Welke anticonceptie na de bevalling (sterilisatie vs. spiraal)?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Flamingooo, 30 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik ben pas 15 weken zwanger maar nu al bezig met welke anticonceptie is wil gaan gebruiken na de bevalling :roflmao::roflmao::roflmao:.

    Na dit kindje (er vanuitgaande dat alles goed mag blijven gaan) is onze kinderwens vervuld en ik zou dus best openstaan voor een definitieve oplossing (lees sterilisatie).

    Maar vervolgens lees ik op thuisarts.nl dat er na sterilisatie van de vrouw nog 0,5 tot 2% kans is op een zwangerschap.

    Bij een hormoonspiraaltje is die kans 0,1 tot 0,2%. Ik vind dat best een groot verschil en vraag me dan toch af wat hierin voor anderen de afwegingen zijn. Dus tell me, tell me :)!
     
  2. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    553
    113
    Vrouw
    Bij mij wordt het een sterilisatie mits de gyn het wil uitvoeren.

    Wil het liefste helemaal geen hormonen meer slikken en onze kinderwens is vervuld. Daarnaast zit in in de vervroegde overgang en voor mij zou een sterilisatie het hoofdstuk afsluiten.
    Mijn zus en moeder reageren allebei niet goed om een kopersiraal dus die wil ik niet hebben.
     
  3. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Dank voor je reactie. Als ik je goed begrijp is een belangrijk punt voor jou dus dat je geen hormonen meer wilt. Ik heb nooit last gehad van de pil. Dus ik neig nu toch steeds meer naar eerst 5 jaar een hormoonspiraaltje en dan nog eens verder kijken. Ik vind die 2% gewoon best beangstigend...

    Verder nog ervaringen van mensen?
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.043
    113
    Hier stelde manlief voor de honneurs te nemen. Ik wilde vanaf mn 35e de boel echt dicht laten branden dus geen gedonder met veertjes, spiraaltjes, hormonen of klemmetjes. Niks geen herstelopties, na 35 permanent ontmantelen die handel. Maar dat schijnt nogal een dingetje te zijn wat ze niet graag doen.

    De ingreep bij de heren is minder risicovol dan bij de dames en hij vindt dat t zijn beurt is. (Geloof alleen dat ie nog niet doorheeft dat ie dan een potje mag inleveren ter controle.)

    Nu heeft hij ook wel een zeer vooruitstrevende vader want die heeft t ook laten doen destijds. Die had zoiets van, jij hebt de jongens ter wereld gebracht met alle ellende van dien, deze is voor mij. Dus voor hem en zn broers is t eigenlijk niet eens zo gek, zij zien t als iets wat volstrekt normaal is.

    Het kan dan alsnog "misgaan" enige wat je dan kan proberen om dat nog verder onmogelijk te maken is beiden zo'n procedure te ondergaan.

    Overigens ben ik t niet helemaal eens met zn standpunt, we verschillen 1 jaar in leeftijd. Mijn houdbaarheidsdatum is anders dan die van hem, hij kan op hogere leeftijd nog wel kinderen krijgen met een andere vrouw (stel er gebeurd mij wat) terwijl dat voor mij dus totaal anders is.
     
  5. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ik vind een spiraaltje ideaal. Plaatsen was zo gepiept. Bijna niet meer ongesteld. Als we zeker weten dat we geen kinderen meer willen, laat mijn vriend er een knoopje in leggen ;)
     
  6. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik wil mijn vriend geen sterilisatie opleggen dus verken graag mijn eigen opties ;).
     
  7. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Ik lees even mee... ik ben zelf nog maar 28 dus verwacht eigenlijk dat ze het hier niet eens willen doen... maar na 2 vreselijke zwangerschappen en ik echt 100% zeker ben dat ik hierna niet nog meer kids wil, zou ik mezelf wel willen laten helpen, en het liefst mijn man ook zodat de kansen zo klein mogelijk zijn op een onverwachte zwangerschap... maar begreep wel dat de behandeling voor een vrouw heel zwaar is en voor de mannen stelt het bijna niks voor...
     
  8. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Bij mij is er een eileider verwijderd ivm een BBZ en dat is dezelfde behandeling. Ik vond het 100% meevallen. Dat zou voor mij in ieder geval geen reden zijn om het te laten.

    Ik ben vooral onaangenaam verrast door de cijfers. Had echt niet verwacht dat een sterilisatie van de vrouw minder betrouwbaar zou zijn dan een spiraal.
     
  9. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik kies ook voor sterilisatie

    Ten eerste omdat ik absoluut nooit ever nog een kindje wil. Dus definitief klinkt goed.

    Ten tweede omdat ik en hormonen gsen vrienden zijn en ik dat niet meer wil.

    Ten derde geen spiraal omdat ik zo'n rot ding al eens eerder heb gehad en daarbij had ik alleen maar klachten. Voelde me dr zo rot van steeds. Veel buikpijn. Veel bloedverlies. Tot het toppunt dat ik flauw viel na de seks.

    Ik heb al goedkeuring. Moest minstens wachten tot 3 maand na de bevalling. Ik heb 1 april afspraak om de datum vast te leggen. Hopelijk kan dat ergens in juli ofzo. Dan ben ik er eindelijk vanaf.
     

Deel Deze Pagina