Welk spiraaltje raad jij aan?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door MDK, 14 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Welk spiraaltje?

  1. Mirena

    9 stem(men)
    56,3%
  2. Kyleena

    2 stem(men)
    12,5%
  3. Koper

    5 stem(men)
    31,3%
  1. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Onze kinderwens is vervuld en nu zijn we aan t nadenken over anticonceptie... Pil vind ik onhandig (omdat je er elke dag aan moet denken), steriliseren zien we niet zo zitten, jarenlang condooms gebruiken ook niet, prikpil / pleisters oid lijkt me ook niet heel fijn... Ik neig nu dus naar een spiraaltje, maar ja nu nog bedenken welke! Welke raden jullie aan en waarom?
     
  2. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.465
    1.509
    113
    Vrouw
    Denk dat iedereen wel plus en minpunten heeft met zijn spiraal maar ik ben er nog steeds blij mee, al gaat hij er binnenkort uit haha.
    Eerste half jaar wel gedoe mee gehad (onregelmatig ongesteld enz,) maar nu bijna 2 jaar lang niet ongesteld geweest en afgelopen maanden weer beetje bloedverlies.
    Als ik weer aan de anticonceptie moet gaat er zeker weer eentje terug in. Heerlijk, niet hoeven denken aan de pil elke avond en ik kon niet goed tegen de pil dus heb ook niet zo veel keuze ahaha.
     
    MDK vindt dit leuk.
  3. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.252
    5.204
    113
    Ik heb nu een mirena, maar die heb ik tegen zware menstruaties. Als je menstruaties meevallen, zou ik een koperspiraal aanraden (die heb ik ook gehad voor mijn kinderen). Ik heb toch nog wel bijwerkingen van de hormonen van de mirena namelijk, hoewel mijn menstruaties wel lichter en minder pijnlijk zijn nu, dus ik kijk het nog even aan.
    Enige bijwerking van de koperspiraal was bij mij wat meer afscheiding, maar verder niets eigenlijk.
     
    MDK vindt dit leuk.
  4. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Een jaar een kyleena gehad, echter veel bijwerkingen.
    Ook al zeggen ze dat dit vaak wel mee valt, hoeft dat dus niet!
    Nu een koperspiraal en gaat veel beter!
    Nog wel benieuwd hoe die verder gaar bevallen.
     
    MDK vindt dit leuk.
  5. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    Tja, het is maar net hoe je lijf er op reageert?
    Ik heb zelf slechte ervaringen met mirena (veel bijwerkingen), maar ook met een koperspiraal (verzakking en ongeplande zwangerschap en daarna miskraam).

    Ik heb nu een ander type koperspiraal die betrouwbaarder zou moeten zijn (tot nu wel ;), heb hem nu 4 jaar). Menstruatie is redelijk hevig en ook vaak met buik- rugpijn (bij mirena was dit wel beter), maar ik weet niet of het zonder spiraal nu echt veel beter zou zijn... Ik heb nooit lichte pijnloze menstruaties gehad.

    Vriendin van mij heeft al jaren mirena-spiralen. Zij wordt daarbij nooit meer ongesteld en heeft nergens last van. Tja. Zo had ik het ook wel gewild :D, maar dat zat er dus niet in voor mijn lijf... Andere vriendin heeft al jaren koperspiralen en zij is een stuk minder hevig en lang ongesteld dan ik, dus dat kan ook.
     
    MDK vindt dit leuk.
  6. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Welke koperspiraal had je, en heb je nu als ik vragen mag?
    De kans op verzakking / ongeplande zwangerschap / miskraam houd mij namelijk tegen.... dus ben nu aan het oriënteren. En hoe bevalt de koperspiraal sowieso? Ik wil geen hormonen meer ivm pcos, maar goh, ik vind die spiraal toch ook écht wel spannend..
     
  7. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ik heb zelf de mirena, eerste 3 maanden veel bloedverlies. Maar daarna af en toe een bloeding, 1x in de 2 mnd ofzo..

    Zelf had ik graag de koper gehad, maar die werd afgeraden omdat ik heel makkelijk zwanger wordt/werd. Dus die was volgens vk niet betrouwbaar genoeg. Maar of dat zo is...?
     
  8. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.252
    5.204
    113
    Nee, dat is niet zo, tenminste niet volgens de NHG-standaard en thuisarts.nl. Ik geloof niet dat je verloskundige voldoende op de hoogte is ervan.
    Zelf heb ik voor mijn kinderen ruim 4 jaar een koperspiraal gehad en die werkte prima. Ik was bij beide kinderen de eerste poging zwanger, dus dat valt ook wel onder makkelijk zwanger worden, lijkt me? ;)
     
  9. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ja vond het al gek.
     
  10. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ohja nu weet ik het weer. Ze hadden op dat moment 2 zwangeren in de praktijk door de koper spiraal heen.. Nouja ik heb tevreden, wil ook geen risico nemen op een zwangerschap
     
  11. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Ik heb ook veel varianten AC gehad. De pil en de nuvaring. Wat een rot ding was dat. Uiteindelijk werden wij "onverklaarbaar onvruchtbaar " verklaard dus deden we lekker niks meer qua AC. Nou ja, zie mijn banner... Haha.
    Ik heb ook nog een spiraal gehad. Ik denk hormonaal want het was een plastic ding. Wat een ellende!!! Ik voelde van alles prikken werd er gek van. En gedoe met menstruatie die niet meer te plannen was. Na een paar weken er uit laten halen en ik heb echt de huisarts omhelst, ik was zo blij dat ik ervan verlost was... Nu toch maar weer nadenken over AC na de geboorte. Ben uitgerekend op de verjaardag van manlief. Naast een baby krijgt ie ook een ingreep kado! Ik ben klaar met gepruts en hormonen in mijn lijf.
     
  12. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    Ik had eerst een multiload, een spiraal die nu volgens NHG standaard niet meer geplaatst zou moeten/mogen worden vanwege wat grotere kans op verzakking. De eerste keus van NHG is nu de T-safe die 50% minder verzakkingen en ongeplande zwangerschappen zou hebben als die multiload. Dat is dus de spiraal die ik nu heb. Geplaatst overigens door de gyn die deze spiraal een betrouwbare keuze vond. De kans op ongeplande zwangerschap is bij spiraal vergelijkbaar als bij een vrouwelijke sterilisatie (want daar was ik eigenlijk voor bij de gyn, maar gezien gebrek aan meerwaarde qua betrouwbaarheid tegenover de kosten en de toch best 'pittige' ingreep heb ik daar dus vanaf gezien). Bij pil e.d. ligt die kans hoger, dat is goed om je te realiseren...

    Hoe bevalt de koperspiraal? Op zich prima. Ik voel er niets van (en niet te hoeven denken aan anticonceptie vind ik erg prettig, wat dat betreft heeft een spiraal absoluut mijn voorkeur). Menstruatie zou ik graag wat minder hevig willen (dat mis ik dan wel van de mirena), maar ja, een nieuwe zwangerschap is vele malen erger, dus het is wel te doen.:rolleyes:
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina