in stukjes en de champignons in plakjes.
    Doe het gehakt in de wok en pers een teentje knoflook erbij. Rul het gehakt.
    Doe vervolgens de prei erbij, even roerbakken, dan de courgette en dan de champignons. Verkruimel het bouillonblokje boven de pan en voeg naar smaak nog wat zwarte peper toe.
    Zet het vuur uit en doe alles even in een vergiet zodat het vocht eruit is (anders natte ovenschotel!)

    Vet je ovenschaal in met een beetje olie. Leg dan een laagje aardappelschijfjes op de bodem. Doe het gehaktgroentemengsel erop, goed verdelen. Dan weer een laagje aardappelschijfjes.

    Meng de room met de twee eieren, pers het andere teentje knoflook erboven en voeg zout en peper toe naar smaak. Goed roeren, en dan over Je aardappels gieten (goed verdelen!) als laatste een laagje geraspte kaas erover.

    Ongeveer 30 minuten in de oven. Laatste 5 minuten kun je de grillstand even aandoen zodat je een mooi goudbruin laagje krijgt.

    Als het klaar is dan even 5 minuten laten uitdampen!



    Bij het laatste recept wel wat meer ingrediënten maar zijn (bij mij) veel dingen die ik standaard in huis heb.
     
    lorreke en Mom86 vinden dit leuk.
  6. Mom86

    Mom86 Fanatiek lid

    8 aug 2015
    3.305
    2.189
    113
    Top, dankjewel. Gaan we binnenkort eens uitproberen. :)
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  7. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Ik bestel vrijdag de boodschappen die ik maandag laat bezorgen. Mijn man is allergisch voor lactose dus dat doe ik er nooit doorheen. Het weekend zien we altijd wel wat we eten.

    Ma: pannenkoeken
    di: courgette gevuld met tonijn uit de oven
    Wo: spaghetti met spinazie, tomaatjes en gehaktballetjes
    Do: soort curryrecept met witvis en spitskool
    Vr: macaroni met kapucijners
     
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.139
    1.938
    113
    Ik gebruik regelmatig recepten van lekkerensimpel.nl. Zij plaatsen trouwens ook wekelijks een weekmenu :)
    Nog wat tips: kip kerrie met groente, nasi, chili sin carne, pilav, lente quiche (AH Allerhande), bloemkool ovenschotel (lekkerensimpel.nl). We hebben nu even geen weekmenu, want we zijn op vakantie :oops:
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  9. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Als je van pittig houd:

    Kipfilet insmeren met mengsel van sambal en chilisaus. Deze in de contactgrill in een paar minuten gaar en knapperig grillen.
    Ik gebruik hiervoor het tosti apparaat.

    Daarbij een frisse salade van ijsbergsla, tomaat en komkommer en eventueel stokbrood.

    Klaar in 10 minuten
     
  10. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Ik wil graag hier mee lezen
    Heb een dochtertje van 1 jaar, probeer zoveel mogelijk dat we met elkaar kunnen eten. Bedoel hiermee: wij eten graag knor pakketten bijv maar dat wil dus nu proberen te minderen. Maar vind dat erg lastig om dan variatie te hebben.

    Deze week hebben we bijv gegeten:
    - thaise curry (boek met peuter gerechten)
    - pasta met zalm
    - gekookte aard met witte bonen
    - gebakken aard met worteltjes en cordon blue
    - bloemkool overschotel
     
  11. Lentezon18

    Lentezon18 Niet meer actief

    Ben benieuwd naar je groentesoep :)
     
  12. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Simpele groentesoep:

    1 Prei
    2 takken Bleekselderij
    1 Winterpeen
    Bakje champignons (250 gram)
    Kwart Bloemkool
    2 uien
    1,5 liter water
    3 groentebouillonblokjes

    Water koken met de bouillonblokjes
    Dan gesnipperde uien en winterpeen in plakjes erbij. Even laten koken.
    Vervolgens de bleekselderij in plakjes en de bloemkoolroosjes toevoegen. Na paar minuten de champignons (in vieren) en de prei erbij. Zout en peper naar smaak toevoegen. Kwartiertje tot 20 minuten koken en klaar :)

    Ik doe er meestal nog soepballetjes doorheen en croutons erbij. Maar dat hoeft natuurlijk niet!
     

Deel Deze Pagina