Wel of niet wachten? (Studie)

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door 2littlemonkeys, 15 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Eerder al eens in een topic aangegeven dat we twijfelen over een derde, maar dat vooral ik met het moment “zit”.

    De situatie is als volgt :) Ik ben nog bezig met een deeltijd hbo studie. Dit duurt nu nog 1,5 jaar. Laatste half jaar is afstudeerscriptie en een enkele college. Mijn partner zou graag een derde willen en heeft dit nu al een paar keer uitgesproken. Hij vindt het totaal geen prettig idee om zoiets te “plannen”. Ergens snap ik hem wel.... maar toch blijf ik twijfelen.

    Mijn vriend helpt trouwens prima mee in het huishouden en met de kinderen. Als ik extra tijd/ruimte nodig heb gaat hij bijvoorbeeld ook rustig even met de kids weg zodat ik met de studie bezig kan. Tot nu toe is gaat de studie mij ook prima af (geen vertraging, alles met relatief hoge cijfers afgerond).

    Mocht ik vrij snel zwanger raken dan zou een baby er ergens juli 2021 zijn. In september 2021 start het laatste semester voor mij. Ik wil graag een derde, maar twijfel zo erg momenteel :oops: Ergens denk ik van we gaan ervoor, het komt vast wel goed. Maar ergens denk ik ook wat als het niet goed komt....

    Hoe denken jullie hierover? Wat zou jij doen als je in deze situatie zou zitten?
    Ik ben trouwens net 32, dat speelt ook wel mee. 35 is voor mij echt de grens wat zwangerschap betreft.
     
  2. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Ik zou zoals jij dit beschrijft gewoon er voor gaan. Je hebt kans dat je snel in verwachting bent, en je dus daarna weer kan starten.. Of de pech dat je er dan straks iets langer over doet? Maar zal dat een ramp zijn? :) het zou mij niet tegenhouden in iedergeval!
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  3. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Als het langer duurt dan is dat inderdaad maar zo. Als het sneller komt is het voor mij wel even een stressmomentje denk ik haha. Maar wel heel welkom.
    Vooral voor mijn vriend vind ik het niet ergens niet eerlijk om maar te wachten omdat ik dat wil. Uiteindelijk moeten we er samen achter staan natuurlijk, maar het idee om alles te plannen staat hem tegen. Hij is van het ‘het komt omdat het komt en niet omdat het dan pas mag’.
     
    1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  4. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    Ik zou er gewoon voor gaan. Ik ben mijn studie begonnen toen mijn oudste 2/3 maanden was een voltijd studie met stage en nog werken. Was even pittig maar met goede opvang en een partner die helpt kom je een heel eind.
    Daarna kreeg ik via mijn stage een baan aangeboden en bleek toen al zwanger van nummer 2. En nu doe ik een functieverhogende opleiding en is nummer 3 onderweg.

    Wat voor studie doe je?
     
    Lara123, Frieke en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  5. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Zo wat pittig! En knap!
    Toen ik zwanger was van de oudste zat ik in mijn laatste jaar van een mbo opleiding. Stage + voltijd naar school en eindexamens toen hij een paar maandjes oud was. Dit was op zich pittig, maar verder prima te doen. Mbo is toch net even anders dan een hbo-opleiding. Ik doe nu deeltijd hbo HRM. Daarnaast een baan voor 30 uur pw (contract voor onbepaalde tijd).
     
  6. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Ik zou een studie het nooit in de weg laten zitten. Er is altijd wel wat te regelen met een studie en als je thuis situatie stabiel is zou ik er voor gaan. Je weet gewoon nooit hoe het loopt daar ben ik het levende bewijs van.
     
  7. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Jeetje wat heftig :(
    Hopelijk kunnen jullie snel verder....
     
  8. Vintage35

    Vintage35 Bekend lid

    7 mei 2015
    907
    885
    93
    Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje eigelijk. Ik heb twee kindjes uit 2012 en 2014. Ik volg momenteel een hbo studie naast mijn werk. deze duurt 2.5 jaar en ben goed twee jaar onderweg nu, schiet mooi op en loopt goed. Kids zijn nu bijna 6 en 7 jaar maar het kriebelt weer.
    we hebben het er al meerdere keren over gehad maar twijfelen beide ontzettend.
     
  9. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Je hebt dus nog een half jaar te gaan? Waarom twijfelen jullie?
     
  10. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Hier was het dezelfde twijfel vorig jaar zomervakantie. Inmiddels is de kleine meid 11 weken oud. Het is dat Corona roet in het eten heeft gegooid waardoor ik mijn laatste vakken in blok 3 en 4 niet meer heb kunnen afronden. Afstuderen begint voor mij ook in september en dus nog wat vakken extra in te halen in het tweede semester komend jaar. Ik heb er zeker geen spijt van hoor! :) Ik wilde gewoon niet nog 2 jaar wachten tot mijn studie klaar zou zijn ivm het leeftijdsverschil (nu tussen oudste en jongste 5 jaar) dus vandaar.
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  11. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Lastig hè, colleges die dan anders lopen etc dankzij Corona.... bij mij ging alles van de ene op andere dag digitaal en dat zal ook tot en met december zo blijven. Daarna bekijken ze wat er mogelijk is. Maar dan heb ik alweer een semester erop zitten en nog maar een jaar te gaan. Tussen de oudste en een eventuele baby komt minimaal 7 jaar te zitten en hoe langer we wachten, hoe groter het verschil.
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  12. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    mja dat was bij mij ook, maar had opeens ook (hoogzwanger) mijn meiden de hele dag thuis en een man die het drukker dan ooit had met werk. Bevallen middels keizersnede dus dat herstel verliep ook moeizaam. Toen ik eindelijk weer energie had overleed mijn oma, dus toen stond mijn hoofd er weer niet naar. Maar goed, het zijn vier vakken, niks dat onoverkomelijk is :)
     
  13. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Dat is inderdaad te overzien. Ik heb klasgenoten die bewust bepaalde vakken even hebben laten liggen en later alsnog meepakken. Het werd ze allemaal even teveel. Ondanks dat je nog maar even te gaan hebt twijfelen jullie dus toch. Waar ligt bij jullie de twijfel?
     
  14. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Ik zou dus wel wachten en eerst de studie afronden. Tijdens mijn voltijd studie, afstudeerfase, raakte ik zwanger. In 1 keer raak en dat hadden we niet verwacht. Daarnaast werkte ik ook al bij de organisatie waar ik mijn scriptie deed. Zwangerschap verliep niet soepel groeiachterstand o.a. ondertussen stress van afstuderen wat niet zo snel lukte als ik wilde. Onwijs moe was ik namelijk door decde zwangerschap waardoor concentreren erg moeilijk was. Dat heb je voor je scriptie wel nodig. Uiteindlijk december 2018 afgestudeerd vlak voor kerst. Nog steeds mijn scriptie begeleider enorm dankbaar voor al zijn ondersteuning!
    Twee weken later verplicht moeten stoppen met werken en na de bevalling, maart 2019, een postnatale depressie opgelopen. Achteraf gezien was er ook al sprake van een prenatale depressie vanaf week 30 ongeveer.

    Ik heb mijn lesje wel geleerd. ;)
     
  15. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Heftig! Bedankt voor je verhaal! Het risico op pnd of ervoor al is er altijd natuurlijk. Net als een zwangerschap die minder makkelijk verloopt etc. Ik weet niet of dat nou precies is waardoor ik twijfel. Denk ook wel een stukje angst ofzo. Toen ik de eerste 2 kreeg was ik wat jonger, andere situatie etc. Nu is alles voor mijn gevoel anders én doe ik er nog een studie naast. En dat terwijl we er nu juist meer “klaar” voor zijn in vergelijking met 9 jaar geleden.
     
    Eikeboompje vindt dit leuk.
  16. tulp123

    tulp123 Bekend lid

    7 feb 2013
    578
    281
    63
    persoonlijk zou ik denk ik toch het dan misschien nog even uitstellen met een half jaar ongeveer. maar dat is persoonlijk natuurlijk. en dan de natuur zijn gang laten gaan. wanneer je dan moet bevallen heb je je studie inmiddels afgerond en kun je dat laten rusten. je weet natuurlijk zoals meer beschreven is ook niet hoe je zwangerschap zal verlopen. ik had ook een perfecte zwangerschap en onze zoon was een ideaal kind wat precies alle lijntjes volgende en elke keer weer top gekeurd werd. maar toch zijn wij hem verloren met 40+2 en na alle onderzoeken bleek hij gewoon keiharde pech te hebben gehad er is geen oorzaak gevonden. daarmee wil ik zeggen dat je dus nooit weet hoe het in de toekomst zal gaan, en dan zou het toch zonde zijn als je studie dan ook in duigen zou vallen.
     
  17. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland

    Jeetje wat heftig zeg :( Heel veel sterkte voor jullie. Dat lijkt mij echt 1 van de moeilijkste gebeurtenissen om te verwerken in je leven.
    We wachten sowieso nog even. Het einde van deze maand heb ik mijn hopelijk laatste controle uitstrijkje bij de gynaecoloog. Daarna nog een paar maanden wachten en dan op z’n vroegst in november/december met de pil stoppen. Mocht het snel raak zijn, dan zit ik in de laatste paar maanden van mijn studie.
     
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    #18 GroeneBomen, 17 jul 2020
    Laatst bewerkt: 17 jul 2020
    Ik zou eerst je vakken afronden,aangezien dat voor flinke uitloop kan zorgen als je die moet missen. Met de scriptie kan gewoon flexibel ermee bezig zijn.

    Ik heb ook wel tijdens de studie gehad dat ik door verandering van het vak t deels opnieuw moest doen en bij mijn schoonzus moest practicum opnieuw doen omdat er teveel tijd tussen zat en ie verlopen was qua geldigheid.

    De scriptie kun je volledig in eigen tijd doen, maar vakken volgen en werkcolleges etc zit je gebonden aan de schooltijden (en met misselijkheid of andere kwalen is dat niet fijn. Ik heb verplichte practica gehad waarbij je max 1 keer mocht missen met super goee reden en kreeg je vervangende opdracht maar meer mocht je niet missen dan moest je het vak een half jaar later weer doen. )

    En dat vind ik ondanks dat ik zelf de tweede keer zeer moeizaam zwanger raakte en misschien juist omdat ik veel pech heb gehad en blijvende klachten heb overgehouden na nr 1.
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  19. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Dat missen van colleges en daardoor over moeten doen etc, gaat bij mij niet op. De school waar ik de deeltijd studie doe is ook nog eens aan het experimenteren met flexibel deeltijd onderwijs. Ze bekijken echt wat het handigst is voor deeltijd studenten en denken vrijwel altijd mee als je ergens tegenaan loopt. In principe heb ik ook geen aanwezigheidsplicht. Een baby zou er ook niet eerder komen dan ergens eind volgend jaar denk ik (als er nog een baby komt). Dan zit ik in de afrondende fase :)
     
  20. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    We hebben er thuis weet ik veel hoe vaak over gehad de afgelopen dagen. De aap kwam ook uit de mouw dat mijn vriend eigenlijk al veel langer de wens voor een derde heeft, maar mij er niet mee wou belasten.

    Ik wacht eerst nog de uitslag van het laatste controle uitstrijkje af en stop dan over een maand of 2 a 3 met de pil. We gaan er dan gewoon voor en zien wel hoe lang het duurt etc.

    Bedankt voor jullie reacties :D
     
    Mississippi en Rosy90 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina