Wel of geen teamsport? (voetbal)

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Miera, 7 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miera

    Miera Lid

    8 jul 2019
    43
    140
    33
    Mijn dochter wil graag op een teamsport, voetbal in dit geval. Ze is voor de vakantie een paar keer wezen trainen en vindt het geweldig. Ik zie alleen wat beren op de weg en ik zou daarom graag wat ervaringen willen lezen van moeders met een kind op een teamsport. De reden dat ik niet zo positief ben is door de verhalen die ik heb gelezen op internet en hoor om mij heen. Veel beschikbaar moeten zijn voor rijden, wassen, kantinediensten en andere extra activiteiten. Daarnaast bloedfanatieke ouders en trainers wat overslaat op de kinderen. Selectieteams die veel belangrijker zijn dan de rest van de teams. Als je niet zo goed bent, hoor je er niet bij… Ik ben alleenstaand en kan bijvoorbeeld niet elke zaterdag aanwezig zijn. Ik ben zelf helemaal niet zo fanatiek ook. Nu zal mijn dochter na de zomervakantie starten bij de kabouters en voorlopig alleen trainen, maar toch… Wie heeft er ervaring? Zie ik het te negatief allemaal? Begrijp me niet verkeerd, als mijn dochter voetbal geweldig blijft vinden mag ze daar natuurlijk op blijven maar pff zie er wel tegenop.
     
  2. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.762
    5.440
    113
    Ik loop nu al zo’n 28 jaar mee in de voetbalwereld, zowel als speler en als trainer/coach. En inmiddels ook als voetbalmoeder:D. Maar ik herken het niet. Je moet inderdaad beschikbaar zijn voor rijden en wassen. Niet veel beschikbaar. Bijna elk team heeft een rij- en wasschema of een andere regeling waardoor je niet elke week aan de beurt bent. Mijn ervaring is ook dat er best wel wordt meegedacht wanneer je bijvoorbeeld niet zo vaak kunt rijden. Dan was je een keer extra ofzo. Het draaien van kantinediensten is bij sommige verenigingen inderdaad verplicht, maar komt vaak ook neer op een paar keer per jaar. De hoeveelheid extra activiteiten hangt af van de vereniging. Bij de jongste jeugd kan het voorkomen dat de ouders spelbegeleider moeten zijn. Meestal neemt de trainer/coach dit echter wel op zich. Bloedfanatieke ouders en trainers/coaches heb je bij elke sport denk ik. Ik merk dat ze tegenwoordig meer worden aangesproken op hun gedrag. Daarnaast is het fanatisme ook minder geworden door de veranderde competitievorm bij de jongste jeugd. Maar natuurlijk heb je er altijd rotte appels tussen zitten. Wanneer je kind in een hogere leeftijdscategorie komt werken ze vaak met selectieteams inderdaad. Vooral bij de grotere verenigingen. Maar ik vind dit niet per se negatief. Elk kind sport, voetbalt in dit geval, op zijn/haar eigen niveau en de niveauverschillen onderling tussen de spelers zijn ook minder groot. Hierdoor is er minder onbegrip en hebben de kinderen meer plezier. Het is wel zo dat niet elke vereniging even veel waarde hecht aan selectieteams en niet-selectieteams. Dit houdt vaak in dat selectieteams gediplomeerde trainers/coaches krijgen en niet-selectieteams niet. Ook wil het nog wel eens voorkomen dat de selectieteams (gesponsorde) kleding/tassen krijgen en de niet-selectieteams niet. Maar dit is echt per vereniging verschillend. Sommige verenigingen hebben hun jeugdbeleidsplan (selectiebeleid etc.) op de website staan. Die zou je dan eventueel door kunnen lezen. Nu ik ben ik waarschijnlijk ook niet helemaal objectief, omdat ik al zolang meeloop. Maar ik vind het echt geweldig om langs de lijn te staan en de kinderen samen succes- en baalmomenten te zien beleven. Zowel op training als in de wedstrijden. Voetbal heeft helaas een slechte naam, maar het is dus echt niet overal zo.
     
    masami en Miera vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Veel verschilt per club inderdaad. Je kunt dus vooraf informeren hoe bepaalde dingen bij de club van je dochter geregeld zijn. Soms verschilt het echter ook per team, daar kom je dan pas later achter. Maar mijn ervaring is dat er in overleg best veel mogelijk is.

    Mijn kinderen hebben gehandbald. Wij hadden geen rijschema, dus ieder kind kwam met zijn of haar eigen ouders. Anders moesten al die kinderen eerst ergens verzamelen en dan moesten de meeste ouders alsnog rijden, omdat ze vanuit allerlei richtingen kwamen, dan kun je net zo goed zelf naar de wedstrijd rijden. :D Iedere ouder had een paar keer per seizoen bardienst en af en toe tenues wassen (dat deden we om de beurt, dus een keer per tien wedstrijden oid). Handbal is bij de E en F heel vriendelijk en gezellig, in ieder geval waar zij speelden. Helemaal niets mbt fanatiek of prestatiegericht oid.

    Ondanks het gebrek aan rijschema, heb ik wel eens kinderen opgehaald omdat ze geen vervoer hadden. Als een ouder dat aangaf, dan werd dat geregeld. Ook qua wassen, als dat echt een probleem vormde (wat nooit zo was), dan ving iemand anders dat op. En kantinediensten draaiden zelf de ouders die geen Nederlands spraken, dat was maar een paar keer per jaar een uur oid.
     
    Miera vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Onze zoon heeft gevoetbald. Wassen werd daar gedaan dus dat hoefde niet. Er was een trainer en 1 vader was coach dus die begeleidde de wedstrijd.
    Rijden werd in overleg gedaan. Je kon ook apart komen.

    De oudste zit op hockey en dat gaat de jongste nu ook doen.
    Er is een rijschema en een fruitschema.
    1 van de ouders is manager en is verantwoordelijk voor de schema's en de wedstrijdformulieren.
    Mijn man is de fanatieke vader die ook coach is. Hij doet de training 1x per week (de andere keer is er een trainer van de club) en hij begeleidt alle wedstrijden.

    Vanuit de vereniging moet elk ouderpaar 1x per seizoen bardienst draaien als je geen andere taken hebt. Wij hoeven dat dus niet omdat mijn man coach en trainer is (en ook lijncoordinator:roflmao:)

    Qua fanatiekheid en selectie verschilt het per vereniging en per team. Bij de voetbalvereniging waar zoon zat was dat helemaal niet. Maar een andere vereniging in onze stad heeft dat wel heel erg weet ik.
    De eerste 2 jaar dat dochter hockeyde was daar ook helemaal geen sprake van, het team afgelopen seizoen zat wel een groepje ouders die heel ver gingen. Commentaar op andere kinderen enz, mijn man heeft er serieus een keer 2 weggestuurd.
     
    Miera vindt dit leuk.
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    mijn dochter wil ook graag op voetbal. Ik heb naar een flink aantal verenigingen in de omgeving gebeld en ze zeggen allemaal dat je vanaf groep drie al per se een wedstrijd in het weekend moet doen, wat ik erg vroeg vind. Ook hoor ik van meerdere mensen die er al bij zitten, dat bij meerdere verenigingen ze inderdaad nogal fanatiek zijn en heel erg al gericht zijn op selectieteams en het scouten van talenten. Ik woon wel in de Randstad en weet niet hoe het meer in 'de provincie' is, maar mij stuit het ook wel tegen de borst met name op deze leeftijd.
     
    Miera vindt dit leuk.
  6. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.762
    5.440
    113
    Verplichten kunnen ze natuurlijk nooit. En in het begin alleen meetrainen is ook helemaal niet raar. Maar het is vaak wel zo dat kindjes die geen wedstrijden spelen eerder buiten het team vallen. Zowel qua interactie onderling als in spelbegrip. In de wedstrijden leer je het immers pas écht, en dat is natuurlijk ook waar ze uiteindelijk voor trainen. Voor de meeste kinderen is de wedstrijd het hoogtepunt van de week. Qua fanatisme geloof ik direct dat het in de Randstad erger is. Die clubs zijn vaak ook groter, waardoor ze inderdaad erg op selectieteams zijn gericht.
     
    Miera vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Mijn zoontje is op zijn derde begonnen. Eigenlijk idd wedstrijdjes vanaf de jo7 en dat is meestal als je tussen de 6 en 7 bent. Maar omdat hij al zolang alleen trainde is hij met 5 doorgegaan naar de jo7. Hij vond de wedstrijdjes juist het leukst. Hoort ook wel bij een teamsport vind ik.
     
    Miera en Salentein vinden dit leuk.
  8. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    2 jaar geleden was ik net zo aan het twijfelen als jij nu en had ik hier ook een post gemaakt.
    Mijn kinderen zitten niet op voetbal maar een andere teamsport. Het heeft totaal ons leven overgenomen, je bent er de hele week zoet mee... maar mijn kinderen en mijn man vinden het geweldig. Mijn man is ook trainer en daarom hoeven we ook heen bardiensten te draaien. Het werkt bij ons met een puntensysteem, ieder ouderpaar moet voor zoveel punten per jaar meehelpen en dat kan zijn door bijv te rijden, festiviteiten te organiseren, bardiensten te draaien of training te geven.

    Na de zomer gaat mijn jongste van 5,5 ook competitie spelen, beetje slikken wel, extra rijden, maar hij heeft er zelf zoooveel zin in, dat maakt het wel weer goed.
    Qua fanatieke ouders: bij ons zijn de teams ingedeeld naar leeftijd en nivo. De leeftijdscategorie van mijn oudste bestaat uit 8 teams en team 1 zijn de hele goeie en zo verder. Dat heeft als voordeel dat iedereen lekker op zijn eigen nivo kan spelen en je in een team zit waar niemand totaal buiten de boot valt. Het heeft als nadeel dat met name de ouders van het eerste team wel echt bloed en bloedfanatiek zijn. Ik probeer er maar niet op te letten, het te relativeren, naar mijn kind te kijken ipv naar de ouders.

    Kijk het heeft gewoon ook enorme voordelen: je kind leert er heel veel, ze maken heel veel nieuwe vrienden, ze worden heel zelfstandig. Onze vereniging organiseert heel veel leuke dingen, mijn oudste is al 2x meegeweest op kamp, ik had nooit gedacht dat hij dat zou durven. Het is leuk om je kind zo te zien ontwikkelen. Daarnaast is de vereniging ook een fijne veilige plek om rond te hangen als ze gaan puberen, kunnen ze zelf gaan fluiten of meehelpen met dingen, naar wedstrijden van vrienden kijken. Als ik jongens en meiden van 16 daar spelletjemiddagen zie organiseren of meehelpen met de training van de kleuters, dan kan ik alleen maar hopen dat die van mij dat later ook gaan doen!
     
    Athina en Miera vinden dit leuk.
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Zeker dat klopt. En ik ben het ook eens met het bericht voor mij dat het leuk is voor kinderen. Ik heb zelf als tiener ook een team sport gedaan met veel wedstrijden waar mijn ouders ook voor moesten rijden Enzo. Ik vond het echt geweldig!
    Ik vind alleen dat dit soort dingen veel te vroeg tegenwoordig al heel fanatiek worden. Je kan prima een keer trainen, waarvan 45 minuten oefeningen en een kwartier een wedstrijdje. Dat vind ik voor 6-jarigen meer dan voldoende. Ik zie echt weinig meerwaarde van per se in het weekend een wedstrijd spelen. Als je kinderen iets ouder zijn, dan kunnen ze namelijk zelf Al een deel van de tijd fietsen (bijvoorbeeld wel naar de training, maar niet naar de wedstrijd die verder weg is). Ook zijn ze beter in staat om aan alle benodigdheden en regelwerk te denken. Bij jonge kinderen wordt het vanzelf een behoorlijke belasting voor de ouders en ik zie daar weinig meerwaarde van in.
     
    Miera vindt dit leuk.
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Om die reden twijfelde ik ook toen mijn oudste 5 jaar geleden op voetbal ging, maar het is zo leuk dat ik dit jaar leider wordt bij de jongste!

    Rijden gebeurt vooral in schema's, maar bij ons rijdt tot nu vooral iedereen wel mee (behalve bij echt verre wedstrijden >1 uur, niet schrikken dat is hoog niveau en latere leeftijd, ze gaan dan met een touringcar en chauffeur).
    Maar daardoor hoeft dus niet iedereen mee als dat niet uitkomt.
    Wastas is denk ik 1 of 2x per half jaar en bij ons zijn de kantinediensten 2x per jaar (per team!).

    De oudste speelt vrij hoog en ja dan heb je wel scouts langs de lijn staan, ook op jongere leeftijd al, hij is ook wel eens genoteerd, maar gelukkig niet gekozen (jammer voor hem, maar wij vinden dat flauwekul). Maar daar heb je toch sowieso geen last van? Alleen als je kind een supertalent blijkt te zijn en dan is het misschien juist wel heel fijn.

    De jongste daarentegen heeft geen enkel talent, maar heeft ook enorm veel plezier en vindt het superleuk. Ik merk eigenlijk geen verschil tussen hoe de teams/jongens benaderd worden. Ze kennen ze beiden bij naam. Verschil is dat de oudste een hoger opgeleide trainer heeft, maar dat vind ik ook wel logisch. Speelt met veel goede jongens voetbal, dan moet je ze ook nog wat kunnen leren.

    Verder wordt er hier ook vaak iets leuks voor de hele jeugd georganiseerd en dan wordt er ook geen onderscheid gemaakt.
     
    Miera vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Hmm tja ik zie er voor de kinderen dus zeker wel meerwaarde in. Voor de kleintjes wordt er helemaal geen score genoteerd dus is de wedstrijd vooral voor de lol. Maar ze leren al wel hoe het is om een team te zijn en samen te werken als een team.
    Op de leeftijd waarover jij praat (waar ze zelf naar de training kunnen fietsen),dan gaat het al om een jaar of 10. Zolang alleen maar trainen is niks aan.
    Met een teamsport leer je meer dan alleen de sport. Zoals ik al benoemde het samenwerken, een verantwoordelijkheid aan het team (je komt dus niet alleen wanneer je zin hebt), omgaan met winnen en verliezen, dat is tegen een ander team toch heel anders dan na de training tegen je eigen teamgenoten.

    Maar goed ik heb 2 kinderen die dus op die leeftijd al wedstrijden doen en zie daar zeker de meerwaarde van in. Ik denk dat het eerder een kwestie is van ouders die geen zin hebben, sneu voor de kinderen.
     
    puzzelstukje, Miera en suus1983 vinden dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Hier is het zo dat je als ouder zelf mag beslissen wanneer kinderen wedstrijden gaan spelen bij die kleintjes. Maar mijn zoontje is vorig jaar begonnen en vindt het geweldig. Ik zie er wel een enorme meerwaarde in.
    Maar goed, ik vind (team) sporten ontzettend belangrijk en ik ben van mening dat dat ook een onderdeel van de opvoeding is en vind het juist helemaal geen goede zaak als kinderen op jonge leeftijd aldoor al zonder ouders heengaan. Juist betrokkenheid van de ouders is enorm belangrijk. Mijn zoontje sprong echt een gat in de lucht toen hij hoorde dat ik dit jaar leider zou worden.
     
    puzzelstukje en Miera vinden dit leuk.
  13. Miera

    Miera Lid

    8 jul 2019
    43
    140
    33
    Dankjulliewel voor de reacties. Ik vind het al een stuk beter klinken dan de horrorverhalen. Ik weet ook helemaal niet of dochter wel zolang doorgaat met voetbal. Als dit wel zo is vind ik het ook geen probleem om op de zaterdagen dat ik wel kan af en toe te helpen in de kantine hoor, zolang dochter er ook kan zijn. Als het rijden om de beurt gaat is dat probleem ook weer opgelost. Ik neem even aan dat het dan later op 3 keer per week neerkomt, twee keer trainen en één keer wedstrijd. Dat vind ik nog wel te doen. Ze gaat naar een niet zo hele grote club dus misschien valt het met het erge fanatisme dan wel mee. Ik geloof direct dat je er een hele week mee bezig bent maarja dat is sowieso wel zo als je kinderen hebt. :p Zien dat je kind er zoveel plezier in heeft doet je ook goed natuurlijk.

    Ik ga maar eens kijken voor voetbalspullen, deze leek weet er niks van. :$ Ik weet dat ik nodig heb: voetbalschoenen, scheenbeschermers, sokken, voetbalpakje(s), trainingspak. Vergeet ik nog iets? En waar koop je dit, scapino? Ik vind het geen probleem om er geld aan uit te geven maar meteen het duurste van het duurste vind ik wat zonde als straks blijkt dat ze er na een jaartje weer zat van is.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ze mogen vaak ook een paar keer meetrainen en dat kan ook best zonder spullen hoor of misschien kun je wat lenen van iemand. Ik hoorde laatst iemand die voor 25 euro alles had aangeschaft bij decathlon, dus dat is misschien ook een optie. Scapino heeft ook genoeg anders. Volgens mij vergeet je niks hoor. Nu met dit weer is alleen een voetbalpakje ook nog wel genoeg.

    Ik zag er best tegenop toen mijn oudste begon, maar het is mij alleen maar meegevallen, sterker nog, vind het erg leuk. Heb er veel mensen leren kennen en de oudste heeft vriendjes door het hele dorp dankzij voetbal (er is maar 1 club). De jongste begint dat ook al te krijgen.
    En als je dochter net zo enthousiast is als mijn kinderen, groei je er ook zo in mee hoor!

    Wedstrijden zijn vaak de ene week thuis, andere week uit en dan vaak met een rijschema, dus je hoeft zeker niet elke week te rijden.
     
    Miera vindt dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Dit ook ja, ik hoor het bij veel dingen: "ja als ze oud genoeg zijn om het zelf te regelen", of " ik heb er geen zin in dat mn weekend/avonden in het teken staat van..."

    Ja sorry waarom ben je dan aan kinderen begonnen denk ik dan. Dit hoort ook bij ouder zijn en opvoeding hoor.
     
    Philou en suus1983 vinden dit leuk.
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Jep, dat dus. Bij mijn dochter zit een meisje op hockey en dat kind is er vaker niet dan wel en dat terwijl ze wel heel graag wil. Maar moeder zegt dat het haar weekend is. Tja, dan had je daar dus even eerder aan moeten denken óf een andere sport moeten kiezen. Nu is kind bijna elke week teleurgesteld dat ze niet mee mag doen met de wedstrijd en team is teleurgesteld dat ze te weinig spelers hebben (kleinste club van Nederland, dus even uit een ander team lenen is ook niet handig).
     
    Philou en tuc vinden dit leuk.
  17. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Heb je al gekeken op de site van de voetbalclub?
    Bij onze voetbalclub staat er bijv dat je kan helpen met oud papier ophalen, bardienst, coachen, opruimen, rijden, wassen etc.
    Als je kind lid word kan je 1 of meerdere dingen aanklikken en daar word je dan voor ingeroosterd.
    Je kan het ook afkopen voor 75 euro per jaar.
    Dan hoef je niks te doen.
     
    Miera vindt dit leuk.
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Ik vind wel dat je er niet zo zwart/wit over kunt oordelen. Voor een alleenstaande moeder moet het maar net kunnen allemaal. Het is ook niet nodig om jezelf een burn-out in te haasten omdat je kind perse op een teamsport moet.
    Jij maakt er tijd voor vrij, dat is prima. Iemand anders die er geen tijd voor vrij wil/kan maken is niet meteen een luie moeder die haar kind iets essentieels ontzegt. Ook zonder teamsport kunnen ze groot worden:thumup:
     
    Roos12, EdN en soovi vinden dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ze worden groot uiteraard en zal niet zeggen dat het een levensbedreigend issue is.
    Ik vind echter wel degelijk dat je ze iets essentieels ontzegt als ze het graag willen.
     
    Philou vindt dit leuk.
  20. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.762
    5.440
    113
    Bij Scapino kun je inderdaad prima alles kopen. En voor nu heb je ook wel genoeg zo denk ik. Let wel even op met de scheenbeschermers. Deze heb je met enkelbescherming en zonder (eventueel afneembaar). Die enkelbescherming zit ook in de voetbalschoen waar je rekening mee moet houden tijdens het kopen. Ik zou altijd beginnen met de scheenbeschermer met enkelbescherming. Dan zie je vanzelf wel of je dochter het fijn vindt. Mocht ze het tegen de winter nog steeds leuk vinden, dan zou ik kijken voor thermokleding. Mijn zoon vindt voetballen in lange broek niet fijn. Hij speelt dus als het koud wordt met een thermolegging onder zijn korte broek. Maar dat is voor later. Ohja, een dun regenjack/sweater kan ook wel handig zijn.
     
    Miera en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina