wel of geen verdoving tijdens de bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nassira, 23 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wie van de dames kiest bewust voor een bevalling zonder verdoving? En wie van de dames die al bevallen zijn zonder verdoving hebben daarvan daadwerkelijk geen spijt van gehad?
     
  2. Coekie

    Coekie Actief lid

    8 dec 2014
    176
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de eerste bevalling zonder pijnbestrijding gedaan, ondanks rugweeen en weeenstorm, en geen moment spijt van gehad hoor. Nu 37weken zwanger en wil het graag weer zonder proberen.
    Lukt me dat, prima, fijn, super. Lukt het me niet, prima, fijn, super dat er wat is tegen de pijn :)
     
  3. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik ben thuis bevallen, zonder verdoving. Had er van te voren niet eens over nagedacht.
    Ik heb geen weeën gehad dus vond het geen probleem! Het persen voelde ik wel maar dan mag he toch geen verdoving meer geloof ik.
    Bij de 2e wil ik weer thuis bevallen en ook geen pijnstilling.
     
  4. Emerald

    Emerald Lid

    5 jun 2015
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn vorige twee bevallingen heb ik er bewust van te voren voor gekozen om geen pijnbestrijding te nemen. Ook tijdens de rugweeën heb ik dit geen moment overwogen en ik heb hier dan ook geen spijt van gehad. Ik vond dat mijn lichaam het zelf goed aan kon en dat het dus niet nodig was om verder iets met pijnstilling te doen. Ook deze bevalling ben ik van plan om zonder pijnbestrijding te doen.
     
  5. Liminous

    Liminous Actief lid

    23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben bij beide kids ook bevallen zonder pijnbestrijding. Fijn? Nee, zeker niet. Maar wilde hoe dan ook geen pijnbestrijding. En heb er zeker geen spijt van.
     
  6. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik was ervan overtuigd dat ik het zonder verdoving zou doen... Maar na 18 uur weeen en pas 4cm ontsluiting kon ik niet meer... Het deed zo'n pijn en schoot niet op. Ik beviel in het ziekenhuis dus besloten toch maar een ruggenprik te nemen... Ik voeldr de persweeen niet dus hij moest toen weer uit.. Maar dat persen was echt een peulenschil ten opzichte van de ontsluitingweeen :).. Geen spijt gehad dat ik het heb gedaan, hij was een sterrenkijker en op het randje nog normaal (ok met vacuumpomp) kunnen bevallen ipv een spoedkeizersnede dus als ik geen ruggenprik had gehad zou het een narcose worden. Deze bevalling ga ik gewoon weer proberen zonder, lukt dat dan top, zo niet ook goed! :)
     
  7. Alva

    Alva Niet meer actief

    Ik ben 3 x bevallen zonder pijnbestrijding. Alleen bij de middelste een prik in mijn been om te kunnen slapen, maar hier werd ik alleen high van en werd de pijn niet minder.
    Heb het niet gemist, maar weet niet wat ik had gedaan als ik bijv hele lange bevallingen zou hebben.
     
  8. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    Eerste was thuis zonder verdoving . Tweede moest ik in het ziekenhuis bevallen ook zonder verdoving. Dat wilde ik ook heel graag en ondanks de heftigheid kon ik in de weeën kruipen als het ware en ging de ontsluiting goed.
    Twijfel je er nog over? Als je aan het bevallen bent kan je altijd nog de keuze maken want zeker als het de eerste keer bevallen is dan is het lastig voor te stellen hoe het gaat en voelt en hoe je erop reageert
     
  9. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Ik heb tijdens mijn 1e bevalling, na 3 uur weeen die ik heel heftig vond, gedacht: als ik nu nog maar op een paar centimeter zit dan ga ik gillen, dit houd ik geen uren vol! Kreeg toen mijn eerste inwendige onderzoek en ik bleek al 8 cm te hebben. Een uurtje later volledige ontsluiting en baby niet zo lang daarna geboren.
    Ik denk dat ik, als ik idd maar 2-3 cm had gehad, serieus pijnstilling had overwogen.

    Bij mijn derde kwam ik in een weeenstorm terecht die ik echt hels vond. Als pijnstilling serieus tot opties had behoord, dan had ik waarschijnlijk 'ja graag!' gegild ;), maar ik wist zelf wel dat het niet kon. Ik was thuis en juist doordat het zo heftig was, wist ik ook (vanuit vorige bevallingen) dat het ook snel zou gaan. Na 45 minuten baby geboren.

    Heb 3 keer zonder gedaan en ook zeker geen spijt van gehad. Maar ben ook snel bevallen, als je al 10 uur pittige weeën aan het wegpuffen bent en nog niet eens op de helft bent... denk dat het dan een ander verhaal kan zijn.
     
  10. vaddie

    vaddie Fanatiek lid

    30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Ik wilde bij de oudste in eerste instantie geen verdoving. Moest bevallen in het ziekenhuis. Heb weinig geduld en toen ik na ongeveer 10 uur weeen (weinig getoucheerd omdat eerst mijn vliezen zijn gebroken) 'pas' 4 cm ontsluiting had was ik het helemaal beu. Hing toch al aan de toeters en bellen dus toen ruggenprik gevraagd. (iets anders was geen optie ivm allergie)
    Binnen 30 minuten had ik een ruggenprik erin zitten. Vond het heerlijk. Geen pijn, maar voelde wel alles. Ik had het geluk dat ik de persweeen wel voelde waardoor de pijnstilling is blijven lopen tot het hoofdje stond.

    Ook voor de komende bevalling hou ik mijn opties open. Ik vond het zetten van de ruggenprik (en hechten achteraf) het meest pijnlijke van de hele bevalling. Omdat ik weet hoe zeer ik dat vond zou ik iets langer denken. Maar ben ik het beu dan ga ik er zeker om vragen.
    Als het nodig is dat ik wordt ingeleid (en die kans is zeer aanwezig) dan wil dat ze de prik zetten voor alles begint en op verzoek de pijnmedicatie aanzetten. (als dit tot de mogelijkheden behoort)
     
  11. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik ging er open in. Dus wilde eigenlijk zonder pijnstilling maar als ik het wel "nodig" zou hebben zou ik daar ook open voor staan. Wat ben ik blij geweest met deze instelling want na 8 uur heftige buik-been-rug weeën en pas 3 cm onsluiting kon ik het echt niet meer opvangen en zat een uur later de ruggenprik er in. Deze heeft daarna 10 uur aangestaan (tot volledige ontsluiting). Daarna is hij uitgezet en omdat dochter niet genoeg daalde weeën opwekkers en uur later starten met persen. Wat een hel. Ruim 2 uur lang 1 rugwee maar moest op rug liggen en uiteindelijk is dl met vacuüm geboren. Enige waar ik spijt van heb is dat ik de verpleegster die de ruggenprik uitzette niet heb neergeslagen zodat ze hem niet uit kon zetten :D ;).
    Denk dat vooral als je echt geen pijnstilling wilt en je (Door welke reden dan ook) het toch krijgt/wilt je spijt/teleurstelling/etc kan voelen achteraf. Mijn tip zou dus zijn om er open in te gaan. Wil je het niet prima, lukt het je. Super, wil je wel pijnstilling, ook super. Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat; dat geweldige wondertje op je buik. Hoe die eruit komt maakt echt niets uit!
     
  12. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik ben zonder pijnbestrijding bevallen. Ik wou ook graag thuis bevallen, dus dan zijn er al een stuk minder mogelijkheden. Uiteindelijk heb ik tijdens de bevalling niet eens aan pijnbestrijding gedacht. De volgende keer zou ik het weer zo doen.
     
  13. lellebel2

    lellebel2 Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de eerste wel gehad en zou dat niet nog es een keer doen..Was zo high als een garnaal en voelde ook niet waar ik naartoe moest persen met als gevolg vreselijke aambeien na de bevalling. Dat was echt een hel! Duurde ook 3 weken eer ze geslonken waren.

    Bij de tweede bewust niet gekozen voor pijn bestrijding puur om het gebeuren van de eerste en die bevalling is zo goed verlopen!!!
    Bij deze doe ik het ook zeker weer zonder. Wil ook thuis bevallen
     
  14. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Ik ben op vrijdag ingeleid en uiteindelijk op zondagochtend was er voldoende ontsluiting om de vliezen te breken en het infuus met weeenopwekkers aan te sluiten. Het lukte de verpleegkundigen echter niet om goed te prikken, dus de anesthesist moest komen. En toen heb ik meteen de ruggenprik laten zetten. Dit op advies van de klinisch verloskundige. Zij zei: "juist tijdens de ontsluitingsfase moet je eigenlijk zo relaxt mogelijk zijn" en wat een goed advies! Ik heb uiterst relaxt de ontsluiting ondergaan tot de persweeën kwamen. Toen mocht ik zelf aan de bak en een half uurtje later was mijn zoontje er. Omdat ik zo rustig was geweest had hij ook geen 'last' gehad tijdens de ontsluiting. Echt perfect voor mij én voor hem. Zou het bij een volgende zo weer zo doen.
     
  15. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Ik ook geen pijnstilling. Maar ik heb ook hele snelle bevalling en gehad. 7.5 en 4 uur
    Zeker geen spijt van gehad! Een ruggenprik brengt toch risico's met zich mee.
     
  16. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier geen verdoving. Wilde ik ook het allerliefste niet in verband met eventuele risico's, dus ik ben blij dat het best ok verlopen is zodat dat mogelijk was.
     
  17. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.629
    589
    113
    Ook hier geen verdoving. Ging er van tevoren open in, zo van, ik zie wel wat ik nodig vindt op het moment zelf. Vanaf het begin was het vrij heftig, dat ik wel even heb gedacht 'Hoe hou ik dit nog 10 uur vol?', maar zat toen de vlos kwam al op 7 cm, dus toen voelde het ineens als een 'eitje'. Toen naar het ziekenhuis gegaan, en pijnstilling is nooit ter sprake gekomen. Ik ben achteraf heel blij dat het zo gegaan is, maar had het anders verlopen, dan had ik ook geen spijt gehad als ik wel voor pijnstilling had gekozen verwacht ik.

    (werd trouwens nog bijna een keizersnede (vertelden ze achteraf) door de kruinligging van zoonlief, en had me nooit gerealiseerd dat het dan een algehele verdoving was geworden zoals hier boven beschreven. Ben blij dat ik daar toen niet over na heb gedacht en dat het niet nodig is geweest!)
     
  18. nirak1978

    nirak1978 Niet meer actief

    De eerste twee geen verdoving gehad en geen moment spijt.
    Bij de derde werd ik met spoed ingeleid en hadden ze het infuus met weeenopwekkers zo hoog gezet, voor mijn gevoel dan, dat ik een morfine pompje heb gevraagd. Ook daar geen spijt van.
     
  19. Punky16

    Punky16 Actief lid

    5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Twee keer thuis bevallen zonder pijnstilling. Ik was vooral bij de eerste helemaal high van de endorfines. Dus heb het ook niet gemist hoewel het best pittig was met alleen maar beenweeën.

    Tweede had ik buikweeën en dat vond ik echt prima te doen. Tot de laatste 3 weeën. Toe wist ik echt ff niet waar ik het moest zoeken. Maar daarna persen en 10 minuten later was hij er al.

    Dus nee, totaal geen spijt van het niet hebben gehad van pijnstilling.
     
  20. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Wel pijnbestrijding gehad, ook al was het plan om het niet te doen.

    Enige adviezen die ik je kan geven zijn: ga er open in, de ene bevalling is de andere niet en het kan zomaar zijn dat je toch graag pijnbestrijding wil. En ten tweede: oriënteer je wel op verschillende soorten pijnbestrijding. Mocht het dan toch ter sprake komen hoef je niet alle voors en tegens af te wegen maar heb je al een voorkeur in je hoofd
     

Deel Deze Pagina