Weinig drinken lusten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Roosje83, 28 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Onze dochter van 3 is met eten erg kieskeurig maar drinken is helemaal een drama. Ze lust alleen diksap smaak appel, appelsap, yoki aardbei, en karnemelk met diksap.
    Wat kunnen we doen om dit te veranderen? Want het is soms erg lastig als we ergens op bezoek zijn enz.
    We hebben voor ons gevoel al vanalles geprobeerd. Niets anders aanbieden, dan drinkt ze gerust een dag niet, ze drinkt altijd al weinig... dwingen, belonen, leuke bekers/rietjes. Niets helpt. Zeggen je wordt nu al groot, grote kinderen drinken wel eens water/ranja/fristi/chocolademelk, het lijkt niets te helpen.

    Met 3 jaar bij het consultatiebureau zeiden ze probeer het los te laten, komt vanzelf wel maar ik begin de hoop op te geven...

    Herkenbaar of iemand tips?
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Ik zou alleen focussen op water, de rest is niet belangrijk en kun je eigenlijk wel missen. Ik zou het gewoon aanbieden als ze echt heel erg dorst heeft en dan in een leuke of nieuwe beker of met een rietje oid.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Gewoon voor de zekerheid altijd wat meenemen wat ze wel lust. En verder toch regelmatig water aanbieden. Als is het maar een slokje na het tandenpoetsen ofzo. Ze is pas 3, ik zou het inderdaad los laten, er komt nog genoeg tijd waarin ze andere dingen kan drinken. Juist de peuterleeftijd is een lastige qua nieuwe dingen aanbieden, is mijn ervaring. Ik zou de hoop dus nog zeker niet verliezen.
     
  4. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Heb je gelijk in, met die andere soorten. We proberen het meer van; probeer eens iets anders. Water bieden we idd vaak aan. En zelf heel enthousiast water drinken maar ze weigert het, zelfs als ze heel erg dorst heeft, spontaan is de dorst weg.
     
  5. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Misschien goed erbij te zeggen dat ze over 2 maand 4 wordt. Zit zelf dus al te denken, hoe moet dat met spelen bij vriendjes enz. Is het niet vreemd als ze dan zelf drinken meeneemt / of niets drinkt...
     
  6. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier was het gewoon niet anders. Misschien steeds wat minder diksap of iets meer water? Dan wordt het steeds iets wateriger. Hier ging het ook met onze moeilijke drinker op een gegeven moment gewoon best ok. Gelukkig want ze drinken hier op school ook alleen nog water, zou anders wel heel weinig zijn een groot deel van de dag ;)
     
  7. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Fijn om te lezen dat er nog meer moeilijke drinkers zijn en uiteindelijk toch water drinken. Diksap maken we idd steeds dunner aan. Maar we merken dat ze op gegeven moment er toch weinig van wil drinken.
     
  8. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Is ook wennen natuurlijk. Komt vast goed!
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Wij waren vroeger met z'n 5-en thuis en ook best kieskeurig qua drinken. Wij kregen altijd taksi of appelsap en nooit limonade of water want dan vond m'n moeder 'zielig' :p
    Als we hier naar een verjaardag of iets gingen dan nam m'n moeder dus voor ons altijd een pak appelsap ofzo mee.
    Op een gegeven moment wisten veel mensen dat als wij kwamen ze appelsap in huis moesten hebben. :D
    Inmiddels zijn we allemaal volwassen, drinken we allemaal water en lusten we nog heel veel meer, dus het is goed gekomen.
    Zou dus als je zelf meegaat zelf wat meenemen en misschien als ze ergens gaat spelen kan je iets extra's in haar tas stoppen en dit even bij de moeder melden?
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    De meeste mensen hebben wel appelsap, denk ik. En anders zelf meenemen inderdaad. Jammer dan als mensen dat vreemd vinden, toch?
     
  11. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier hebben we de kinderen water leren drinken door de flesmelk steeds meer te verdunnen. Kun je ook met de diksap doen.

    Tot die tijd zou ik gewoon zorgen dan ik pakjes appelsap bij me heb. Aanlengen met water en klaar.

    Proberen maar niet forceren, als het niet gaat... het is belangrijker dat ze drinkt dan wat ze drinkt!
     
  12. Bloembloem

    Bloembloem Bekend lid

    21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Waarom zou je willen dat je kind chocomelk/fristi/limonade drinkt? Kijk een op de ingrendientenlijst.. Gewoon alles de deur uit en alleen nog water/thee aanbieden, andere mensen hebben altijd een kraan.
     
  13. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Dat van fristi en ranja moet echt niet. Maar water zou fijn zijn.
    Om nu de diksap en verdunde appelsap ook maar nooit meer te geven zie ik niet zitten. Dan drinkt ze gerust een dag of misschien wel langer niet.
     
  14. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Het geeft weer beetje hoop en ben blij te lezen dat de meeste mensen hier het dus niet vreemd vinden als we zelf wat mee brengen. Wat nu dus ook altijd gebeurt als we naar mensen gaan die ons niet heel goed kennen.
     
  15. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Onze dochter moest op die leeftijd wel goed drinken ivm ontlasting problemen. Ik ben toen in gaan voeren dat we pas van tafel gaan als het drinken op is.
    Dit was in het begin lastig voor haar want dit was ze niet zo gewend maar al snel wist ze dat het drinken eerst op moest.
    Als je nou deze regen eerst toe past met het drinken dat ze gewend is en daarna langzaam minder diksap toe voegt..... misschien trapt ze er in....
    Bij onze dochter is drinken geen probleem meer.
     
  16. gaiamaria

    gaiamaria Actief lid

    17 jun 2009
    154
    4
    18
    Misschien vindt ze het leuk om met een serviesje met water te spelen, dan gaat ze het misschien ook drinken. Als ze het zelf ingeschonken heeft is het veel interessanter en lekkerder.
     
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oudste (nu 9 jaar) was hier ook wat lastiger in. Jongste dronk al wel graag water. Oudste inmiddels ook al een hele tijd. Ben gewoon steeds minder sap enzo gaan geven en nu drinkt ze eigenlijk alleen maar water. Heb nooit sap in huis, wel een fles aanmaaklimonade voor bezoek.
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Onze uk krijgt smorgens melk tussendoor water of thee, na de boterham melk en smiddags 1 bekertje ranja en als hij meer dorst heeft thee of water.

    Ik zou het het verdunnen maar dan wel rustiger aan, net als met zout in het eten dat moet je langzaam aan doen
     
  19. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Onze dochter krijgt 1x per dag sap/siroop en dat is bij het koffie drinken. Bij de boterham krijgt ze melk en verder alleen water. Ze weet dit. Ik wijk er nooit vanaf en ze accepteert het. Was eerst ook drama hoor, want de sap werd een gewoonte. Maar door voorspelbaarheid in te bouwen, is het nu heel duidelijk en geniet ze er ook echt van.
     
  20. Shandy

    Shandy Fanatiek lid

    14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Hier hielp het om een ijsklontje in t water te doen :)
     

Deel Deze Pagina