wel/geen zoogcompressen nodig?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door hanna76, 27 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

    Ik ga als straks de baby geboren is flesvoeding aan hem/haar geven. Is het dan ook nog nodig dat ik zelf zoogcompressen aanschaf?

    Groetjes,
    Hanna
     
  2. Djamila

    Djamila Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Het kan dat je de eerste dagen melk verliest, maar dat zal na een paar dagen steeds minder worden omdat er geen vraag naar melk is. Je kan ook een maandverband doorknippen en dat gebruiken als compressen.
     
  3. Wilma1978

    Wilma1978 Actief lid

    27 dec 2009
    249
    0
    0
    Hoi Hanna76

    Ik heb bij de laatste ook geen borstvoeding gegeven, gelijk begonnen met de fles, maar ik was heel blij dat ik zoogcompressen had. Ik heb geloof ik 4 of 5 dozen versleten, als ik ze niet in deed was mijn hele shirt gewoon nat, het liep er namelijk gewoon uit. Voor de bevalling heb ik juist helemaal geen lekkage gehad (bij de eerste wel), dus of je na de bevalling er wel of niet last van hebt, dat weet je niet.
    Je kan altijd een doosje wegwerppads halen, ik had ze bij het kruidvat gehaald, ik geloof 1.70 euro of zo.

    Groetjes
     
  4. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hm... typisch dan hè? Ik heb onze eerste een paar weken borstvoeding gegeven en bijna geen zoogcompressen nodig gehad. Tijdens het afbouwen ook niet. En ook tijdens de hele zwangerschap niet. Nu ook nog niet, maar dat zegt dus niks. Gewoon maar een doosje in huis halen dus. ;)
     
  5. linnepinneke

    linnepinneke Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Bij mij stroomde het eruit haha zeker tijdens de stuwing. In het ziekenhuis kreeg ik ze ook bevroren om op mn borsten te leggen (wel met een washand er overheen!!!) om de stuwing wat dragelijker te maken!
     
  6. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Krijg je dan nog zoveel last van stuwing? Ook als je vanaf het begin geen borstvoeding gaat geven?
     
  7. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Of je stuwing krijgt en of je er last van hebt verschilt van vrouw tot vrouw. Wel of geen borstvoeding geven heeft daar geen echt effect op.
    Je borsten weten namelijk niet dat jij niet van plan bent borstvoeding te geven, die bereiden zich gewoon de volle 9 maanden voor op hun taak en die beginnen nadat de placenta geboren is gewoon met melk maken.

    De ene vrouw die geen borstvoeding geeft zal geen drup lekken en nauwelijks stuwing voelen, de andere kan nog maanden door blijven lekken.
    En de ene vrouw die gewoon zelf voedt zal niet lekken of gestuwd voelen en de andere wel.
    Daar valt geen echt peil op te trekken.

    Wel is het zo dat je na een volgende zwangerschap wat meer kans hebt op lekken en stuwing en ook dat het wat langer duurt.

    Ik zou dan ook gewoon een pak zoogcompressen in huis halen. Mocht je ze niet nodig hebben dan kun je ze altijd nog doorgeven.
     
  8. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Dat is ook zo. :)
     
  9. linnepinneke

    linnepinneke Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Bij mij was het echt heel erg ja... t lekt nu nog steeds aardig en ben 4 weken geleden bevallen! Maar bij mij begon de melkproductie al toen ik 24 weken zwanger was dus vanaf toen ben ik al zoogcompressen gaan gebruiken dus had ze in huis...
    Persoonlijk vond ik die van de etos het fijnst! Daar zitten stickertjes op om ze in je bh te plakken. Die van de kruitvat verschoven steeds :(
     
  10. Wilma1978

    Wilma1978 Actief lid

    27 dec 2009
    249
    0
    0
    Ik heb ook deze keer weer flink last gehad van stuwing, dus zonder bv te proberen. Zorg in ieder geval voor de zekerheid voor een goede bh, ik kon echt niet zonder de eerste dagen. Daarna ook nog niet, ook niet met slapen door het lekken.
     
  11. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ja, wat is eigenlijk de beste tip om zo snel mogelijk geen last meer te hebben van de borsten in de kraamtijd?
    - goede bh...
    Een sportbh? De boel afknellen toch?
     
  12. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, absoluut neit afknellen, dat is solliciteren naar een borstontsteking (en dan moeten je borsten leeg en moet je dus aanleggen of kolven).

    Gewoon koelen, van afblijven en kopje saliethee drinken elke dag.

    Of toch aanleggen als je nog twijfelde.
     
  13. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Oh, ik dacht juist zo strak mogelijk inpakken... ;)
    Aanleggen gaat hier niet meer gebeuren.
     
  14. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, niet strak inpakken. Als je druk op je borst uitoefend, bijvoorbeeld door een strakke BH dan heeft dat een licht kolvende werking, wat de productie op gang houdt. Daarnaast kun je met strak inpakken een melkkanaaltje afknellen wat tot een borstontsteking kan leiden.

    Gewoon niet aankomen. Koude koolbladeren, pijnstiller als het te gek wordt, saliethee drinken.

    Als je echt op knallen staat: één keer vlak voor je gaat slapen helemaal leegkolven. Daarmee stimuleer je de productie niet, maar je slaapt wel beter (sterker die gespannenheid oefent druk uit en dat houdt de stuwing jsuit in stand). En je hebt meteen een portie colostrum voor je kind waarmee het sneller z'n meconium kwijtraakt en meteen 6 weken bescherming mee krijgt. Ook meegenomen.
     
  15. linnepinneke

    linnepinneke Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    In het zh adviseerde ze mij een stevige bh, goed koelen, een paracetamol tegen de pijn en onder de douche de harde plekken masseren. Moest mn borsten wel goed in de gaten houden, als ik erg rode plekken kreeg moest ik gelijk aan de bel trekken! Na 3 dagen was ik van mn stuwing af maar verlies nog steeds wel een beetje melk...
     
  16. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Koude kwarkcompressen hielpen mij goed. Hydrofiele washandjes vullen met kwark uit de koelkast en dan erop leggen. Dan trekt de kou uit de kwark in je borsten, voelt fijn aan.
    Verder als tip van de vk: elke dag sap van een halve citroen en 3 sinaasappels (evt met schepje suiker) drinken. Na een week was hier de stuwing voorbij, compressen wel een week of 2-3 nodig gehad helaas.
     

Deel Deze Pagina