Welke echo's gaan door?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Bloemetje90, 5 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloemetje90

    5 feb 2020
    14
    4
    3
    Vrouw
    Hoi meiden,
    Ik ben nog niet zwanger, maar we zijn wel aan het proberen. Nu vroeg ik me af welke echo's jullie nog hebben sinds de corona-maatregelen. Ik hoorde al wel eens dat het kan verschillen per verloskundige, maar ben toch benieuwd naar jullie ervaringen. Is de eerste pas na 12 weken of mag je al eerder? En krijg je dan ook meteen de NIPT? Doen jullie nog aan moeders voor moeders of wordt dat afgeraden? En moet inmiddels iedereen alleen of verschilt dat per praktijk? Een hoop vragen hier :).
     
  2. Pipi30

    Pipi30 Lid

    13 feb 2020
    73
    32
    18
    Vrouw
    Hoi, in principe gaan alleen de medisch noodzakelijke echo’s door. Je eerste echo (termijnecho) doen ze vanaf 10 weken. Met 16 weken luisteren ze naar het hartje en met 20 weken weer een echo. Nipt kan vanaf 11 weken! Hoop dat je er wat aan hebt.
     
  3. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.717
    1.354
    113
    Vrouw
    Termijnecho tussen de 10 en 12 weken en de 20 weken echo gaan sowieso door. Hier gaan ook de groeiecho's door. Maar die krijg je alleen als er een indicatie is.
    Alleen zwangeren mogen hier nog in de praktijk komen. Voor zowel de controles als de echo's
     
  4. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Hier worden de 12 weken echo's en de 20 weken echo's wel uitgevoerd maar dan wel zonder partner. Mogen wel beeld bellen of er een filmpje van maken.

    Wat betreft de controles als je een risico zwangerschap hebt dan gaan de controles hier ook gewoon door. Maar heel kort dus snel bloeddruk meten of een groei echo en dan weer weg, maar vragen moeten vervolgens via de telefoon gesteld worden.

    Daar moest ik heel erg aan wennen omdat standaard bij ons de controles en echo's door iemand anders dan de gynaecoloog gedaan worden, en normaal gesproken word je daarna binnen geroepen bij de gynaecoloog en vraagt hij of zij hoe het met je gaat en gaat in de computer terug lezen wat de bloeddruk was of dat ik klachten heb etc en gaat daar dan op in. Dat is nu dus niet zo.. Vaak oh zie geen bijzonderheden dus je mag weer gaan, heb je vragen bel ons dan. :)
     
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hier ook alleen de termijnecho en 20 weken.

    Weet iemand toevallig waar in regio nijmegen-den bosch-utrecht-tilburg-breda nog wel groeiechos worden gedaan?
     
  6. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    20200404_103740.jpg Dit schema heb ik van mijn verloskundige gekregen
     
  7. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    Ik heb ook deze gekregen van mijn vk. Ik ben net zwanger en mag met 7,5 week al voor een echo.
     
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Mijn vk vond het echt zeer oncollegiaal van andere vks dat ze wel andere echo's dan de termijn en 20wkn doen. Het is landelijk beleid en ze vond zelfs dat die vk praktijken aangegeven moeten worden bij de vk vereniging:|
    Vind het wel bijzonder dat er toch veel verschil is..
     
  9. Ongeduldig90

    Ongeduldig90 Bekend lid

    25 okt 2019
    727
    751
    93
    Vrouw
    Ik heb met 8 weken een echo gehad en een telefonische intake. Komende dinsdag een termijn echo en daarna door voor nipt. Normaal nemen zij zelf bloed af op de praktijk, maar nu moet ik daarvoor naar het ziekenhuis. Verder nog geen idee welke controles ik krijg! Sowieso de 20 weken in het ziekenhuis wegens eventuele erfelijke afwijking. Dus extra lang wachten voor we weten of er een klein jongetje of meisje in me groeit!
     

Deel Deze Pagina