wel of geen OGTT

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door julia80, 19 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Vandaag had ik een groei echo bij 32wk. Qua afmetingen bovenbeen en schedel was de baby dichtbij gemiddeld, maar de buik was heel dik (p95). Daarom zei de gyn dat dit mogelijk door zwangerschaps diabetes kon komen.
    Er is niet direct reden om hieraan te denken, er is geen diabetes bij ouders of broers/zussen, ik had zelf een prima BMI bij start zwangerschap en heb dit niet eerder gehad (dit is 4de kindje).
    Ze zei je kan een OGTT doen, maar het is niet zo fijn. We kunnen ook eerst alleen nuchter glucose prikken en kijken wat daaruit komt.
    Ik zei, wat adviseer jij, (want ik ben niet zo snel bang voor een vervelende test.)
    En toen zei ze, nou laten we maar eerst alleen nuchter prikken, gezien ik geen risico factoren verder heb.

    Nu zit ik toch te twijfelen of ik misschien wel had moeten aandringen op een OGTT.

    Iemand ervaring hiermee? (ik namelijk helemaal niet, eerste 2 kindjes waren ruim onder gemiddeld bij geboorte, derde was net onder gemiddeld)
     
  2. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad doen wat de gyn adviseert, eerst maar eens nuchter prikken en kijken wat daaruit komt.

    Daarna kun je altijd de suikertest nog doen voor de zekerheid, als je een goede uitslag hebt. Het is inderdaad niet zo'n fijne test vind ik, maar er zijn wel ergere dingen ;)
     
  3. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Ik vond de ogtt wel meevallen, had me op ergste voorbereid
     
    twee vindt dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Nuchter heb ik ook eerst gedaan (prima waarde) maar gezien formaat kind en mijn enorme buik toch door voor orale glucose test. Vond t enorm saai, dat was t vervelendste. Drankje vond ik best lekker hahahaha, had 1 met smaakje

    (We hebben in de familie wel 2 gehad met zwangerschapsdiabetes maar beide dames hadden/hebben morbide obesitas dus geen familiegeschiedenis verder en ik had ook normaal BMI bij de start en kwam qua gewicht niet snel aan: maar t kindje zat keer op keer op p99,p100: onzs oudste was ook maar 48 cm en 3200 gr dus geen grote jongen)
     
  5. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Drankje smaakte hier na hele zoete 7up.
    En nu wel saai met die test omdat zo rustig was in ziekenhuis normaal veel meer mensen om na te kijken! Haha
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Als ik jou zo hoor vraag ik me af wat dan nut is van eerst nuchter prikken, aangezien een prima waarde toch zw diabetes kan betekenen?
     
  7. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Ik vind die ogtt test persoonlijk wel heel erg vervelend. Niet alleen omdat ik het drankje om te kotsen vind. Maar ook omdat ik het een heel gedoe vind om te organiseren.
    In mijn familie is er wel diabetes en mijn kinderen zijn ook altijd groot. Bij de oudste 3 kinderen die test wel gehad (bij de derde zelfs 2 keer). Nooit een afwijking gevonden.

    Bij de 4e gevraagd of dagcurve mocht en natuurlijk als er een afwijking geconstateerd wordt, wil ik alsnog die test wel doen. En dat is ook nu weer de afspraak. Bij dagcurve kunnen ze ook al zien of er een afwijking is.

    Als de gyn/vk dit geadviseerd heeft, zou ik daar gewoon op vertrouwen.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Was een compromis zeg maar. Ik vond oggt geen noodzaak, wou eerst meer echo's (vond ze goed), de vk zei: oke maar prik wel even nuchter je glucose. Waarde perfect. Maar groeiecho's zorgden voor doorverwijzing gyn en nuchtere goede waardes gaven geen garantie dus toch suikertest (was overigens ook goed)
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    thx voor de reacties!
    net de vk nog gesproken en zij heeft nog een keer bij gyn gevraagd en omdat de rest van kindje normaal was, en ook hoeveelheid vruchtwater, was dit afdoende. Ik ben gerustgesteld zo!
     
  10. twee

    twee Fanatiek lid

    7 jul 2014
    1.635
    535
    113
    Me to
     

Deel Deze Pagina