Wel of geen longrijping bij keizersnede 37/ 38 weken zwangerschap?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ann85, 26 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ann85

    Ann85 Bekend lid

    15 okt 2011
    689
    289
    63
    Hoe maak ik deze keuze?
    Tussen week 37 en 38 wordt onze tweeling middels een keizersnede geboren. Nu mogen we zelf beslissen of we wel of geen longrijping wensen. Kiezen we voor "ja" dan is er kans op een verstoorde suiker voor zowel mijzelf als de kindjes die m.b.v. een infuus weer stabiel gemaakt kan worden. Kiezen we voor "nee" dan is er kans dat de kindjes ademhaling ondersteuning nodig hebben. In beiden gevallen is het niet zeker dat het nodig gaat zijn en als het wel nodig is dan maar voor korte duur. Er is geen informatie beschikbaar wat beter is en wat eventuele nadelige gevolgen voor de toekomst zouden zijn. In het kort kwam het erop neer dat ik een keuze moest maken die 'goed voelt'. Tja en dat vind ik dan toch wel lastig zonder verdere kennis en of onderbouwing. Heeft iemand anders voor hetzelfde gestaan en zo ja, waarop baseer je je uiteindelijke keuze dan?
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Misschien moet je om een keuze te maken het zoeken in de hoek: welke evt complicaties kunnen er ontstaan door beademing en verstoorde suiker. Degene met de voor de baby's minst belastende uitkomst of het makkelijkst op te lossen zou mijn keuze zijn. Laat je goed voorlichten.
     
    Fennec en Ann85 vinden dit leuk.
  3. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Misschien handig als je uitleg geeft over waarom er bij 37wk nog longrijping nodig zou zijn? Dan is het wat makkelijker meedenken.

    Puur op je verhaal afgaand zou ik zeggen dat longrijping niet nodig is, maar ze stellen het vast niet voor niets voor. Liggen de kindjes achter in groei? Is er een andere reden waarom er een kans is dat de longen nog niet rijp zullen zijn?
     
  4. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Er is een Cochrane-review over longrijping na 34 weken, dit is de samenvatting : https://www.cochrane.org/CD006614/PREG_corticosteroids-preventing-respiratory-complications-newborn-after-caesarean-section-term
    Kort samengevat: Er is niet heel duidelijk voordeel voor het toedienen van corticosteroiden na 34 weken bij een geplande keizersnede. Het bewijs is laag en over de lange termijneffecten is vrijwel niks bekend. Kinderen hoeven niet vaker (langdurig) beademd te worden als er geen cortico's worden toegediend. In de NVOG-richtlijn staat niet expliciet benoemd dat het aangeraden wordt. Het toedienen van longrijpingsinjecties zoals dat bij jou is voorgesteld is zeker geen standaard beleid. ja, er is een risico op ademhalingsproblemen bij baby‘s bij een geplande keizersnede (ruim) voor 40 wk, maar doorgaans zijn die problemen áls ze er zijn, kortdurende aanpassingsproblemen die binnen 24 uur over zijn.
    Ik zou persoonlijk niet kiezen voor de longrijpingsinjecties, maar me er wel op instellen dat er een reële kans is dat ze wel wat ademhalingsondersteuning nodig hebben en ze kortdurend opgenomen worden hiervoor.
     
    Poolvos en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  5. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Wat is de reden dat ze het eventueel willen geven? Hier twee keer ingeleid met 36 weken, waaronder dus ook een tweeling, maar dat was toen helemaal niet aan de orde. Is dat veranderd? Onze oudste heeft een erg moeilijke start gehad, de tweeling heeft geen ademhalingsproblemen gehad, hebben geen couveuse gezien en we konden snel naar huis.
    Snap wel dat je het lastig kiezen vindt.
    Anyway, als ik de keuze moet maken, zou ik het niet doen. Maar dat komt doordat ik weet dat onze tweeling het gewoon super goed deed, natuurlijk.
     
  6. Ann85

    Ann85 Bekend lid

    15 okt 2011
    689
    289
    63
    Ze gaven aan dat het in sommige ziekenhuizen gewoon standaard is om het wel te geven maar dat ze hier de keuze bij de ouders laten. De reden om het te doen zou te maken hebben met de onnatuurlijke bevalling. Bij een natuurlijke bevalling zouden de weeën en vervolgens de uitdrijving ervoor zorgen dat de longblaasjes open gaan staan, iets wat dus ontbreekt bij een keizersnede.
     
  7. Ann85

    Ann85 Bekend lid

    15 okt 2011
    689
    289
    63
    Ze geven aan dat er geen zorgen zijn w.b. groei. De gynaecoloog hield zich erg neutraal en het overviel me ook met als gevolg dat ik op dat moment geen kritische vragen kon bedenken. Daarom probeer ik me nu beter voor te bereiden zodat ik de volgende keer daarover in gesprek kan. Online kom ik er ook niet goed uit omdat het daar voornamelijk gaat over vroeggeboortes voor de 34 weken.
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  8. Ann85

    Ann85 Bekend lid

    15 okt 2011
    689
    289
    63
    Het lastige vind ik eraan dat er geen resultaten zijn over de gevolgen op lange termijn. Mij lijkt het wel 'enger' dat ze mogelijk ondersteuning nodig hebben met ademhaling dan een infuus voor de suiker. Maar onnodig medicatie krijgen ben ik ook geen voorstander van.
     
  9. Ann85

    Ann85 Bekend lid

    15 okt 2011
    689
    289
    63
    Als ik het goed begrepen heb heeft het puur te maken met de keizersnede. Maar dat zal ik de volgende keer nog eens goed navragen!
     
    Solipsist en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  10. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad navragen waarom ze het willen geven en of er een meerwaarde aan zit.

    Ik heb in totaal 4 prikken longrijping gehad en deze zijn allemaal gezet voor de 32 weken zwangerschap. Arts gaf toen aan dat na de 32 weken zwangerschap er bijna geen meerwaarde aan zat qua effect bij eventuele geboorte ( ook via eventuele keizersnede).
    Ik ben ingeleid bij 37 weken zwangerschap en mijn zoontje heeft last gehad van zijn suiker maar net geen infuus gehad. Dagen na de geboorte was zijn suiker soms ook te laag maar goed op te vangen.
     
    Ann85 vindt dit leuk.
  11. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Geen ervaring met een tweeling, maar mijn zoon is ook met precies 37w gehaald middels keizersnede. Hij had even een lastige start, maar kwam snel bij. Er is bij ons met geen woord gerept over longrijpers (alleen bij begin van mijn ziekenhuisopname bij 33w, maar zo rond de 35/36w waren ze er wel gerust op).

    Lastige keuze. Inderdaad, wat anderen ook al zeggen, helpen longrijpers nog op deze termijn? Ik snap wel wat je zegt qua liever een infuus tegen suiker, dan aan de beademing. Worden de kinderen op gemiddelde grootte geschat?
     
  12. Ann85

    Ann85 Bekend lid

    15 okt 2011
    689
    289
    63
    Ze zijn wel iets kleiner dan de gemiddelde baby met deze termijn waarschijnlijk door dat ze met 2 zijn maar het was absoluut niks om zorgen over te hebben. Ze volgen allebei goed hun eigen lijn, de groei is dan ook geen aanleiding om het te doen. Maandag heb ik mijn laatste controle dus zal ik het zeker opnieuw ter sprake brengen. Ik neig er inmiddels steeds meer na om het niet te doen..
     
  13. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    Ik denk dat het vanwege de keizersnede is dat jullie de keuze krijgen. Ze hebben dan niet de stress van de weeën daarvoor waar door ze iets meer kans hebben dat ze het moeilijker hebben. Mocht ik een keizersnede krijgen gepland bij de jongste had ik het ook gehad bij 37 en 38. Die keuze niet hoeven maken want hij deed zichzelf aan bij 36 weken.
     
    Ann85 vindt dit leuk.
  14. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Onze oudste werd met 35 weken per keizersnede geboren. Wij kregen deze vraag helemaal niet. Ons werd verteld dat de baby met 35 weken allang ver genoeg ontwikkeld was en geen longrijpong nodig heeft.
    Hij heeft ook geen longklachten gehad ma de geboorte (en dat terwijl hij maar 1955 gr woog)
     
  15. Ann85

    Ann85 Bekend lid

    15 okt 2011
    689
    289
    63
    Zo zie je maar hoe anders er overal mee om gegaan wordt. Fijn om te lezen dat er al zo een handjevol ervaringen zijn waarbij er ondanks de keizersnede geen ademhalingsondersteuning nodig is geweest. Dat sterkt mijn gevoel nu wel steeds meer.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  16. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Ik heb het wel gehad bij 33 weken. Ze zeiden tegen mij dat ze het voor de zekerheid wouden doen, ze doen dit normaal tot 34 weken.
    Een vriendin van mij heeft geen longrijpers gehad en is bevallen met 34 weken, haar kindje heeft een paar uurtjes ondersteuning nodig gehad met zuurstof, en deed daarna direct alles zelf. Die mocht ook al binnen 2 weken naar huis. Het is zo verschillend!
     
  17. wepie

    wepie Actief lid

    2 nov 2014
    216
    99
    28
    Dit is nieuw inderdaad! Volgens mij zelfs pas sinds dit jaar.

    Hier een keizersnede gehad met 37 weken ook zonder longrijping en ging prima! Onze tweeling geboren met 27+5 hebben het wel gehad.
     
  18. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Gaat de genoemde studie alleen over 'eenlingen' ? Misschien is het bij tweelingen anders.

    Als ik een keuze kreeg waarvan ik zelf twijfelde en je kan aan de arts ook niet aflezen wat het moet worden dan vraag ik zoiets van "wat zou je persoonlijk zelf doen in deze situatie".

    Longrijpers lijken me, iig met eenlingen, niet aan de orde met deze termijn. Overigens is een glucose infuusje voor een baby iets minimaals. En het infuusje is allang afgebouwd voordat jij op dag 3 naar huis mag.
    Mijn tweede had dit (andere oorzaak). Was wel een tegenvaller omdat de eerste het niet had. Het ziet er een beetje zielig uit maar ze hebben er zelf absoluut geen last van
     
  19. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Ik heb met 35 weken nog longrijping gekregen toen ik werd overgeplaatst naar ander ziekenhuis. Uiteindelijk ingeleid met 36 weken en dat is wel geëindigd met keizersnede.

    maar in het ziekenhuis waar ik in eerste instantie lag hebben ze het er ook nooit over gehad. Na mijn overplaatsing had ik opeens geen keuze en moest ik direct longrijping krijgen voor geval ik op korte termijn zou bevallen. Denk dus Idd dat het aan ziekenhuis ligt.

    Overigens heeft mijn dochter na bevalling wel een infuus gekregen, maar daar is nooit iets op aangesloten. Dus dat deel van glucose komt me niet bekend voor
     
  20. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een keizersnede krijg met 37 wk en daarbij werd ook gesproken over longrijpers. Ik vroeg naar t waarom en de gyn legde uit dat bij een natuurlijke bevalling vanaf 37 wk de longen in principe rijp zijn (anders begint t ook meestal nog niet), maar dat je dit bij een keizersnede niet zeker weet. Bovendien ontbreekt de boost voor de longen die normaal gesproken tijdens de bevalling plaatsvindt.
    Dus bij mij gaan ze het wel geven, 1 en 2 dagen voor de keizersnede. Ik vertrouw erop dat dit juist is.
     

Deel Deze Pagina