Wel of niet vertellen aan andere ouders?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maliro, 15 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maliro

    maliro Niet meer actief

    Hallo

    N.a.v. het topic over bijna-kleuter met handicap heb ik een vraag.

    Mijn dochter Is gisteren begonnen op de basisschool. Hartstikke spannend natuurlijk.

    Mijn dochter heeft een (vrij onbekende) hartritmestoornis. Op dit moment valt ze nog niet in een risico-leeftijd, vanaf een jaar of zes wel.
    Toch zijn er dingen waar we op moeten letten. Bepaalde medicijnen die ze niet mag hebben, ze zweet sneller dan andere kindjes en moet dan wat extra drinken omdat haar mineralen goed op peil moeten blijven en ze iets meer nodig heeft dan gemiddeld.
    Haar juf heeft een zgn hartpas en weet waar ze op moet letten. Als mijn dochter bij een vriendinnetje speelt leg ik het ook wel kort even uit en mensen in onze eigen kring zijn uiteraard op de hoogte. Op dit moment is het eigenlijk nog geen issue en mag ze ook overal aan mee doen. Dit zal in de toekomst en met sportkeuze veranderen.
    Op dit moment is het risico op een ernstige ritmestoornis of erger ongeveer zo groot als dat een ander kindje uit een klimrek valt en iets breekt. Het kan dus maar de kans dat het goed gaat Is vele malen groter.
    Ik twijfel dus of ik dit wel of niet moet delen met andere ouders. Ik wil ten eerste geen onnodige paniek veroorzaken en dingen aan het hart klinkt gelijk erg heftig. Ten tweede wil ik dat mijn dochter zo gewoon mogelijk opgroeit.
    Veel kinderen uit haar klas kennen We al vanuit de buurt en psz waardoor een aantal ouders het ook wel weten.

    Zouden jullie het als ouders op prijs stellen om dit wel te weten? Of zou je het juist eng vinden? Zeker omdat het nu nog niet geheel relevant Is maar er wel extra op dr vocht enzo gelet moet worden. Of zou het zeggen tijdens een speelafspraakje genoeg zijn? Het gaat hier om iets wat verder niet zichtbaar Is al Is de afwijking al duidelijk te zien in haar hartfilmpjes. Kortom; Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Ik denk dat het goed is zoals je het nu doet.
    De juf (school) moet op de hoogte zijn en de ouders van kindjes waar ze mee speelt. Op een gegeven moment zullen er dus meerdere ouders op de hoogte zijn en misschien ook steeds meer.
    Misschien kun je met de juf nog afspreken dat wanneer er ouders meegaan met schooluitjes dat ze die ook op de hoogte stellen mochten zij jouw dochter in een groepje hebben.
     
  3. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Ik zou er niks van zeggen tegen andere ouders. Waarom zouden hun het eigenlijk moeten weten?
    als je dochter bij andere kindjes gaat spelen dan idd wel uitleggen wat er aan de hand is en waar ze op moeten letten.
    vaak zal ze toch bij een vast clubje spelen.

    ik heb zelf een hartafwijking/ritmestoornis en mijn ouders vertelden het ook alleen bij de moeders van de kindjes waar ik bij speelde.
     
  4. maliro

    maliro Niet meer actief

    Vertellen idd vanwege die speeldates en omdat ze af en toe school zal missen ivm zkhbezoek en omdat ze soms met holter om naar school zal moeten. Maar dat Is niet vaak, twee keer per jaar ofzo.
     
  5. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    aja die holters jippie. not

    met die holter ga je wel veel vragen krijgen van kindjes. vond dat zwaar irritant. wellicht een idee om met de juf samen in de klas dan voor de kindjes uit te leggen hoe en wat omtrent de holter?

    welke ritmestoornis heeft ze eigenlijk?
     
  6. maliro

    maliro Niet meer actief

    Ze heeft een verlengde qt-tijd. En hoewel ze nu officieel geen risico zou lopen (volgens umcg want zelfs in nl zijn in verschillende zkh verschillende meningen.) Is ze al vaak flauw gevallen. Ook heeft ze af en toe een epileptische aanval. Het Is gerelateerd maar artsen weten zelf niet hoe.
     
  7. nikton

    nikton Bekend lid

    10 jan 2008
    703
    0
    16
    Als een kindje bij me komt spelen zou ik dit zeker willen weten, zelfs al loopt ze nu nog geen risico. Eens moet de eerste keer zijn en dan wil ik graag weten wat te doen.
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou het alleen vertellen op het moment dat het relevant is. Dus inderdaad bij een speelafspraak. Als ze de holter om moet, zou ik dat even kort aan de leerlingen uitleggenen dan eventueel even een briefje mee voor de ouders, omdat zoiets anders thuis door sommige kinderen wat raar wordt naverteld. Dus dan gewoon een briefje: Vandaag had ... een holter om. Dat is ...

    Vaak is het zo: hoe minder drukte je er zelf om maakt, hoe minder druk een ander zich erom maakt.
     
  9. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ja ik zou het wel vermelden aan de ouders met wie je kindje speelt. Het zijn toch wel grote zaken.

    Aan de andere kant denk ik dat het spelen (althans hier) nooit langer dan een uur of anderhalf duurt dat die tijd wel te overzien is en als er iets is, een ouder je wel zal bellen.

    Wat jij het fijnst vindt.

    Mijn oudste heeft gehoorapparaatjes, een vsd, een schisis, en afwijkingen aan zijn handen/polsen/armen die je van de buitenkant niet ziet. Hij heeft een spraak taal achterstand en is hoogbegaafd. Ik vertel dit allemaal niet ;)

    Ze zien de gehoorapparaatjes, ze zien de schisis (soms komt eten door zijn neus eriut of zit klem), ze horen zijn spraakachterstand en zien dat hij slim is...... Zij het niet dta dit niet levensbedreigende zaken zijn. De vsd zien ze niet, de afwijkingen aan polsen/handen/armen zijn ook alleeen maar op fotos of door littekens te zien.

    Daarbij is mijn ervaring dat kinderen in de klas eigenlijk allemaal wel wat 'mankeren' en allemaal er wel eens niet zijn door behandelingen of iets dergelijks.

    Als onze oudste weer geopereerd wordt of op controle gaat, vertel ik dit alleen de juf. Nou is het zo dat we in een mega klein dorpje wonen waa rik ben opgegroeid en mijn kinderen nu bij de kinderen van mijn klasgenoten zitten. Ons kent ons. En iedereen zit bij elkaar op fb. Hier weet iedereen alles van elkaar, via via ;)
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.796
    8.663
    113
    Ik zou het vertellen aan de juf en aan de ouders waar je kindje veel speelt. Als je kindje gaat spelen op hete dagen nog extra benadrukken. Zou het vervelend vinden als je kindje veel bij ons zou spelen en je het niet zou vertellen.

    Wanneer je op schoolreis gaat over hebben met de juf
     
  11. maliro

    maliro Niet meer actief

    Bedankt voor de adviezen ! Zo heb ik het idd altijd aangepakt. Bij speeldates vertel ik het wel als ik het nodig vindt. School is op de hoogte dus prima voor nu. Als er dingen veranderen kan ik het altijd nog anders aanpakken.
     

Deel Deze Pagina