Wel of geen ijzer infuus

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Chica82, 20 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ik ben in de war.

    De zorg over mijn zwangerschap wordt telkens heen en weer geslingerd van verloskundige naar gynaecoloog, dit heeft te maken met groeiecho's ivm groeiachterstand (wat nu helemaal niet meer aan de orde is gelukkig:)).

    Met 27 weken na een groeiecho kreeg ik in het ziekenhuis een bloedtest, bloedgroep kind en hb. Ik ging toen terug naar de verloskundige maar De uitslag is nooit aan de verloskundige verteld, alleen de bloedgroep. Met 31 weken ben ik zelf gaan kijken en schrok toen dat m'n hb 5.9 was. Verloskundige en huisarts gebeld en beiden waren niet bezorgd en stuurde me naar de vitamin store, zelfs ferrofumaraat vonden ze onnodig, ondanks dat ik herhaaldelijk zei dat ik bij de 2e bevalling zoveel bloed verloor.

    Nu had ik een laatste groeiecho en heeft de gynaecoloog al mijn gegevens bekeken en belde me dat ik aan een ijzer infuus moet, of ferrofumaraat en over 2 weken prikken om te kijken of het omhoog gegaan is.

    Ik neig erg naar pillen omdat 2 van de 3 medici 't niet nodig vonden, ik lees dat zo'n infuus best wat nare bijwerkingen heeft.

    Zou ferrofumaraat mijn hb nog flink op kunnen krikken tot ergens begin mei? Iemand een idee? Iemand ervaring met zo'n ijzer infuus?
     
  2. Bloempje297

    26 apr 2016
    18
    23
    3
    Utrecht
    Hoiii,

    Ik heb een soortgelijke verhaal.. met 30 weken bloedgeprikt bij de vk, ik had een waarde van 4,8. Vk heeft me gelijk doorverwezen naar gyn. Die vond het niet zo ernstig en wou het eerst aankijken met tabletten, moest dus een maand de ferrofumaraat slikken en daarna weer bloedprikken om te kijken of mijn hb gestegen was.

    Twee weken na eerste tablet moest ik toevallig bloedprikken voor iets anders en hebben ze gelijk ook hb waarde gecheckt. Deze was 5,2. Nog steeds veelste laag, dus moest gelijk de dag erop terug komen voor ijzerinfuus. Dit is me echt meegevallen, het duurt alleen ruim 1,5 uur voordat het infuus leeggelopen is, maar heb geen allergische reactie ofzo gehad ervan. Ik heb vorige week bloed geprikt en zit nu op 5,9. Dit vonden ze bij mij wel oke icm de andere waardes.

    Bij mij sloeg de ferrofurmaraat dus niet snel genoeg aan, maar ze zijn wat terughoudend met het geven van een ijzerinfuus.
     
  3. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Bij mij heeft ferro helemaal niks gedaan ondanks dat ik zelfs hoger nam dan dat ze standaard voorschreven. Maar ik had ook geen ijzertekort. Dus het helpt alleen als je een ijzer tekort hebt, ik had een licht vitamineb12 tekort dat nog gekregen en dat hielp ook niet. Ik ging met 5.8 de bevalling in en helaas werd dit een keizersnede met veel bloedverlies en ging ik naar de 4.1 en moest ik een bloedtransfusie.
    Dus ga het zeker bespreken kijken wat er mogelijk is en als ze zegggne toch ijzerinfuus doen hoor. Baal er nog steeds van dat ik een transfusie nodig had.
     
  4. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Nou ik ga toch even na overleg met verloskundige eerst 2 weken ferrofumaraat proberen, dan gaan we nogmaals prikken om te kijken of een infuus nog nodig is
     
    Bloempje297 vindt dit leuk.
  5. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Ik zou voor een ijzerinfuse gaan.. Maar meer omdat ik weet dat de tabletten vaak weinig uithalen of in iedergeval sloom terwijl je na een infuse er zeker weten even tegen aan kan.
     
  6. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ik heb besloten eerst 2 weken aan te zien of het omhoog gaat met ijzer tabletten, als na het bloed prikken blijkt dat het weinig heeft gedaan dan kan ik alsnog een infuus krijgen.

    Ik schrik gewoon een beetje van de lijst bijwerkingen, het lijkt me best heftig in 1 keer.
     

Deel Deze Pagina