Weer een keizersnede??

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door kaatje, 15 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb een vraag, ben inmiddels 25 weken zwanger van ons tweede kindje. Bij ons eerste kindje is het echt helemaal mis gegaan, met 27 weken zwangerschap lag ik al ik het ziekenhuis met een hoge bloeddruk (zwangerschapsvergiftiging) en met 30 weken ben ik met het Helpp-syndroom overgeplaatst naar een ziekenhuis in Zwolle. Met 32 weken is onze dochter met de keizersnede gehaald met een geboorte gewicht van 1100 gram!!!

    Nu sta ik natuurlijk onder behandeling bij een gynocoloog (Dr. Eijck) om goed in de gaten te houden dat ik geen Hellp meer krijg. heb nu inmiddels al 6 echo's gehad en alles wijst er op dat het dit keer een normale bevalling gaat worden. Het kindje groeit uitstekend (ligt zelfs 2 weken voor op schema) en de doorbloeding van de navelstreng naar de placenta is goed (was de bij de vorige zwangerschap ernistig verstoord!).

    Nu ligt al vanaf het begin de kleine in een stuitligging. Nu is mijn vraag, mag je als het kindje in een stuitligging blijft liggen gewoon bevallen of wordt het (i.v.m. een eerdere keizersnede) weer een keizersnede???

    Ook zou ik wel graag willen weten of ze het kindje kunnen draaien, als het in een stuit blijft liggen, ondanks dat je een keizersnede hebt gehad? Of is dit te gevaarlijk??

    Ik hoop dat je een antwoord hebt op al mijn vragen.
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Kaatje,

    wat een spannende tijd voor je. Maar wel heel fijn dat het nu zo goed gaat, ook met de groei van je kindje en de doorbloeding van de navelstreng, dat zijn hele gunstige tekenen!
    Over de stuitligging: er is nog tijd genoeg voor je kindje om zelf te draaien, dat hebben we natuurlijk het liefst. Als hij/zij zelf niet draait dan kan er inderdaad geprobeerd worden om het te keren. Of dit mogelijk is hangt af van en aantal factoren, maar meestal wordt het gewoon geprobeerd. Omdat je onder goede controle bent van het ziekenhuis zal dat wel op tijd gebeuren. Meestal gebeurt keren tussen de 35 en 37 weken, maar het kan wel iets eerder of later. Je krijgt niet automatisch een keizersnede bij een stuitligging, ook niet omdat je al een keer een keizersnede hebt gehad. Elke vrouw mag tegenwoordig zelf kiezen bij een stuit of ze een keizersnede wil of een gewone bevalling. Natuurlijk moeten de omstandigheden voor een gewone bevalling wel optimaal zijn, en ook als het tijdens een gewone bevalling van een stuit niet goed gaat, wordt alsnog gekozen voor een keizersnede.
    Ik hoop voor je dat je kindje vanzelf draait, dat zou het mooiste zijn!
    Fijne en goede zwangerschap verder!

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina