Wel of niet uitnodigen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Motherofdragons, 18 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Motherofdragons

    Motherofdragons Actief lid

    22 jun 2020
    260
    221
    43
    Vrouw
    Hallo forummers,

    Ik heb momenteel een dilemma en hoop dat jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen of in ieder geval hoop ik wat meningen te lezen om mijn beslissing op te baseren.

    Mijn oudste wordt binnenkort 8 en geeft een kinderfeestje. We zijn nu bezig met wie ze mag uitnodigen en hebben een groepje waar we het al snel over eens waren uitgekozen. Echter is er één meisje, waar ik mijn hoofd over breek. Het meisje zit al jaren bij mijn kind in de klas en komt uit een probleemgezin. Er is erg veel aan de hand en iedereen weet dat ook wel zo'n beetje op school. Lees: ouders uit elkaar door partnergeweld, verslaving in het spel bij moeder, moeder woont nu in een daklozenopvang, vader heeft de voogdij maar staat onder toezicht. Best een dingetje dus. Het is alleen echt een lief kind. Apart, dat wel, maar dat is ook niet gek natuurlijk gezien haar situatie. Voorheen heb ik haar wel eens bij ons laten spelen (mijn dochter mag daar van mij uiteraard niet spelen, namelijk, dus ik dacht het zo op te lossen). Alleen merkte ik tijdens die 2x dat ik dat toestond dat ze gewoon met dingen bezig is die ik niet bij de leeftijd van de meiden vind passen. Ze mag al heel veel wat mijn dochter niet mag. Ik heb het daarom bij die 2x gelaten. Alleen, mijn dochter vind haar zo aardig, speelt graag met haar op school en wil haar erg graag uitnodigen voor haar feestje. Ik merk bij mezelf wat angst en weerstand omdat ik bang ben dat als ik het contact tussen de 2 toesta, ze naarmate ze ouder worden goede vriendinnen zullen worden en er een bepaalde leeftijd komt dat ik niet alles meer in de hand heb en het meisje toch niet het beste voorbeeld voor mijn dochter is en zich in een milieu bevindt waar ik mijn dochter niet aan wil blootstellen.

    Wat vinden jullie. Is het onschuldig om het meisje (wat sneu genoeg dus ook nooit uitgenodigd wordt ergens en zich verheugd op mijn dochters feestje omdat ze hoopt te mogen komen) gewoon uit te nodigen, of zouden jullie het gewoon niet doen?
    Ik wil mijn dochter in principe zelf laten bepalen wie ze graag uitnodigt maar deze vind ik zo lastig. :$ Dank voor het meedenken!
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou haar zelf laten bepalen.
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    In deze situatie: Uitnodigen... en dan later verder kijken.. Zelfs al worden het komende jaren wel goede vriendinnen dan zegt dat niets over hoe het in de pubertijd gaat en als ze naar de middelbare gaan. Veel kinderen raken daar basisschool vrienden kwijt en maken daar nieuwe. Dus ik zou denk ik nog niet zó ver vooruit kijken en voor nu het meisje zeker uitnodigen.
     
    Wellesnietes en Motherofdragons vinden dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Je kunt het contact toch niet verbieden. Als je dochter haar uit wil nodigen, dan zou ik het zeker doen. Nu kun je het nog begeleiden en je dochter leren hoe er mee om te gaan (en misschien dat meisje ook af en toe nog wat te sturen), als ze over vijf jaar opeens wel weer met dag meisje omgaat (omdat jij er dan niet bij bent), dan heb je die controle niet meer. Ik zie dus juíst de meerwaarde van het nu toelaten en begeleiden.
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Uitnodigen.

    Hier wel speelverbod met 1 kind (ondertussen alle kinderen uit dr straat er een speelverbod mee kwamen we achter), ook probleem gezin maar kind zelf is een gevaar voor andere kinderen (oa kinderen in vijvers gooien, taalgebruik waar je u tegen zegt en speelgoed en fietsen vernielen) wij hebben begeleiden geprobeerd maar heb voor veiligheid moeten kiezen ipv rol van hulpverlener. Maar in jouw geval is t meisje wel lief :)
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.
  6. Motherofdragons

    Motherofdragons Actief lid

    22 jun 2020
    260
    221
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie feedback!

    Dit bevestigt ook meteen mijn eerste gevoel; wel uitnodigen.

    Altijd fijn om even wat objectieve meningen te horen :thumup:
     
  7. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Fijn dat je het meisje gaat uitnodigen, zal ze vast leuk vinden en jouw dochter ook.
    Ik hoop altijd dat ik mijn kinderen zo heb voorgelicht dat ze geen “rare en ongewenste” dingen gaan doen.
    Nu kan je het er nog goed over hebben en weet je wie het is. Straks op de middelbare zitten er misschien ook wel zulke kinderen in haar klas, maar dan weet je het niet, omdat je de kinderen en hun gezinnen niet meer kent.
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.
  8. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ja wel uitnodigen, begrijp wel dat je dit lastig vindt.. Je wil haar toch beschermen. Maar uiteindelijk denk ik dat haar nieuwsgierigheid groeit daardoor en zich misschien later juist gaat afzetten. Terwijl het nu gewoon best kan verwateren als ze wat ouder wordt.. Hoort ook bij haar ontwikkeling, ontdekken wat wel/niet bij haar past.
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Inderdaad, wel uitnodigen als het verder een aardig meisje is.
    Daarna zie je wel, als ze vaker komt spelen, zul je haar soms wat bij moeten sturen en met je dochter in gesprek gaan over wat wel en niet kan/mag. Dat zijn ook leerzame ervaringen.
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Gewoon uitnodigen en met elkaar (bij jou) laten spelen. Denk dat iedere ouder in meerdere of mindere mate met kinderen te maken krijgen die meer mogen dan je eigen kind. Dat is prima uit te leggen aan je kind, iedere ouder voed anders op, dat een ander iets mag betekend niet meteen dat jij het dan ook maar mag. Daarbij kan het kindje dan ook zien hoe het anders kan (dan bij haar vader) en misschien leert ze er wel dingen van.

    Als ze dingen zegt/doet bij je in huis waarvan jij niet gediend bent dan dit gewoon aangeven.

    Heb ik ooit ook gedaan bij een klasgenoot van mijn dochter (toen waren ze rond de 8) die bij ons op het kinderfeestje was. Die bleef over sex praten (ze heeft oudere broers waarvan ze veel oppikt), na 2 waarschuwingen heb ik haar apart genomen en gezegd dat het de laatste waarschuwing was en dat ik anders haar (stief) vader zou opbellen om haar op te komen halen.
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Als het een lief meishe is wat op school toch al veel met je dochter speelt zou ik haar wel uitnodigen.

    Wat andere ook zeggen nu kun je nog mee begeleiden. Je dochrer kun je rustig wat dingen uitleggen als ze bijvoorbeeld meer mag.

    Ik denk dat je een meisje heel blij gaat maken! Nee 2 want wat je schrijft denk ik dat je dochter het ook graag zou willen.
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.
  12. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.076
    3.517
    113
    Ik zou haar uitnodigen. Over een paar jaar heb je echt heel weinig invloed meer op welke vriendinnen ze kiest en met welke meiden ze omgaat op school en contact mee heeft.
    Dan kun je dat beter nu wat "begeleiden". Je dochter kan er ook van leren. Als er nu dingen voorvallen die je niet leuk vindt als moeder maar die waarschijnlijk nog redelijk onschuldig zijn, kun je het daar met je dochter over hebben en kan ze leren zelf te kiezen of ze meegaat in bepaalde dingen.
    En zou het voor dit meisje gezien haar situatie niet juist heel fijn zijn om uitgenodigd te worden op een feestje?
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.
  13. Motherofdragons

    Motherofdragons Actief lid

    22 jun 2020
    260
    221
    43
    Vrouw
    Ze is inmiddels uitgenodigd :thumup:
    Inderdaad, dochter blij en vriendinnetje blij! :)
     
    Fuddey, Feye, Fristi2012 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Leuk voor je dochter en ontzettend waardevol voor dat meisje dat ze bij jullie wel welkom is.
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Super :)
     
    Motherofdragons vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina