Welke dosering RANITIDINE (reflux)?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annabel88, 29 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Ons zoontje is 2x per dag 0.6ml voorgeschreven, hij weegt nu 5 kilo. Lees ik net de bijsluiter op het internet en hier staat een veel hogere dosering? Apotheek gebeld en die zeggen, 0.6 klopt.

    Iemand die ranitidine gebruikt?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik had destijds een hogere dosis. Huisartsen schrijven over het algemeen de voorzichtige dosis voor, pediaters durven verder te gaan indien nodig.

    Maar sowieso: nooit zelf beslissen over de dosis. Overleg met je arts.
     
  3. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    O bij mij heeft de apotheek besloten welke dosering, ze ging het ter plekke uitrekenen.. Huisarts wist zelf ook helemaal niet wat te geven trouwens, zij heeft de kinderarts gebeld die dit als advies gaf (zonder dosering), geloof dat mijn huisarts weinig op heeft met baby's :rolleyes:

    Maar zal anders toch morgen de huisarts bellen, belt zij de kinderarts hopelijk weer :) mocht er nog iemand een dosering weten hoor ik het graag, dan kan ik dat morgen aangeven.
     
  4. KatoJipGimli

    KatoJipGimli Actief lid

    17 mei 2015
    214
    19
    18
    Er is een minimale en maximale dosis volgens mij. Ik denk dan dat jij de minimale hebt, of ergens tussen in, zodat het eventueel nog opgehoogd kan worden mocht dit nodig zijn! Ik weet zo even de berekening niet meer, maar de arts zal het niet voor niks zo laag hebben voorgeschreven! Het heeft iig met gewicht te maken
     
  5. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.223
    1.038
    113
    Ons zoontje heeft ook ranitidine. En toen hij 4,5 kg woog hadden ze bij apotheek berekend dat hij 2x 1,5 ml mocht. Ik vond het nogal veel dus heb hem 2x per dag 1ml gegeven. Nu weegt ie 6kg en krijgt hij 2x 1.5ml
     
  6. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Hier kreeg mijn zoontje toen (ik dacht) 3 maal daags 1ml
     
  7. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Nog even een update, ik heb het vorige week nogmaals met zowel de huisarts als de apotheek besproken en beiden zeggen dat bij 5 kilo 2x 1ml de max is. Het is dus ineens toch omhoog gegaan?

    Maaaar, de huisarts raadde nexium aan en daar zijn we dus mee begonnen met als gevolg dat het hard achteruit is gegaan. Hier start ik even een nieuw draadje voor :(
     
  8. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    477
    63
    Hoi,

    Hier ervaring. Mijn zoontje heeft ook reflu en kreeg ranitidine. Hij is er nu weer vanaf gelukkig.
    Het heeft inderdaad met het gewicht van je kindje te maken. Er is een minimale dosering en maximale.
    Er wordt altijd gestart met de minimale dosering. Je wilt eerst weten of het aanslaat en je wilt ook niet meer geven dan nodig is..

    In 1ml ranitidine zit 15mg. De minimale dosering is 6mg per kg per dag en de maximale dosering is 10mg per kg per dag. Vaak verdeel je het over 2 keer dus sochtends en savonds.
    Als je kindje 3 kilo is, is de minimale dosering 3kgx6mg = 18mg per dag. Dat is dus 1,2 ml per dag. Als je dit verdeeld over 2 momenten is het dus 0,6ml per keer.

    Ik ben verpleegkundige, ben goed met berekeningen. Sorry als het niet duidelijk is, probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.

    Mijn zoon kreeg eerst ook de minimale dosering. Dit werkte voor 2 dagen en daarna waren we weer terug bij af. Ik heb de kinderarts toen gebeld en die startte toen de maximale dosering en dat hebben we langzaam afgebouwd en dat ging meteen goed. Hij kreeg dus een tijdje de maximale dosering en langzaam ben ik zelf (onder begeleiding van de kinderarts) gaan afbouwen met steeds 0,1 ml per keer.

    Wat is de reden dat over gegaan is op nexium? Werkte de ranitidine helemaal niet? Ook niet met hogere dosering?
     
  9. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Hoi regenboog01, dankje voor je reactie! De ranitidine werkte achteraf heel goed.. maar naar ons zin toen niet genoeg :$:$

    Inmiddels ben ik nu weer begonnen met ranitidine (sinds gisteravond) en heb nu al het idee dat het beter gaat! Hij kreeg 2x 0.6, ik heb het nu zelf opgehoogd naar 2x 1. Hij weegt nu 5600 gram dus dit is dan nog aan de lage kant?

    We kunnen pas 7 januari bij de kinderarts terecht maar ga met jou berekening het dan gewoon zelf ophogen mocht dit nodig zijn. Ik denk ook dat de huisarts wat voorzichtiger is en dat is prima als ze dan maar niet zegt dat het echt het maximale is om ons vervolgens over te laten stappen op nexium :( waarvan ik nog steeds denk dat het een slechter medicijn is. Ik las op de bijsluiter voor volwassenen dat nexium niet mag worden genomen tijdens zwangerschap en borstvoeding; ranitidine wel.

    Ga nu duimen dat het weer steeds een beetje beter gaat!
     
  10. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    477
    63
    Wat vervelend dat je kindje last heeft. Altijd moeilijk om te zien. Met nexium zou ik inderdaad ook voorzichtig zijn. Ik snap niet waarom ze dat dan voorschrijven überhaupt als het afgeraden wordt tijdens zwangerschap en borstvoeding.
    Ik zou wel oppassen met zelf dingen proberen. Het gaat toch om medicijnen en bij kleine kindjes moet je daar natuurlijk wel voorzichtig mee zijn. Als je zelf ook niet heel veel kennis hebt van medicijnen is dat natuurlijk wel een beetje spannend. Daarom mijn advies om dit toch wel echt onder begeleiding te doen. Misschien kun je een belafspraak regelen? Dat kon bij mij iig ook makkelijker dan een live consult.

    Daarnaast even een reactie op de dosering. Als je minder dan 6mg per kg geeft, heeft de ranitidine geen zin. Je geeft dan te weinig voor resultaat dus dat het beter gaat is denk ik dan toeval?

    Als je kindje 5600 gr is zou je minimaal 33,6 gram per dag moeten geven (5,6kg x 6mg = 33,6 gr), dat is 1,12 ml per keer (dus 1 x sochtends en 1 x savonds). 1 ml per keer is dus te weinig. Je kan kijken of hij met de minimale dosering genoeg krijgt en of je verbetering ziet, maar nogmaals doe het ajb wel onder begeleiding..

    De maximale dosering wat je mag geven (5,6kg x 10mg = 56 gr per dag) is 1,86 ml per keer (dus sochtends een keer en savonds een keer), maar absoluut niet meer.

    Je kan dus proberen om 1,12 ml te geven 2 x daags en dan zien wat er gebeurd maar zorg dus wel voor begeleiding.

    Succes!!
     
  11. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Kijk dankjewel hier heb ik echt veel aan! Je hebt gelijk voor wat betreft het zelf proberen maar eerlijk, van de huisarts en apotheek hier wordt ik ook echt niet wijzer. Zij hadden bijv ook gezegd dat ik de nexium met een flesje kon mengen terwijl dit volgens alle fora dan compleet zn werking verliest.

    Ik ga nu naar 1.2, denk dat het sowieso wel slim is omdat zn slokdarm toch weet even tot rust moet komen, en dan bel Ik maandag sowieso de huisarts nog even om dit te melden. En mocht er iets zijn idd bel afspraak, dat is een slimme daar had ik nog niet aan gedacht.

    Het zou mij inderdaad wel rust geven als de dosering gemonitord wordt door een arts, al denk ik dat we nog mazzel hebben als hij op 1.2 weer opknapt. We hebben al een speciaal anti reflux bed (40 graden schuin) en overdag zit hij in de draagzak; hij ligt dus op het verschonen na nooit plat. Als het dan nog zo erg blijkt bij die wisseling van nexium... pff ik hoop dat dit ons weer gauw een vrolijk mannetje geeft :)
     
  12. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Hier sinds gisteren aan de rinitidine, ik gok dat ze nu 6,4 kilo is ongeveer maar kan meer zijn en ze krijgt 1,5 ml.
    Wel moet ik als ze weer zwaarder word de dosis laten aanpassen.
     
  13. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Nou ik snap er niks meer van. Na meerdere keren huisarts bellen en naar de apotheek te zijn geweest gaat mijn moeder zojuist een nieuw flesje voor me halen (herhaalrecept) staat er 2x 1.5 op!

    Ik mag dus ineens toch een veel hogere dosis geven, zonder uitleg en overleg maar goed, ik ben blij. Hopelijk betere tijden tegemoet :)

    Allen bedankt voor de reacties
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vind je dit zelf niet een beetje gek en verontrustend? Ik zou alleszins niet zomaar zelf ophogen, of een plots compleet andere dosis van een apotheker aanvaarden. Mijn dochter heeft dit ook gekregen, maar toch blijft het medicatie waar je voorzichtig mee moet zijn. Ik zou absoluut eerst overleggen met een arts voor je plots een veel hogere dosis gaat geven.
     
  15. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Volgens mij mis ik wat een kinderarts meer kan doen? De eerste keer heeft de huisarts (invaller) de kinderarts gebeld en die zei letterlijk aan de telefoon; ik heb hier een moeder en die vermoedt (!!) reflux. Reactie kinderarts; geef maar een recept voor ranitidine. Geen dosering niks.

    Dosering is vervolgens door de apotheek berekend, hiervoor ben ik dus een aantal x terug geweest en nu ineens een hogere dosering; of de apotheek dit heeft gedaan of de huisarts weet ik niet maar ik vraag me af wat de kinderarts anders zal doen?

    Verhaal is duidelijk, op ranitidine even beter, vervolgens slechter, op nexium helemaal mis, en nu hopelijk weer beter? Dus de kinderarts zal toch ook als enige optie hebben de dosering te verhogen? :$
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja. Maar wel een correcte dosering. Zelf kiezen hoeveel je geeft, of een apotheker laten beslissen, zou nooit iets zijn waar ik me prettig bij voel. Maar dat is jouw keuze.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina