Welk voorleesboek 11/12 mnd?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mupje, 18 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Wat is nou een leuk en geschikt voorleesboek voor een baby van 11/12 maanden?
    Het kdv gaf aan dat meer voorlezen goed zou zijn voor de spraakontwikkeling maar heb het idee dat dochter onze Nijntje en Bobbi boekjes niet zo leuk vind :(
     
  2. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Een leuk aanwijsboek
    Geluiden boek
    Korte woordjes boek, met 1 voorwerp per blaadje
     
  3. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Ja precies dacht straks zoiets bij de Bruna te gaan zoeken.

    En om savonds voor te lezen? Hebben nu voorlezen (nog) niet in de bedtijd routine zitten maar denk dat het wel leuk is die er bij te gaan doen?
     
  4. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Je hebt van dikkie dik ook korte verhaaltjes die zijn wel heel leuk:)
    Of van die boekjes met flapjes, dat ze het flapje omhoog/omlaag moeten doen. Dat houd dan de concentratie wel goed meestal:p
    Of voel boekjes trouwens?
     
    NdNk vindt dit leuk.
  5. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Neem een abonnement op de bieb :)
    Of kijk op marktplaats of bij de kringloop.

    Belangrijk is niet te veel tekst, niet te drukke platen, en heldere/duidelijke plaatjes.

    Mijn dochter vindt plaatjes boeken erg leuk. Vooral met echte foto's. Auto's, dieren, huis tuin en keuken boeken.

    Verder favoriet:
    Dikkie dik. Daar heb je kartonnen flapjes boeken van. En de gewone zeg maar.

    Boekjes van Gonnie het gansje.

    En boekjes van Clavis.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gonnie,
    Dikkie Dik,
    Rupsje Nooitgenoeg

    Wij hadden ook heel veel boekjes met gewoon plaatjes van dingen. ‘Mijn eerste 100 woorden’ ofzo?
    En geluidenboekjes met bv dierengeluidjes, muziekjes etc. Niet van die herrie-boekjes, maar echt leuke met een soort tip-toets op de bladzijde.

    Edit: dit soort geluidenboekjes hadden we:Marion Billet
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Echt voorlezen lukte hier op die leeftijd ook nog niet, zeker bij de oudste niet, die vond er gewoon niks aan, die ging pas rond een jaar of 2,5-3 een beetje naar boeken omkijken.
    De jongste vond het wel leuk, maar had echt nog niet de concentratie om naar een verhaaltje van een paar minuten te luisteren.
    Ik had vooral van die kartonnen boekjes, hele stapels (want ze is ziek geweest en iedereen kwam met een boekje :roflmao:), maar die vond ze altijd wel erg leuk en kunnen ook snel zelf de bladzijdes omslaan.
    Het aanwijsboek van Nijntje vond ze hier erg leuk en verder had ze boekjes over dieren (ook 1 met geluid), kleuren, tellen, muziekinstrumenten (met geluid), de kartonnen boekjes van woezel en pip vond ze ook erg leuk. Hadden er ook nog van Bumba, Kikker, Gonnie en Gijsje en uiteraard ook van Nijntje.
    Maar echt voorlezen uit een voorleesboek met papieren bladzijdes begint ook zij nu pas leuk te vinden. Sinds een paar weken lezen we bij haar dus ook voor het slapen gaan, maar 5 minuten is dan echt voldoende.
     
  8. Tann

    Tann Fanatiek lid

    25 mrt 2015
    1.309
    682
    113
    Voelboek van rupsje nooitgenoeg was voor beide kids echt een hit hier!
     
  9. Uden

    Uden Lid

    21 jan 2018
    5
    0
    1
    Vrouw
    Mijn zoontje is 11 maanden en flapjesboekjes zijn erg favoriet voor overdag.

    'S avonds lezen we een 'echt' boekje voor het slapengaan. Het zit bij ons al vanaf 3 maanden in de routine bij het naar bed gaan en hij vindt het daardoor ook echt leuk. Dus pyama en slaapzak aan, flesje, boekje lezen en naar bed.

    Ik zou nu nog kiezen voor kartonnen boekjes, die scheuren niet zo snel en daar kunnen ze zelf ook eerder de bladzijden van omslaan.

    Als het ook echt voor de taalontwikkeling is, zou ik een boekje kiezen met wat tekst. Of je moet zelf een wilde fantasie hebben om er een verhaaltje bij te verzinnen

    Ik vind de boekjes van Chris Naughton superleuk, Welterusten Allemaal is leuk voor het slapen.
     
  10. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Alle Muis boekjes (Lucy cousins) zijn hier favo!
     
  11. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Overdag boekjes met flapjes of geluiden, maar 's avonds lazen we toch vaak nijntje. Het ging mij er toen ze baby waren ook niet om of ze nou het hele boek geconcentreerd luisteren, maar wel om het voorlezen in de routine te hebben.
     
  12. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.588
    10.779
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Op die leeftijd vond onze dochter vooral aanwijsboeken, voelboeken, 100 woordenboekjes, flapjesboeken, nijntje en bobbiboeken leuk. Vooral verhaaltjes die niet al te lang zijn.

    Bij de action hebben ze ook dit soort boekjes
     
  13. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Hier deden boekjes met flapjes en/of textuur het heel goed. En kartonnen pagina’s, zodat ze ze zelf kon omslaan.
    ‘Ik hou bereveel van jou’ is een heel leuk boek om voor te lezen voor het slapengaan.
    Of ‘nog even achter mijn oortjes kriebelen’.
    Dochter was ook dol op rupsje nooitgenoeg en het rupsje nooitgenoeg voelboek.
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Grappig hier deed juist echte verhalen meer dan flapjes of aanwijsboeken.

    Bij ons was met die leeftijd alle boeken van gonnie en dikkie dik favoriet. Eigenlijk alles met een kort verhaaltje.

    Lang leven de bibliotheek, al hebben we zelf ook veel boeken.
     
  15. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Goed om te lezen dat wij niet de enige zijn waar voorlezen (nog) niet in het slaapritueel zit!
    Schijnen sommige nogal gek te vinden, maar ons ritueel is vrij kort want als dochter moe is dan is het gauw flesje drinken en in bed anders wordt het jammeren :D
    En overdag heeft ze er inderdaad ook niet zoveel interesse in (ja het slopen van de boekjes :rolleyes:)
    Jij hebt tot nu toe niks gemerkt aan mindere spraakontwikkeling ofzo?
     
  16. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Verder thanks voor de reacties! Ik zie een hoop goeie tips voorbijkomen :thumup:
     
  17. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Nee hoor, ze waren beiden niet heel vlot, maar liepen ook niet achter, volgen daarin de gemiddelde lijn. Maar de oudste is inmiddels 5,5 en leest al zelf en praat ook super goed.
    De jongste is 2,5 en gaat nu echt volle zinnen praten, begint met verhaaltjes vertellen dus ook prima.
    En voorlezen kan je ook op andere momenten van de dag doen, hoeft echt niet perse aan het avondritueel gelinkt te zijn.
    De jongste heeft slaapproblemen ontwikkelt door ziekenhuisopnames en bij haar hebben we ook lange tijd een heel kort bedritueel gehad. Hoe langer we met haar in de slaapkamer waren, hoe meer stampij ze ging schoppen. Dus in het begin was het bij haar gewoon in bed leggen en weglopen, dat ging het beste. Inmiddels dus wel uitgebreid met een boekje, liedje en kusje, maar ik moet nog steeds geen 'slaap lekker' zeggen want dan raakt ze in paniek. Ik zeg altijd, ik kom zo weer bij je kijken, dan gaat het meestal goed. :roflmao:
     
  18. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Onze dochter vindt beestje waar ben je heel leuk. Is met flapjes. Ook nog even mijn haartjes wassen is een aanrader en we hebben er een geitje bij is heel leuk. Verder halen we regelmatig boekjes bij de bieb. Voorlezen doen we al heel lang voor het slapen.
     
  19. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Sowieso dikke kartonnen (kan bijna niet stuk gaan) boeken.
    En dan de flapjes boeken. Die zijn en blijven hier favoriet.
    Kikker en vriendjes
    Gonnie en Gijsje en alles wat daar onder valt.
    Dikkie Dik
    Etc
     
  20. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Maak je geen zorgen. Voorlezen is idd belangrijk, maar er zijn meer manieren om de taalontwikkeling te stimuleren. Liedjes zingen, gewoon tegen haar praten, benoemen wat je doet, teentjes tellen tijdens verschonen...

    En op de leeftijd kan een interesse zo omslaan. Vandaag sloopt ze boekjes, morgen brengt ze er misschien iedere vijf minuten eentje naar je toe om voor te lezen, tot je er helemaal gek van wordt. ;)
     

Deel Deze Pagina