Weer aan de slag, maar hoe vakantieopvang?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kanarie, 27 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kanarie

    Kanarie Fanatiek lid

    14 mrt 2014
    1.514
    1.556
    113
    Zuid-Holland
    Dag dames,

    Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost: vanaf Sept ga ik weer aan het werk voor 4 ochtenden in de week. Kinderen zitten dan op school.
    Maar waar laat ik ze met de schoolvakanties?

    De opvang hier in de buurt werkt met pakketten, dat zou kunnen maar is er iets wat ik over het hoofd zie?

    Ik heb geen idee hoeveel vakantiedagen ikzelf krijg.

    Hebben jullie nog ideeën?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier is het een combinatie van eigen verlof, grootouders, sportkampen, speelpleinwerking en vriendjes. Altijd een gigantische puzzel om te leggen voor twee kinderen gedurende negen (in België toch, jullie hebben er gelukkig minder) weken.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier zijn een aantal bso's die een vakantiebso hebben. Daar kun je dus puur in de vakanties terecht. Heel vaak kennen ze er al een hoop kinderen van school.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  4. Kanarie

    Kanarie Fanatiek lid

    14 mrt 2014
    1.514
    1.556
    113
    Zuid-Holland
    Hier NL zijn het in totaal 12 weken mar in de zomer mag ik 3 weken opnemen, nog een optie zou zijn om ipv 4 ochtenden in de vakantie 2 dagen te werken. Dan zou mijn man maar 2 dagen verlof per vakantieweek op moeten nemen.

    Ik ben gewoon even aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik bedoelde negen weken voor enkel de zomervakantie :)
     
  6. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Ik heb mijn uren ook verdeeld over 4 dagen in de week zodat ze niet naar de opvang hoeven (maar ze gaan wel een middag naar de opvang zodat ik mijn handen vrij heb om wat eigen dingen in te plannen, maar dat terzijde).

    In de vakanties werk ik mijn uren verdeeld over twee hele dagen en de andere dagen check ik thuis mijn werkmail om te kijken of er geen urgente zaken tussen zitten die niet kunnen wachten.

    Daardoor kan ik gebruik maken van de vakantieopvang voor twee dagen per week.
     
  7. Kanarie

    Kanarie Fanatiek lid

    14 mrt 2014
    1.514
    1.556
    113
    Zuid-Holland
    OH echt! Wauw 9 weken, lijkt me als kind echt heerlijk maar als ouder toch iets minder, haha!

    Ik vind het overigens heerlijk om de kinderen thuis te hebben met vakanties :)
     
  8. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.055
    3.522
    113
    Vrouw
    Ik zou geen zin hebben om alle vakanties te moeten puzzelen om de opvang rond te krijgen, dus ik zou gaan voor de BSO. Misschien ook wel gewoon standaard 1 dag in de week naar de bso, dan heb je ook opvang voor bijv. een studiedag.
    Als je man elke vakantie 2 dagen per week vrij moet nemen, tikt dat natuurlijk heel erg aan.
     
    Pepijnn vindt dit leuk.
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Je kunt ook evt kijken of er wat oudere scholieren zijn die wat ochtenden in hun vakantie willen oppassen?
    Er zijn ook wel bso's die aan alleen vakantieopvang doen, daar zou je eens naar kunnen informeren.
    Sowieso zijn er naast de standaard vakanties ook nog studiedagen en extra vrije dagen. Zoals bijv. nu vrijdag na hemelvaart etc. Het is vaak iets meer dan alleen de vakantieweken.
    Ik hoor ook wel eens ouders die de vakantie opsplitsen met wat overlapping. Dus twee weken samen en dan de ene de week ervoor en de ander de week erna, dan heb je al 4 weken opgevangen.
    Als je dan evt nog een netwerkje hebt van evt opvang is dat fijn.
    Maar bso is wel helemaal handig.
     
  10. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Wij kunnen bij onze bso per week aangeven welke en hoeveel dagen wij af willen nemen. Moet wel hele dagen afnemenZ
     
  11. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier regelen mijn man en ik het zoveel mogelijk dat 1 van ons thuis is in de vakantie, maar anders naar de opvang.
    Als ze wat ouder zijn gaan ze op kamp enzo.
     
  12. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Wij hebben gewoon vakantie BSO. Ideaal, nooit geen gepuzzel en ze organiseren altijd leuke dingen.
     
  13. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Ik werk 1 middag en avond, en 1 dag onder schooltijd. Mijn man brengt ze dan naar school, ik ben er als ze thuis komen. Maar in de vakanties hebben we dus meer opvang nodig.
    Daarom hebben we voor 40 weken per jaar 1 middag BSO voor alledrie. En voor 8 weken per jaar 2 hele dagen, tijdens vakantieweken. Eerst hadden we zelfs 12 weken vakantie BSO, maar in de praktijk nemen we maar max 6 weken af ofzo, dus omgezet naar een 8 weken contract.
    Vanaf de zomervakantie stopt de oudste met de BSO, omdat hij er te oud voor wordt, hij heeft het niet naar zijn zin meer, hij gaat dan die ene middag zelf naar huis. Dan is hij 2 uurtjes alleen thuis. Maar als ik niet zwanger was geweest had ik wel het vakantiecontract aangehouden voor hem, zodat hij in de vakanties wel 2 hele dagen zou kunnen gaan, want ik laat hem nog niet een hele dag alleen thuis.
    Maar nu komt het mooi uit met mijn verlof, als ik weer start met werken is hij al weer wat ouder, en tot hij naar de middelbare gaat zal mijn man wel een keer een dagje thuis kunnen werken of hij gaat een dagje naar opa en oma ofzo.
     
  14. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Ik werk onder schooltijd en ik heb vakantie BSO. Ik heb een contract waarmee ik gedurende minstens 6 weken 4 uur per week moet afnemen, maar verder hoef ik het maar digitaal aan te vragen, wanneer ik wel/niet BSO nodig heb. Krijg hiervoor ook opvangtoeslag (belastingdienst).

    Ik vind het ideaal. Dochter vindt het ook leuk en kent bijna altijd wel enkele kindjes daar.
     

Deel Deze Pagina