Weet het even niet meer...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door annick1984, 15 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annick1984

    annick1984 Bekend lid

    18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Laat ik eerst even voorop stellen: ik ben gek op mijn beide kinderen. Maar nu zit ik even met mijn handen in het haar..

    Korte uitleg:
    Onze oudste (25 maart 2015, dus ruim 6,5 jaar) is bekend met een lichte vorm van autisme en heeft een ontwikkelingsachterstand en is mede hierdoor nog niet zindelijk. Lastig, uiteraard, maar hij gaat naar het SO (speciaal onderwijs) en daar weten ze niet beter, en verschonen ze hem zonder probleem.

    Nu echter de jongste...
    Net 4 jaar geworden, en helemaal klaar voor de basiscchool. Laat alleen nu zijn zindelijkheid (of het uitblijven ervan) een grote issue zijn!
    In het begin vond hij het prima, op het potje plassen was hij trots op. Ook gewone wc (met verkleiner) had hij ook geen problemen mee. De plasstickers gingen gestaagd, en ook het zelf aangeven ging prima.. Voor een blauwe maandag.

    Nu echter... zit hij in een neerwaardse spiraal, en ik weet niet meer wat ik met hem aanmoet.

    Zonder luier aan laten rondlopen, met alleen een onderbroek aan: geen succes (10 onderbroeken in 2 dagen nat, toen was ik het zat)
    Op gezette tijden op w.c. zetten: doet hij het nog 2 of 3 keer in zijn broek
    Stickers plakken: geen succes en ook geen interesse
    Belonen met cadeaus als hij het zelf aangeeft: geen succes.

    En als hij in zijn onderbroek een grote of kleine boodschap doet, hij geeft er niets om en doet er niets mee.

    Ik blijf zeggen dat hij het aan moet geven, en hij beloofd elke dag dat hij dat gaat doen. Maar hij doet het 0.0 keer.

    Op school sturen ze hem al extra vaak op de wc. Maar instappers verschonen, dat doen ze niet (kan ze het niet kwalijk nemen). Maar daardoor, als hij dus nog een keer poept in de klas, moet ik naar school komen om hem te verschonen. En dat zie ik ook niet echt zitten (heb eindelijk weer mijn handen vrij thuis, kan ik telefoon wacht gaan houden).

    Met andere woorden, wie heeft hier een gouden tip om mij te helpen??
     
  2. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Ik heb hier geen ervaring mee, maar het enige wat ik zo bedenk tijdens het lezen is, wil hij graag naar school?
    Zou het een optie zijn om dat als motivator te gebruiken? Dat hij naar school mag als hij zijn onderbroek droog houdt?

    En hem een luierbroekje aan doen en dan maar met vieze luier laten lopen tot jij hem in de pauze of na school ophaalt? Al is dat natuurlijk niet een echte oplossing, maar misschien kan je daarmee de tijd overbruggen tot je een oplossing hebt om hem wel zindelijk te krijgen.

    Sterkte! Snap dat je hierdoor echt even met je handen in het haar zit.
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier werkte het om te zeggen dat hij niet naar school mocht als ie nog in zn broek plaste en poepte.
    Tranen met tuiten want hij wilde naar school.
    Tja school is voor grote kindjes zonder luier was mijn antwoord.
    3 dagen voor hij voor het eerst echt naar school mocht was hij zindelijk.
    Poepen wil hij nog niet op de wc, maar hij poept niet in zijn broek.
    Vanaf febr moet hij op de wc poepen, dan krijgt hij ook geen broekje meer daarvoor. Dat weet hij, en dan kan ie zich voorbereiden.

    Sporadische ongelukjes worden hier wel door school verschoond. Maar elke dag meerdere broeken niet.
    Voor mijn zoontje werkte het om gewoon keihard te zijn. We hadden alles al geprobeerd, stickers en kadootjes etc.
     
  4. Paardenbloempje

    21 feb 2016
    55
    34
    18
    #4 Paardenbloempje, 16 jan 2022
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
    Misschien heb ik totaal niet een gemiddelde ervaring maar ik vind 10 onderbroeken in 2 dagen zindelijk proberen te maken niet veel… ik zou hiermee juist doorgaan, doorgaan en doorgaan.
    En als hij een natte broek heeft, aangeven dat een ongelukje niet erg is. Zelf mee laten helpen (zelf leren) en een nieuwe aandoen. Ik zou er vooral geen groot ding van maken. Vooral als hij het zometeen zelf kan, gewoon setjes kleren mee naar school en kan hij zich zelf verschonen. Dan komt de motivatie vanzelf…
    Dus mijn oefening zou hem met name zitten in zelf leren verschonen. De zindelijkheid moet hij echt zelf willen, doen en leren.
    En ja voor ontlasting.. zal je de komende maanden misschien een keer naar school moeten. Maar als je dit red met werk, is het vooral vervelend maar kan je tegen jezelf zeggen dat het een fase is.
     
  5. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.442
    938
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Naast alle tips moet het echt vanuit hem zelf gaan komen. Hij moet leren aanvoelen wanneer ie moet plassen en zelf zeggen dat ie naar wc moet.
    T.a.b. Belonen zeg je, is geen succes. Waar is hij wel geïnteresseerd in of vindt hij leuk? Dan kun je hem daar mee belonen. Ook zou ik observeren hoeveel tijd er tussen drinken en plassen zit want dan daar kan je beter op inspelen door hem hem dan te herinneren dat het broekje droog moet blijven en hij het moet zeggen als ie moet plassen.
    Ik heb mijn zoon van 2 jr 3 maanden afgelopen maand zindelijk gekregen met training van de zindelijkheidsbox. Dat principe werkt met belonen ( stickers & kado’tjes) dus weet dan niet of het geschikt is voor je kind als ie daar geen interesse in heeft.
     
  6. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Onze zoon heeft hetzelfde. Plaste en poepte iedere dag in zijn broek. Op school verschonen ze hem gelukkig wel.

    We hebben van de huisarts forlax gekregen voor zijn ontlasting. Hij durfde iets van zichzelf niet los te laten. Nu aangemeld voor de plas en poeppoli. En nu na de kerstvakantie gaat t toch beter en wachten we even met het invullen van het onderzoek.

    Maar wellicht dat een afspraak bij de huisarts iets oplevert voor jullie.
     
  7. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Hier ook ervaring met moeilijk zindelijk worden. Jongste had al een jaar geen luiers meer aan, nooit 100 procent zindelijk geweest in die tijd. Soms in een week maar 1 ongelukje, soms wel 8 per dag. Met 3.5 naar de kinderbekkenfysio gegaan voor tips omdat ze het echt niet leek te voelen in de tijden dat het slecht ging, en omdat we merkten dat ze na het poepen wel beter voelde wanneer ze moest plassen. Dit heeft wel iets geholpen, maar uiteindelijk toch lactulose erbij gekregen ondanks dat ze dagelijks naar de wc ging om te poepen. Nu gaat het sindsdien eindelijk goed en zitten we al 2 maanden op maar 1 a 2 keer per week mis.

    Weet je zeker dat hij het goed voelt als hij moet plassen, en hoe is zijn ontlasting?

    @Summerbelle onze huisarts zei gewoon tot 5 jaar is het normaal dat ze niet zindelijk zijn, ondanks een verslag van de bekkenfysio. Heb echt moeten smeken om lactulose. Dus zorg dat je huisarts je serieus neemt
     
  8. annick1984

    annick1984 Bekend lid

    18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Klinkt leuk, maar dat werkt niet. Dat vraag ik elke dag aan hem (onderbroek of instapper), maar hij zegt "ja ik doe het", maar doet het vervolgens niet.

    En "dan maar met vieze luier laten lopen", dat is juist.. Het doet hem niets. Pas als de urine te zien in aan zijn gewone broek en hij met 0-benen moet gaan lopen (en dan heb je m.i. toch echt veel plassen gedaan), dan pas zegt hij het (al is het dan niet meer nodig - en nee, ik hou hem geen 24/7 in de gaten. Als hij lekker speelt, en ik ook met iets bezig ben, kan dat snel gaan). Maar als juf nu een stukje ontlasting in zijn instapper, moet ik komen..
     
  9. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Hier was het uit gemak een terugval… ach mama word toch niet boos, ach er liggen genoeg schone kleren in de kast…
    Nou toen ik daar achter was … lagen er niet veel broekjes meer in de kast. En op is op. Al ze er voor kiest om niet naar de wc te gaan dan kies ik er voor om niet als een malle te wassen ;) dus dreigde de situatie dat ze in de blote billen moest lopen… dat was de doorslag. Dat vind ze niks! Dus nu doet ze haar best. En als ze weer wat slordiger wordt zeg maar dan help ik haar herinneren.

    probeer uit te vinden waarom je kindje zoveel ongelukjes heeft. Is het rijping, geen zin, is je oudste het voorbeeld, wil niet of wel naar school, obstipatie?
    en wat kan je er aan doen. Opties genoeg als je alle berichten leest :)
     
  10. annick1984

    annick1984 Bekend lid

    18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Hij geeft het, als hij bijv. 20 keer naar de wc moet, misschien 1 of 2 keer aan. Hij heeft het een blauwe maandag een keer de hele dag aangegeven.
    Met zijn ontlasting is niets mis. Hij poept "keurige" keutels (stevig en netjes, om t zo te benoemen).
     
  11. annick1984

    annick1984 Bekend lid

    18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    We hebben nu zelfs een cadeautje in de kamer gelegd en meerdere keren gezegd dat als ze aangeven dat ze naar de wc gaan, ze dit krijgen. En zelfs dat geeft geen aandrang om ze te laten zeggen dat ze moeten.
     
  12. Kikki1

    Kikki1 Actief lid

    28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    Denk je dat hij het wel voelt?

    Uit je verhaal merk ik dat je veel traint en oefent en dat jij ook wel wil. Maar dat het niet lukt. Denk je dat hij het wel kan?

    je schrijft dat hij het een blauwe maandag gedaan heeft. Wat deed hij precies? Alle plassen op het potje/wc? Wat hij echt zindelijk? Hoelang was dit?

    Is plassen en poepen een groot punt in jullie gezin? Ligt er veel negatieve aandacht op? Een boze mama bij een ongelukje? Zou dit mee kunnen spelen?
     
  13. annick1984

    annick1984 Bekend lid

    18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand

    De blauwe maandag dat hij het wel aangaf, deed hij ook echte grote plassen op de wc. Hij kán het dus wel.

    Of het een groot punt is? Zoals gezegd in mijn begintopic, onze oudste is ook (nog) niet zindelijk, en is daarmee dus geen (goed) voorbeeld voor zijn jongere broer. Enige verschil is dat zijn school, de so dus, hun leerlingen wel verschoont. De gewone basisschool doet dat niet, en tja dan zit er wel aandacht op dit onderdeel.
    Ik probeer elke dag de jongste het onder de aandacht te krijgen dat hij plassen en poepen moet aangeven. Ik weet dat boosheid niets helpt, maar blij zijn van tig ongelukken per dag, wordt je ook niet echt.

    Daarom is elke gouden tip welkom. Straks moet de jongste van school af en zijn we nog verder van huis.
     
  14. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    En een gewoon onderbroekje onder het luierbroekje doen, heb rb je dat al eens geprobeerd?
    Dan voelt ie meteen als ie nat word, een luierbroekje neemt gelijk op en voelt mss anders?

    Maar mss moet je toch eens langs de huisarts, dan kan je op school aangeven dat het mogelijk een medisch probleem is en dat word uitgezocht. Misschien zijn ze dan iets flexibeler met evt verschoning?

    Heeft school tips gegeven, evt door de intern begeleider?
    Of "zeurt" school alleen maar over het verschonen en is er vanuit hen geen tips en begeleiding?

    Hij zal niet het eerste kind zijn die moeite heeft met de zindelijkheid. Vanuit pedagogisch oogpunt zou school mss kunnen helpen hoe dit aan te pakken, samenwerken om het te tackelen.
     
  15. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Is hij zich er wel bewust van dat hij moet plassen?

    Snap school wel dat ze hem niet elke dag gaan verschonen dit is voor een leerkracht niet te doen.

    Mijn dochter heeft ook heel lang problemen gehad dat ze meerdere ongelukjes had. Wij hebben tijdens de afgelopen lockdown/vakantie een plaswekker aangeschaft.
    Deze is eigenlijk bedoeld voor de nacht maar wij hebben hem overdag gebruikt.
    Die van ons klem je op de eigen onderbroek en zodra hij nat wordt geeft het een alarmsignaal af.
    Hierdoor werd onze dochter bewust van sat ze moest plassen en hebben we in 3 weken tijd 5 ongelukjes gehad.
     
    Kikki1 vindt dit leuk.
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Is dat een kadootje wat jullie zelf voor de kindjes hebben gekocht, of mochten ze zelf iets uitkiezen?
    Als jullie het hebben uitgekozen, zou het misschien nog wel eens kunnen werken als de kinderen zélf wat uit mogen kiezen op voorhand, ze daar thuis naar kunnen kijken, maar er pas mee mogen spelen als ze één dag helemaal zindelijk zijn geweest, zoiets.
    Een klein kadootje bij 1 dag en een groter kado bij bijv. 7 dagen kan ook.
     

Deel Deze Pagina