Wel of geen serre en met cementen of glazen plafond

Discussie in 'De lounge' gestart door vlinderCN, 20 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    We hebben een plan laten maken voor een complete verbouwing beneden en daar zit een serre in open verbinding aan de woonkamer bij. Deze serre wordt 6x3.
    Maar mijn zus bracht me verder in twijfel omdat zij hun serre een ellendig iets vindt. Schoonmaken ramp, veel te heet in de zomer, in de winter gaan we aan andere kant zitten waar de haard is.
    Qua ruimte hebben we het ook niet persé nodig.
    Mijn idee erbij was een soort orangerie vol met planten maar er groeit niet zoveel in volle bak zon merk ik nu al (er zit nu een soort erker). De deuren zouden helemaal open moeten kunnen zodat je ook een veranda gevoel krijgt.
    Een andere optie is om het plafond gewoon dicht te maken ipv een glazen en dan een lichtstraat (maar ben nog steeds bang dat het veel te donker wordt dan in een deel vd woonkamer, dat is die nu al).
    Twijfel dus...het gaat toch om iets van een extra 35k waar we geen spijt van willen krijgen:|
    Wat zijn jullie ervaringen?
     
  2. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.523
    4.381
    113
    Ik persoonlijk zou voor de lichtstraat gaan... Puur omdat het steeds warmer wordt hier in NL en een helemaal glazen serre lijkt me dan verre van ideaal. Maar dat is heel persoonlijk...
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik snap eigenlijk nooit waarom mensen een serre hebben:oops:
    Ik zou eerder voor een vergrote woonkamer gaan (en als die richting tuin is met openslaande tuindeuren en een grote overkapping buiten.
     
    2littlemonkeys, Syane, Kes en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Inderdaad, een lichtstraat met goed warmtewerend glas er in. Dat werkt perfect!

    En geeft echt heel veel licht.

    Als je dan wel zo wel mogelijk glas aan de zijkanten doet. Ramen, schuifpui, vouwdeuren, of iets dergelijks en daar aan de buitenkant zonwering doet, denk ik dat je in de winter veel licht hebt en in de zomer mogelijkheden houdt om de warmte buiten de deur te houden.
     
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Bedoel je zo min mogelijk glas aan zijkanten?
     
  6. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    We hebben al een hele grote woonkamer met openslaande tuindeuren, die ik nooit gebruik maar heeft met hele ligging e.d. ook te maken en ik houd juist van kleinere ruimtes dus wil de huidige woonkamer niet nog groter hebben. Maar omdat we die huidige erker lelijk vinden en mijn partner principieel erop tegen is om m2 in te leveren (het gaat om ca. 2,5 m2:rolleyes:) wil ie daar een serre voor in de plaats...zo kwam het idee.
     
    Neuzeke en tuc vinden dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.593
    10.487
    113
    Kan je een plattegrond delen van de huidige situatie en het ontwerp? Ik vind het wel leuk om mee te denken.
    Als je de ruimte niet nodig hebt en je hebt al zoveel twijfels zou ik kijken of je het niet anders kunt indelen.
     
  8. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Ik heb in de horeca gewerkt, mijn wijk was altijd de Serre. Maar dat was een luxe versie.
    Het dak en alle zijkanten konden open.
    Ook met zonwering. En verwarming.
    Dat was wel ideaal.
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Nou dan wordt mijn partner helemaal gek, was een plan van 5500,- :| dus willen daar niet teveel aan sleutelen ;). Het is gewoon een extra zit en eet ruimte erbij die serre, pure luxe :oops:. Zou beetje zit/tv ruimte voor in de zomer savonds zijn en overdag in de winter. Maar zonder hebben we ook gewoon een prima woonkamer en eetkamer (in L vorm) dus dat deel van plan blijft zo. Alleen dus de twijfel, van mijn kant, of die serre niet meer ellende dan plezier gaat opleveren..
     
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Wat voor zonwering was dat?
     
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Oeps typfoutje zie ik nu! Nee ik bedoel "zo veel mogelijk glas" zodat je toch echt dat serre gevoel met veel licht houdt :)
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  12. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Ik moet zeggen dat de serres die ik heb gezien in mijn ogen nooit een toevoeging zijn geweest. Zeker niet als de woonkamer al zeer ruim is. Vaak is het toch een ruimte die niet echt bij de woonkamer hoort en ook niet bij de tuin. Tenzij er echt een flinke bulk geld ingepompt wordt voor de inrichting ervan.
     
    tuc, Dubbelgeluk en vlinderCN vinden dit leuk.
  13. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ben juist fan van serres, mis echt het natuurlijke daglicht in een normale woonkamer. Dus ja ik zou zeker de serre doen, lekker plantjes erin (tropische!)... en evt met zonwering erin enz.
     
    Neuzeke en vlinderCN vinden dit leuk.
  14. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.593
    10.487
    113
    Kost het ontwerp € 5500,-? Dan mogen ze ook wel even heel goed meedenken en adviseren in de klimaattechnische oplossingen. Verder eens met @Madelie het kan heus mooi zijn, maar dan moet je nergens op willen bezuinigen en ook een goede interieurontwerper/ adviseur in de arm nemen.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  15. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.175
    1.357
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Wij hebben een aanbouw gehad in ons vorige huis met een glazen dak op het zuiden, dat was heeeeeeeel warm en het glazen dak werd snel vies en dat oogt niet mooi. We moesten erg vaak glazenwassen en dat is absoluut niet mijn hobby. Nu in ons huidige huis wel een overkapping maar niet helemaal dicht meer en van hout omdat wij dat mooi vinden.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  16. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    Ik zou dat dus echt niet doen. bij ons in de straat heeft 1 huis zo’n serre. We hebben allemaal een tuin op het zuiden, die hebben gewoon met deze warme zomers een gratis sauna. :|
     
    Wellesnietes, vlinderCN en tuc vinden dit leuk.
  17. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.863
    7.627
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wij hebben een serre. Van aluminium. Zat er al aan toen we het huis kochten.

    Bloed en bloedheet in de zomer, gelukkig hebben we airco want het is anders niet te harden. Met die warme week was hwt hier om 0900 uur al 31 graden binnen. En ik heb een tuin op het Noord Oosten.

    En stervenskoud in de winter terwijl er hr+++ glas inzit. Aluminium is ijskoud, had ik zelf nooooit voor gekozen. Enorme condensvorming in de winter, gewoon plassen op de vloer. En idd heel veel het dak schoonmaken. Ik smeer het nu in met autowax of rain X. Bij regen spoelt dan het vuil meteen van het dak af want het hecht niet.

    16006342067074414299377539182143.jpg
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  18. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    En wat zeiden ze? Dat het in de zomer qua warmte wel mee viel?:|

    Maar het staat zo mooi hè?:roflmao:
     
  19. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Je hebt er in elk geval nog iets leuk van weten te maken met die slingers en ballonnen... :roflmao:;)
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  20. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.863
    7.627
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik snap waarom de vorige bewoners allemaal airco's hebben laten plaatsen... Laten we het daar op houden.. Door de airco is het hier zomers gelukkog gewoon 20 tot 21 graden binnen.
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina