Weer een verdikte nekplooi!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kussentje, 20 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kussentje

    Kussentje Actief lid

    4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve mensen,

    Zal me eerst even voorstellen, ik ben Kussentje.
    Ik heb hier nog niet eerder geschreven, wel heel veel gelezen al. Vind het altijd een beetje eng om op een forum te schrijven. In verband met meningen (kan ik onzeker van worden) en herkenbaarheid. Maar nu wil ik graag even mijn verhaal kwijt.

    In december raakte ik zwanger. Bij de echo met ongeveer 11 weken is er een verdikte nekplooi geconstateerd, hij was toen 5 mm nog wat. Onze wereld stortte in en we gingen ervanuit dat ons kindje het syndroom van down had.

    We hebben toen een paar dagen later een spoedvlokkentest gehad. Hier kwam niets uit (geen chromosoomafwijkingen). Ook een uitgebreide screeningsecho wees niets uit. Toch was de nekplooi inmiddels gegroeid naar 8 mm. Na een aantal gesprekken met een klinisch geneticus welke ons duidelijk maakte dat er maar 15 % kans was op een gunstig verloop van de zwangerschap (in 85% kans op vroegtijdig overlijden of een ernstige handicap of hartafwijking) hebben wij met heel veel pijn en verdriet besloten de zwangerschap bij 13 weken te beeindigen. Dit alles speelde begin maart.

    Uit obductie en nog een aantal chromosoomonderzoeken is niets naar voren gekomen. Toen alle uitslagen bekend waren zijn wij gaan proberen opnieuw zwanger te worden. In 1 keer was het raak. Het voelde alsof het zo had moeten zijn! Nu ben ik inmiddels bijna 12 weken zwanger en we zijn vanmiddag naar het ziekenhuis geweest voor de nekplooimeting. De nekplooi was 4 mm!

    Alweer een verhoogde kans op een afwijking dus. Onze wereld staat nu weer even stil. Nog geen enkele zekerheid over wat dan ook, Voor ons gevoel kan het alle kanten nog op, maar vooral de angst! Moeten we straks weer de zwangerschap beeindigen, dat is toch bijna onmenselijk. En in geval dat er weer 'niets' wordt gevonden wat moeten we dan. In het gunstigste geval hebben we een supergestresste zwangerschap. Weet me gewoon even geen raad met mezelf. Morgen hebben we de uitgebreide screeningsecho, maar gezien dat de vorige keer niets heeft opgeleverd ben ik bang dat het nu weer niet zo is. Ook krijgen we de uitslag van de combinatietest (de nekplooimeting in combinatie met de uitslag van het bloed).

    Ik heb het gevoel dat het een nachtmerrie is maar helaas.
    Misschien ben ik nog wat vergeten te vertellen maar dat komt omdat mijn hoofd nogal loopt te tollen.

    Ik weet ook niet wat ik van jullie wil. Soortgelijke ervaringen misschien. Ik hoop in ieder geval dat de meningen over het al dan niet beeindigen van de zwangerschap achterwege zullen blijven. Onze zwangerschap was en deze zwangerschap is zeer gewenst en wij zullen iemand de beslissing willen toewensen.

    Alvast bedankt en groetjes Kussentje
     
  2. sookie

    sookie Fanatiek lid

    13 dec 2007
    1.727
    0
    0
    Middelrode
    Hey meissie,
    Ik kan je helaas geen zinnige raad geven, maar wou je gewoon ff een hart onder de riem steken. Wat lijkt me jullie situatie moeilijk.

    Heel veel sterkte met jullie beslissing, en wanneer je gewoon ff van je af wil schijven, wij (alle meiden (en die paar mannen) van zwangerschapspagina) zijn er voor je!

    Sterkte,
    Knuf Sookie
     
  3. Kussentje

    Kussentje Actief lid

    4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je Sookie. Moet er gewoon weer van huilen.
    Jij hebt het gezien je onderschrift ook niet makkelijk...
     
  4. sookie

    sookie Fanatiek lid

    13 dec 2007
    1.727
    0
    0
    Middelrode
    Tja, wat is niet makkelijk... Gelukkig ben ik een hele nuchtere daarin, het heeft voor ons gewoon nog niet mogen zijn.
    Al zeg een klein stemmetje in me hoofd dat de klap van de MK nog komen gaat, na de bruiloft, als ik niets meer te regelen heb... We zien wel. Ik weet wel dat veel praten helpt. En niet alleen met je vent, maar ook gewoon met een vriendin/schoonzus/zus.. Tegen hun is het soms makkelijker praten en zeggen wat ik voel als tegen me eigen vent..
    Ach, we zien wel! En wie weet, is het deze ronde weer raak en trouwen we stiekum met zn 3-en!

    En lieve Kussentje, je tranen gewoon de vrije loop geven! Het helpt niet om ze binnen te houden! Ik denk aan je! **hug**

    Knuf Sookie
     
  5. butterfly1984

    butterfly1984 Niet meer actief

    ach meissie, wat een verschrikkelijk nieuws zeg!!!!
    Dat gun je echt niemand.
    Hoop echt dat het ditmaal helemaal goed gaat komen, blijf vertrouwen hebben ook al is dit heel erg moeilijk.

    Heel veel sterkte morgen.
     
  6. Kussentje

    Kussentje Actief lid

    4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sookie, ik hoop het voor je. iemand die zulke lieve woorden voor een onbekende heeft moet dat wel verdienen.

    Butterfly jij ook bedankt. Ik probeer vertrouwen te hebben maar hoe meer ik nadenk, hoe meer ik begin te janken. Zie de toekomst even heel somber in...
     
  7. misstiana

    misstiana Fanatiek lid

    13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    sterkte de komende tijd
     
  8. Kussentje

    Kussentje Actief lid

    4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je Gepke, we zullen het nodig hebben.
    Ik heb mijn verhaal ook in de vlinderlounge gezet. Weet eigenlijk niet of je een onderwerp dubbel mag posten maar dacht dat het misschien ook (meer) daar thuis hoorde.
     
  9. belliebel

    belliebel VIP lid

    11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Hey meisie,

    Wat verschrikkelijk om te lezen zeg. Ik hoop dat je positief nieuws mag krijgen morgen. Ik kan tegen je zeggen dat je je niet teveel zorgen moet maken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zal in ieder geval voor je meeduimen dat je positief nieuws krijgt.

    Liefs Mariel
     
  10. palmie37

    palmie37 VIP lid

    8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    He meis ik duim ook voor je hoor en weet dat veel meiden hier met je meeleven en je altijd je verhaal hier kwijt kan!

    Heel veel succes en sterkte morgen en we denken aan je!

    Liefs Palmie
     
  11. Mama Esther

    Mama Esther Actief lid

    10 feb 2009
    160
    0
    16
    Thuismoederen
    Home sweet home
    Hoi Kussentje,

    ook ik wil je een hart onder de riem steken, heel veel sterkte morgen.

    Heb zelf een "slechte" uitslag van de combinatietest te verwerken gehad, niet helemaal hetzelfde als wat jij en je partner meemaken, maar ik weet hoe het voelt als de grond onder je voeten vandaan zakt.

    Hou je taai meisje en hou moed!

    groetjes esther
     
  12. Kussentje

    Kussentje Actief lid

    4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie....
    Esther wil je het delen met me? Of kan ik het vinden op het forum?
     
  13. cindybaby71

    cindybaby71 Niet meer actief

    ik wil je ook even een hart onder de riem steken ;) ik had ook een zeer slechte uitslag van de combinatietest,wellliswaar niet hetzelfde als jij nu meemaakt,maar we hebben tot nu ook een zeeeer stressvolle zwangerschap gehad:(

    ik gun je al het goede op deze wereld en dat je een gezond kindje mag krijgen :) en natuurlijk heel veel succes vandaag!!!
     
  14. Kussentje

    Kussentje Actief lid

    4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Cindybaby,
    Lief van je dat je me ook sterkte komt wensen.
    Heb even gezocht wat jij hebt meegemaakt. Een uitslag van 1:5 dus. KLOTE zeg. Dat hadden wij vorige keer ook (ik geloof omdat ze niet lager gaan). Ook bij ons was het geen chromosoomafwijking toen. Maar omdat de nekplooi zo dik was gingen ze ervan uit dat het niet goed was. Wat was jullie nekplooi dan?

    Hoe gaat het nu met jullie? Sta je onder strenge controle en heb je de 20 weken echo al gehad?

    Ik heb vannacht op zich redelijk geslapen. Waarschijnlijk moe van al het huilen. Mijn vriend ook (maar niet van het huilen want dat doet hij niet zo snel).

    Ik ben wat rustiger geworden. Wil eigenlijk weten of, als de nekplooi zo blijft, en uit de eventuele punctie niets komt, of we dan kans hebben dat ons kindje gezond is. Ik lees dat altijd: De uitslag van de punctie/ vlokkentest was goed DUS we krijgen een gezond kindje. Na wat wij hebben meegemaakt vraag ik me altijd af of dat echt zo is. Zou het dan kunnen dat dat met een dikke, maar niet zoooo dikke nekplooi het geval is?

    Ach ik weet ook niet of jullie dat weten. Hoop dat ik nog een beetje begrijpelijk schrijf. Heb het gevoel in het wilde weg een het tikken te zijn :)
     
  15. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Hey meis,

    Goed dat je hier ook van je afschrijft. Dat heeft mij toen ook geholpen. Mijn verhaal ken je. Weet dat ik echt heel veel aan jullie denk. Leef echt enorm met je mee en zit er ook mee.
    Je gaat door een hel nu, ik snap het heel goed.

    Ik zou toch wederom een vlokkentest of misschien vruchtwaterpunctie doen als ik jou was. Komt daar niets uit, dan de medische echo met 20 weken afwachten. Ze houden je kindje nu vast goed in de gaten.
    Het komt echt vaker voor dat er verdikte nekplooien worden ontdekt en dan blijken het toch gezonde kindjes te zijn. Gelukkig maar...

    Je weet me te vinden als je wilt praten...

    xxx
    E.
     
  16. Kussentje

    Kussentje Actief lid

    4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey lieffie. Bedankt, nu zit ik weer te janken :)
    Wat jij nu schrijft, zo denk ik ook. We gaan echt nog niet opgeven!! Ik hou je sowieso op de hoogte. Kus!
     
  17. darcy

    darcy VIP lid

    1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Sterkte Kussentje, laat je even weten hoe het is afgelopen vandaag?
     
  18. sookie

    sookie Fanatiek lid

    13 dec 2007
    1.727
    0
    0
    Middelrode
    Lieve Kussentje,
    Wou je ff sterkte en succes wensen voor de echo straks! Ik denk aan je. **hug**

    Knuf Sookie
     
  19. Kussentje

    Kussentje Actief lid

    4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt Darcy. Ja ik houd jullie op de hoogte. Ik heb de echo vanmiddag om 14 uur. Daarna gesprek met de klinisch geneticus. Heb haar zelf gebeld om een afspraak te maken (weet de weg daar inmiddels jammer genoeg). Weet ook niet of zij ons verder kan helpen maar dat zien we wel.

    Zit op internet te zoeken, misschien niet zo goed maar kan het niet laten. En ik lees bijna alleen maar verhalen waar het goed afgelopen is. Krijg er hoop van ook al wil ik geen valse hoop voor onzelf creeeren. Misschien is het ook wel een verteken beeld en schrijven mensen met een rot afloop het niet op internet....
     
  20. Kussentje

    Kussentje Actief lid

    4 jul 2009
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sookie lief dat je aan me denkt!!
     

Deel Deze Pagina