Welke bakfiets

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Fanne, 6 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.452
    4.881
    113
    Vrouw
    Wij hebben de babboe Curve, 3 wiel.
    Nu bijna 6 jaar al, dus hij heeft z’n beste tijd wel een beetje gehad. De volgende fiets willen we graag een 2 wiel. Is toch wendbaarder. 3 wiel heb je wel snel de kans om uit de bocht te vliegen als je hem net verkeerd of te hard neemt. We hebben nu paar x een bakfiets op vakantie gehuurd (2 wiel). Vond dat veel fijner fietsen.

    Ik zou m’n kindje ook nooit meenemen in de draagzak op de fiets. Zie het bij ons school ook. De eerste 3 maanden ging ik lopend naar school, maar is voor jou waarschijnlijk te ver? Kan je niet ter overbrugging die paar weken de auto gebruiken?
     
    Chechi vindt dit leuk.
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier betaal ik 60 euro per jaar (fiets van ruim 5K). Geen gps kosten enz. Unigarant zitten man en ik. Maar er vallen er idd wel een aantal af met deze bedragen.
     
  3. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Ik heb zelf een baboe city, maar zou met 3 kinderen voor een urban arrow gaan!
     
  4. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Het is echt uit verschillende fietstesten gekomen dan een 3 wieler in een bocht snel omvalt :) en in die zin dus gevaarlijker. Echt gevaarlijk is hij niet, want anders wordt het niet verkocht. Maar als je reden dus is een 3 wieler te nemen omdat die minder gevaarlijk lijkt dan klopt dat dus niet. De stand van de wielen is in een bocht heel onnatuurlijk, onnatuurlijker dan een 2 wieler. Het grootste voordeel aan een 3 wieler is vooral dat je meer kinderen mee kunt nemen en dat je geen gehannes hebt met de fiets parkeren omdat hij makkelijker op een standaard staat.
     
  5. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Lopend of met de auto.
     
  6. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    wij hebben een Johnny Loco, een 3 wieler. Heerlijk lichte fiets, dat was voor ons een groot voordeel t.o.v. Bakfiets.nl (super zwaar!) en Babboe. Ook zonder ondersteuning fiets je er makkelijk op weg. We gebruiken hem altijd voor de boodschappen, voor de bieb, etc. Dus echt in plaats van een auto.

    Als je trouwens echt houdt van grote stukken fietsen (30/40 km), zou ik een tweewieler aanraden. Pas bij iemand een Lovens geprobeerd. Dat fietste ook echt super fijn en je bent in de bochten wat wendbaarder. Lovens is door hetzelfde bedrijf gemaakt als de UA, alleen doordat het merk nog minder bekend is, betaal je minder.

    Toen mijn peuter een baby was, ging ze in de maxicosi in de bakfiets. Naar school lopen was te ver, met de auto was verder dan met de fiets en waardeloos qua parkeren. Maar ze was toen wel wat ouder al, ik denk inderaad zo'n 3 mnd (door de lockdown een tijd niet naar school hoeven te brengen, kwam toen wel goed uit).
     
  7. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Wij hebben een vogue e carry 3 wiel bakfiets.
    Ik vind hem fijn, maar mijn man vind het een onding.
    Bochten moet ik sterk voor afremmen.
    Toch heb ik met een 3 wieler meer her gevoel van stabiliteit. Bij oversteken hoef ik niet af te stappen enzo.
    Mijn man zou heel graag een 2 wieler hebben. Maar ik ben bang dat ik er dan mee omval en dat de kids zich ook zouden kunnen bezeren.
    Zelf ben ik in het verleden met een gewone fiets weleens gevallen. Bijvoorbeeld ook met gladheid. Dus met de 3 wieler heb ik het gevoel dat ik niet kan vallen.o_O

    Ik wist niet van de problemen met de vogue bakfiets. Maar ik heb inderdaad ook een frame gehad wat is gebroken. Er werd toen net gedaan of het aan mij lag maar ik heb niks hoeven betalen.
     
  8. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik had dezelfde angst! Maar een twee wieler ligt heel laag he, het zwaartepunt van een gewone fiets is hoger en daarmee val je om. Dolly heeft laten zien bij de proefrit wat er gebeurd met de fiets als hij omvalt met kinderen er in, was dood eng maar ze worden gewoon opgevangen. De bak heeft een speciale standaard. Op hun instagram hebben ze ook een voorbeeld filmpje. Als je nog geen twee wieler geprobeerd hebt, zou ik het eens testen :)

    https://www.instagram.com/reel/CfWI7N7jzi2/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
     
  9. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Bedankt voor jullie reacties weer. Inmiddels neig ik toch meer naar een tweewieler. Maar kun je daar wel twee kinderen + een maxicosi daarin vervoeren?
    Dankje. Dit stelt me ook wel gerust. Mijn fiets us behoorlijk zwaar met een 4-jarige en een 2-jarige erop. Maar die ruim 3 km, bijna 4 vind ik nog te ver fietsen voor hem, zeker als het zo haasten is 's morgens. En hij is al zo vreselijk uitgeput van school, dat ik hem niet ook nog eens daarmee wil vermoeien.
    Maar mijn gewone fiets is al twee keer gevallen. Ik kan hem dan niet meer tegenhouden, alleen nog zacht laten vallen, zodat ze zich niet bezeren.
     
  10. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.136
    113
    Ik zou ergens proefrijden. Ik wist ook zeker een 3 wieler te willen. Doodeng, ik vond t echt vreselijk. Ik heb een babboe, zeeeer tevreden van, behalve de verlichting die heb ik al 2 keer vervangen omdat t snel kapot gaat. Heb m nu 4 jaar, nog nooit iets groots mee aan de hand geweest, accu nog best behoorlijk, fietst goed, ziet er nog mooi uit. Ik ben er echt heel blij mee.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  11. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Ik heb mijn baby af en toe wel in de maxi cosi vervoerd in de bakfiets (Urban Arrow) vanaf dat hij een week of 6 was. Korte stukjes en niet te hobbelige wegen + zachtjes fietsen.
    Een kinderarts die ik in het ziekenhuis had gevraagd of dit okee was (baby onder 3 maanden in maxi cosi in fiets vervoeren dus;)), hij zei dat het geen kwaad kon.

    Hier trouwens ook heel tevreden over de Urban Arrow.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  12. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ik zou goed bedenken of je hem alleen voor kinderen wil gebruiken, of ook voor andere dingen. Bij ons is de bakfiets de vervanging van de auto, dan is zo'n grote bak van een driewieler fijn. Daar kan ik ook mee naar de praxis, supermarkt, enz. Niet afstappen bij kruispunten en stoplichten.

    Maar als het alleen voor vervoer van kinderen is, is een tweewieler misschien prettiger.
     
    Roanna en Fanne vinden dit leuk.
  13. Zus9

    Zus9 Bekend lid

    25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Ik heb in mijn Urban Arrow een maxi cosi, een 2-jarige en een uit de kluiten gewassen 5 jarige (bijna net zo groot als mijn 7 jarige). Met mijn gewone mama-fiets die ik had ben ik ook wel eens omgevallen, met de bakfiets nog nooit. Het is veel stabieler dan een gewone fiets.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  14. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    #34 Chechi, 7 okt 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 okt 2022
    Ja ik heb hetzelfde gehad met onze peuter van 3 en dreumes van 1! Ambulance is er nog bij geweest om te kijken of er niks was met onze kleinste omdat die best een klap maakte. Veel te zwaar een gewone fiets waardoor hij omvalt, met een 2 wiel bakfiets helemaal geen last van. Rijdt echt als een zonnetje en voelt zo veilig. Was voor ons de reden om bakfietsen te onderzoeken. Ik durf echt niet meer op een gewone fiets.

    In de meeste twee wielers kun je een maxi cosi en 2 kindjes zetten. In de urban Arrow en Dolly in ieder geval! De grotere kindjes zitten dan wel iets wat krap met de beentjes, maar dat is geen echte belemmering vind ik.

    Je kan best veel dingen vervoeren in zo’n bakfiets! Dus ook prima naar de praxis met een twee wieler hoor ;)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Fanne vindt dit leuk.
  15. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    #35 cowgirl80, 7 okt 2022
    Laatst bewerkt: 7 okt 2022
    Wij gebruiken onze grote 2 wieler ook voor boodschappen en bouwmarkt. Superhandig, maar het past bijna altijd gewoon hoor!:D

    (nb het is wel een lege doos op de foto. Opa had een nieuwe gekocht, doos moest bewaard voor de garantie, maar opa had geen plek in zijn krappe appartementje)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Chechi, Fanne en Chayammy vinden dit leuk.
  16. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Haha, dat past inderdaad nog goed. Ik vind sommige tweewielers er zo smal uitzien. Maar dit gaat inderdaad prima!
     
  17. Wien046

    Wien046 Bekend lid

    1 jul 2013
    894
    404
    63
    Ik ben ook van team Dolly! Mede vorig jaar voor gekozen vanwege snelle levertijd en onderhoud aan huis.
    Toevallig vanmorgen een klein ongelukje gehad, komende dinsdag komen ze het aan huis repareren. Geen gezeul met die fiets, ideaal!
     
    Fanne vindt dit leuk.
  18. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier team urban arrow. Wij vervoeren er nu al ruim een jaar 4 kinderen in/op. Baby in maxicosi en 2 kinderen in de bak en dan 1 achterop. Fietst ook dan nog heel licht en nog voldoende ruimte voor de tassen van de kinderen in de basisschool leeftijd. Daarvoor al een jaar of 2 zaten er 3 kinderen in.
    Veel bakfietsen geprobeerd en de urban arrow fietste het beste.
    Nu al bijna 15.000 kilometer gereden en afgezien van een nieuw stel banden wat we nu net nodig hebben geen problemen mee gehad.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  19. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Wij hebben een "gewone" bakfiets. Niet elektrisch dus. 4 jaar geleden tweedehands gekocht en nog steeds heel blij mee. Hij is merkloos, maar lijkt op die van @cowgirl80 . Er passen 2 kinderen op het bankje en dan kan er evt een maxicosi op de bodem en we hebben ook nog een zitje achterop. Mijn 6-jarige heb ik nu wel liever dat hij zelf fietst. Goed voor de beweging :cool:
     
    Fanne vindt dit leuk.
  20. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.534
    113
    Haha hier ook vaak gebruikt als vervoersmiddel voor boodschappen:
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina