Mijn zoontje is nu 5,5 maand en hij krijgt nu nog 5 flessen van 180*6. Het cb zei dat als hij 6 maanden is , dat hij alleen nog maar 3 flessen (nr 2) mag. Hij krijgt nu sinds een week fruithapjes. Hoe kan ik dit het beste doen ? Hoeveel hapjes moet hij eigenlijk eten ter vervanging van een fles ?
Mijn schema was toen: 7.00 uur papfles 10.00 uur half potje fruit + sap 12.00 uur fles 15.00 uur rijstwafeltje + sap 17.00 uur groente 18.30 uur fles Ik zou pas een fles weglaten als hij minimaal een half potje opeet.
Zou het ook niet zo strikt nemen. In 2 weken van 5 naar 3 flessen en volledige bijvoeding is wel erg snel. Met Thijmen heb ik het heel geleidelijk gedaan. Eerst een fruithapje en toen dat goed ging een groentehapje. Daarna een melkachtig toetje erbij. Toen een boterham. En pas nu zitten we een paar weken op 3 flessen. Het cb zei bij mij ook dat ik het gewoon geleidelijk mocht doen. Gewoon een fles na het groentehapje geven en dan geeft ie vanzelf aan of ie nog wat wil. Ze zeiden bij mij ook dat een 6 maanden potje pas een voeding vervangt (200 gram, groente, rijst/aardappel/pasta en wat vlees). Hoe is zijn schema nu? Groetjes Rosa
Ik zou eerst maar eens proberen terug te gaan naar 4 flessen, rustig aan.. Wij hebben toen Elian terug ging van 5 naar 4 de nachtfles eraf gehaald. Hij kreeg toen een meer vullende voeding en we hebben gewoon aangekeken hoe hij het deed. Dus ipv dat we hem wakker maakte lieten we hem gewoon doorslapen en keken we hoelaat hij wakker werd. En ineens begon hij gewoon door te slapen tot de volgende ochtend! Wij hadden toen dit schema: 8.00 fles 12.00 fles 16.00 fles 18.00 groentenhapje (125 gr.) 19.30 fles Daarna zijn we er fruit bij gaan geven rond 10.00 uur en nu laat ik ook de fles van 16.00 weg en krijgt hij een beetje pap en tussendoor ook wat extra water te drinken als hij wil. Succes!
Je kunt proberen ipv een hapje tussendoor te geven, een hapje te geven op de tijd dat hij normaal een fles krijgt,en als hij nog maar een beetje eet nog wat melk bijgeven... Je mag een fles laten vallen als ze zo'n 150-200 g groenten eten. De kans is het grootste dat hij die hoeveelheid eet als hij echt honger heeft,dus op de tijd dat ie normaal flesje krijgt Hoop dat je er wat mee kunt,succes!
Bedankt voor de tips. Ik ga het proberen. Ik wil binnenkort gewoon de laatste fles laten vervallen , kijken of hij het kan.
je kan je schema ook aanpassen naar: 7.00 uur fles 11.00 half potje fruit (6mnd) 15.00 fles 16.00 half potje groente 6mnd) 19.00 fles <---- papflesje van maken 22.30 fles en als je bij die van 19uur dus pap bij doet heb je kans dat je kleine die laatste fles niet meer nodig heeft( maar dat moet je natuurlijk niet meteen weglaten die laatste fles) dit is trouwens ook het schema dat ik zelf gebruik in de flessen heb ik trouwens 200cc + 6 schepjes
Wij moesten trouwens van het CB nr1 melk blijven geven zolang C meer dan 700 cc KV kreeg. Misschien ook wel een goed plan voor jullie. Die nr2 voeding is wat geconcentreerder, en heeft een max van zo'n 700/800 cc (zoals 1 liter bij nr1)
Als het cb het heeft over 3 flesen hebben ze het vaak ook over 3 flessen van 210+7 dus eigenlijk 240 voeding per keer.Als de kleine van jou niet zulke grote flessen drinkt verdeel je die toch gewoon over de dag. Normaal drinken ze rond de 700-800 opvolgmelk op die leeftijd en tis aan jou(kleine) hoe die te drinken.
niet zo precies nemen hoor. das wel een hele grote stap ineens. hij zal toch eerst dan wel flink wat groente en fruit moeten eten voor je echt naar 3 flessen gaat. ik heb de fles van 1700 laten vallen en de groente daarvoor inplaats gegeven. maar het heeft hier wel wat strijd gekost.
Ik heb zijn laatste fles laten vervallen en hij sliep goed door Ik heb van zijn laatste fles een papfles gemaakt en ik geef hem nu een groente- en fruithapje.