Welke bakfiets

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Fanne, 6 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.882
    4.154
    113
    Vandaag besloten dat ik een bakfiets wil. Nu de oudste naar school gaat en we daarvoor ruim 3 km moeten rijden, ben ik het na een paar weken al een beetje zat. Met een kind voorop en achterop, een groeiende buik en altijd een race tegen de klok om op tijd te zijn, wil ik gewoon wat meer comfort. En straks hebben we ook een baby en ik wil niet heel de tijd de auto moeten pakken.
    Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Sommige bakfietsen zijn echt heel duur en ik vraag me af wat het verschil is met een goedkopere. Ik zag bijvoorbeeld een bakfiets van het merk Vogue, die in vergelijking met de rest een stuk goedkoper is, maar is die dan zoveel minder van kwaliteit? Daarom ben ik op zoek naar jullie ervaringen.
    Mijn wensenlijstje:
    • Ik moet er, na een aantal maanden, een baby in kunnen meenemen;
    • Er moet ruimte zijn voor 3 kinderen, inclusief babyschaal/babyzitje;
    • Het liefst wil ik er een met drie wielen, want ik zie dat veel moeders in de omgeving hun kleine baby dan in een draagzak mee durven nemen de eerste weken. Op een gewone fiets/tweewieler zou ik dat sowieso nooit doen;
    • Elektrisch.
    En misschien zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Bedankt alvast!
     
  2. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Zoals ook al ter sprake kwam in het andere topic; wij zijn gegaan voor de Urban Arrow Family Performance (volledig zwarte). Het ging tussen die en eentje van Lovens. Wij hebben er een regenhuif en een extra bankje/zitje bij besteld.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  3. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    #3 Nina Sanders, 6 okt 2022
    Laatst bewerkt: 6 okt 2022
    Oh en een tip: ga vooraf proefrijden! Mijn man is degene die is gaan proefrijden, maar ik heb er uiteraard voor het gevoel wel op gezeten en gekeken hoe alles aanvoelde. Alleen nu met de dikke buik lukte fietsen niet. ;)

    Hou ook rekening met extra kosten zoals verzekering als je dat zou willen. Niet verplicht natuurlijk maar wel aan te raden. Bij Urban Arrow komen hier nog wel wat kosten bij:
    • De verzekering kost ongeveer een tientje per maand.
    • Bij Urban Arrow ben je daarnaast verplicht een gps tracker te nemen (van 200 euro eenmalig) plus 80€ per jaar voor het data abonnement die je icm je gps tracker neemt. Anders wil niemand de fiets verzekeren.
    • En je moet een extra slot kopen.
     
    bluedrake en Fanne vinden dit leuk.
  4. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Velora

    Zelfde kwaliteit als de duurdere merken (qua motor etc) alleen je betaalt de naam niet.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  5. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.023
    7.342
    113
    Vrouw
    Wij hebben een elektrische Babboe Big, zeer tevreden. Voldoet aan al je eisen.

    Ik vond de Vogue wel erg krap tussen mij en het stuur in zegmaar, die houding vond ik niet lekker fietsen.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  6. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Hey je bent bevallen, dat heb ik even gemist! Gefeliciteerd! Hoe is het gegaan en hoe gaat het nu??
     
  7. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Een tweewieler fietst makkelijker dan een 3 wieler. Kind in de draagzak doen is nooit een aanrader, als het kan even in de maxi cosi.

    Waar je wel rekening mee moet houden is hoe ga je je bakfiets stallen? Een 3 wieler is vrij breed en kan niet elke schuur / tuin in. Dat was voor ons de reden om uiteindelijk te gaan voor een tweewieler. Smaller en wendbaarder.

    Stel eerst een budget vast en ga dan testen. In de bakfietsen wereld is het wel zo dat de B merken eerder C merken zijn en dat je daar heel veel geluk mee moet hebben.Vogue is echt heel veel ellende, als je fb hebt kan je in de groep bakfiets ervaringen kijken en ervaringen lezen. Dan schrik je echt. Frames die door de midden breken etc.

    Als laatste tip wil ik je nog meegeven, koop er 1 bij je lokale fietsenmaker. Dit in verband met garantie en als er wat is kan je daar altijd terecht.

    Ik rij zelf een gazelle makki.
     
    JupitR, Jessi79, Dubbelgeluk en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Sansaatje

    Sansaatje Fanatiek lid

    3 okt 2018
    4.777
    6.041
    113
    Vrouw
    Hier een Babboe City, heel fijne fiets. Fietst als een gewone fiets, ruim genoeg en je parkeert hem namelijk want niet zo log als een driewieler.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  9. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Wij hebben een elektrische Christiana bakfiets. Wij zijn er heel erg blij mee. Voor 1000 euro op marktplaats aangeschaft en nog steeds super. Erg veel 'value for money'. Maar het is wel een wat minder bekent merk in Nederland (Deens merk), dus dat maakt het voor onderhoud wel wat lastiger.


    Het is een driewieler met een houten bak. Wij hebben er een steco-mini-mee maxicosi houder in laten monteren. Zit suspension in, dus vangt alle hobbels goed op. Je klikt de maxicosi er zo op, zoals ook op de wandelwagen. Het onderstel van de wandelwagen past ook nog in de bakfiets en bij de supermarkt/stad/station is het een kwestie van onderstel uitklappen en maxicosi erop klikken. Toen de baby nog wat jonger was viel hij vaak in slaap tijdens het fietsen en dan hoefde ik hem niet wakker te maken om uit zo'n babyschaal te halen. En die houder neemt ook nog eens heel weinig ruimte in als je zonder bang op pad bent.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Wij hebben een Babboe big elektrisch.
    Ik wil hier na een 2 wieler.
    De mijne is al behoorlijk oud en dat begin je echt te merken. De trapondersteuning werkt niet mee optimaal en met 3 kinderen fiets ik me verloren.
     
    Mammavantwee en Fanne vinden dit leuk.
  11. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Wij hebben een vogue troy, helemaal zwart en bevalt prima.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  12. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    #12 Chechi, 6 okt 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2022
    Er is een Facebook groep voor bakfiets liefhebbers. Daar delen mensen hun ervaringen, voor en nadelen per merk. Hier heb ik ook grondig onderzoek gedaan. Daar komen de volgende dingen naar voren:
    - Helaas is duurder in het geval van bakfietsen vrijwel altijd beter. Kwaliteit wordt verhaalt in de prijs. De Urban Arrow, Lovens, Dolly en Carqon. Ik zou dus kijken wat je maximaal kan en wil betalen en in die prijscaterogie fietsen testen.
    - 2 wieler fietst wendbaarder, fijner en is veiliger dan een 3 wieler; de kans dat je omvalt is bij een 3 wieler groter. Baby mee in een draagzak is nooit een goed idee en zeker niet met een 3 wieler. Dat 3 wielen veiliger is, is een illusie.

    Zelf uitproberen is het beste. Proefritten maken. Dolly komt gratis aan huis voor proefrit, snel leverbaar. Momenteel krijg je 500 korting en er een gratis regenhuif bij waardoor de prijs lager uitvalt (4500).

    Wij waren erg gecharmeerd van Dolly en Urban Arrow. Laatste fietse iets stabieler, maar Dolly was prijs kwaliteit verhouding beter.
     
    Dubbelgeluk, Mammavantwee en Fanne vinden dit leuk.
  13. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Je kunt je fiets verzekeren waar je maar wilt en dan zit je niet vast aan die extra's. MIjn gewone fiets heeft ongeveer dezelfde waarde als een Urbanarrow en die hebben we verzekerd zonder poespas. Ik zet hem altijd wel met een extra slot vast, maar meer omdat er bijna een jaar levertijd op zit en ik bij diefstal wel mn geld terugkrijg, maar niet zomaar een nieuwe fiets heb.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  14. Zus9

    Zus9 Bekend lid

    25 jul 2014
    965
    686
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Hier een mama van 4 kids en wij hebben een Urban Arrow. Beste koop ooit. Zowel 2- als 3-wielers geprobeerd, maar een tweewieler vind ik echt veel fijner fietsen. Je bent veel wendbaarder en anticipeert gemakkelijker op verkeerssituaties.
    Ik heb er de maxicosi adapters bij, dus de baby zit helemaal voorin. Dan nr 2 en 3 ook in de bak op het bankje en de oudste fietst of zelf of zit achterop. Onder de maxicosi kan ik ook nog wat tassen of boodschappen kwijt. We hebben er ook een regenhuif en bijbehorende poncho bij, dus ik kan er in weer en wind mee uit te voeten.
    Ze zijn erg duur in aanschaf, maar een blik op marktplaats leert je dat ze ook weer zeer goed doorverkopen mettertijd.
    Succes met je keuze!
     
    Nina Sanders en Fanne vinden dit leuk.
  15. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.113
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb de babboe big elektrisch.

    Proefrit gemaakt op een 2 en 3 wieler. En ik vond de 2wieler fijner fietsen maar de 3 wieler vond ik veel stabieler. Dat je sneller omvalt als hierboven aangegeven? Ja je moet wel oppassen met de bochten niet te hard nemen maar dat moet je met een 2 wieler ook lijkt me?

    Heb een peuterschaal, kussentjes voor op de banken en een regenhoes.
    Maar baby meenemen in de draagzak? Niet doen hoor. Dat nekje kan de klappen helemaal niet opvangen en je baby kan er zelfs shakenbabysyndrom van krijgen.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  16. oktober91

    oktober91 Fanatiek lid

    22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Wij hebben een 2 wieler van bakfiets.nl het voorste bankje hebben we er uit gehaald en daar staat nu de maxicosidrager, op het bankje zitten de middelste 2 kids dus kan er 3 meenemen, echt ideaal!
     
    Fanne vindt dit leuk.
  17. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.882
    4.154
    113
    Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik denk dat ik sowieso eens wat proefritten moet gaan maken met zowel een tweewieler als een driewieler.
    Ik lees wat reacties op het fietsen met een draagzak. Dat heb ik inderdaad ook nooit gedaan, maar zie het in mijn omgeving wel mensen doen met een driewieler.
    Maar ik las dat je tot 3 maanden een baby ook niet mag meenemen in de maxicosi op de fiets vanwege de schokken. Hoe hebben jullie dat die eerste maanden de baby vervoerd?
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  18. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Weet niet hoe het dan exact zit met kleine lettertjes maar hier hoorde ik al vaker over. Maargoed het uiteindelijke verzekeringsbedrag (dat tientje) is natuurlijk afhankelijk van waar je woont. Die tracker kom ik dus vaker tegen. Maar verzekeren van en elektrische bakfiets is in mijn ogen sowieso een goed idee. Zeker voor die aanschafbedragen.
     
  19. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Zijn trouwens ook een hoop verzekeraars die standaard geen fietsen verzekeren vanaf 5k. Als ik bijv online wat probeer bij Hema, Interpolis.. maargoed laat je hoe dan ook goed informeren
     
  20. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.711
    4.217
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    @verzekeren:

    Vanaf 1/4/22 is het verplicht om idd een tracker op je dure bakfiets te hebben, wil je dat die verzekerd is. Wij hadden onze UA vanaf een week later :|:|:|

    Ik heb me helemaal suf gegoogled. ANWB was het voordeligst in ons geval en de chip plaatsen zit in het bedrag inbegrepen.

    Ik ben ook team UA. Heb ook andere merken gehad (nieuw aangeschaft dus geen roestige rotzooi). Wilde aanvankelijk nooit een UA ivm minder ruimte in bak en lagere bakfiets tent maar ik ben inmiddels echt om. De UA fietst het lekkerst van alle bakfietsen die ik heb gehad. Krachtigste motor en lichtste bak.
    Oké de bak is kleiner (met een houten grote bak neem je je zonder moeite weekboodschappen én je drie kinderen mee) maar dat verlies neem ik voor lief. Ik pak de fiets nu zo veel sneller nog!!
     

Deel Deze Pagina